Thales-topman voorspelt 'nucleair decennium'

Gestart door Ace1, 28/09/2014 | 13:41 uur

mikemans

precies, er is niets aan de hand. Gewoon door bezuinigen want het gebeurt toch nooit meer. En als het op verdelen van grondstoffen aan komt gebeur t dat bij schaarste echt wel gewoon eerlijk volgens onze normen en niet volgens het recht van de sterkste, dus daar op investeren qua bondgenootschap en toevoegen van waarde is zo 1980.  :heart: :heart: :sick:

dudge

Citaat van: Ace1 op 29/09/2014 | 20:33 uur
Klopt maar dat geeft de kaart die ik geplaatst hebt toch aan, alles wat groen is behoort tot het continent Europa

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_(werelddeel)

Geografisch gezien misschien. Maar de oostgrens van Europa is een veel bedebateerd onderwerp. De oeral sn caucasus worden vaak genoemd, maar ook de rivier de Don is zo'n grens.

Zeewier

In het opiniërende debat hoor je wel eens haviken uit Zuid-Korea, Japan en Polen met nucleaire ambities. Vaak inspelend op actuele tendensen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 29/09/2014 | 20:22 uur
Europees Rusland en daarmee ook Moskou

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Rusland

Klopt maar dat geeft de kaart die ik geplaatst hebt toch aan, alles wat groen is behoort tot het continent Europa

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_(werelddeel)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 29/09/2014 | 20:14 uur
Sterker nog Azerbeidzjan, Armenie, Georgie liggen ook in Europa.


Europees Rusland en daarmee ook Moskou

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Rusland

Ace1

Citaat van: Jellington op 29/09/2014 | 18:39 uur
Europees zijn betekent niet meteen dat je lid bent van de EU, volgens mij haal je deze twee dingen door elkaar. Zo is een deel van Rusland ook Europees (want het ligt in Europa).

Sterker nog Azerbeidzjan, Armenie, Georgie liggen ook in Europa.




Jellington

Citaat van: Zeewier op 29/09/2014 | 18:09 uur
En ik zie Oekraïne als een onafhankelijk vrij land. Omdat ze zich afkeren van de Moskouse politieke macht maakt het ze niet direct Europeser. Wordt het ooit Europees? Dat hebben ze zelf in de hand. Probeer eerst maar eens een land zonder Russische zijwieltjes te worden.

Europees zijn betekent niet meteen dat je lid bent van de EU, volgens mij haal je deze twee dingen door elkaar. Zo is een deel van Rusland ook Europees (want het ligt in Europa).

Zeewier

En India. Maar maakt dat alles een nucleair decennium? Ik mis de onderbouwing van Gerben Edelijn's stelling. Het kan dat hij gelijk heeft, misschien weet hij meer dan wij. Er zullen vast landen zijn die de B-61 op hun grondgebied willen hebben. Ballistische raketten = bezit van geavanceerde rakettechnologie. Dat aantal landen zie ik zou gauw niet groeien.

En ik zie Oekraïne als een onafhankelijk vrij land. Omdat ze zich afkeren van de Moskouse politieke macht maakt het ze niet direct Europeser. Wordt het ooit Europees? Dat hebben ze zelf in de hand. Probeer eerst maar eens een land zonder Russische zijwieltjes te worden.

Poleme

#6
Citaat van: Zeewier op 28/09/2014 | 18:22 uur
'We gaan nu het decennium van de ballistische raketten beleven.'
Het kan hoor maar het klinkt mij als ongegrond doemdenken. En wie zijn 'we'? Nederland? Het westen? Iran en Noord-Korea gaan toch door of we dat willen of niet.
Ach ja waarom kochten wij ook al weer Patriot PAC-3's en investeren wij in een Ballistic Missile Defense capaciteit op onze LCF's?

Meer dan 20 landen beschikken al over ballistische raketten en in ieder geval 2 niet statelijke actoren, namelijk Hamas en Hezbollah.
Hamas beschikt nu over enkele tientallen M-302 raketten met een bereik van 160 km en een explosieve lading van 144 kg.
Hezbollah heeft de beschikking over circa 10 Zelzal-2 raketten met een bereik tussen de 100 en 400 km en kan 600 kg lading meenemen.
Daarnaast zeggen Israel en de VS, dat deze organisatie ook de beschikking heeft over Scud raketten.
ISIS / IS heeft de beschikking over een onbekend aantal Scud raketten, maar die zijn (nog) niet operationeel.
Ballistische raketten zijn goedkope wapens en als schurken staten en / of terroristen er in slagen om deze ongeleide vuurpijlen te voor zien van bijvoorbeeld GPS geleiding en een oorlogskop met nucleair materiaal (vuile bom) gif gas of ziekte verwerkers dan hebben we een groot probleem.

In mei 2009 waarschuwde Mohammed El Baradei, toen scheidend directeur van het International Atomic Energy Agency (IAEA) al voor een nieuw nuke-leair tijdperk.  Volgens hem moesten we niet afvragen of we ooit nog een nieuwe Hiroshima krijgen, maar wanneer.
Van nuke-leaire machten zoals de VS, het VK, Frankrijk en de Sovjet Unie werden tijdens de Koude Oorlog al veel mensen nerveus.
Ondertussen zijn daar toffe landen zoals Israel, Pakistan, Noord-Korea bijgekomen en in de nabije toekomst waarschijnlijk Iran en Saoedi-Arabie.
Plus nog eens 10 a 20 andere 'virtuele' atoom machten, die plutonium of hoog verrijkt uranium kunnen produceren, de kennis hebben om een A-bom te maken en in staat zullen zijn om binnen enkele maanden deze A-bom te kunnen maken.
Vergeet ook niet dat het IAEA jaarlijks 200 gevallen van smokkel van nucleaire materialen weet te rapporteren.
Maar hoeveel en welke gevallen zien zij niet?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Nieuwste snufje van Thales.........kristallen bol ?

Lex

Citaat van: Zeewier op 28/09/2014 | 18:22 uur
Oekraïne IS geen Europa.
"IS" op deze manier geschreven doet mij denken aan iets anders.

KapiteinRob

Citaat van: Zeewier op 28/09/2014 | 18:22 uur
Oekraïne IS geen Europa.

Wat is het dan? Want de laatste keer dat ik op de kaart keek, lag het nog steeds in Europa.

Zeewier

'We gaan nu het decennium van de ballistische raketten beleven.'
Het kan hoor maar het klinkt mij als ongegrond doemdenken. En wie zijn 'we'? Nederland? Het westen? Iran en Noord-Korea gaan toch door of we dat willen of niet.

'De Navo had meteen langs de grenzen spierballen moeten laten zien. Vliegtuigen de lucht in. Awacs-toestellen erheen troepen samenbrengen. Maar we konden het niet, we hadden te weinig.'
De Krim heeft met Sebastopol de zwaarst bewaakte marinebasis van Rusland in haar wateren. Daar boven gaan vliegen + binnen het EEZ varen zou zeker de crisis nog zwaarder maken. En wat winnen wij er bij? Oekraïne IS geen Europa. We doen wat wenselijk is voor Oekraïne maar het blijft ons strategisch gebied niet.

Ace1

De directeur van het defensie- en elektronicabedrijf ThalesNederland maakt zich grote zorgen over de veiligheid in Europa.
Europa is zich onvoldoende bewust van de veiligheidsrisico's enmoet de krachten bundelen. Dat zegt Gerben Edelijn, topman van het
defensie- en elektronicabedrijf Thales Nederland morgen in FDWeekend, de zaterdaguitgave van het FD.


'Zijn we wel voldoende voorbereid op asymmetrische oorlogvoering, waarbij deaanvaller de tegenstander ontwijkt op zijn sterke punten en de zwakke kanten probeert uit te buiten? En dan heb ik het niet over jongelui met een lanceerbuis op hun rug die een vliegtuig uit de lucht schieten. Dat was de discussie van de vorige eeuw. We gaan nu het decennium van de ballistische raketten beleven.
Een kernraket kan verschrikkelijke schade aanrichten.'

Volgens Edelijn is dit jaar duidelijk geworden hoe slecht het is gesteld met deEuropese defensiekracht. 'Praat eens met topmilitairen over wat er had moeten gebeuren bij de annexatie van de Krim. De Navo had meteen langs de grenzen spierballen moeten laten zien. Vliegtuigen de lucht in. Awacs-toestellen erheen troepen samenbrengen. Maar we konden het niet, we hadden te weinig.'

De Thales-topman bepleit verregaande Europese samenwerking om het tij te keren, maar ziet het somber in: 'Het doet blijkbaar nog onvoldoende pijn. Ook al staan de randen van Europa in brand'.

De grote landen houden samenwerking tot nu toe tegen omdat ze vasthouden aan een eigen defensie. Maar door de complexiteit van wapensystemen is dat beleid te duur en op termijn onhoudbaar, denkt Edelijn.

Defensiedeskundigen waarschuwen steeds luider voor de gevolgen van de verwaarlozing van de Europese Defensie. Ook Rini Goos, de tweede man bij EDA (European Defence Agency) sluit zich in dat koor aan en hekelt eveneens Europese 'grootmachten' vanwege het feit dat ze samenwerking frustreren. Anderen wijzen er juist op dat alle Europese landen bij elkaar nog steeds drie keer zoveel uitgeven aan Defensie dan Rusland.

http://fd.nl/economie-politiek/606158-1409/thales-topman-voorspelt-nucleair-decennium?visited=true