Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 05/08/2024 | 20:31 uurWaarom heb jij liever de KF51 ?

Wapensysteem lijkt me beter voorbereid op de toekomst. Het onderstel, beter nog de powerpack, is de ware kracht en succes van de leopard2. De toekomst betekent een onbemande toren, veel veiliger en minder ingewikkeld om te bouwen. Er is behalve algemene SA geen reden om de toten bemand te maken. Maar met masten is er toch steeds meer mogelijk met camera's. Dan heeft in de toren zitten ook niet veel zin. Met goede optiek waar juist de Duitsers en daarin blinkt juist rheinmetall in uit.

De KF51 heeft een autolader, en heeft de lader niet weggestreept maar vervangen door een sensor operator. Hij bedient drones die zijn opgeslagen in de toren. Deze drones die kunnen worden bewapend dienen vooral voor Situational awareness (sa). Er zijn een aantal aan boord en retrieveble, dus hij vergroot kennis en dus overzicht aan de tank, juist kwetsbare eigenschap. Leopard2a8 heeft dit niet.

De KF51 heeft daarbij een ATGM systeem in de toren met plek voor 4 SPIKE ER systemen. Dit moet gekoppeld kunnen worden aan informatie die die drone binnnehaalt en kan daarmee indirect als sluipschutter spelen met hindernissen. De leopard2A8 heeft dit niet.

De Leopard2A8 heeft een klassieke indeling van gevechtsruimte compartiment. Lader, schutter en commandant. Bestuurder in onderstel. Dit werkt gewoon niet meer. Het zijn teveel mensen om 1 wapensysteem in stand te houden en het zijn functies die geautomatiseerd kunnen worden zoals de lader.

Het argument dat ik persoonlijk kan onderbouwen is de nood van de 4e man. Tankcommandant is altijs pleite dus je blijft met 3 man over voor al het onderhoud. En dat kan echt intens zijn.

We moeten dus naar systemen met minder onderhoud toe. Maar het blijft werk om eenbwapensysteem te laten overleven in operationele omstandigheden. Die 4e man in vorm van sensor operator is daarom gewenst en neutraliseert direct het argument om met 3 man de tank te moeten bemannen,  ondanks dat dat P wijs 'duur' is. De leopard2a8 verbruikt ook 4 pax maar spendeert die 4e (lader) aan een ouderwetse opvatting.

Er is vast meerm maar de KF51 lijkt me veel relevanter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 05/08/2024 | 09:50 uurZou goed kunnen, ik heb ook liever de KF51.
Waarom heb jij liever de KF51 ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Dat komt omdat NLD en DLD landmachten vrijwel zijn samengeklonken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Onderstaand artikel geeft het eigenlijk ook alwel weer, Italië had andere keuzes te maken en KNDS heeft voor mijn gevoel hun hand overspeeld.

https://www.centromachiavelli.com/en/2024/07/15/panther-accordo-rheinmetall-leonardo/

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 05/08/2024 | 13:04 uurDLD dient de KF51 te integreren in Bundeswehr, dat opent echt de deuren pas.

De KF51 is echt een politiek heet hangijzer van de tankoorlog die gaande is in Europa en DLD. KMW is staatsbezitz, hebben de Leopard2 uitgepoept. Rheinmetall is commercieel en heeft een andere band met de bundeswhr dan KMW KNDS.

Maakt het spicy omdat Rheinmetall met de KF51 leunt op iets wat als eigendom van grootste concurrent; 'KMW' wordt gezien: het onderstel en basis dus.

Geen idee hoe dit opgelost gaat worden wamt KMW KNDS is bezig met de opvolger, daar wordt al het geld in gestoken. Maar of die komt is zoals artikel geeft niet duidelijk. In de tussentijd lijken met als met de MBT2000 aparte ontwikkelingen van bestaande systemen te verschijnen. Maar volgens mij is nu zowel de Leclerc als Leopard2 ondergebracht bij KNDS dus ik heb geen idee wat dat brengt. Leclerc lijkt me sowieso een dood spoor

Dus als de Bundeswehr de KF51 neemt, schiet het zichzelf een beetje in de voet. Tevens is er in de praktijk volgens mij helemaal geen directe KF51 productie mogelijk omdat het IP van de leopard2 niet van Rheinmetall is, maar van de overheid/KMW.

*lees net dat KMW en RHEINMETALL het hebben 'bijgelegd' om rechtzaak te voorkomen. Geen idee wat dit betekent. Maar wellicht mogelijkheid voor RM om te produceren, winst delen met KNDS?

Het allereerste is zeer bepalend !! Er wordt bijna eerst gekeken "wat gaat Duitsland doen?" En dat bepaalt de keuzes van andere landen. Ook Nederland!

Daarom vind ik het nu mooi dat Italië zijn eigen koers gaat varen, dat land kan dat ook door die samenwerking tussen Rheinmetall en Leonardo. Eigen productie.
Door deze Italiaanse keuze is er nu een focus op de KF51.
Als Duitsland nu handig is, gaat ze mee. Hierdoor een samenwerking KMW met RM voor de interim , overbruggingsoplossing.

Persoonlijk vind ik dat er een blauwtje is opgelopen door Italië zo te dumpen. Italië kon op 2 paarden wedden. En Rheinmetall is de lachende derde hier.
Om de schade te verkleinen en het KF51 ontwerp verder door te ontwikkelen, creëren Duitsland ook meer eenheid binnen Duitsland en zijn industrie en ook internationaal.

Franse interim oplossing is en wordt toch een Leclerc. Nooit geen Leopard!

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 05/08/2024 | 09:50 uurZou goed kunnen, ik heb ook liever de KF51.
Moet zeggen dat ik het een prachtige machine vind en vooruitstrevend.
Hopen dat hij sneller geleverd kan worden dan de Leopard 2A8 anders denk ik dat we met het contract van de Bundeswehr met KMW voor de A8 sneller zijn.

Huzaar1

DLD dient de KF51 te integreren in Bundeswehr, dat opent echt de deuren pas.

De KF51 is echt een politiek heet hangijzer van de tankoorlog die gaande is in Europa en DLD. KMW is staatsbezitz, hebben de Leopard2 uitgepoept. Rheinmetall is commercieel en heeft een andere band met de bundeswhr dan KMW KNDS.

Maakt het spicy omdat Rheinmetall met de KF51 leunt op iets wat als eigendom van grootste concurrent; 'KMW' wordt gezien: het onderstel en basis dus.

Geen idee hoe dit opgelost gaat worden wamt KMW KNDS is bezig met de opvolger, daar wordt al het geld in gestoken. Maar of die komt is zoals artikel geeft niet duidelijk. In de tussentijd lijken met als met de MBT2000 aparte ontwikkelingen van bestaande systemen te verschijnen. Maar volgens mij is nu zowel de Leclerc als Leopard2 ondergebracht bij KNDS dus ik heb geen idee wat dat brengt. Leclerc lijkt me sowieso een dood spoor

Dus als de Bundeswehr de KF51 neemt, schiet het zichzelf een beetje in de voet. Tevens is er in de praktijk volgens mij helemaal geen directe KF51 productie mogelijk omdat het IP van de leopard2 niet van Rheinmetall is, maar van de overheid/KMW.

*lees net dat KMW en RHEINMETALL het hebben 'bijgelegd' om rechtzaak te voorkomen. Geen idee wat dit betekent. Maar wellicht mogelijkheid voor RM om te produceren, winst delen met KNDS?

Harald

Ik ook eigenlijk, al had ik veel liever een unaniem ontwerp welke gepresenteerd wordt nu als leading, totdat de Future MBT zijn intrede gaat doen.
Maar er zijn nu alwel een stuk of 5 opties gepresenteerd, maar geen duidelijke keuze.

En doordat Rheinmetall nu in dat gat springt met zijn KF51 en de Italianen ook gekozen hebben voor de KF51, is/wordt dit geen papieren tekentafel ontwerp meer.

Misschien voor Nederland wel een unieke kans om mee te springen met Rheinmetall.
Een van de plank ontwerp met inspraak.

Huzaar1

Zou goed kunnen, ik heb ook liever de KF51.

Harald

Europese tank ??  :hrmph:
Ik ben bang dat het uiteindelijk wordt, zoals het gezegde; 2 honden vechten om een been, de derde gaat er meeheen.

Duitsland, Frankrijk vechten om de keuze welke tank, Rheinmetall verkoopt ondertussen de KF51.

Dat kun je nu eigenlijk alwel zien met de Leonardo deal.

Ace1

Eigen tank eerst: bikkelharde Frans-Duitse strijd om de Europese defensiemarkt

Op papier moeten de Duitse wapenreus Rheinmetall en zijn Frans-Duitse rivaal KNDS samen een 'Europese tank' bouwen. In de praktijk bouwen ze eigen nieuwe tanks en strijden ze onderling met alle middelen om de dominantie op de Europese defensiemarkt.

Even leek alsof de Russische inval in Oekraïne de Europese defensie-industrie écht had wakkergeschud. Van Parijs tot Berlijn, via Rome en Madrid, werd niet alleen de productie van oorlogsmateriaal haastig opgeschaald, ook een aantal belangrijke militaire Europese samenwerkingsprojecten werden vanonder het stof gehaald.

Een daarvan was de bouw van een gezamenlijke Europese gevechtstank via het zogeheten Main Ground Combat Systems (MGCS)-programma. Dat is een Europees samenwerkingsproject dat destijds werd gelanceerd met de bedoeling de Duitse Leopard 2- en Franse Leclerc-tanks tegen 2035 te vervangen door een nieuwe Europese tank. Het politiek gevoelige project, waarvan de operationele leiding werd toevertrouwd aan Duitsland, kwam sindsdien nauwelijks van de grond vanwege interne politieke strubbelingen tussen Parijs en Berlijn. Beide landen bikkelen al jaren over de vraag hoe, waar en door wie de "Europese tank van de toekomst" gebouwd moet worden.

Twee grote wapenproducenten stonden in die moeizame onderhandelingen vaak lijnrecht tegenover elkaar: aan de ene kant de Frans-Duitse fusiegroep KNDS (een fusie tussen het Franse staatsbedrijf Nexter en de Duitse bedrijven Krauss-Maffei Wegmann) en aan de andere kant de Duitse reus Rheinmetall. Eind april leken alle plooien eindelijk gladgestreken. KNDS liet toen via een persbericht weten dat vier Frans-Duitse partijen een akkoord hadden gesloten om op basis van een 50/50 verdeling samen een bedrijf op te richten om de Europese tank van de toekomst alsnog te gaan bouwen: KNDS Deutschland en Rheinmetall aan Duitse kant en Thales en KNDS France aan Franse kant.

Felle rivaliteit
Maar de vraag blijft hoe geloofwaardig dat Duits-Franse samenwerkingsproject is. De deadline voor de nieuwe Europese tank is inmiddels opgeschoven van 2035 naar ... 2045. En zelfs daarover blijven twijfels. In de praktijk beconcurreren de twee grote wapenproducenten elkaar met alle middelen. De Frans-Duitse groep KNDS ontwikkelt op dit moment volop nieuwe versies van zijn tankmodellen Leopard en Leclerc, terwijl Rheinmetall elke kans grijpt om eindelijk zijn nieuwe KF51-tank (de eigen opvolger van de Leopard 2) te produceren.

Hoe fel de rivaliteit is, bleek recent nog op de internationale wapenbeurs Eurosatory in Parijs, waar beide wapenreuzen op nauwelijks 150 meter van elkaar met veel tromgeroffel elk een nieuw tankmodel presenteerden. Sterker, vorige week kondigde Rheinmetall meteen al een 50/50 joint venture aan met sectorgenoot Leonardo om het Italiaanse leger de komende vijftien jaar te voorzien van honderden nieuwe KF51-tanks en 700 gepantserde rupsvoertuigen. Daarbij kwam de belofte om Leonardo later ook te betrekken bij de ontwikkeling van de toekomstige Europese tank, een monsterdeal ter waarde van 20 miljard euro.

Dat is pijnlijk voor rivaal KNDS, die enkele weken eerder maandenlange gesprekken met Leonardo zag afspringen over een gelijkaardige miljardendeal met het Italiaanse leger. De gesprekken sprongen af op de Italiaanse eis om 60 procent van de tanks en rupsvoertuigen in Italië zelf te produceren, iets wat Rheinmetall wél garandeert. In Parijs veroorzaakt dat ongetwijfeld tandengeknars.

Naar een fusiebedrijf?
Deze miljardendeal zal het ambitieuze Rheinmetall alleen maar sterken in zijn andere brandende ambitie: een meerderheidsparticipatie nemen in zijn rivaal KNDS. Volgens de ceo van Rheinmetall, Armin Papperberger, is een samenvoeging met KNDS de enige geloofwaardige manier om een Europees defensiebedrijf uit te bouwen dat kan concurreren met grote buitenlandse wapenconcerns, zoals het Amerikaanse General Dynamics of het Britse BAE-systems. "Uit een samenwerkingsproject kun je je altijd terugtrekken, uit een fusiebedrijf niet", liet Papperberger daarover veelzeggend verstaan.

Maar Papperberger stelt daarbijéén belangrijke voorwaarde: meer dan 50 procent van de aandelen in het nieuwe Duits-Franse fusiebedrijf moet in handen komen van het oer-Duitse Rheinmetall. In Parijs lig die boodschap zeer gevoelig, daar zit men niet te wachten op een Europese wapenreus waarin de Duitse wapenindustrie operationeel en financieel ruim het overwicht zou krijgen op de Franse inbreng. In Moskou ontlokt dat ongetwijfeld een monkellachje.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20240709_95658401?journeybuilder=nopaywall

Harald

KNDS France (Nexter) has recently published a patent application outlining an automatic reloading device fed by two magazines for a tank turret with large caliber gun (140mm). This design probably have been used in EMBT-ADT 140 unmanned turret demonstrator unveiled this year.

https://x.com/ronkainen7k15/status/1817186530911486224?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1817186530911486224%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Huzaar1

Harald

https://m.standaard.be/cnt/dmf20240709_95658401?journeybuilder=nopaywall

Eigen tank eerst: bikkelharde Frans-Duitse strijd om de Europese defensiemarkt

Kan niet verder lezen, naar titel zegt genoeg.

Harald

Citaat van: pz op 27/06/2024 | 09:02 uurVolgens mij vliegen er al een paar FA50's rond, ze krijgen er dacht ik rond de 50.

Klopt helemaal
https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/poland-receives-new-fa-50-light-combat-jet/

Zal me niet verbazen als Korea ook probeert hun KF-21 aan Polen proberen te verkopen, Polen heeft al F-35 gekocht en heeft ook interesse in de F-15EX. Het "oude" Russiche spul moet vervangen worden en hun F-16's zullen ook op termijn vervangen moeten worden.