Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De vier onderzeeboten van de Walrusklasse zijn inmiddels tien
tot vijftien jaar in de vaart. In opdracht van de Koninklijke Marine
onderzoekt TNO de mogelijkheden tot instandhouding en modernisering.
Hoe kan de onderzeeboot bijvoorbeeld nog langer
onder water blijven en hoe kan de kans op detectie verder worden
teruggebracht? De eerste resultaten van het doelfinancieringsprogramma
'Toekomstige inzet Walrus' (V051) zijn inmiddels beschikbaar.
DOEL: INZETBAAR TOT 2025


http://demo.livewords.com/tno/images/shared/overtno/magazine/dv2_04_05.pdf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#53
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 15:27 uur
Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:27 uur
er waren zelfs plannen om deze schepen (walrus-klasse) te verlengen (extra module) om een air-independent propulsion te plaatsen
is hier nog meer info van ??

Op Dutchfleet is een topic te vinden (als discussie zonder bron) dat er verhalen gingen over een verlenging van de Walrus klasse met een module van 10 meter.

Harald

#52
Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:27 uur
er waren zelfs plannen om deze schepen (walrus-klasse) te verlengen (extra module) om een air-independent propulsion te plaatsen
is hier nog meer info van ??

Elzenga

Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 14:51 uurDan zou ik voor de Walrus ++ (versie 2025) gaan, de Walrus klasse is een uitstekende onderzeeboot, en in het buitenland een als zeer goede onderzeeboot bekend staat.
Misschien interessant dan eens na te gaan wie van de ontwerpers en bouwers van de alternatieven de positieve aspecten van de Walrus het meest heeft onderkend en overgenomen. Ik denk dat zelfbouw inmiddels een brug te ver is. Kan me wel voorstellen dat er een samenwerkingsverband ontstaat waarbij wat wij nog wel kunnen bouwen en leveren weer interessant is voor de ander.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Misschien kan een Walrus type 2025 niet volledig meer in Nederland gebouwd worden, dan zou het casco op een gespecialiseerde werf gebouwd kunnen worden en de afbouw kan dan plaats vinden in Nederland.

Maar wie weet en heeft een bedrijf als IHC nog een verrassing...

Harald

Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:27 uur
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 14:18 uur
Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:09 uur
Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 13:59 uur
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:52 uur
wat ik snel kan vinden is :

S80 = double-hulled
A26 = single-hulled met 2 drukcompartimenten
Dus daar krijgt de Spaanse onderzeeboot plus-punten. Ook hier zou samenwerking kunnen gezien eerdere NL-SP ervaringen met LPDs en bevoorrader. Alleen de S80 wordt nu al gebouwd en zou rond 2025 dus al enige tijd in de vaart zijn. Dan zou je dus spreken over een S80+ versie. Voordeel is wel dat de kinderziektes er dan hopelijk uit zijn.  

Ook het tonnage is meer richting Walrus, de tijdslijn zou een afknapper kunnen zijn.

Maar je zou de vergelijking Tijgerhaai versus Walrus kunnen maken, een schip sterk gebasseerd op zijn voorganger.

je bedoelt een Walrus ++


Ik doelde eigenlijk op een S80+ (noem het S90 of S2025)

Maar nu je het zegt... er is niets mis met het Walrus ontwerp, er waren zelfs plannen om deze schepen te verlengen (extra module) om een air-independent propulsion te plaatsen.

Dus het idee van een nieuwe en verbeterde Walrus vind ik zo gek nog niet.

Dan zou ik voor de Walrus ++ (versie 2025) gaan, de Walrus klasse is een uitstekende onderzeeboot, en in het buitenland een als zeer goede onderzeeboot bekend staat.

Vaak was een US onderzeeboot het haasje voor een Walrus.
laatst heb ik nog een verhaal gehoord van een ex-sub-man, waar een US sub tot zijn verrassing getrakteerd werd op gitaarmuziek vanaf een NL-sub. hij was not-amused 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 14:18 uur
Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:09 uur
Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 13:59 uur
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:52 uur
wat ik snel kan vinden is :

S80 = double-hulled
A26 = single-hulled met 2 drukcompartimenten
Dus daar krijgt de Spaanse onderzeeboot plus-punten. Ook hier zou samenwerking kunnen gezien eerdere NL-SP ervaringen met LPDs en bevoorrader. Alleen de S80 wordt nu al gebouwd en zou rond 2025 dus al enige tijd in de vaart zijn. Dan zou je dus spreken over een S80+ versie. Voordeel is wel dat de kinderziektes er dan hopelijk uit zijn.  

Ook het tonnage is meer richting Walrus, de tijdslijn zou een afknapper kunnen zijn.

Maar je zou de vergelijking Tijgerhaai versus Walrus kunnen maken, een schip sterk gebasseerd op zijn voorganger.

je bedoelt een Walrus ++


Ik doelde eigenlijk op een S80+ (noem het S90 of S2025)

Maar nu je het zegt... er is niets mis met het Walrus ontwerp, er waren zelfs plannen om deze schepen te verlengen (extra module) om een air-independent propulsion te plaatsen.

Dus het idee van een nieuwe en verbeterde Walrus vind ik zo gek nog niet.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:09 uur
Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 13:59 uur
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:52 uur
wat ik snel kan vinden is :

S80 = double-hulled
A26 = single-hulled met 2 drukcompartimenten
Dus daar krijgt de Spaanse onderzeeboot plus-punten. Ook hier zou samenwerking kunnen gezien eerdere NL-SP ervaringen met LPDs en bevoorrader. Alleen de S80 wordt nu al gebouwd en zou rond 2025 dus al enige tijd in de vaart zijn. Dan zou je dus spreken over een S80+ versie. Voordeel is wel dat de kinderziektes er dan hopelijk uit zijn. 

Ook het tonnage is meer richting Walrus, de tijdslijn zou een afknapper kunnen zijn.

Maar je zou de vergelijking Tijgerhaai versus Walrus kunnen maken, een schip sterk gebasseerd op zijn voorganger.

je bedoelt een Walrus ++

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 13:59 uur
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:52 uur
wat ik snel kan vinden is :

S80 = double-hulled
A26 = single-hulled met 2 drukcompartimenten
Dus daar krijgt de Spaanse onderzeeboot plus-punten. Ook hier zou samenwerking kunnen gezien eerdere NL-SP ervaringen met LPDs en bevoorrader. Alleen de S80 wordt nu al gebouwd en zou rond 2025 dus al enige tijd in de vaart zijn. Dan zou je dus spreken over een S80+ versie. Voordeel is wel dat de kinderziektes er dan hopelijk uit zijn. 

Ook het tonnage is meer richting Walrus, de tijdslijn zou een afknapper kunnen zijn.

Maar je zou de vergelijking Tijgerhaai versus Walrus kunnen maken, een schip sterk gebasseerd op zijn voorganger.

Elzenga

Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:52 uur
wat ik snel kan vinden is :

S80 = double-hulled
A26 = single-hulled met 2 drukcompartimenten
Dus daar krijgt de Spaanse onderzeeboot plus-punten. Ook hier zou samenwerking kunnen gezien eerdere NL-SP ervaringen met LPDs en bevoorrader. Alleen de S80 wordt nu al gebouwd en zou rond 2025 dus al enige tijd in de vaart zijn. Dan zou je dus spreken over een S80+ versie. Voordeel is wel dat de kinderziektes er dan hopelijk uit zijn. 

Harald

Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 13:39 uur
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:27 uur
Nog iets om over na te denken :

(volgens mij) zijn de US subs , single-hulled en de Walrus double-hulled.
enig inzicht hoe dat zit met de hier genoemde "alternatieven"?

wat ik snel kan vinden is :

S80 = double-hulled
A26 = single-hulled met 2 drukcompartimenten


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 13:27 uur
Nog iets om over na te denken :

(volgens mij) zijn de US subs , single-hulled en de Walrus double-hulled.
enig inzicht hoe dat zit met de hier genoemde "alternatieven"?

Elzenga

Citaat van: dudge op 28/07/2011 | 13:08 uur
Citaat van: Ros op 28/07/2011 | 13:01 uur
Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 12:45 uur
Citaat van: Ros op 28/07/2011 | 12:41 uur
Ik denk al wel te weten wat de opvolger gaat worden.......................geen !. Geen tanks geen subs.......nergens voor nodig  :omg:
Deze discussie staat als je het goed vindt even buiten de setting van dit topic. Want als we zo gaan redeneren kunnen we ook het Defensieforum alvast wel opheffen ;)
Het was maar een opmerking !. Maar ga gerust door met het verlangslijstje voor St. Nicolaas. Ik zal mij er niet mee bemoeien.
Als de huidige lijn doorgezet wordt val de natres vanaf 2020 onder de Politie, en dat is het dan. Maar als de subs vervangen worden....
Ik heb inmiddels het vermoeden dat er een hele andere strategie zit achter het defensiebeleid van VVD, CDA en PVV...maar goed...dat is toch echt ver buiten dit topic ;)

Harald

Nog iets om over na te denken :

(volgens mij) zijn de US subs , single-hulled en de Walrus double-hulled.

Voordelen van double tov single-hulled :

overlevingkans : Survivability - Multiple direct torpedo hits, depending on the sub's size, are required to sink it.

minder geluid : Silence - With the latest noise nullifying technology available, double-hulled subs can emit less noise.

sterker : Strength and increased crush depth - With a double-hulled sub built of HY-100+ grade steel-alloy and/or titanium, it can        withstand tremendous pressure at depths greater than 500 meters (1640 feet), in some cases up to 1200 meters (4000 feet).

stabiliteit aan de opervlake : Buoyancy - A double hulled sub floats on the surface like a cruise ship, whereas a single-hulled sub waddles around like flotsam.

een nadeel van double-hulled is het gewicht (tonnage) en grootte (groter door de dubbele huid tov enkel)

de russen hebben altijd double-hulled gebouwd, maar nu de laatste/ nieuwste klasse is single hulled, waarom ??

http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_class_submarine
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/677.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/677.htm