Srebrenica - de nasleep

Gestart door -Jeroen-, 12/02/2004 | 16:42 uur

Cedo Nulli

Citaat van: A.J. op 25/10/2015 | 17:12 uur
Gaan we weer... Als die Zegveld nou echt met alle geweld iemand wil laten hangen gaat ze maar achter de politiek verantwoordelijken aan en laat ze het uitvoerend niveau met rust.

De politiek verantwoordelijke van destijds houden zich lekker stil. Het is écht een schande wat Karremans hier aangedaan is. Voor het wanbeleid van de regering kan nog geen excuses vanaf. Blij dat we toen het draaginsigne geweigerd hebben. 
Аво́сь да как-нибу́дь до добра́ не доведу́т.
Draw not your bow till your arrow is fixed.

bergd

Citaat van: A.J. op 25/10/2015 | 17:12 uur
Gaan we weer... Als die Zegveld nou echt met alle geweld iemand wil laten hangen gaat ze maar achter de politiek verantwoordelijken aan en laat ze het uitvoerend niveau met rust.
inderdaad, zonde van het geld en energie wat daar ingestoken wordt. Aandacht gaat naar de verkeerde.

Ik zag laatst in een documentaire nog een hoogst opmerkelijk detail dat was dat de verkenningsmissie die onderzoek moest doen om de Canadezen op te volgen nooit ter plaatse is geweest en de situatie hebben bekeken. Het advies om te gaan werd vanuit Zagreb geschreven. Dus daar is ook als jij het mij vraagt het een en ander mis gegaan. Misschien wou men binnen de defensietop ook te graag zonder echt de daadwerkelijk feite in ogenschouw te willen nemen?

A.J.

Gaan we weer... Als die Zegveld nou echt met alle geweld iemand wil laten hangen gaat ze maar achter de politiek verantwoordelijken aan en laat ze het uitvoerend niveau met rust.

A.J.

#621
Nabestaanden starten procedure tegen Karremans bij Europees Hof

Nabestaanden van drie moslimmannen die in 1995 door Bosnisch-Servische troepen werden vermoord, zijn een procedure gestart bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mensen. Ze willen dat oud-commandant Thom Karremans alsnog wordt vervolgd.

Dat melden advocaten Liesbeth Zegveld en Tomasz Kodryzcki volgens NOS.

De nabestaanden willen dat naast Karremans nog twee leidinggevenden van Dutchbat strafrechtelijk worden vervolgd.

De militaire strafkamer van het Hof in Arnhem stelde de nabestaanden eerder dit jaar in het ongelijk: het Openbaar Ministerie (OM) had volgens het Hof terecht besloten Karremans en de andere twee leidinggevenden niet te vervolgen.

Zegveld en Kodryzcki menen echter dat het OM onvolledig onderzoek heeft gedaan. Ze benadrukken dat Karremans en de andere leidinggevenden bijvoorbeeld niet zijn ondervraagd.
Val van Srebrenica

De VN-enclave Srebrenica werd beschermd door Nederlandse blauwhelmen, maar in juli 1995 onder de voet gelopen door het Bosnisch-Servische leger van generaal Mladic. Die liet daarna duizenden moslimmannen ombrengen.

Vorig jaar oordeelde de rechtbank van Den Haag dat de Nederlandse Staat verantwoordelijk is voor de deportatie van ruim driehonderd moslimmannen na de val van de Bosnische 'veilige enclave' Srebrenica.

De mannen werden op 13 juli 1995 door de Bosnische Serviërs weggevoerd van de compound van het Nederlandse VN-bataljon Dutchbat.

nu.nl

dudge

Citaat van: Ros op 05/07/2015 | 15:40 uur
Ik kan mij niet voorstellen dat men enig vermoeden heeft gehad dat het opgeven van de enclave zou leiden tot massamoord.

Misschien omdat je een veel te rooskleurig beeld hebt van hoe regeringen en overheden werken.

Ros


Elzenga

Citaat van: Ros op 05/07/2015 | 15:40 uur
....

Ik kan mij niet voorstellen dat men enig vermoeden heeft gehad dat het opgeven van de enclave zou leiden tot massamoord.

.....
Er waren ook toen teveel signalen en aanwijzingen dat de genocide zou plaats vinden. Maar dat werd denk ik gezien als collateral damage in een kader van een grotere "oplossing" voor het conflict.

Ik ben al jaren benieuwd of men gepoogd heeft afspraken of deals te sluiten met de Serven over een vrije aftocht voor bevolking en ABiH eenheden. Door Bosnische regering met Serven of door bewuste Westerse landen met de Serven. Ook daar zijn de nodige aanwijzingen en hardnekkige geruchten over....en is nog geen duidelijkheid gekomen zover ik weet.

Ros

De huidige regeringen hebben de plicht zich te verantwoorden. Onze regering moet nu, anno 2015 nog diep door het stof omdat wij ooit aan slavenhandel hebben gedaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat men enig vermoeden heeft gehad dat het opgeven van de enclave zou leiden tot massamoord.

Nederland moet, ondanks de lessen, altijd een eigen plan trekken en afwegingen maken in plaats van achter de meute aan te rennen....... kan een hoop ellende en discussie achteraf voorkomen.

Elzenga

Citaat van: Ros op 05/07/2015 | 14:41 uur
Benieuwd of er nog officieel gereageerd gaat worden door de regeringen van UK en VS ?
het gros is met pensioen of overleden.....men heeft er denk ik niet voor niets zo lang mee gewacht. Zou misschien nog een scherp staartje hebben richting mevr. Clinton. Ik hoop vooral dat de lessen van Srebrenica weer actueel worden en herinnerd...zodat het niet weer gebeurd...maar ja..look at the world of today..and...

Ros

Benieuwd of er nog officieel gereageerd gaat worden door de regeringen van UK en VS ?

A.J.

Had het gisteren gelezen, goed verhaal inderdaad.

Elzenga

How Britain and the US decided to abandon Srebrenica to its fate

New research reveals that Britain and the US knew six weeks before massacre that enclave would fall – but they decided to sacrifice it in their efforts for peace.


Sterke analyse in de Britse Guardian..
lees verder
http://www.theguardian.com/world/2015/jul/04/how-britain-and-us-abandoned-srebrenica-massacre-1995

Elzenga

Citaat van: Ros op 29/06/2015 | 16:01 uur
Ik vraag mij af of onze politici echt niet op de hoogte waren van de genomen beslissing over de luchtsteun  :confused:

Of we er van geleerd hebben....betwijfel het. We rennen er zo weer achteraan als onze "vrienden" bellen.
Nederland werd toen als een vervelend moralistisch land gezien..die andere landen de les las. Dus het zou in dat kader goed kunnen dat men daarom niet wilde dat Nederland het hele opgave-plan rond de enclaves zou kennen en zo zou dwarsbomen. Omdat de andere actoren betrokken bij deze zaak wel wisten of vermoedens hadden van wat er komen ging...kun je ook weer twijfelen aan de Nederlandse onwetendheid..zoals Voorhoeve die beschrijft. Wisten inlichtingendiensten dan ook niks en hadden die niks gemeld?

Voorhoeve heeft de vraag in deze nogmaals beantwoord...maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Misschien meer in zijn boek woensdag.

Ros

Ik vraag mij af of onze politici echt niet op de hoogte waren van de genomen beslissing over de luchtsteun  :confused:

Of we er van geleerd hebben....betwijfel het. We rennen er zo weer achteraan als onze "vrienden" bellen.

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 29/06/2015 | 14:59 uur
Een van de grootste lessen is dat je de Amerikanen niet moet vertrouwen....ook in Syrie/Irak spelen ze smerige spelletjes
Dat gaat me een flinke stap te ver. Wel duidelijk dat je in het grote geopolitieke schaakspel beter niemand echt kunt vertrouwen en vooral je eigen plan trekt (en die ook zelf militair volledig en evenwichtig invult!!!)...Lessen Srebrenica.