Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 18/05/2020 | 09:56 uur
Was toch al bekend?

Bron werkt overigens niet.

Bron vermelding is aangepast

Was toch al bekend?


Zie onderstaande stukje uit het artikel van Marineschepen.nl ;

Vanochtend ontvingen de federale aanbestedingskamer in Duitsland en de inkooporganisatie van de Duitse Defensie BAAINBw een brief van German Naval Yards waarin de werf stelde de procedure tegen de winst van Damen en Blohm+Voss te stoppen. Het Duitse Ministerie van Defensie twitterde vanochtend dat het MKS 180-project verder kan en nog dit jaar een contract getekend kan worden. Daarmee is de weg vrij voor beide partijen om door te gaan met het MKS 180-project en de bouw van vier fregatten ter waarde van ruim 5 miljard euro.

Het officiële bezwaar is in getrokken en hierdoor ook de weg vrij voor een officiële gunning aan Damen.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 18/05/2020 | 09:19 uur
Damen vrijwel zeker van opdracht MKS 180-fregatten: concurrent fuseert en trekt aanklacht in    (  :big-smile:   zeer goed nieuws !! )

Gisteren maakten de twee Duitse scheepswerven Lürssen en German Naval Yards bekend dat zij hun marine-afdelingen zullen fuseren. Blohm+Voss, onderdeel van Lürssen en partner van Damen in het grote Duitse fregattenproject MKS-180, maakt ook deel uit van de fusie. Vandaag werd bekend dat voormalige concurrent en nieuwe fusiepartner German Naval Yards de aanklacht tegen de winst van Damen intrekt. Alleen goedkeuring van het Duitse parlement staat de start van het project nog in de weg. Maar er zijn meer kansen.

..../....

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#spf=1589786135615

Was toch al bekend?

Bron werkt overigens niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#552
Damen vrijwel zeker van opdracht MKS 180-fregatten: concurrent fuseert en trekt aanklacht in    (  :big-smile:   zeer goed nieuws !! )

Gisteren maakten de twee Duitse scheepswerven Lürssen en German Naval Yards bekend dat zij hun marine-afdelingen zullen fuseren. Blohm+Voss, onderdeel van Lürssen en partner van Damen in het grote Duitse fregattenproject MKS-180, maakt ook deel uit van de fusie. Vandaag werd bekend dat voormalige concurrent en nieuwe fusiepartner German Naval Yards de aanklacht tegen de winst van Damen intrekt. Alleen goedkeuring van het Duitse parlement staat de start van het project nog in de weg. Maar er zijn meer kansen.

..../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Duitse-verschuivingen-marine-industrie-biedt-kansen-voor-Damen-150520.html

Huzaar1

Dat gejank van de duitsers ben ik mu ook wel beu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Germany's Major Shipbuilders Are Reportedly Negotiating Merging into Naval Conglomerate

It was earlier reported that two major shipbuilders in the country, ThyssenKrupp Marine Systems and German Naval Yards Kiel, had lost a multi-billion-euro defence contract to the Dutch-led consortium, allegedly calling the competitive potential of the national industry into question.

The German government is brokering a deal between three major shipbuilding companies in the country, ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), Lürssen and German Naval Yards Kiel (GNYK), which are about to merge into a giant national conglomerate, NDR first reported.

According to the outlet, the consolidation talks between the major players and current competitors in the national naval industry have been going on since the start of the year, with the move being seen as an important measure to preserve thousands of jobs.

"We consider a consolidation of system houses in German naval shipbuilding to be sensible and necessary in order to sustainably strengthen international competitiveness," the representative from Lürssen told NDR.

This was echoed by Jörg Herwig, GNYK CEO, who stressed that "only a strong German player will strengthen and expand the maritime German high technology sector".

The details about the emerging German shipyard group and its legal status are still unclear, but the participants hope that it will be able to copy the experience of international shipbuilding giants, including Naval Group in France, as the French government is believed to be almost exclusively working with national contractors when it comes to large projects.

The report comes following news that a recent 5.5-billion-euro contract for the building of a new Germany Navy combat ship, dubbed the MKS 180, was awarded to the Dutch company Damen Shipyards, which paired with Lürssen to carry out the project.

GNYK and TKMS both competed for the order of four MSK 180 ships, resulting in multi-billion-euro losses and major criticisms from the industry lobbyists who questioned Berlin's good-hearted efforts to engage with EU companies instead of providing national shipbuilders with work. Previously all large German Navy [naval] ships had been mostly built by national contractors.

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/210683/three-german-shipbuilders-reportedly-negotiating-merger.html

Harald

German Navy's Baden-Württemberg frigate completes extreme weather tests in South Atlantic

During the past few weeks, the German Navy (Deutsche Marine)'s F125 class Frigate "Baden-Württemberg" conducted sub-systems tests under extreme conditions and in realistic combat situations. She left for Brazil on February 7 to evaluate on-board systems in hot weather near the Equator. The first-of-class vessel returned on April 16

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/04/german-navys-baden-wurttemberg-frigate-completes-extreme-weather-tests-in-south-atlantic/

Parera

Citaat van: Harald op 17/04/2020 | 15:32 uur
Berlin is reportedly brokering a deal to consolidate German naval shipbuilders

The German government is facilitating talks between major naval shipbuilders in an effort to set up a national conglomerate rivaling industry champions like Naval Group in France and Fincantieri in Italy, according to a local media report.


Hier is natuurlijk helemaal niets op tegen dat de Duitse werven dit willen want TKMS is bijna ten dode opgeschreven en zowel Lurssen als GNYK bouwen maar weinig marineschepen.
Het is dat TKMS nog de onderzeeboot divisie heeft anders was het bedrijf al lang weg op deze markt, Lurssen zit veel meer in de jachtbouw en op marine gebied verkopen ze meer patrouille schepen dan echte gevechtsschepen.

Daarom is het ook een verstandige keuze van de Duitsers om samen te werken i.p.v. tegen elkaar op te bieden voor de Duitse aanbestedingen. Maar hoe ze nu het MKS-180 project er in betrekken is in mijn ogen fout, ik begrijp ze wel maar het kan niet de bedoeling zijn om alleen maar voor eigen gewin het project ( on nodig) te vertragen en duurder te maken.

Ik hoop dat ze er uitkomen en dat Damen de MKS-180's nog wel mag ontwerpen / leveren maar dat de Duitse werven het werk mogen uitvoeren. En of dit nu allen met Lurssen gebeurd of in een consortium dat maakt weinig uit naar mijn mening. En wie weet kan Damen / Nederland in de toekomst goed samenwerken met dit grote marinebouw bedrijf bij de Oosterburen. Samenwerken werkt goed maar het moet wel gelijkwaardig samenwerken zijn en dat is onmogelijk met Frankrijk.

Harald

Berlin is reportedly brokering a deal to consolidate German naval shipbuilders

The German government is facilitating talks between major naval shipbuilders in an effort to set up a national conglomerate rivaling industry champions like Naval Group in France and Fincantieri in Italy, according to a local media report.

Negotiations to that effect have been ongoing behind closed doors since the beginning of 2020 between ThyssenKrupp Marine Systems, German Naval Yards Kiel, and Lürssen, broadcaster NDR reported Thursday.

Top executives from the companies confirmed the developments on Twitter, though without elaborating on the status of the negotiations.

News of the consolidation plan comes in the wake of German Naval Yards Kiel and TKMS losing a multibillion-dollar contract for new Germany Navy frigate-type ship, dubbed MKS 180. Dutch bidder Damen won the competition in January. The Dutch company has teamed with Lürssen for the program, vowing to do most of the construction work in Germany.

Still, the MKS 180 award angered industry lobbying groups in Germany, who argue that the country's good-faith effort to carry out a European Union mandate for bloc-wide competition in major public programs backfired. Other European countries tend to keep such defense-related work within their own industrial ecosystems, the argument goes.

..../...

All the while, German Naval Yards Kiel has begun the legal process of challenging the Defence Ministry's pick of Damen for the business. Letting the litigation play out in the courts is all but certain to cause a delay in the eventual delivery of the vessels to the sea service.

But in the course of future consolidation talks, the government could use its leverage as the broker — and ultimate approval authority — to put the protest by German Naval Yards Kiel to rest and let the MKS 180 program proceed swiftly, Bruns said.

https://www.defense-aerospace.com/

Harald

Second F125 Baden-Württemberg-class Frigate Delivered to Germany    (  :hrmph:  zijn de problemen al opgelost dan ? ... )

On 3 March 2020, the frigate NORDRHEIN-WESTFALEN was handed over by the ARGE F125 consortium to the Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In- Service Support (BAAINBw).

Following the delivery, the "complete prerequisites for the operability of the ship" will be provided by the Navy and the future crew will receive further
training on board.

The NORDRHEIN-WESTFALEN is the second of four class F125 vessels being built for the German Navy under the leadership of thyssenkrupp Marine Systems. The lead ship of the frigate class F125, the BADEN-WÜRTTEMBERG, was handed over at the end of April 2019 and put into service in June 2019. The third unit is slated for delivery this year and the fourth in 2021.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/03/second-f125-baden-wurttemberg-class-frigate-delivered-to-germany/

Poleme

#545
Citaat van: RTB op 20/01/2020 | 14:17 uur
Website van de Bundeswehr geeft nu weer 9000t aan voor de MKS 180, ipv de 10.400t die er eerst stond. Nog steeds een flinke jongen, maar nu wel meer in lijn met de Type 26 bijvoorbeeld.
Ja, weet dat German Naval Yards een ontwerp in 3 verschillende afmetingen & tonnages voorstellen heeft gedaan.

Jij mag hun eisen voor missie-duur en allerlei modules, zoals voor een gevangenis, dan wel idioot vinden.
De Duitsers vinden juist dat krappe schepen duur zijn in de exploitatie en te weinig flexibiliteit / aanpassingsvermogen hebben.  Zoals ons MFF, zijn vervanger die ingekort wordt met 11 meter tot 134 meter.  Of de eveneens 134 meter lange en 5.290 tons F-310 Fridtjof Nansen.

De Duitsers hebben samen met o.a. de Japanners gemeen, dat ze hun oorlogsbodem ontwerpen ruim opzetten.  Heeft alles te maken met oorlogservaringen.   Grotere schepen hebben nu eenmaal ook een grotere kans om zware schade te overleven.  Damage Control was, is en blijft een arbeids-intensief gebeuren, dus dan moet je ook voldoende ruimte in je constructie hebben om die DC ook goed te kunnen uitvoeren.   In oorlogstijd gebeurt het nogal eens, dat overlevenden van andere schepen opgenomen moeten worden.  Die extra ruimte komt ook van pas bij het opnemen van evacuees tijdens rampenbestrijding.   Een Fridtjof Nansen heeft net als bijvoorbeeld Zr.Ms. Evertsen, meegedaan aan anti-piraterij missies rondom Somalia.  En beide schepen hadden te weinig ruimte om gevangen genomen piraten goed onder te kunnen brengen.

Die 134 meter lange Fridtjof Nansen zijn standaard voorzien van een 8-cellige VLS, alleen het laatste schip, de Thor Heyderdahl, is voorzien van 16 cellen.
Overigens is er ruimte voor een extra CIWS systeem, een tweede 76 mm kanon, kan het 76 mm kanon op de boeg gemakkelijk, zonder benodigde constructie versterkingen, worden vervangen door een 127 mm kanon.  En is er plaats voor in totaal 32 Mk.41 VLS cellen.  Groot genoeg, als je er alleen maar een ASW rol mee wilt uitvoeren.

Maar de huidige en toekomstige dreigingen situatie is heel anders dan bijvoorbeeld tijdens de Koude Oorlog.   Die is complexer, veel diverser en veel meer onvoorspelbaar, dus moet je aanpassingsvermogen ook veel groter zijn. De operatie gebieden zijn bijvoorbeeld ook veel diverser.  Dat is niet alleen meer de Noordelijke Atlantische Oceaan.  Maar varieert van de arctische Poolcirkel tot de tropische Indische Oceaan en Zuid-Chinese Zee.
Special Operations Forces en intel eenheden zullen structureel meer van marineschepen gebruik gaan maken, als uitvalbasis.  Dan hebben we ook nog de ontwikkeling van de autonome en 'unmanned' / op afstand bedienbare onderwater-,  oppervlakte,- en lucht-vaartuigjes, kortweg UXV's.
Dat vraagt dus om een ruime "Flexible Mission Bay".  Hebben de ontwerpers van het 6.000 - 6.700 tons FREMM, dit ontwerp al ruim opgezet, want het schip moest constructie-modulair zijn.  Zowel de Fridtjof Nansen als Franse FREMM Aquitaine hebben een bemanning van 120 koppen standaard.  Maar de Nansen heeft slechts plaats voor 26 opstappers, daar de Aquitaine FREMM er toch maximaal 60 meeneemt.  De FREMM heeft midscheeps een "Mission Bay", voor alleen RHIB's.  Maar die wordt door vele marines nu als te klein beschouwd.  Want te weinig of geen plek voor UXV's en / of SOF / Intel detachement.   Dat zien we op de Italiaanse FREMM's, waar de ruimte voor een tweede 16-cellig VLS nu gebruikt wordt door een SOF detachement.

Dus, ga je voor een in feite te beperkt M-fregat 2.0.  Of ga je echt voor een werkelijk Multi-functionele Flexible Surface Combattant, die voorbereid is op de toekomst.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2020 | 17:56 uur
Waarom is Damen niet naar de rechter gestapt, of wie dan ook in NL met die Belgische boten?
Tja, er waren genoeg (terechte) bezwaren.  Maar alleen EDR tekende bezwaar aan, echter hun consortium partners Thales France en Chantiers de l'Atlantique gingen hierin niet mee.  Want strategische redenen daartegen, lees: vooral het grote en machtige Naval Group, waarvan Thales France mede-eigenaar is, niet voor het hoofd stoten.
Een bezwaar wordt echter pas geldig, als alle consortium leden dat indienen, die kwam dus te vervallen. 

Damen Shipyards wilde geen bezwaar indienen.  Omdat men vond dat ze dan als modder gooiers afgeschilderd zouden worden.  Huh ?   Ja, want dat zou door politici uitgelegd kunnen worden als dwarsliggen tegen de, in hun ogen steeds verder gaande, Europese samenwerking.  En dat zou dan nadelig zijn voor Damen's positie in de onderzeeboot vervanging aanbesteding.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

JdL

Citaat van: Dieter Handel op 22/01/2020 | 17:06 uur
,,Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland hadden dit nooit zo gedaan",
Wij ondertussen met onze mijnenjagers en wellicht ook onze onderzeeboten.... :cute-smile:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Waarom is Damen niet naar de rechter gestapt, of wie dan ook in NL met die Belgische boten?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"