Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Lex

De vaartuigen die het VK gebruiken, moeten voldoen aan andere eisen, die waarschijnlijk voor de BV-NL niet gelden.
Hun vaartuigen moeten vanuit een C-130J gedropt kunnen worden evenals de crew, of verplaatst kunnen worden onder een Merlin of Chinook.

Elzenga

Gevonden  ;)

o.a. Armorflate TM

Ook een onderwerp in de serie Future Weapons..


Elzenga

Citaat van: Lex op 23/11/2009 | 22:50 uur
Okay, dus je bent het met me eens dat bepantseren vaartverlies oplevert.
Daarnaast lijkt me een behuizing niet ideaal, omdat je de Frisc alleen via de achterzijde kunt verlaten.
De open versie biedt de mogelijkheid om dwarsuit te opereren.
Weersomstandigheden kan men zich op kleden.
het vaartverlies zal gelijk zijn denk ik met eenzelfde verlies als je meer mensen meeneemt aan boord...dus je zult minder mensen kunnen meenemen in ruil voor bepantsering...

De Britten zien die noodzaak in ieder geval voor een deel van hun vaartuigen...en ik zag ook andere pakketten...die je zelfs kan weg klappen (kan de site even niet vinden).

http://www.informationdissemination.net/2009/01/new-royal-marines-offshore-raiding.html



Lex

Okay, dus je bent het met me eens dat bepantseren vaartverlies oplevert.
Daarnaast lijkt me een behuizing niet ideaal, omdat je de Frisc alleen via de achterzijde kunt verlaten.
De open versie biedt de mogelijkheid om dwarsuit te opereren.
Weersomstandigheden kan men zich op kleden.

Elzenga

Citaat van: Lex op 23/11/2009 | 22:27 uur
Er zijn voor- en nadelen aan het eventueel aangrengen van bepantsering.
Grootste nadeel is dat door het gewicht en ook een vaartverlies zal optreden. Heb daar echter geen cijfers over kunnen vinden.
zekers...en er zijn ook wel pakketten voor vaartuigen als de FRISC te krijgen..maar je kunt het zien aankomen denk ik dat bijv. piraten hun vaartuigen ook gaan bepantseren of meer geweld gaan gebruiken als er een moment komt (wat misschien daarom wel niet komt ;)) dat ze wel steeds worden opgepakt, berecht en gevangen gezet....of erger..met geweld worden aangepakt...nu weten ze, dat als ze de wapens en ladders overboord gooien gewoon weer terug kunnen varen (zelfs met extra brandstof en meegekregen voedselpakket ;)). Ook lijken de FRISC me weinig plezierig in minder prettige weersomstandigheden.. kou...stortbui...sneeuw... en dan zul je toch ook in actie moeten kunnen komen neem ik aan..

Lex

Er zijn voor- en nadelen aan het eventueel aangrengen van bepantsering.
Grootste nadeel is dat door het gewicht en ook een vaartverlies zal optreden. Heb daar echter geen cijfers over kunnen vinden.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/11/2009 | 22:56 uur
Ik neem aan dat als je achter een paar piraten o.i.d. aan jaagt, je al je vuurpower wilt (kunnen) gebruiken. Dat lukt nu eenmaal beter in die FRISC die open is. Dat afgesloten Zweedse apparaat lijkt me weliswaar comfortabeler, maar of-ie in deze handig is?
Tja...maar zo open en bloot in een FRISC rondvaren als piraten of smokkelaars hun machinegeweer op je leegschieten lijkt me geen pretje...vaar ik toch liever rond in iets met de nodige bepantsering....Het Zweedse concept heeft de ruimte en buffers om dat aan te brengen..

martmarbus

#51
Mooie foto's Lex ;-)


Naar horen zullen er 3 types FRISC boten komen.

De type open boot met hekdrive aandrijving, voor de West
De type open boot met waterjet aandrijving voor de schepen en Texel
En de type gesloten boot met waterjet aandrijving.

De gesloten boot zal voornamelijk voor bewaking/beveiliging worden gebruikt.
Maar die komen pas eind 2011 van de band.
Dat zijn de verhalen die nu de rondes doen.

Mart

KapiteinRob

Wat moet ik dan verstaan onder "gebruik voor terrorismebestrijding"? En die twaalf voor de west zijn om mariniers af te zetten bij de Daaibooibaai-oefeningen? Of voor Prins Pils om bij zijn frequente bezoekjes weer even los te kunnen gaan?

Natuurlijk moet je gewoon een stuk of wat van die dingen in de RDAM of JWIT gooien en op piratenjacht gaan!

Lex

Heeft de BV-NL deze bootjes wel aangeschaft om achter piraten aan te gaan?
Negentien bootjes zijn bestemd voor terrorismebestrijding en bescherming van havens, zeventien zijn voor amfibische operaties door mariniers en twaalf gaan naar de Antillen en Aruba, blijkt uit de Kamerbrief.

KapiteinRob

Ik neem aan dat als je achter een paar piraten o.i.d. aan jaagt, je al je vuurpower wilt (kunnen) gebruiken. Dat lukt nu eenmaal beter in die FRISC die open is. Dat afgesloten Zweedse apparaat lijkt me weliswaar comfortabeler, maar of-ie in deze handig is?

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 22/11/2009 | 22:40 uur
Citaat van: Ace1 op 22/11/2009 | 22:29 uur
Wat vind Rob van dit bootje?
http://www.storebro.se/Modelpage.aspx?pageid=8

Er zit een pdfje bij met foto's van de binnenkant.

Het lijkt me wat onhandig dat de te vervoeren pax binnen zitten. Beetje lastig als je achter een paar piraten aan moet......

Daar is aan gedacht er is aan de voorkant en achterkant een uitgang, zie foto's op het pdfje wat bij die link zit.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 22/11/2009 | 22:29 uur
Wat vind Rob van dit bootje?
http://www.storebro.se/Modelpage.aspx?pageid=8

Er zit een pdfje bij met foto's van de binnenkant.

Het lijkt me wat onhandig dat de te vervoeren pax binnen zitten. Beetje lastig als je achter een paar piraten aan moet......

Ace1

#45
Citaat van: Kapitein Rob op 22/11/2009 | 22:19 uur
Ik heb wat moeite me in te beelden dat er op die KLM-stoeltjes een stuk of 6 mariniers zitten met wapens en wat boardingspulletjes bij zich.....

Wat vind Rob van dit bootje?
http://www.storebro.se/Modelpage.aspx?pageid=8

Er zit een pdfje bij met foto's van de binnenkant.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 22/11/2009 | 22:22 uur
Dat zijn de De superrhibs van de KWNA&A?

De superrhibs en de FRISC's zijn volgens mij 2 verschillende apparaten......