nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

ZitStuk

Citaat van: Thomasen op 24/11/2014 | 13:16 uur
Die elastieken zijn ook archaïsche dingen. Vraag me af of iemand begin jaren '90 heeft zitten rekenen of deze wijze goedkoper was dan inbouwen.
Een brede elastische band ingebouwd onderaan de broekspijp is ook niet echt nieuwe technologie meer. Hopelijk komt dat wel met het nieuwe pak,

Dat hoop ik toch niet. Word een verzamelpaats voor allerlei vuil dat toch de weg je broek in vind. En weet niet of onze maritieme collega's er blij mee zijn als ze het strand op stappen met een plons water in hun broek. Om over woestijn gebied nog maar te zwijgen. Heb zelf het elastiek in mijn regenbroek ook verwijderd...
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

dudge

#675
Citaat van: Huzaar1 op 24/11/2014 | 12:55 uur
Dat staat helemaal slordig en heeft nooooit mijn voorkeur genoten. Nergens. Broek afsluiten is in zo veel zaken fijner.

Die elastieken zijn ook archaïsche dingen. Vraag me af of iemand begin jaren '90 heeft zitten rekenen of deze wijze goedkoper was dan inbouwen.
Een brede elastische band ingebouwd onderaan de broekspijp is ook niet echt nieuwe technologie meer. Hopelijk komt dat wel met het nieuwe pak, net als een 'vuil vlak'/ingebouwde gaitortjes, hoe je het ook noemt, zoiets als wat de Zweden hebben dus:


Edit: En niet vergeten dat de Zweden, en vele anderen, dit soort zaken al sinds de jaren '90 hebben!

Huzaar1

Citaat van: Ros op 24/11/2014 | 12:35 uur
Nee....laars, deel sok en dan de broek...staat echt professioneel  :omg: Na een paar acties zit de elastiek ongeveer halverwege  enkel en knie.

Voor mijn part afschaffen dat elastiekjesgedrag, broek op de schoenen zoals al ingeburgerd bij veel eenheden/landen.

Dat staat helemaal slordig en heeft nooooit mijn voorkeur genoten. Nergens. Broek afsluiten is in zo veel zaken fijner.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 24/11/2014 | 08:36 uur
De Broek op de kisten neemt de "knellende" elastieken weg. Ziet er niet uit van die klompvoetjes, maargoed, de een doet het de ander niet.

Nee....laars, deel sok en dan de broek...staat echt professioneel  :omg: Na een paar acties zit de elastiek ongeveer halverwege  enkel en knie.

Voor mijn part afschaffen dat elastiekjesgedrag, broek op de schoenen zoals al ingeburgerd bij veel eenheden/landen.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 23/11/2014 | 23:38 uur
Even... Rugklachten? Broek op je enkels? Wat is deze?

Tankoveralls hadden nooit de juiste maten.
Deze waren te groot, of zoals vaak, te klein of paste gewoon niet goed. Het gevolg was dat na jaren werk de rug ging wennen aan de "nieuwe lengte" en de werkhouding in de tank hierdoor alleen maar erger werd. Mijn blessure die ik kreeg had hier ook mee te maken.

Met de broek op de enkels of op de kisten bedoel ik de wijze hoe bepaalde manschappen hun elastieken dragen.
De Broek op de kisten neemt de "knellende" elastieken weg. Ziet er niet uit van die klompvoetjes, maargoed, de een doet het de ander niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Robert2 op 23/11/2014 | 21:38 uur
Uitstraling was ook een factor van invloed bij het kiezen van het nieuwe camouflage patroon. Toch kwam het huidige KL patroon als het meest "charismatische" naar voren, maar was het all round niet zo effectief als NFP-G.

Nou nee. Het germaanse flecktarn was als beste getest, maar daar was nogal wat commentaar op, van ouderen die de oorlog nog meegemaakt hadden t/m de carnavalshit "Bloemetjesgordijn"...

Zodoende is het de huidige camo geworden.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 23/11/2014 | 22:16 uur
Pasvorm  is ook enorm belangrijk.
De slechte pasvorm van kledij in de cavalerie heeft erg veel rugklachten tot gevolg gehad. Ook zien we er of uit als een zak aardappelen of als een strijkplank. Speciale kledij is altijd te groot of te klein en ik had tijdens mijn opleiding sokken waar ik in kon slapen. Maakt niet uit, het kan allemaal wel en uiteindelijk loop je er ook iedere mars mee uit. Het gaat er ook om dat je er professioneel uitziet. Dat is soms wat lastig als ik bepaalde basisjasjes bekijk, meer jurk dan jasje. Of lui die hun broek op hun kisten dragen, in plaats van op hun enkels.

Even... Rugklachten? Broek op je enkels? Wat is deze?

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 23/11/2014 | 22:22 uur
Dit dus ook. +1

Nu is het huidige pak ook ruim 20 jaar oud. Andere tijden, als we kijken wat de gemiddelde burger 20 jaar geleden aan had is dat ook net iets anders dan waar de meesten nu in rond lopen.

De huidige basisjas werd bij de Koninklijke Landmacht al in 1993 ingevoerd, wanneer werd dat ontworpen? Als men slim was, had men dit als BT bij de Koninklijke Marine tegelijkertijd moeten invoeren en af moeten zien van het impopulaire BKT dat in 1996 werd ingevoerd.

Heeft iemand nog de AutoCAD .DWG bestanden van de basisjas en de basisbroek BT? Want dan kun je hem nog laten reproduceren wanneer die bij de defensie allang vervangen is door iets anders.

Robert2

#668
Citaat van: Huzaar1 op 23/11/2014 | 22:16 uur
Pasvorm  is ook enorm belangrijk.
De slechte pasvorm van kledij in de cavalerie heeft erg veel rugklachten tot gevolg gehad. Ook zien we er of uit als een zak aardappelen of als een strijkplank. Speciale kledij is altijd te groot of te klein en ik had tijdens mijn opleiding sokken waar ik in kon slapen. Maakt niet uit, het kan allemaal wel en uiteindelijk loop je er ook iedere mars mee uit. Het gaat er ook om dat je er professioneel uitziet. Dat is soms wat lastig als ik bepaalde basisjasjes bekijk, meer jurk dan jasje. Of lui die hun broek op hun kisten dragen, in plaats van op hun enkels.
Dit dus ook. +1

Nu is het huidige pak ook ruim 20 jaar oud. Andere tijden, als we kijken wat de gemiddelde burger 20 jaar geleden aan had is dat ook net iets anders dan waar de meesten nu in rond lopen.

Huzaar1

Pasvorm  is ook enorm belangrijk.
De slechte pasvorm van kledij in de cavalerie heeft erg veel rugklachten tot gevolg gehad. Ook zien we er of uit als een zak aardappelen of als een strijkplank. Speciale kledij is altijd te groot of te klein en ik had tijdens mijn opleiding sokken waar ik in kon slapen. Maakt niet uit, het kan allemaal wel en uiteindelijk loop je er ook iedere mars mee uit. Het gaat er ook om dat je er professioneel uitziet. Dat is soms wat lastig als ik bepaalde basisjasjes bekijk, meer jurk dan jasje. Of lui die hun broek op hun kisten dragen, in plaats van op hun enkels.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Ros op 20/11/2014 | 12:44 uur
De uitstraling naar wie en wat ?
Uitstraling was ook een factor van invloed bij het kiezen van het nieuwe camouflage patroon. Toch kwam het huidige KL patroon als het meest "charismatische" naar voren, maar was het all round niet zo effectief als NFP-G.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

MasterChief1971

Citaat van: A.J. op 21/11/2014 | 09:29 uur
Atm alleen binnen het hek van toepassing... :cute-smile:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 20/11/2014 | 13:28 uur
Omgeving, alles en iedereen.
Dat is een psychologisch effect wat meetelt, of het nu populair is of niet.

Atm alleen binnen het hek van toepassing... :cute-smile:

Admiral Halsey

Citaat van: Tanker op 20/11/2014 | 16:32 uur
Gevechtstenue van de Mariniers kleed beter af dan dat van de Landmacht, jasje is getailleerd volgens mij. Dat van de Landmacht ziet er uit als een zak aardappels, zo voelt het ook als je het draagt. Had in het veld altijd een zomerbroek en parka aan ook in de winter (als ik geen tankoverall droeg), dunner en zat beter. Tegenwoordig heb je geloof ik wel zomerjasjes voor het basistenue.

En hoe vinden jullie het BT van de Koninklijke Marine dragen dan? Het BT-overhemd is van stevige stof (50% polyester/50% katoen) gemaakt en je gaat snel zweten wanneer je het 's zomers draagt. Ik heb wel het idee dat het polyester ervoor zorgt dat het stof niet goed ademt.