Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Huzaar1

Als we nu slim zijn, verkopen we de DAFS niet, ook niet weggeven aan oekoeboekoe landen. Gewoon in de reserve, geconditioneerd opslaan. Kan prima. Dergelijke mobiele capaciteit is van levensbelang bij een hoofdtaak 1 situatie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

delarey

Structurele instroom Scania Gryphus van start

Nieuwsbericht | 01-03-2021 | 17:35

Het bekende DAF 4- en 10-tonners wordt vanaf deze week structureel vervangen door de nieuwe Scania Gryphus. Eenheden van alle Defensieonderdelen wisselen daarvoor (vrijwel) wekelijks enkele van hun huidige vrachtwagens om. De luchtmacht en de rijopleidingen reden al met enige nieuwe Scania's, maar voor het eerst wordt nu ook het boegbeeld uitgeleverd. Dit is de verhoogde, 4-assige en 8-wiel aangedreven Scania Gryphus High Operational.

De nieuwe transportsystemen zijn opgebouwd uit de 'kale' vrachtwagen en een opbouwvariant of container. Denk aan een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer. Ook zijn ze te voorzien van een aggregaat of kraan. Afhankelijk van de opdracht en de omgeving kunnen varianten en opties worden gecombineerd. Wel worden voertuig en opbouw zoveel mogelijk bij elkaar gehouden.

In alle verschillende uitvoeringen  vormt de Gryphus de basis. Er komen 3 verschillende categorieën draagvermogen. De  50 kN met 4-wielaandrijving, de 100 kN met 6x6 of 8x8 wielaandrijving en de 6x6 aangedreven trekker met 150 kN draagvermogen.

In totaal krijgt Defensie ruim 2.800 nieuwe exemplaren. Het overgrote deel daarvan, zo'n 2.500, bestaat uit de 8-wielaangedreven high operational-uitvoering. Daarnaast komen er nog een aantal 2 en 3-assige low operational-uitvoeringen. Die worden met name ingezet als lesvoertuig en bij de luchtmacht. Het omwisselproces gaat bij elkaar nog enkele jaren in beslag nemen.

Voordelen
Bij het optreden onder risicovolle omstandigheden kan de normale cabine in korte tijd worden vervangen door een gepantserde versie. Dit maakt het onder meer mogelijk om in vredesomstandigheden zo licht en dus zuinig en goedkoop mogelijk met het voertuig te opereren.

Naast meer meer laadvermogen en betere prestaties zijn de nieuwkomers voorzien van de laatste voertuigtechniek. Van zuiniger en schonere motoren tot camera's die het zicht rondom verbeteren.  Ook de ergonomie is beter en de Gryphus is comfortabeler en veiliger.

De laatste nieuwe Scania stroomt naar verwachting in 2026 instromen.  Dit betekent ook dat de alom bekende DAF 4-tonner langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnt. Dit iconische werkpaard heeft ruim 30 jaar dienst gedaan. Het laatste 'nieuwe' viertonner-type deed in 1989 zijn intrede.

Via: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/03/01/structurele-instroom-scania-gryphus-van-start

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

delarey


Wat beeld van de mooie DAF order van de Belgische krijgsmacht. 879 CF trucks waarvan 636 2-assige trucks met een 4x4 aandrijflijn en 243 trucks met een 4-assige 8x8 aandrijflijn (kipper, containertransport, kraan etc.), 352 met gepantserde cabine. Geproduceerd samen met TATRA Trucks, dus ongetwijfeld zéér terreinvaardig. Al met al hele mooie trucks, lijkt me de perfecte kandidaat voor de vervanging van de Scania WLS'en aangezien de zes Nederlandse DAF-Tatra's al erg goed in de smaak vallen.

Via: https://www.truckland.nl/actueel/nieuws/daf-ontvangt-grote-order-van-de-belgische-krijgsmacht

Mourning

W.m.b. mag het voor China/Chinese bedrijven VEEL moeilijker worden om bedrijven in de EU over te nemen en dan heb ik het niet alleen over bedrijven in strategische sectoren, maar veel en veel breder. We zijn veel te goed naar dat land, zeker als je beziet hoe het andersom voor onze bedrijven in China werkt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: delarey op 25/02/2021 | 19:54 uur
Is eigenlijk bekend wat er met de Iveco Defence Vehicles-tak gebeurt bij de mogelijke verkoop van Iveco aan FAW (Chinees staatsbedrijf)? De onderhandelingen tussen CNH Industrial (moederholding van o.a. Iveco en Iveco DV) en de Chinezen zijn recent helaas weer hervat. Zou onfortuinlijk zijn met al die nieuwe Iveco-producten binnen Defensie. https://www.reuters.com/article/us-iveco-m-a-faw-idUSKBN29B16H

Een quote uit het Reuters artikel van 06-01-2021.

CitaatFAW has made an improved takeover offer in the latest discussions and wants to acquire all of Iveco's commercial vehicles business, including trucks and buses, as well as a minority stake in the FPT engine division, a second source said.

https://www.reuters.com/article/idUSL1N2JH0PM

Vervolgens vraag ik mij ook af of de Magirus tak (brandweer) hieronder valt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DiepFries

Citaat van: Parera op 25/02/2021 | 19:18 uur
DMV heeft de Anaconda serie ook iets uitgebouwd, dit prototype is 10 maanden weg geweest bij de fabrikant voor diverse testen en beproevingen. Onbekend of dat dit voor NL is geweest of voor een export klant. Het lijkt wel op een verhoogde variant en misschien een SOF of luchtmobiele variant?  :silent:

De hint die erbij staat is enkel dat het koud was in het gebied waar getest is.


Data komt waarschijnlijk niet overeen maar t'is er wel koud: Oostenrijkse DMO meld dit in een jaarverslag van 2019:

CitaatMitwirkung bei der Erprobung des DEFENTURE GRF 5.12 sowie des IVECO Military Utility Vehicle (MUV) 4x4.

PDF: https://bibisdata.bmlv.gv.at/197704.pdf

In dezelfde zin als een ander (deels) Nederlands product.. met een Steyr (Thales) motor. Chassis en mobiliteit-drivetrain van de Anaconda komt van het Oostenrijkse Achleitner geloof ik die ook weer Toyotas voor hun SOF zal ombouwen.
Ze hebben zelf eind 2020 55 van de Iveco MUV aangekocht om deels oude Pinzgauers te vervangen. Lijkt me weinig ruimte voor deze NL producten an sich dus waarschijnlijk wel voor NL eenheden getest (?).


delarey

#986
Citaat van: Mourning op 25/02/2021 | 20:00 uur
Wacht... WAT??????!

Ik was ook onaangenaam verrast. Het is mij niet duidelijk in hoeverre de Italiaanse staat/de EU nog wat in de melk te brokkelen hebben v.w.b. de strategische waarde van Iveco Defence Vehicles. Een eventuele opsplitsing van de civiele en defensietak is altijd mogelijk, maar een aantal Iveco DV producten hebben grote commonality met de civiel producten

Mourning

Citaat van: delarey op 25/02/2021 | 19:54 uur
Is eigenlijk bekend wat er met de Iveco Defence Vehicles-tak gebeurt bij de mogelijke verkoop van Iveco aan FAW (Chinees staatsbedrijf)? De onderhandelingen tussen CNH Industrial (moederholding van o.a. Iveco en Iveco DV) en de Chinezen zijn recent helaas weer hervat. Zou onfortuinlijk zijn met al die nieuwe Iveco-producten binnen Defensie. https://www.reuters.com/article/us-iveco-m-a-faw-idUSKBN29B16H

Wacht... WAT??????!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

delarey

Is eigenlijk bekend wat er met de Iveco Defence Vehicles-tak gebeurt bij de mogelijke verkoop van Iveco aan FAW (Chinees staatsbedrijf)? De onderhandelingen tussen CNH Industrial (moederholding van o.a. Iveco en Iveco DV) en de Chinezen zijn recent helaas weer hervat. Zou onfortuinlijk zijn met al die nieuwe Iveco-producten binnen Defensie. https://www.reuters.com/article/us-iveco-m-a-faw-idUSKBN29B16H

Huzaar1

Die dingen zijn bijna even lelijk als die oshkosh dingen.  :annoyed:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#982
DMV heeft de Anaconda serie ook iets uitgebouwd, dit prototype is 10 maanden weg geweest bij de fabrikant voor diverse testen en beproevingen. Onbekend of dat dit voor NL is geweest of voor een export klant. Het lijkt wel op een verhoogde variant en misschien een SOF of luchtmobiele variant?  :silent:

De hint die erbij staat is enkel dat het koud was in het gebied waar getest is.



En de tweede foto een Anaconda met daarnaast de nieuwe vrachtwagens van de marine duikers ''Anura''.

Robert2

Citaat van: Kornet43 op 24/02/2021 | 18:07 uur
In het contract staan 4 verschillende versies van de 550 cargo's-beds voor de Manticore, waarvan 1 mobiele werkplaats en 1 command vehikel. dus er zijn 2 versies over waarvan ik speculeer dat 1 ervan de lijnenbak is. Dus ik verzin niets; ik speculeer slechts.
Je hebt er een handje van om van alles te roepen, maar zelden een bronvermelding erbij te vermelden.

Kornet43

Citaat van: delarey op 24/02/2021 | 11:22 uur
https://dmv4x4.com/2020/11/24/dmv-wins-bodybuilding-contract/
In het contract staan 4 verschillende versies van de 550 cargo's-beds voor de Manticore, waarvan 1 mobiele werkplaats en 1 command vehikel. dus er zijn 2 versies over waarvan ik speculeer dat 1 ervan de lijnenbak is. Dus ik verzin niets; ik speculeer slechts.