Spanningen Ivoorkust

Gestart door dudge, 17/12/2010 | 11:56 uur

Lex

Gbagbo bereid op te stappen

ABIDJAN - De president van Ivoorkust, Laurent Gbagbo, heeft dinsdag de strijd tegen zijn belagers opgegeven en om bescherming van de Verenigde Naties gevraagd.

De president van Ivoorkust, Laurent Gbagbo, heeft dinsdag gezegd bereid te zijn de strijd tegen zijn belagers op te geven en hij heeft om bescherming van de Verenigde Naties gevraagd.

Dit heeft een functionaris van de Verenigde Naties gezegd. Hij reageerde op publicaties als zou de VN-missie (Onuci) in het West-Afrikaanse land de overgave van Gbagbo al helemaal rond hebben.

De onderhandelingen over de overgave gaan echter nog door, aldus een zegsman van de VN. Hetzelfde zei de Franse minister van Buitenlandse Zaken, Alain Juppé die dinsdagavond beklemtoonde dat de onderhandelingen nog gaande zijn.

Overgegeven
Eerder op de avond werd door het persbureau Reuters gemeld dat betrokken VN-personeel rapporteerde dat ''president Gbagbo zich ook heeft overgegeven en om bescherming heeft verzocht van de Onuci''.

De militairen in Ivoorkust die nog trouw waren aan Gbagbo, hebben zich wel overgegeven aan militairen van de VN-missie in het West-Afrikaanse land.

Dit hebben de Verenigde Naties laten weten. De gevechten in de grootste en belangrijkste stad van het land, Abidjan, zijn volgens de VN voorbij. Wel schieten jongeren er nog met vuurwapens.

Bloedige krachtmeting
De weigering van Gbagbo om eind vorig jaar na kennelijk verloren presidentsverkiezingen op te stappen, leidde tot een bloedige krachtmeting met zijn tegenstanders.

Die belaagden hem in zijn laatste bolwerk in Abidjan, waar hij dinsdag bovendien werd bestookt door Franse gevechtshelikopters.

Gbagbo's rivaal Alessane Ouattara wordt door de internationale gemeenschap als wettig gekozen president erkend.

© ANP
Uitgegeven: 5 april 2011 20:06
Laatst gewijzigd: 5 april 2011 21:13

Lex

'Troepen Gbagbo staken strijd'

ABIDJAN - De strijders die trouw zijn aan de zittende president van Ivoorkust, Laurent Gbagbo, hebben de strijd tegen de aanhangers van diens rivaal Alassane Ouattara gestaakt.

Dat heeft de stafchef van de Ivoriaanse strijdkrachten, Philippe Mangou, dinsdag gezegd.

Gbagbo zelf zit in de presidentiële residentie in Abidjan, die doelwit is van een aanval door Ouattara's manschappen. Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Alcide Djede, die dinsdag zelf is uitgeweken naar de ambtswoning van de Franse ambassadeur in Ivoorkust.

© ANP 
Uitgegeven: 5 april 2011 13:49
Laatst gewijzigd: 5 april 2011 13:48

HermanB

Citaat van: jurrienvisser op 04/04/2011 | 21:56 uur
Citaat van: HermanB op 04/04/2011 | 21:26 uur
Tja van beste vriend naar vijand, wanneer het de ze (de Fransen) uitkomt.

Zo was Nederland ook in een eeuw die we nu nog goud noemen... ik wl niet zeggen dat dit altijd goed was, maar het zou prettig zijn geweest als er nog iets van deze mentaliteit was overgebleven.

Tegenwoordig heerst de Groen Khmer, het gebroken geweerte, naïviteit en, na de houdbaarheidsdatum, en een leuk job van net iets meer dan de Balkenendenorm...


Kwa militaire bestedingen zouden we inderdaad wel wat meer op Frankrijk mogen lijken maar ik ben blij dat wij geen koloniën meer denken te hebben waar we de baas over moeten spelen. Ze dienen namelijk geen enkel belang meer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#232
Dudge.. hier heb je een punt...

We hadden net een (bezettings) oorlog achter de rug en de politiek had idd toen nog enig realiteitsbesef.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 04/04/2011 | 23:29 uur
Het is natuurlijk geheel duidelijk dat Frankrijk daar ten eerste zit voor eigen belang. Maar dat doen we allemaal. Er is nog een oorlog of militaire interventie uitgevoerd met een altruïstische insteek.

Maar toch heb ik zeer veel respect voor de Fransen dat ze het voortouw nemen, en kunnen nemen, in Libië en nu ook in Ivoorkust. Ik doe geen uitspraak of ik het eens ben met de Franse interventies, maar ik vind het bewonderenswaardig dat de Fransen het kunnen (als een van de weinige in de wereld) en het ook gewoon doen.

Chapeau! 

De laatste keer dat Nedrland in staat was om zo'n aktie uit te voeren was ergens in de 17e eeuw.

Top dat de Frabnsen het kunnen en het doen.... ik onderschrijf het Chapeau!

Reinier

Het is natuurlijk geheel duidelijk dat Frankrijk daar ten eerste zit voor eigen belang. Maar dat doen we allemaal. Er is nog een oorlog of militaire interventie uitgevoerd met een altruïstische insteek.

Maar toch heb ik zeer veel respect voor de Fransen dat ze het voortouw nemen, en kunnen nemen, in Libië en nu ook in Ivoorkust. Ik doe geen uitspraak of ik het eens ben met de Franse interventies, maar ik vind het bewonderenswaardig dat de Fransen het kunnen (als een van de weinige in de wereld) en het ook gewoon doen.

Chapeau! 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: HermanB op 04/04/2011 | 21:26 uur
Tja van beste vriend naar vijand, wanneer het de ze (de Fransen) uitkomt.

Zo was Nederland ook in een eeuw die we nu nog goud noemen... ik wl niet zeggen dat dit altijd goed was, maar het zou prettig zijn geweest als er nog iets van deze mentaliteit was overgebleven.

Tegenwoordig heerst de Groen Khmer, het gebroken geweerte, naïviteit en, na de houdbaarheidsdatum, en een leuk job van net iets meer dan de Balkenendenorm...


Lex

Volgens de Franse media, zijn er momenteel zo'n 1500 Franse militairen aanwezig en worden aanvullende troepen ingevlogen met C160 & C130 toestellen.
Verder is BPC Tonnerre voor de kust aanwezig.

HermanB

Tja van beste vriend naar vijand, wanneer het de ze (de Fransen) uitkomt.

Elzenga

Franse militairen in actie tegen Gbagbo
Uitgegeven:    4 april 2011 20:18
Laatst gewijzigd:    4 april 2011 20:55
PARIJS/ABIDJAN - Franse gevechtshelikopters hebben maandag in de belangrijkste stad van het West-Afrikaanse Ivoorkust, Abidjan, een kampement aangevallen van strijders van zittend president Laurent Gbagbo.
© AFP

Parijs zegt dat de aanval tot doel had burgers te beschermen. Ze volgde op aanvallen van de VN-missie in Ivoorkust (Onuci) op verzetshaarden in de stad van de strijders van Gbagbo, die weigert de macht over te dragen aan de winnaar van de verkiezingen.

Gevechtshelikopters van Onuci hebben aanvallen uitgevoerd op het presidentieel paleis, een woning en een legerkamp van Gbagbo. Berichten van ooggetuigen zijn door de VN bevestigd. De VN-missie had om Franse hulp gevraagd.

De Franse regering heeft volgens zegslieden in Parijs onmiddellijk ''de strijdkrachten opgedragen burgers te beschermen en deel te nemen aan militaire acties van de Verenigde Naties tegen de getrouwen van Gbagbo."

Ouattara

Gbagbo claimt dat hij in de presidentsverkiezingen vorig jaar is herkozen. Zijn tegenstander, Alassane Ouattara stelt de wettig gekozen president te zijn. Hij wordt daarin internationaal breed gesteund.

Een naaste medewerker van Gbagbo heeft de ''illegale aanvallen'' van Frankrijk en de VN een moordaanslag genoemd. In Abidjan zijn maandag buitenlanders uit een hotel ontvoerd, onder wie twee Fransen, berichtte het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Abidjan

Troepen van de internationaal erkende president van Ivoorkust zijn maandagmiddag de havenstad Abidjan binnengetrokken.

Volgens een adviseur van de premier van president Alassane Ouattara is een slotoffensief ingezet om de grootste en economisch belangrijkste stad van het land in handen te krijgen.

Inwoners van twee verschillende wijken in het noorden van Abidjan melden vrachtwagens vol soldaten te hebben gezien die de stad in reden.
© ANP/Novum

Ton de Zwart

Citaat van: dudge op 03/04/2011 | 17:37 uur
Citaat van: Elzenga op 03/04/2011 | 17:33 uur
En Nederland? :silent: West-Afrika was toch een speerpunt in het buitenlands (en defensie) beleid?!

Ja, maar Shell is nu weg.....
Bovendien moet er nu ook echt wat gebeuren, dus liever even niet  :dead:

Ligt er aan

Mag niet te veel kosten want we hebben geen geld.(er voor over)
Er mogen onder geen beding slachtoffers vallen aan beide zijden.
Het moet in de smaak vallen bij Amerika.
Er moeten internationale, lucratieve baantjes te vervullen zijn

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 03/04/2011 | 17:43 uur
Even voor de goede orde aanvullen:

Nederlandse Antillen
Een deel van Brazilië
Ceylon (nu Sri Lanka)
Kaapkolonie
Spitsbergen

Als die Willem Barentz nou eens wat beter (langer.....  :devil: ) z'n best had gedaan......

Ton de Zwart

#223
Citaat van: jurrienvisser op 03/04/2011 | 15:38 uur
Als of NL dan ook maar iets zou doen in (vergelijkbare gevallen):

Suriname
Indonesie
Niew Guinea
New York

Even voor de goede orde aanvullen:

Nederlandse Antillen
Een deel van Brazilië
Ceylon (nu Sri Lanka)
Kaapkolonie
Spitsbergen

+ nog op een ruim aantal plaatsen handelsposten of steunpunten
zie  http://www.geneaknowhow.net/faq/koloniaal/kolonien-ex-ni.htm


Elzenga

En Nederland? :silent: West-Afrika was toch een speerpunt in het buitenlands (en defensie) beleid?!

Lex