Deputy PM: Sweden needs Patriot missiles to deter Russia

Gestart door Lex, 11/02/2013 | 15:39 uur

dudge

Citaat van: Poleme op 11/02/2013 | 19:08 uur
Dus als Zweden voor de Aster-15 of Aster-30 gaat, dan heeft dat een minder of geen negatief effect op Rusland?
Weer die typische Nederlandse angst,  oohh als we maar niemand tegen de haren in strijken, dan doen ze ons niets.
Rusland heeft gewoon niets te maken, met wat Zweden voor eventuele type lucht afweer raketten koopt.
Ik vermoed dat het voor de Russen een wat kleinere rol zal spelen. Maar ze kijken er wel naar natuurlijk, de Russen zien ook nog steeds de Amerikanen als de grote boeman, al is dat de laatste 10 jaar aanzienlijk minder geworden, zeker omdat ze realiseren wat de nieuwe grootste bedreiging voor het voortbestaan van hun land is.


Citaat van: Poleme op 11/02/2013 | 19:08 uur
Het Aster systeem is ook nog eens aanzienlijk duurder dan het Patriot systeem. 
Er zijn er ook aanzienlijk minder van verkocht. Bij hogere verkopen (UK, Germany, Italie, Spanje, Griekenland, Nederland, Zweden, Frankrijk, Polen) zullen de prijzen waarschijnlijk wel dalen. Maar dan moet wel iedereen op 1 lijn gaan zitten. Lagere prijzen betekend ook meer exportkansen, en dus nog lagere kosten.

Citaat van: Poleme op 11/02/2013 | 19:08 uur
Daarnaast is Zweden al decennia een zeer goede en betrouwbare bondgenoot van de VS.  Door de toenemende interesse van diverse landen in de delfstoffen van het Noordpool gebied. Plus de daaruit voortvloeiende toenemende wrijvingen.   Gaan Finland, Zweden en Noorwegen zich meer richten op nog nauwere politieke en militaire samenwerking met de VS.
Dan ligt het niet voor de hand om Europese Aster systemen te kopen.

Vergeet Denemarken niet.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 11/02/2013 | 19:08 uur
Dus als Zweden voor de Aster-15 of Aster-30 gaat, dan heeft dat een minder of geen negatief effect op Rusland?
Weer die typische Nederlandse angst,  oohh als we maar niemand tegen de haren in strijken, dan doen ze ons niets.
Geen last van...maar ik heb ook niet zoveel met het overdrijven van een Russische dreiging...Koude Oorlog sentimenten!!. Dus pleit ik voor andere weg. Als de EU een eigen defensieve defensiestrategie en structuur ontvouwt en men daar ook de middelen bij koopt dan lijkt me dat strategisch slimmer dan in te zetten om meer samenwerking met de NAVO en de Amerikanen. Niet dat we niet moeten samenwerken...zeer zeker wel...maar Amerika is en blijft ook vooral een economische concurrent van de EU en dus Zweden. En dat zal alleen maar erger worden nu de Amerikaanse financiële situatie zo belabberd is. Het Aster systeem is een prima systeem om binnen de EU verder uit te rollen. Wat mij betreft op termijn ook in Nederland.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 11/02/2013 | 17:07 uur
Ik zou als ik de Zweden was niet voor de Patriot gaan. Niet alleen heeft de keuze voor een Amerikaans wapen een negatief effect op Rusland....ook wordt je zo afhankelijk van de VS...en zijn er prima Europese alternatieven inmiddels...waarmee Zweden ook een stukje support creëert binnen de EU en de Europese en eigen defensieindustrie.

De keuze om de luchtverdediging te versterken lijkt me een wijze. Dat kan nooit kwaad...ook niet wat betreft internationale inzetmogelijkheden. Dat Rusland weer een gevaar wordt lijkt me een gezocht argument. Wat hebben de Russen in Zweden te zoeken?
Dus als Zweden voor de Aster-15 of Aster-30 gaat, dan heeft dat een minder of geen negatief effect op Rusland?
Weer die typische Nederlandse angst,  oohh als we maar niemand tegen de haren in strijken, dan doen ze ons niets.
Rusland heeft gewoon niets te maken, met wat Zweden voor eventuele type lucht afweer raketten koopt.
Het Aster systeem is ook nog eens aanzienlijk duurder dan het Patriot systeem.  Daarnaast is Zweden al decennia een zeer goede en betrouwbare bondgenoot van de VS.  Door de toenemende interesse van diverse landen in de delfstoffen van het Noordpool gebied. Plus de daaruit voortvloeiende toenemende wrijvingen.   Gaan Finland, Zweden en Noorwegen zich meer richten op nog nauwere politieke en militaire samenwerking met de VS.
Dan ligt het niet voor de hand om Europese Aster systemen te kopen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/02/2013 | 17:28 uur
Misschien kunnen de Zweden een  Patriot systeem van Nederland overnemen en in ruil daarvoor een goedkoper Gripen NG? ;)

Over obsessie gesproken, als het uiteindelijk toch geen F35A wordt dan wordt het de F16C block 60 of V.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 11/02/2013 | 17:07 uur
Ik zou als ik de Zweden was niet voor de Patriot gaan. Niet alleen heeft de keuze voor een Amerikaans wapen een negatief effect op Rusland....ook wordt je zo afhankelijk van de VS...en zijn er prima Europese alternatieven inmiddels...waarmee Zweden ook een stukje support creëert binnen de EU en de Europese en eigen defensieindustrie.

De keuze om de luchtverdediging te versterken lijkt me een wijze. Dat kan nooit kwaad...ook niet wat betreft internationale inzetmogelijkheden. Dat Rusland weer een gevaar wordt lijkt me een gezocht argument. Wat hebben de Russen in Zweden te zoeken?

Misschien kunnen we met de  Zweden een  deal maken ze nemen dan een of twee  Patriot systemen  over en in ruil daarvoor een of twee goedkoper Gripen NG? ;)

Elzenga

Ik zou als ik de Zweden was niet voor de Patriot gaan. Niet alleen heeft de keuze voor een Amerikaans wapen een negatief effect op Rusland....ook wordt je zo afhankelijk van de VS...en zijn er prima Europese alternatieven inmiddels...waarmee Zweden ook een stukje support creëert binnen de EU en de Europese en eigen defensieindustrie.

De keuze om de luchtverdediging te versterken lijkt me een wijze. Dat kan nooit kwaad...ook niet wat betreft internationale inzetmogelijkheden. Dat Rusland weer een gevaar wordt lijkt me een gezocht argument. Wat hebben de Russen in Zweden te zoeken?

Lex

From Local (Sweden):

Sweden should consider placing US-made Patriot missiles on the island of Gotland to help deter resurgent neighbour Russia, Sweden's deputy prime minister has argued in a call for greater military spending.

"We've reduced our national defence capabilities for the last 20 years. Both the 2004 and 2009 defence resolutions totally focused on international missions," Jan Björklund, who is also the Liberal Party (Folkpartiet) leader, said in an interview published on Sunday in the Svenska Dagbladet (SvD) newspaper. . . .

Currently, Sweden spends around 40 billion kronor ($6.2 billion) or 5 percent of GDP annually on "military defence", with an additional 3 to 4 billion devoted to "societal readiness. . . ."

Instead of recruiting professionals for six to eight years, soldiers could instead serve on active duty for two years before being placed on reserve for the next decade, he [Björklund] told SvD.

That would allow Sweden to have four to five brigades, around 30,000 soldiers, to protect Swedish territory.

Björklund also said Sweden needed better air defence and suggested that the government consider purchasing the US-made Patriot missile air-defence system and placing it on the Baltic island of Gotland.

Concerns about Russia were high on Björklund's list of reasons for Sweden to rethink its defence budget.

"I don't want to say they're a threat today, but for the first time since the Cold War the Russians are substantially rearming," he told SvD.

Atlantic council,
February 11, 2013