Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Zeewier

#1304
Citaat van: Parera op 06/02/2020 | 20:21 uur
Bij Thales een opsteker, bij Damen gaat het iets minder goed.

Damen Shipyards lijdt opnieuw verlies, maar topman Arnout Damen ziet toekomst in seriebouw

VLISSINGEN - Damen Shipyards maakt voor het tweede jaar op rij een miljoenenverlies. Desondanks heeft topman Arnout Damen alle vertrouwen in de toekomst. 

De harde cijfers zijn er nog niet. Maar het staat al wel vast dat Damen Shipyards over het voorbije jaar verlies heeft gemaakt. ,,Onze accountants zijn nog druk aan het tellen. Maar zoals het er nu uitziet, ligt het resultaat over 2019 helaas in lijn met het voorgaande jaar. Toen noteerden we zeventien miljoen verlies'', vertelt algemeen directeur Arnout Damen.

Ontslagen nog onduidelijk
Hij staat sinds begin dit jaar officieel aan het roer van het familiebedrijf dat zijn opa samen met een oom begon en onder zijn vader Kommer Damen uitgroeide tot speler op de wereldmarkt. Arnout Damen trad in december 2010 aan als chief operations officer bij Damen Shipyards. De jaren ervoor maakte hij carrière buiten het familiebedrijf, maar hij zat wel in de Raad van Bestuur als non-executive lid. Net als zijn twee zussen en jongere broer.

Het verlies gaat de zeventien miljoen overstijgen, zo veronderstelt Damen. ,,We moeten waarschijnlijk een aantal flinke voorzieningen voor de toekomst treffen, waardoor het boekhoudkundig verlies toeneemt.'' Of dat betekent dat er mensen worden ontslagen, is nog niet duidelijk.

Afstoten niet uitgesloten
De nieuwe topman is binnen de Damen Shipyards Group namelijk bezig met een reorganisatie. Het bedrijf is inmiddels opgedeeld in divisies met elk hun eigen specialisme en managementteam. Zo is  het Zeeuwse Damen Schelde Naval Shipbuilding, de marinetak van het Gorcumse scheepsbouwbedrijf, een aparte divisie geworden. Ook de bouw van werkschepen is geclusterd, evenals bijvoorbeeld onderhoud en ombouw. Dit proces is vorig jaar al in gang gezet.

Die omschakeling is volgens hem logisch. ,,We willen ons concentreren op de dingen waarin we echt goed zijn en daarin investeren.'' Op dit moment worden de werkzaamheden en prestaties van werven en bedrijfsonderdelen tegen het licht gehouden. Het is niet uit te sluiten dat Damen na deze analyse onderdelen afstoot. Het bedrijf heeft hiervoor zelfs hulp van buiten aangetrokken.

Complexe opdrachten
,,De uitkomst van zo'n analyse zegt overigens niets over de kwaliteit, vakmanschap of winstgevendheid van die onderdelen, maar wel dat ze minder goed bij onze strategische koers passen en dus beter af zijn bij een toekomst buiten Damen'', zegt Damen. ,,We zijn als organisatie enorm gegroeid in de afgelopen jaren, waardoor het wel eens onduidelijk was wie nu precies waar voor verantwoordelijk en op aanspreekbaar was. Door het bedrijf op te delen in divisies wordt dat duidelijker.''

De verliezen in het voorbij jaar zouden in de hand zijn gewerkt door enkele complexe opdrachten waarbij Damen het overzicht verloor. Bijvoorbeeld op de uitvoer van de klus door lokale partners of bijvoorbeeld omdat doordat door lokale regelgeving de bouw werd bemoeilijkt. En soms was het de optelsom van de kosten van nieuwe, unieke oplossingen die ervoor zorgde dat de scheepsbouwer rode cijfers moest schrijven.

Te kostbaar
Damen: ,,Het wordt veel te kostbaar om voor elk schip weer nieuwe, aparte oplossingen te vinden om de boel  duurzaam en gedigitaliseerd te krijgen. De toekomst in scheepsbouw ligt, nog veel meer dan in het verleden, in standaardisering en seriebouw. En laat dat nu net onze specialiteiten zijn. Daarmee zijn we groot geworden.''

De scheepvaart heeft volgens de topman zeker toekomst. ,,Zeker als je je beseft dat negentig procent van de wereldhandel nog altijd over zee gaat. Het is nog steeds de meest economische manier van vervoer, dus daarover maak ik me geen zorgen. Sterker nog, de trend is juist dat de zee en zeebodem steeds meer benut worden. We kennen al windparken op zee, maar ook drijvende zonnepanelen en elektriciteit opgewekt met behulp van eb en vloed zijn in opkomst. En wat te denken van de kweek van vis op zee? Het moet allemaal worden aangelegd en onderhouden met werkschepen, sleepboten en snelle schepen die personeel naar die plekken brengen. Ik denk echt dat de scheepvaart een groeimarkt is. Alleen dan op een andere manier.''

Bron: PZC @ Artikel
Hoe lang kan Damen de tweede werf in Gelati (Roemenië) nog open houden nu die fregattenorder is misgelopen? Ze hadden daar een tweede complex geopend.

En Mexicanen zijn weliswaar geen EU-burgers maar wel goedkope arbeidskrachten.

Ace1

#1303
Die Pola van Mexico is best een goed bewapend schip. Uitgerust met ESSM, Ram, MK54 torpedo's een Phalanx. De radars en sensoren van Thales.  Smart S MKII radar,   1x STIR 1.2 electro-optical (EO) Mk2 radar,  Gatekeeper, Captas-2 low-frequency variable depth sonar (VDS).

https://magazine.damen.com/markets/defence-security/pola-arm-reformador-reforming-the-mexican-navy-and-the-shipbuilding-industry/

https://www.damen.com/en/news/2019/12/sea_trials_of_damen_mexican_navy_frigate_complete

https://www.naval-technology.com/projects/pola-class-ocean-patrol-vessels/

Parera

Frank, Ricardo en Kyra werkten met Zeeuwse trots aan Mexico's beste marineschip


SALINA CRUZ/VLISSINGEN - In een recordtijd van drie jaar werkten Frank, Ricardo en Kyra aan het meest geavanceerde marineschip van de Mexicaanse marine. Zo'n 9000 kilometer van huis beten de Zeeuwen hun tanden stuk op taaie uitdagingen. En dat bij temperaturen van soms meer dan 40 graden.

Salina Cruz, Mexico, is een stad met zo'n 80.000 inwoners en ligt aan de Grote Oceaan. Op de marinewerf Astimar 20 hangen deze week nog net geen hangmatten. Maar veel scheelt het niet, want: Tienen una fiesta para celebrar (ze hebben er een feestje te vieren). Na drie jaar zwoegen hebben ze onder supervisie van Damen Schelde Naval Shipbuilding uit Vlissingen hun meest geavanceerde schip ooit gebouwd: de Pola: Patrulla Oceánica de Largo Alcance.

Alles doet het: van motor tot ijsmachine

Kyra Wielart (25) uit Middelburg verzekert het met de hand op haar hart: alles doet het. Zij kan het weten. Want zij stelde - samen met zeven anderen - afgelopen jaar de vele honderden systemen aan boord in bedrijf. ,,Van hoofdmotoren tot aan de softijsmachine. Stuk voor stuk hebben we alles getest."

Dat alles het doet, is een knap staaltje werk. Het schip bestaat uit zes modules, waarvan er twee bij Damen Schelde in Vlissingen zijn gebouwd en vier op de werf in Mexico. Daar is alles aan elkaar gelast, afgewerkt en ingericht. Dat alles onder supervisie van een team van Damen.

Kyra is een van die teamleden. Ze vloog ruim een jaar geleden naar Salina Cruz. ,,Zo'n schip is een dorp op zich, met een eigen energiecentrale en allerlei processen", vertelt de oud-studente Energie- en procestechnologie aan de HZ. Ze werkt nu 2,5 jaar voor Damen. Ze kreeg de kans om naar Mexico te gaan. ,,Ik was 23, dus pakken die kans."

Maar dan sta je daar. ,,Goed Engels spreken ze hier niet. Dus heb ik Spaans leren spreken." Handig als je wilt uitleggen hoe iets werkt, maar ook als iets het niet doet. ,,Alles draait hier op 115 volt en niet op 230 zoals in Nederland. Daar is natuurlijk rekening mee gehouden, ook bij de inkoop. Toch loop je wel eens tegen iets aan."

Wat dan? Zoeken? ,,Ja, je kijkt naar hoe het zou moeten werken en wat er niet werkt. Is het software, hardware? Je probeert je probleem kleiner te maken. Soms herinnert iemand uit het team zich iets uit een andere situatie. Zou het dat kunnen zijn? Zo los je dat met elkaar op."

'Ik heb meer rimpels gekregen'
Simpel, toch? Nou, nee, weet Ricardo van Lunteren (34) uit Vlissingen. Hoeveel doosjes paracetamol hij inmiddels al geslikt heeft? Hij schiet in de lach. ,,Dat valt wel mee. Ik ben behoorlijk stressbestendig. Maar de hoeveelheid rimpels en haaruitval is wel toegenomen."
Hij zit op de kop af drie jaar in Mexico en is verantwoordelijk voor de bouw en het team van Damen. Dat is een wisselende groep van tientallen mensen van verschillende nationaliteiten. Steevast zit er een mannetje of vijftien uit Zeeland bij. Een geavanceerd marineschip bouwen is in Salina Cruz wel even andere koek dan in Vlissingen, zegt hij. ,,Daar, in Zeeland, hebben we een mooie overdekte hal, gecertificeerde gereedschappen en alles gaat volgens Europese normen."

De vloer was een koekenpan, zo heet
Dat is in Mexico wel even anders. ,,Toen we hier aankwamen hadden ze op de werf weinig goede machines en gereedschappen. Dus hebben we de werf van scratch af aan helpen opbouwen. Zo hebben we bijvoorbeeld een heel gebied vrijgemaakt, de vloer geëgaliseerd en er dikke staalplaten op aangebracht om een gelijke vloer te krijgen. Zo konden we scheepspanelen mooi vlak en strak bouwen."
Dachten ze. ,,Toen die vloer er lag, bleek het een koekenpan. De temperaturen zijn hier soms 40 plus. Je brandde er gewoon weg."
Ondertussen droeg het Damen-team kennis en kunde over aan de lokale werkers en liet hen het belang inzien van bepaalde investeringen.

Barbecueën in het tuintje van het hotel
Het team van Damen-personeel verbleef de afgelopen jaren in een hotel en een aantal huizen. ,,Elke woensdag- en zaterdagavond hadden we in de tuin van het hotel een bbq. Met frisdrank en paar biertjes en zo proberen we het zo leuk mogelijk te maken."

Maar na drie jaar hard werken zit het er op, vult Frank Verhelst (46) uit Terneuzen aan. Kort voordat Damen in februari 2017 het contract tekende werd hij als directeur verantwoordelijk voor het hele project. ,,Voor de Mexicaanse marine was het een sprong in het diepe. Men wist dat men niet zelf zo'n schip kon bouwen. Dus moesten ze met een buitenlandse partij in zee. Damen Shipyards in Gorinchem had al tien schepen gebouwd voor de Mexicaanse kustwacht. Zo groeide de relatie en kwam Damen Schelde in beeld voor dit project."

Een megaproject in een recordtempo
Zijn Damen-team heeft een record gevestigd. ,,In drie jaar tijd zo'n geavanceerd schip opleveren is nog nooit eerder gebeurd. Bovendien was het complex: er waren meer dan 150 partijen bij betrokken, waaronder toeleveranciers uit Europa, de Verenigde Staten en Mexico."

De regie lag in Vlissingen. Daar is het fregat ontworpen, uitgewerkt, zijn spullen ingekocht en is productie, logistiek en management geregeld. Een klus van ruim 200 manjaren werk. ,,Een mooie klus, waarbij we ook een nieuwe generatie scheepsbouwer, zoals Kyra, opleiden. Dat is hard nodig voor de toekomst van Damen."

Kyra, Ricardo en Frank keren binnenkort terug naar Vlissingen.



Bron: PZC @ Artikel (betaalmuur)

Niet direct nieuws rondom de defensie industrie maar dit verhaal geeft een leuke inkijk in een export order.

Harald

Er is (voor mijn gevoel) nu voor/binnen de Nederlandse marine bouw een vacuüm ontstaan, een leeg gat.
Door het steeds verder vooruitschuiven van MLU's , nieuwbouw is er een probleem ontstaan.

De CSS zou een mooie en nodige pleister zijn geweest voor Damen (gat vuller), er had eigenlijk al gestart moeten zijn, maar die start is ook al vertraagd.

Bij de vervanging van de M fregatten had er nu al wel een ei gelegd moeten zijn, tevens een contract liggen voor de bouw ervan bij Damen.
Nu komen de vervangingen van de M fregatten en LCF fregatten steeds dichter bijelkaar te liggen

In de toekomst komt de bouw van verschillend type boten/ klassen te dicht bij elkaar waardoor er overlappingen dreigen en daar door weer verschuivingen, dus vertragingen.
De huidige boten moeten steeds langer en langer blijven varen met daarbij de nodige gebreken, klachten maar ook extra kosten voor onderhoud.

Politiek NL moet niet meer lullen, maar die gaten vullen ...  :P  ( en dit speelt niet alleen bij de KM) 
 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/02/2020 | 11:59 uur
Goed nieuws, dit id een mooie export order die voor Thales wel eens andere deuren kan openen. Ook voor onze KM goed nieuws, misschien kan het nog voordelen opleveren voor onze (nieuwe) vloot.

Wishful thinking: er lijkt een momentum te ontstaan voor de Nederlandse marinebouw om een spil te worden in nieuwbouw, al is politieke ondersteuning hierin onontbeerlijk.

Een tegenwicht tegen de Frans-Italiaanse samenwerking?

Parera

Citaat van: Ace1 op 07/02/2020 | 10:19 uur
Meer details bekend over aandeel Thales in Brits Type 31 fregat

https://marineschepen.nl/nieuws/Thales-Tacticos-Type31-fregat-070220.html

Goed nieuws, dit id een mooie export order die voor Thales wel eens andere deuren kan openen. Ook voor onze KM goed nieuws, misschien kan het nog voordelen opleveren voor onze (nieuwe) vloot.

Ace1


Parera

Bij Thales een opsteker, bij Damen gaat het iets minder goed.

Damen Shipyards lijdt opnieuw verlies, maar topman Arnout Damen ziet toekomst in seriebouw

VLISSINGEN - Damen Shipyards maakt voor het tweede jaar op rij een miljoenenverlies. Desondanks heeft topman Arnout Damen alle vertrouwen in de toekomst. 

De harde cijfers zijn er nog niet. Maar het staat al wel vast dat Damen Shipyards over het voorbije jaar verlies heeft gemaakt. ,,Onze accountants zijn nog druk aan het tellen. Maar zoals het er nu uitziet, ligt het resultaat over 2019 helaas in lijn met het voorgaande jaar. Toen noteerden we zeventien miljoen verlies'', vertelt algemeen directeur Arnout Damen.

Ontslagen nog onduidelijk
Hij staat sinds begin dit jaar officieel aan het roer van het familiebedrijf dat zijn opa samen met een oom begon en onder zijn vader Kommer Damen uitgroeide tot speler op de wereldmarkt. Arnout Damen trad in december 2010 aan als chief operations officer bij Damen Shipyards. De jaren ervoor maakte hij carrière buiten het familiebedrijf, maar hij zat wel in de Raad van Bestuur als non-executive lid. Net als zijn twee zussen en jongere broer.

Het verlies gaat de zeventien miljoen overstijgen, zo veronderstelt Damen. ,,We moeten waarschijnlijk een aantal flinke voorzieningen voor de toekomst treffen, waardoor het boekhoudkundig verlies toeneemt.'' Of dat betekent dat er mensen worden ontslagen, is nog niet duidelijk.

Afstoten niet uitgesloten
De nieuwe topman is binnen de Damen Shipyards Group namelijk bezig met een reorganisatie. Het bedrijf is inmiddels opgedeeld in divisies met elk hun eigen specialisme en managementteam. Zo is  het Zeeuwse Damen Schelde Naval Shipbuilding, de marinetak van het Gorcumse scheepsbouwbedrijf, een aparte divisie geworden. Ook de bouw van werkschepen is geclusterd, evenals bijvoorbeeld onderhoud en ombouw. Dit proces is vorig jaar al in gang gezet.

Die omschakeling is volgens hem logisch. ,,We willen ons concentreren op de dingen waarin we echt goed zijn en daarin investeren.'' Op dit moment worden de werkzaamheden en prestaties van werven en bedrijfsonderdelen tegen het licht gehouden. Het is niet uit te sluiten dat Damen na deze analyse onderdelen afstoot. Het bedrijf heeft hiervoor zelfs hulp van buiten aangetrokken.

Complexe opdrachten
,,De uitkomst van zo'n analyse zegt overigens niets over de kwaliteit, vakmanschap of winstgevendheid van die onderdelen, maar wel dat ze minder goed bij onze strategische koers passen en dus beter af zijn bij een toekomst buiten Damen'', zegt Damen. ,,We zijn als organisatie enorm gegroeid in de afgelopen jaren, waardoor het wel eens onduidelijk was wie nu precies waar voor verantwoordelijk en op aanspreekbaar was. Door het bedrijf op te delen in divisies wordt dat duidelijker.''

De verliezen in het voorbij jaar zouden in de hand zijn gewerkt door enkele complexe opdrachten waarbij Damen het overzicht verloor. Bijvoorbeeld op de uitvoer van de klus door lokale partners of bijvoorbeeld omdat doordat door lokale regelgeving de bouw werd bemoeilijkt. En soms was het de optelsom van de kosten van nieuwe, unieke oplossingen die ervoor zorgde dat de scheepsbouwer rode cijfers moest schrijven.

Te kostbaar
Damen: ,,Het wordt veel te kostbaar om voor elk schip weer nieuwe, aparte oplossingen te vinden om de boel  duurzaam en gedigitaliseerd te krijgen. De toekomst in scheepsbouw ligt, nog veel meer dan in het verleden, in standaardisering en seriebouw. En laat dat nu net onze specialiteiten zijn. Daarmee zijn we groot geworden.''

De scheepvaart heeft volgens de topman zeker toekomst. ,,Zeker als je je beseft dat negentig procent van de wereldhandel nog altijd over zee gaat. Het is nog steeds de meest economische manier van vervoer, dus daarover maak ik me geen zorgen. Sterker nog, de trend is juist dat de zee en zeebodem steeds meer benut worden. We kennen al windparken op zee, maar ook drijvende zonnepanelen en elektriciteit opgewekt met behulp van eb en vloed zijn in opkomst. En wat te denken van de kweek van vis op zee? Het moet allemaal worden aangelegd en onderhouden met werkschepen, sleepboten en snelle schepen die personeel naar die plekken brengen. Ik denk echt dat de scheepvaart een groeimarkt is. Alleen dan op een andere manier.''

Bron: PZC @ Artikel

Lex

Thales heeft primeur met mega-order Britse defensie: 'Economie Overijssel profiteert mee'

Thales heeft een mega-order in de wacht gesleept van de Britse marine. Behalve dat er naar schatting honderden miljoenen euro's mee gemoeid zijn, is er sprake van een regelrechte primeur. In het verleden had het defensieconcern weleens een enkele radar aan de Britse strijdkrachten geleverd, maar het is voor het eerst dat het opdracht krijgt voor de bouw van een gevechtssysteem.

Topman Gerben Edelijn spreekt dan ook van een doorbraak: "We hebben weleens eerder radars mogen leveren aan de Britse marine, maar nog nooit het hart van het systeem. Dit is historisch, we gaan er bovendien vanuit dat - nu we deze opdracht hebben gewonnen - er meerdere orders in Engeland in het verschiet liggen."

Impuls voor provincie
Volgens Edelijn biedt de nieuwste opdracht volop kansen voor toeleveranciers, waaronder meerdere bedrijven in Overijssel waar Thales al veelvuldig mee samenwerkt.

De Britse order komt voor Thales precies op het juiste moment. Recent nog kreeg het van de Duitse marine de grootste opdracht in haar geschiedenis, maar deze order loopt waarschijnlijk jarenlange vertraging op. Niet alleen vanwege politieke perikelen, maar ook omdat de Duitse concurrent die de opdracht misliep naar de rechter stapte.

'Op drie na grootste opdracht ooit'
Over bedragen en manuren die met de order voor de Britse strijdkrachten gemoeid zijn, mag Thales geen verdere mededelingen doen, maar bij opdrachten van deze omvang gaat het al snel om honderden miljoenen euro's. Vooral ook omdat Edelijn spreekt van "de op drie na grootste opdracht" in de geschiedenis van Thales.

Kloppend hart
Thales heeft in het verleden weleens een radar gebouwd voor de Britse marine, maar het is nu voor het eerst dat het bedrijf een compleet zogeheten combatsysteem (gevechtssysteem) levert, dat bestaat uit software die de diverse gevechtssystemen op een fregat aan elkaar koppelt. Vijf Type 31-fregatten van de Britse marine worden de komende jaren met Tacticos, zoals het systeem heet, uitgerust.

Tacticos vormt het kloppend hart van het fregat. Niet alleen komt hier de enorme hoeveelheid data-informatie binnen die de radarsystemen en andere sensoren opvangen, ook analyseert het systeem deze info en kan haarfijn aangeven welk object is gedetecteerd. Variërend van vijandelijke gevechtstoestellen en raketten tot een drone.

Record-order
Het is voor het concern de tweede mega-order in korte tijd. Vorige maand namelijk werd bekend dat Thales de grootste opdracht in z'n geschiedenis had binnengesleept. Het gaat hier om een samenwerking met Damen Shipyards uit Gorinchem. Deze Nederlandse werf gaat voor 5,3 miljard vier fregatten voor de Duitse marine bouwen. Thales mag als 'onderaannemer' de elektronische systemen en radars leveren. Naar verluidt zou daarmee een bedrag van circa 1 miljard gemoeid zijn.

Waar de Duitse record-order nu jarenlange vertraging dreigt op te lopen, zijn de contracten voor de Britse marine intussen al wel getekend en daarmee helemaal rond. Vanaf 2024 wordt het eerste Britse fregat met Tacticos uitgerust. Het gaat meerdere jaren duren voor alle vijf fregatten van het gevechtssysteem zijn voorzien.

Politiek gevoelig
Dat een buitenlands bedrijf een mega-order in de wacht haalt voor de Britse marine ligt sowieso politiek al erg gevoelig, maar nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie heeft verlaten, wordt een dergelijk vraagstuk nog eens extra uitvergroot.

CEO Edelijn benadrukt echter dat Thales geen Nederlands, maar een internationaal concern is: "We zijn een Européés bedrijf en hebben veel mensen in Engeland. Waarbij we deze opdracht samen met onze Britse collega's in Engeland gaan realiseren."

Voldoende ingenieurs?
Bij Thales werken op dit moment circa 2.200 mensen in Nederland. Met de twee mega-orders die momenteel lopen, wordt het volgens Edelijn nog een hele uitdaging om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Op dit moment groeit Thales jaarlijks met circa 150 personeelsleden.

"We zijn vrij succesvol in het werven van mensen, al merken we wel dat dat steeds moeilijker wordt. Dat we daar steeds meer inspanningen voor moeten verrichten." Omdat het materieel dat Thales bouwt bovendien uiterst specifiek is, investeert het concern volop in de opleiding van nieuwe mensen en de samenwerking met partners.

Slachtoffer eigen succes?
Bestaat met het binnenhalen van zoveel mega-orders niet het gevaar dat Thales straks het slachtoffer van het eigen succes wordt? Wat bedrijfsruimte betreft, is er naast het hoofdgebouw in Hengelo intussen al een tijdelijk gebouw geplaatst. Grootste probleem zal echter het vinden van senior-ingenieurs worden. Edelijn: "Dat is iets waar ik zeker wakker van lig. Niettemin hebben we ervoor gekozen deze uitdaging aan te gaan. Waarbij we onze stinkende best zullen moeten doen om dit voor elkaar te krijgen."

'Wind in de zeilen'
De twee mega-orders die Thales nu heeft binnengesleept betekenen volgens topman Edelijn een forse financiële impuls voor de provincie Overijssel. "Nu we zien dat we succesvol zijn in de markt, zullen deze bedrijven meeprofiteren van de goede wind die wij in de zeilen hebben. Op dit moment geven we op jaarbasis circa 100 miljoen euro uit aan toeleveranciers, voornamelijk in de provincie Overijssel. En dat bedrag zal de komende jaren gaan groeien. Dit zal dan ook tot meer werkgelegenheid in de provincie Overijssel gaan leiden."

Volgende missie
Thales heeft het vizier intussen alweer nadrukkelijk op de toekomst gericht. De volgende missie? "Dat wordt Nederland", aldus Edelijn. Daarbij wijst hij op de twee verouderde M-fregatten, die vanaf 2024 worden vervangen door een opvolger. In dit geval staat M voor multipurpose: schepen die bekend staan als de meest veelzijdige krachtpatsers van de Koninklijke Marine.

"Daarvoor willen we straks dezelfde systemen, zoals we die nu in Duitsland gaan leveren, ook aan de Nederlandse marine gaan leveren. Die opdracht verwachten wij volgend jaar, of het jaar erna, binnen te halen. En ja, ook dat zal een grote opdracht worden."

DEMONSTRATIERUIMTE IN ENGELAND

Thales opent morgen in Crawley, onder de rook van Londen, een Britse versie van het Experience Centre, zoals dat reeds in Hengelo staat. In deze ruimte krijgen onder meer de Britse marine en eventuele toekomstige klanten demonstraties van de nieuwste systemen zoals Thales die ontwikkelt en bouwt.

RTV Oost, 06-02-2020, 14:14

Ace1

Indien deze posting in het verkeerde topic is geplaats kan een moderator deze posting naar het juiste topic verplaatsen

VS: Fokker moet de productie voor F-35 uit Turkije weghalen

GKN Fokker stopt de productie van bekabeling voor de F-35 in Turkije. Medio maart wordt het werk overgeplaatst naar Nederland.

Woensdrecht

Het besluit is niet genomen omdat GKN Fokker het wil, maar omdat het moet. De Amerikaanse president Donald Trump zette Turkije in de zomer van 2019 uit het F-35-programma, omdat Ankara Russische S-400-afweerraketten kocht. Turkije is lid van de NAVO. De andere NAVO-landen zijn bang dat via de rakettendeal kennis over de NAVO-defensiesystemen in Russische handen komt.

Naast dat de Turken geen F-35's – ook wel bekend als Joint Strike Fighter – krijgen, verbiedt Amerika alle productie van F-35-onderdelen in Turkije. Het gaat om ongeveer tien bedrijven die opdrachten ter waarde van 600 miljoen dollar in portefeuille hebben. 'Via Lockheed Martin kregen we van het Amerikaanse ministerie van Defensie te horen de productie van bekabeling voor de F-35 weg te halen uit Turkije', zegt Michiel van der Maat van GKN Fokker desgevraagd.

arbeidsplaatsen
Het gaat om zeventig arbeidsplaatsen die medio maart worden verplaatst naar de vestiging van GKN Fokker Elmo in Woensdrecht. Er blijft volgens Van der Maat in Izmir 'voldoende werk over om de fabriek open te houden'. Feit is dat arbeidsuren in Nederland duurder zijn dan in Turkije. Wat dat voor de prijs van een F-35 betekent, kan Van der Maat niet zeggen.

Turkije bestelde honderd F-35's bij vliegtuigbouwer Lockheed Martin. Vier toestellen die de Turken in de Verenigde Staten al gebruikten voor oefening en training, staan vast op Luke Air Force Base in Arizona. De 24 andere toestellen die in verschillende stadia van productie zitten, gaan waarschijnlijk naar de Amerikaanse luchtmacht. Lockheed-topman Greg Ulmer zei in oktober vorig jaar nog dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer bereid was om de F-35's die niet naar Turkije gingen aan Nederland te leveren. Sindsdien is daar weinig meer van vernomen.

De Koninklijke Luchtmacht bestelde in totaal 46 F-35's voor een bedrag van 5 miljard euro. Daarvan zijn er acht afgeleverd die in de Verenigde Staten staan voor opleiding en training. Op de Vliegbasis Leeuwarden landde op 31 oktober de eerste operationele F-35 voor de luchtmacht. Naast Leeuwarden worden de toestellen gestationeerd op Volkel. Het is de grootste wapenaankoop in de Nederlandse geschiedenis.

Lockheed Martin heeft in totaal ruim 3500 bestellingen voor de F-35. De fabrikant leverde vorig jaar 134 F-35's af aan verschillende klanten. Dit jaar verwacht Lockheed 141 toestellen te kunnen leveren. Nieuwste klant is Polen dat vorige week een miljardencontract tekende voor 32 toestellen. De vliegtuigen worden tussen 2026 en 2030 geleverd. De Poolse luchtmacht vliegt momenteel MiG's, Sukhoi's en F-16's. Ook landen als België en Denemarken kozen voor de F-35.

https://www.nd.nl/nieuws/economie/952436/vs-fokker-moet-de-productie-voor-f-35-uit-turkije-weghalen?calo=8d8a4924080045069403995805d59dec_89007&frommail=true&utm_source=Middagnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Evangelisch+geori%C3%ABnteerde+kerk+Moza%C3%AFek+wil+naar+Almere+en+Rijssen+&utm_content=news-read-more

Ace1

Citaat van: Parera op 15/01/2020 | 20:34 uur
Mooi dat Damen volop kansen probeert te creëren maar of dit nu een kansrijke samenwerking gaat worden dat betwijfel ik. Bangladesh is compleet in Chinese handen qua defensie aankopen.

Hooguit wat Stan Patrols en sleepboten want Bangladesh is een derde wereld land die weinig te besteden hebben. Als men geluk heeft een of meerdere OPV's, baggerschepen en veerboten.

Parera

Mooi dat Damen volop kansen probeert te creëren maar of dit nu een kansrijke samenwerking gaat worden dat betwijfel ik. Bangladesh is compleet in Chinese handen qua defensie aankopen.

Parera

DAMEN signs MOU for development of Bangladesh shipbuilding initiative

On 14th January, Gentium and Damen Shipyards Group signed a memorandum of understanding (MoU) with the Ministry of Industry of Bangladesh in Dhaka. Also present at the signing ceremony were representatives of the Netherlands Embassy in Bangladesh, who are supporting Gentium-Damen in their undertaking.

The goal of the MoU is to establish and develop a shipbuilding and ship repair industry in Bangladesh. The aim is to build ships in Bangladesh, for Bangladesh, with a long-term view of serving export markets. The partners in the MoU will undertake a number of tasks in this direction.

As part of their role in the MoU, Gentium-Damen will facilitate a transfer of technology and knowledge to help Bangladeshi personnel develop the skills required to serve the international maritime industry. As a result of this, the MoU will create significant training and employment opportunities within Bangladesh.

Area Director Asia Pacific of Damen Shipyards Group Roland Briene, who signed the MoU on behalf of Damen, said, "We are very pleased to be participating in this MoU. Damen has a long track record of skills and knowledge transfer of which we are immensely proud. It is our philosophy and practice to help develop the shipbuilding and maritime industries in the countries in which we operate. This includes investing in the establishment of high-quality facilities and equipment and the training of local personnel. Time and again we have witnessed this leading to the establishment of sustainable shipbuilding initiatives able to serve the global marketplace. We are very much looking forward to applying our experience, along with our partners Gentium and the Ministry of Industry, here in Bangladesh."

Source : https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2020/january/7929-damen-signs-mou-for-development-of-bangladesh-shipbuilding-initiative.html

Lex

Nieuw tijdperk breekt aan voor de werkgelegenheid

DEN HELDER
Er breekt een nieuwe tijd aan voor Den Helder en de Noordkop. Na een kwart eeuw krimp gaat de economie weer bloeien. Een economie die rust op twee nationale pijlers: de Koninklijke Marine en de energiesector op zee.

Vice-admiraal Rob Kramer kent geen twijfel: die vier nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine gaan er komen. ,,De B-brief is naar de Tweede Kamer gestuurd", zegt de marinecommandant. ,,Dat betekent dat de regering deze boten wil. Ook al zal het volgende kabinet pas besluiten welk consortium ze gaat bouwen."

Samen met havenwethouder Kees Visser schetst de commandant zeestrijdkrachten de nabije toekomst voor Den Helder. ,,Een sterke samenwerking tussen Defensie en de gemeente is van belang voor de regio, maar ook voor de Koninklijke Marine", stelt de vlootvoogd. Het is een geluid dat hij al vanaf zijn aanstelling als CZSK laat horen, maar recent zijn artikelen in de krant verschenen die suggereren dat het civiele havenbedrijf in het keurslijf van de marine zit.

Kramer fel: ,,Daar neem ik afstand van. Het klopt echt niet. De zeemacht komt uit een periode van een kwart eeuw van krimp. Er was gewoon geen geld voor uitbreiding. Daarom is de mogelijkheid van afstoting van kaderuimte aan onze kant van het Nieuwediep bekeken. Die mogelijkheid is bezien, maar er is nu een duidelijke keuze gemaakt om de Marsdiepkade voor de schepen van de Kustwacht te gaan gebruiken. Het nieuwe KW-hoofdkwartier komt aan die kant van ons haventerrein. Hoe mooi is het als hun vaartuigen dan voor de deur kunnen liggen?"

Civiel
De admiraal spreekt over 'onze kant' en 'de civiele kant' van de zeehaven. Kees Visser gaat over de civiele zijde en zegt: ,,De admiraal heeft gelijk. We trekken eensgezind op. Dat doen we al jaren, maar het TOP-overleg had geen doorzettingsmacht, de middelen om hierop door te pakken. Gezamenlijk hebben we daarom aan het ministerie van Binnenlandse Zaken een Gateway-review gevraagd. Dat gebeurt vaker binnen de overheid. Zo'n review is in feite een reset. Deskundigen onderzoeken het dossier, spreken betrokkenen en komen met een advies. De admiraal en wij zijn blij met dit advies, want het komt erop neer dat we het gezamenlijk over een andere boeg gaan gooien. We maken een nieuw plan en trekken daarmee richting Haagse ministeries."

Kramer knikt en vult aan: ,,We moeten echt de boer op. De KM heeft geen geld voor alle investeringen die nodig zijn om weer scheepsbouw in Den Helder te introduceren. Die broodnodige impuls voor de regionale werkgelegenheid in de Noordkop dient gefinancierd te worden door ministeries die daar verantwoordelijk voor zijn. Plus het bedrijfsleven. Want als, bijvoorbeeld, Saab-Damen of tkMS echt werk wil maken van plannen om onderzeeboten af te bouwen op de marinewerf, dan dienen zij ook in de buidel te tasten. Het bedrijfsleven zal leuk aan het werk verdienen, dus moet dan ook investeren."

Admiraal Kramer ziet als toekomstbeeld dat alle marineschepen in Den Helder onderhouden kunnen worden. Nu gaan grote schepen als de Karel Doorman, Johan de Witt en de Rotterdam nog naar werven in Amsterdam of Zuid-Holland omdat er in Den Helder geen dok is dat ze kan bergen. Kramer: ,,Bij DMI, het Marinebedrijf, is ruimte om een nieuw droogdok te bouwen. Dat kost klauwen met geld, maar gaat ook veel geld opleveren. En je hoeft het onderhoud niet te beperken tot oorlogsschepen. De overheid heeft veel meer vaartuigen. Die zijn hier ook welkom."

Stoer
Visser: ,,Ik zou het stoer vinden als alle schepen van de rijksoverheid op termijn naar Den Helder komen om er te worden onderhouden. We hebben de techneuten, we hebben de faciliteiten, zeker als wat de admiraal wil, uitkomt. Wees ervan verzekerd dat de gemeente Den Helder dit streven van CZSK voor de volle honderd procent steunt."

Visser vervolgt: ,,Het is onze intentie om samen met admiraal Kramer en alle andere belanghebbenden de boer op te gaan en de geesten rijp te maken voor een renaissance van Den Helder als het maritieme knooppunt van ons land. We hebben als haven twee nationale pijlers: de Koninklijke Marine en de energiehaven. De Helderse haven kan daar een prominente rol in spelen. Sterker nog: gaat daar een prominente rol in spelen. Let maar op."

NHD, 13-01-2019, 21:18

Lex

Kamerbrief: Studie "Nederlandse Defensie- en Veiligheidsgerelateerde industrie 2019"

De brief

De studie

Kanerstuk, 07-01-2020