Reacties op "Gesneuveld"

Gestart door Elzenga, 10/12/2012 | 21:57 uur

Ros

#9
Citaat van: Oldenhave op 10/12/2012 | 22:24 uur
Echt klasse ROS. Nice. Ik durf te wedden dat juist de ouders van gesneuvelde Uruzgan soldaten geloven dat hun kinderen daar echt wat betekend hebben, ook al is het maar omdat ze niks anders willen geloven.

Dat zonder meer. De soldaten hebben daar gedaan waar zij voor opgeleid zijn en hebben dat ook zo goed mogelijk gedaan. Wat mij tegen de borst stoot is dat, omdat er Nederlanders in Afghanistan zijn omgekomen de werkelijke reden dat zij gesneuveld zijn niet uitgesproken mag worden.

Citaat
En bovendien ben ik het ''slaafje van Amerika'' excuus wel zat onderhand, heb sowieso een hekel aan ''I told you so''. IMO is de aanval op Afghanistan vanuit Amerikaans perspectief de juiste geweest, wat moesten ze anders? Niks doen?

Nederland had, met alle feiten en kennis dat voorhanden was de beslissing kunnen nemen om niet mee te doen. Als ik mij goed herinner zijn alleen de pro-missie experts gehoord en de mensen die tegen waren bewust buiten de deur werden gehouden. De Amerikaanse reactie was een politiek besluit. Er zou kost wat het kost vergelding worden gezocht. Niks doen ...     ja...AQ op een andere manier aanpakken met een groter kans op slagen dan door een land binnen te vallen en te bezetten.

Citaat
En daarbij was het, hoe ontzettend naar ook door de gesneuvelden, wel nodig dat de NL Krijgsmacht weer eens ingezet werd en zijn waarde kon tonen.

"Het was weer eens tijd om....." is echt een reden om Nederlandse militairen bloot te stellen aan gevaren.

Citaat
om nog maar niet te spreken van al die soldaten en mariniers die anders geen combat experience opgedaan zouden hebben, wat defensie ook nog enigzins op peil houdt.

Ook dat is geen reden om soldaten in een oorlog te storten waavan de uitkomst al vast staat. Ook een mooie troost voor de nabestaanden. Gevechtservaring op doen....die van u heeft de cursus helaas niet af kunnen maken. Deze ervaring komt vanzelf als je voor het blok komt te staan en de training en opleiding die je heb gehad in werking word gezet. Kennisoverdracht op basis van gevechtservaring heeft geen toegevoegde waarde omdat de ervaring aan elkaar hangt van incidenten.

Ik hoop dat de zware offer die deze mensen hebben gebracht n ieder geval zal  leiden tot een verstandiger politiek beleid als het gaat om de inzet van de Nederlandse krijgsmacht.


Nikehercules

Citaat van: Oldenhave op 10/12/2012 | 22:24 uur
Echt klasse ROS. Nice. Ik durf te wedden dat juist de ouders van gesneuvelde Uruzgan soldaten geloven dat hun kinderen daar echt wat betekend hebben, ook al is het maar omdat ze niks anders willen geloven.

Juist, en dat hebben ze ook! Over het hogere doel kun je discuseieren, maar een gesneuvelde militair die 5 minuten daarvoor zijn bud nog rugdekking gaf heeft wel degelijk wat betekend...

Lex

Gezien de reacties op voornoemde docu, heb ik de reacties afgesplitst naar een nieuw topic, teneinde de leden in staat te stellen verder van gedachten te wisselen.

Lex
Algeheel beheerder

Ros

#6
Citaat van: Oldenhave op 10/12/2012 | 22:24 uur
Echt klasse ROS. Nice. Ik durf te wedden dat juist de ouders van gesneuvelde Uruzgan soldaten geloven dat hun kinderen daar echt wat betekend hebben, ook al is het maar omdat ze niks anders willen geloven. En bovendien ben ik het ''slaafje van Amerika'' excuus wel zat onderhand, heb sowieso een hekel aan ''I told you so''. IMO is de aanval op Afghanistan vanuit Amerikaans perspectief de juiste geweest, wat moesten ze anders? Niks doen? En dat Nederland uit bongenootschappelijke solidariteit meedoet vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. En daarbij was het, hoe ontzettend naar ook door de gesneuvelden, wel nodig dat de NL Krijgsmacht weer eens ingezet werd en zijn waarde kon tonen. Je kan er donder op zeggen dat zonder die vier jaar Uruzgan er inmiddels veel meer op defensie bezuinigd zou zijn, om nog maar niet te spreken van al die soldaten en mariniers die anders geen combat experience opgedaan zouden hebben, wat defensie ook nog enigzins op peil houdt.

Lees je verhaal nog eens en kijk dan in de spiegel en vraag je af of je wel geloof in hetgeen je op papier heb gezet......Ik wil best je relaas per onderwerp wel beantwoorden maar niet in dit topic........in deze wel met dank aan Lex

Oldenhave

Echt klasse ROS. Nice. Ik durf te wedden dat juist de ouders van gesneuvelde Uruzgan soldaten geloven dat hun kinderen daar echt wat betekend hebben, ook al is het maar omdat ze niks anders willen geloven. En bovendien ben ik het ''slaafje van Amerika'' excuus wel zat onderhand, heb sowieso een hekel aan ''I told you so''. IMO is de aanval op Afghanistan vanuit Amerikaans perspectief de juiste geweest, wat moesten ze anders? Niks doen? En dat Nederland uit bongenootschappelijke solidariteit meedoet vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. En daarbij was het, hoe ontzettend naar ook door de gesneuvelden, wel nodig dat de NL Krijgsmacht weer eens ingezet werd en zijn waarde kon tonen. Je kan er donder op zeggen dat zonder die vier jaar Uruzgan er inmiddels veel meer op defensie bezuinigd zou zijn, om nog maar niet te spreken van al die soldaten en mariniers die anders geen combat experience opgedaan zouden hebben, wat defensie ook nog enigzins op peil houdt.

Ros

Iedereen stelt de vraag.... "waarom ?". Iedereen weet het antwoord echter gaat er aan voorbij en verzint een beter passend verhaal. Vrede, veiligheid, mensenrechten...noem ze maar op.

Deze militairen zijn gesneuveld als gevolg van politiek correcte slaafsheid aan de grillen van de VS, Iedereen met een beetje verstand wist al bij voorbaat dat deze oorlog en de daar op volgende bezetting tot geen bevredigend einde zou leiden. Afghanistan word straks in 2014/2015 terug gegeven aan de Taliban en dat was het dan. Maar meedoen is belangrijker dan te winnen...zullen we maar zeggen   :sick:


Flyguy


Nikehercules

Zeker indrukwekkend, maar voor mijn moeder met wie ik keek meer als voor mij. Zeker nu ik in de molen zit voor een beroepsfunctie...

Elzenga

indrukwekkend....en ik weer opnieuw gemotiveerd voor de zaak.......