Wissel hier info omtrent de AMO met elkaar uit

Gestart door Defensieforum, 29/06/2005 | 16:24 uur

Lex

Training snel inzetbare legereenheid weer verlengd

Snijden in opleiding brigade blijkt misser

SCHAARSBERGEN, donderdag | door Roy Klopper

De zware opleiding voor de 11 Luchtmobiele Brigade, die vorig jaar vanwege bezuinigingen werd ingekort tot zeventien weken, gaat terug naar de oorspronkelijke duur van 23 weken.

De Koninklijke Landmacht heeft hiertoe met onmiddellijke ingang besloten, omdat de verkorte opleiding in de praktijk problemen oplevert binnen de parate eenheden waarbij de nieuwe rode baretten instromen. ,,Het werkt niet naar volle tevredenheid, dus grijpen we in", zo verklaart commandant brigadegeneraal Nico Geerts van Luchtmobiel.

De verkorte training voor de snel inzetbare manschappen die overal ter wereld worden ingezet, werd ingegeven door de bezuinigingen van defensieminister Hennis. Het idee was om de cursusduur circa een kwart in te krimpen en de soldaten dan verder op te leiden binnen de eenheden.

Volgens generaal Geerts werkt dat aan twee kanten minder goed dan gehoopt: ,,De parate eenheden ervaren de opleiding van de instromers als een zware extra taak waarvoor amper de tijd is. De nieuwkomers zelf voelen dat ze tekortkomen en haken daardoor moeizamer aan in hun nieuwe omgeving", aldus Geerts, die meldt dat er intern financiële dekking is voor het herstel van de opleidingsduur.

De Luchtmobiele Brigade is ook op andere vlakken volop in beweging. De eenheid fungeert deze zomer voor het eerst als kweekvijver voor het Korps Commandotroepen (KCT), dat met grote personeelstekorten kampt. Enkele maanden geleden begon een groep van 33 luchtmobielers aan de opleiding voor deze elite-eenheid van de landmacht, kort voor het einde zijn er nog 21 man over.

Dit is een ongekend succes, voor wie in ogenschouw neemt dat voorheen vaak nog geen 10 procent van de aan de KCT-opleiding beginnende burgers door de opleiding heen kwam. ,,Dat twee derde van onze mensen slaagt, is een prachtig resultaat", aldus generaal Geerts. Hij tekent aan dat de afvallers een terugkeergarantie hebben bij zijn brigade.

Daarnaast is Luchtmobiel volop bezig met de integratie in de Duitse divisie 'Schnelle Kräfte'. Commandant der Landstrijdkrachten luitenant-generaal Mart de Kruif bestempelt die samensmelting in het deze week verschenen personeelsblad van de landmacht als 'historisch'.

,,Het gaat niet vanzelf, doch daar gaan we uitkomen. Tijdens missies hebben we de afgelopen decennia niet anders gedaan. Soms moeten emoties worden overwonnen, maar we moeten ook zaken regelen op het gebied van organisatie, regelgeving en commandovoering. Maar samen zijn we sterker dan alleen", stelt De Kruif.

Telegraaf, 10-07-2014

Kruidenier.S

Citaat van: Knoert op 15/04/2013 | 23:33 uur
Op het intake formulier wordt gevraagd of je een EHBO diploma hebt. Weet iemand toevallig waarom?

is voor ZHKH ( zelf hulp kameraden hulp ) denk ik.

Kruidenier.S

 @ Bassos en Knoert bedankt voor de info en tip gelukig is het niet meer nodig heb net alles ontvangen, gelijk ingevuld ect.
tot 22 april voor de gene die naar assen gaan. ;)

bassos

Citaat van: Kruidenier.S op 16/04/2013 | 17:18 uur
hey allemaal,
ik ga ook naar assen 22-04-2013 maar dat is het enige wat ik weet, werd mij verteld dat ik een brief zou krijgen met verdere instructies maar die heb ik nog niet.
heeft er iemand een tip of info voor mij wat ik zou kunnen doen.

Gr,
Kruidenier.S

Er staat ook in de ''1e'' brief die je dus wel ontvangen heb, dat je inderdaad maximaal 1 week voor opkomst verdere informatie ontvangt hierover, is dit niet het geval neem dan contact op met het telefoonnummer dat vermeld staat in die brief. Dus gewoon dat nummer bellen zoals hun al aangeven  ;)

Knoert

Citaat van: Kruidenier.S op 16/04/2013 | 17:18 uur
hey allemaal,
ik ga ook naar assen 22-04-2013 maar dat is het enige wat ik weet, werd mij verteld dat ik een brief zou krijgen met verdere instructies maar die heb ik nog niet.
heeft er iemand een tip of info voor mij wat ik zou kunnen doen.

Gr,
Kruidenier.S

Je zou 2 brieven moeten krijgen, in de eerste staat dat je uiterlijk afgelopen maandag de nodige informatie had moeten ontvangen.
Dit wordt weer even de Marinekazerne bellen denk ik.

Kruidenier.S

hey allemaal,
ik ga ook naar assen 22-04-2013 maar dat is het enige wat ik weet, werd mij verteld dat ik een brief zou krijgen met verdere instructies maar die heb ik nog niet.
heeft er iemand een tip of info voor mij wat ik zou kunnen doen.

Gr,
Kruidenier.S

ludo1986

Citaat van: Karim020 op 16/04/2013 | 14:33 uur
Ja boys nog een paar dagen en dan is het zover. Ik ga lekker vroeg vertrekken, moet helemaal uit Adam komen. Trouwens hebben de mensen die voor een lichtere functie gaan ook de MFO opleiding?


ik heb gewoon de amo opleiding. de mfo is volgens mij alleen voor painf.

Karim020

Ja boys nog een paar dagen en dan is het zover. Ik ga lekker vroeg vertrekken, moet helemaal uit Adam komen. Trouwens hebben de mensen die voor een lichtere functie gaan ook de MFO opleiding?

Knoert

Op het intake formulier wordt gevraagd of je een EHBO diploma hebt. Weet iemand toevallig waarom?

bassos

Citaat van: vjminimi op 12/04/2013 | 00:08 uur
Ik begim 22-04-2013 ook aan de MFO voor de pantsinf, in oirschot.

ik ook ! 07;15 in Amersfoort zijn die maandag.

vjminimi

Ik begim 22-04-2013 ook aan de MFO voor de pantsinf, in oirschot.

bassos

Citaat van: ysgh op 11/04/2013 | 13:00 uur
Ik citeer ; u dient zo spoedig mogelijk ná 08:00, doch uiterlijk om 10:00 uur te Assen aanwezig te zijn.

Eh voor de rest weeer allemaal papieren invullen, en er staat in wat je mee moet nemen zoals id kaart etc en ook inentingsboekje enzo.
En dingen die je voor de eerste week mee moet nemen, kleding voor eerste paar dagen, toiletartikelen etc.
En er staan wat dingen in over wat je op kazerne hebt en paar kleine dingetjes over de MFO opleiding.

8)

Oke bedankt, wacht het verder wel af.

ysgh

Ik citeer ; u dient zo spoedig mogelijk ná 08:00, doch uiterlijk om 10:00 uur te Assen aanwezig te zijn.

Eh voor de rest weeer allemaal papieren invullen, en er staat in wat je mee moet nemen zoals id kaart etc en ook inentingsboekje enzo.
En dingen die je voor de eerste week mee moet nemen, kleding voor eerste paar dagen, toiletartikelen etc.
En er staan wat dingen in over wat je op kazerne hebt en paar kleine dingetjes over de MFO opleiding.

8)

bassos

Citaat van: ysgh op 11/04/2013 | 11:00 uur
Heb net brief binnen,  heb opkomst in Assen en ga voor pantserinfanterie dus. Hoef maar 40 minuutjes te rijden haha ;D

Pff beter!
Hoelaat moeten we er zijn dan ? Staat er een beetje veel info in ?

ysgh

Heb net brief binnen,  heb opkomst in Assen en ga voor pantserinfanterie dus. Hoef maar 40 minuutjes te rijden haha ;D