Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 09/10/2020 | 10:35 uur
De wens bestaat inderdaad om de VLS-posities wat meer te verspreiden op de LCF-vervanger. Moet niet heel moeilijk zijn om dat te realiseren als het v-LCF nog groter wordt dan de huidige fregatten.

Lijkt mij idd niet zo het grootste probleem. Logisch zou zijn als het basis ontwerp van MKS-180 gebruikt gaat worden al vertrekpunt voor de nieuwe klasse Nederlandse en Duitse AAW fregatten/destroyers.


Flyguy

De wens bestaat inderdaad om de VLS-posities wat meer te verspreiden op de LCF-vervanger. Moet niet heel moeilijk zijn om dat te realiseren als het v-LCF nog groter wordt dan de huidige fregatten.

Parera

#244
Citaat van: Harald op 09/10/2020 | 09:20 uur
Optie 2, MKS180 als basisontwerp voor vervanging van LCF en F124 lijkt me geen gek idee. Groot genoeg, maar betreffende de bewapening zal er het nodige veranderd moeten worden. 
De MKS180 heeft maar 16 VLS cellen, dat is voor de vervanging van de LCF veel te weinig. Men moet gaan denken over zeker aantallen van 48+.
Misschien nog beter om te gaan voor 2 posities voor de VLS.


Binnen het originele Omega ontwerp (en MKS180) is ruimte voor 2x 20 ft container rondom de ASuW raketten. Als je vervolgens kijkt naar hoe de Denen zo'n zelfde midscheeps positie hebben ingevuld op de Iver Huitfeldt klasse fregatten (AAW) kunnen we daar een hoop van leren.  Bij de Denen zit op di positie een 32 cells mk41 VLS (tactical length) + 2x mk56 VLS (24x ESSM).

Ook was het originele Omega voorzien van een 24 cells VLS op de boeg (MICA VL). Er vanuit gaande dat ook daar 32 cells haalbaar is kan je op die manier al makkelijk uitkomen op 1x 32 cells strike lenght op de boeg + 1x 32 cells strike/tactical length midscheeps + (eventueel) 2x 8 cells Self Defense length (ESSM) midscheeps. Op die manier heb je wel 80 VLS cellen maar verdeeld over het schip.

Een ontwerp midscheeps verlengen is relatief makkelijker dan dat te doen op de boeg, als je de basis pakt van het MKS180 van 155 m lengte en behoud van de 16 cells VLS op de boeg + 32 + 16 kom je alsnog uit op 64 cells. Het is misschien niet zoveel als gewenst is maar altijd beter dan de huidige 40 cells.


Opstelling bij de Denen

Harald

Optie 2, MKS180 als basisontwerp voor vervanging van LCF en F124 lijkt me geen gek idee. Groot genoeg, maar betreffende de bewapening zal er het nodige veranderd moeten worden. 
De MKS180 heeft maar 16 VLS cellen, dat is voor de vervanging van de LCF veel te weinig. Men moet gaan denken over zeker aantallen van 48+.
Misschien nog beter om te gaan voor 2 posities voor de VLS.
 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 09/10/2020 | 06:35 uur
Optie 1  ;) Maar optie 2 klinkt natuurlijk veel beter en ja de kans is aanwezig dat (als het project bevalt bij de Duitsers) ze wederom kiezen voor een NL ontwerp maar dan bijvoorbeeld (deels) uitgerust met Duitse systemen.

Misschien wordt meer duidelijk als (dit jaar nog) de voorgenomen ondertekening van het Nederlandse - Duitse MOU m.b.t. tot vervanging van beide scheepsklassen plaatsvind.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/10/2020 | 23:00 uur
Wat zien we hier...  Het Damen MKS-180 ontwerp of een hint dat vLCF en vF124 zo maar eens een afgeleide kan worden van genoemde model voor de Duitse marine?

Vandaag NIDV Webinar Nederlands Marinebouw Cluster (NMC). Defensie projecten, EDF, internationale ontwikkelingen, klimaatneutrale technologie (MARIN) en een
@Defensie_DMO  update platform @DutchNavDesign

https://twitter.com/NIDVnews/status/1314184569315364864
.

Optie 1  ;) Maar optie 2 klinkt natuurlijk veel beter en ja de kans is aanwezig dat (als het project bevalt bij de Duitsers) ze wederom kiezen voor een NL ontwerp maar dan bijvoorbeeld (deels) uitgerust met Duitse systemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#240
Wat zien we hier...  Het Damen MKS-180 ontwerp of een hint dat vLCF en vF124 zo maar eens een afgeleide kan worden van genoemde model voor de Duitse marine?

Vandaag NIDV Webinar Nederlands Marinebouw Cluster (NMC). Defensie projecten, EDF, internationale ontwikkelingen, klimaatneutrale technologie (MARIN) en een
@Defensie_DMO  update platform @DutchNavDesign

https://twitter.com/NIDVnews/status/1314184569315364864
.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Prinsjesdag 2020: Vervanging LC-fregatten toch eerder dan gepland, meer budget Defensie

http://disq.us/t/3rodfbw

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 12/06/2020 | 13:54 uur

Het is ook maar de vraag of tegen 2030 de huidige kanons en/of kalibers niet achterhaald zijn.

Ik volg met belangstelling ontwikkelingen als railgun. Of een alternatief systeem voor het "good old fashion" kanon dan (betaalbaar) beschikbaar is, is dan weer een ander verhaal.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 12/06/2020 | 13:54 uur
Natuurlijk is die optie er wel maar ik betwijfel of er tegen die tijd 2030 - 2035 nog interesse is in 30 jaar oude fregatten.


Geen idee of ze, vanaf medio jaren dertig, nog interessant zijn voor een koper in Zuid Amerika of Azië.

Parera

Citaat van: MasterChief1971 op 12/06/2020 | 13:58 uur
Dat heb je met élk wapensyateem en is dus geen argument. Als dat zo is moet je sowieso een update doen. In wat voor vorm ook.
Het gaat alleen om die 6jr of langer zonder betrouwbare kanons. Want die dingen zijn nu aangekocht, hè.

In dit geval had ik het over ''het kanon voor het vLCF'' misschien hoeven deze kanons er helemaal niet op want is er een nieuwe ontwikkeling (rail gun / laser gun of wat dan ook) of is tegen die tijd het kaliber wel grotendeels 155 mm of zelfs helemaal kanonloos de trend.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 12/06/2020 | 13:54 uur

Het is ook maar de vraag of tegen 2030 de huidige kanons en/of kalibers niet achterhaald zijn.

Dat heb je met élk wapensyateem en is dus geen argument. Als dat zo is moet je sowieso een update doen. In wat voor vorm ook.
Het gaat alleen om die 6jr of langer zonder betrouwbare kanons. Want die dingen zijn nu aangekocht, hè.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/06/2020 | 13:19 uur
Ik mis ergens de optie in deze discussie dat LCF's incl. de nieuwe kanons in de jaren dertig worden verkocht aan een nieuwe gebruiker.

Als de schepen naar de sloop gaan, dan is het geen discussie maar als dat niet het geval is en ze gaan voor een 2e leven dan kan ik mij voorstellen dat dit incl. kanons is en komt voor de KM LCF opvolger een serie nieuwe 120mm's op de agenda.

Natuurlijk is die optie er wel maar ik betwijfel of er tegen die tijd 2030 - 2035 nog interesse is in 30 jaar oude fregatten.

En 120 mm? :angel: Ga jij een nieuwe productie opzetten? Dan wel graag de dubbel loops terug brengen.

Het is ook maar de vraag of tegen 2030 de huidige kanons en/of kalibers niet achterhaald zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#233
Citaat van: Reinier op 11/06/2020 | 16:47 uur
Helemaal mee eens. Was mijn idee ook.
Zonde om die dingen in- en op te bouwen voor 1-3 jaar max (?). Of de vLCF moet ook worden uitgesteld, en uitgesteld, en uitgesteld, en...

Ik mis ergens de optie in deze discussie dat LCF's incl. de nieuwe kanons in de jaren dertig worden verkocht aan een nieuwe gebruiker.

Als de schepen naar de sloop gaan, dan is het geen discussie maar als dat niet het geval is en ze gaan voor een 2e leven dan kan ik mij voorstellen dat dit incl. kanons is en komt voor de KM LCF opvolger een serie nieuwe 120mm's op de agenda.

Umbert

Citaat van: MasterChief1971 op 11/06/2020 | 22:19 uur
Lekker belangrijk dat het wat kost. Die prauwen langer dan 6jr. laten zitten met onbetrouwbare kanons om een duppie uit te sparen terwijl ze het in die tijd wellicht nodig hebben....

En ga niet zeggen: er gebeurt toch niets want zo dachten we in 2014 ook. Tadaaaa! MH17!

Trouwens hoe zit het met de aansprakelijkheid, als er nu iets met die afgeragde kanonnen gebeurd waardoor er slachtoffers vallen kan dan de hele politiek aansprakelijk worden gesteld door de slachtoffers? Laten we dan stellen dat al het noodzakelijke onderhoud is gedaan etc.