Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#233
Citaat van: Reinier op 11/06/2020 | 16:47 uur
Helemaal mee eens. Was mijn idee ook.
Zonde om die dingen in- en op te bouwen voor 1-3 jaar max (?). Of de vLCF moet ook worden uitgesteld, en uitgesteld, en uitgesteld, en...

Ik mis ergens de optie in deze discussie dat LCF's incl. de nieuwe kanons in de jaren dertig worden verkocht aan een nieuwe gebruiker.

Als de schepen naar de sloop gaan, dan is het geen discussie maar als dat niet het geval is en ze gaan voor een 2e leven dan kan ik mij voorstellen dat dit incl. kanons is en komt voor de KM LCF opvolger een serie nieuwe 120mm's op de agenda.

Umbert

Citaat van: MasterChief1971 op 11/06/2020 | 22:19 uur
Lekker belangrijk dat het wat kost. Die prauwen langer dan 6jr. laten zitten met onbetrouwbare kanons om een duppie uit te sparen terwijl ze het in die tijd wellicht nodig hebben....

En ga niet zeggen: er gebeurt toch niets want zo dachten we in 2014 ook. Tadaaaa! MH17!

Trouwens hoe zit het met de aansprakelijkheid, als er nu iets met die afgeragde kanonnen gebeurd waardoor er slachtoffers vallen kan dan de hele politiek aansprakelijk worden gesteld door de slachtoffers? Laten we dan stellen dat al het noodzakelijke onderhoud is gedaan etc.

MasterChief1971

Alles verdringt elkaar altijd wel. Of het nu F35 is dat iets verdringt of 5in kanons die ergens op en af moeten maakt niet uit.
Jij zegt dat om dit te voorkomen de LCF's maar met onbetrouwbaar geschut moeten rondvaren. Voor een periode van 6jr of langer.
Dat vind ik op z'n minst een beetje raar....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: MasterChief1971 op 11/06/2020 | 22:19 uur
Lekker belangrijk dat het wat kost. Die prauwen langer dan 6jr. laten zitten met onbetrouwbare kanons om een duppie uit te sparen terwijl ze het in die tijd wellicht nodig hebben....

En ga niet zeggen: er gebeurt toch niets want zo dachten we in 2014 ook. Tadaaaa! MH17!

Ik vind het geen probleem dat het geld kost maar met moet niet zo zijn dat omdat die kanons er nu op moeten straks andere dingen niet kunnen of nog meer vertraagd moeten worden.

MasterChief1971

Lekker belangrijk dat het wat kost. Die prauwen langer dan 6jr. laten zitten met onbetrouwbare kanons om een duppie uit te sparen terwijl ze het in die tijd wellicht nodig hebben....

En ga niet zeggen: er gebeurt toch niets want zo dachten we in 2014 ook. Tadaaaa! MH17!
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: Reinier op 11/06/2020 | 16:47 uur
Helemaal mee eens. Was mijn idee ook.
Zonde om die dingen in- en op te bouwen voor 1-3 jaar max (?). Of de vLCF moet ook worden uitgesteld, en uitgesteld, en uitgesteld, en...

Het vLCF project is eind 2019 al met 5 jaar vertraagd, het project zou in 2021 opgestart worden maar dit is nu vertraagd naar 2026. Reken hierboven op de 7 jaar die benodigd is voordat het eerste vLCF in gebruik genomen word. Dan kom je uit op (minimaal) 2033 als het eerste vLCF moet gaan rondvaren, maar je moet ook nog de kanons van de oude schepen afhalen dus zeg dat ze er tot 2032 mee kunnen rondvaren.

Als we uitgaan van de tekst op de website van defensie ''Naar verwachting hebben de fregatten uiterlijk in 2026 hun nieuwe wapen.'' En uitgaan van 2026 dan kunnen de LCF's 6 jaar rond varen met hun nieuwe kanons voordat deze moeten worden overgeplaatst. De vraag is wat zijn de kosten voor het inbouwen, opereren en weer uitbouwen van de kanons op de 4 schepen tegen over de kosten om het project misschien met weer terug naar voren te halen die 5 jaar?

Citaat van: RTB op 11/06/2020 | 16:50 uur
2025-2026 is wanneer de laatste LCF het nieuwe kanon krijgt

Dus ze varen nog minstens 10 jaar met die dingen

Dit is allemaal afhankelijk van hoe het project vLCF gaat lopen, in de huidige vorm zoals ik hierboven aan geef kunnen ze ''minimaal'' 6 jaar gebruik maken van de kanons. Ik zou eerder pleiten voor het terug zetten naar 2021 start van het project dan naar deze kosten maken. Daarmee kom je ook de NL defensie industrie te gemoed in hun vraag naar meer werk.

RTB

2025-2026 is wanneer de laatste LCF het nieuwe kanon krijgt

Dus ze varen nog minstens 10 jaar met die dingen

Reinier

Citaat van: Parera op 11/06/2020 | 16:18 uur
Die kanons kunnen we wel op de kade zetten tot dat het vLCF klaar is, zonde van het geld om die te integreren en later weer van boord te halen + aan boord te plaatsen van het vLCF.
Om hierbij beter aan te sluiten op het hele traject gewoon de vLCF's vervroegen naar eind jaren '20 (2028/2029). Of de vMFF's uitrusten met deze kanons want dit slaat natuurlijk nergens op.

Je kan er 1 plaatsen voor integratie / sea trails samen met de nieuwe systemen voor het vLCF maar dan houd het ook wel een eind op.
Helemaal mee eens. Was mijn idee ook.
Zonde om die dingen in- en op te bouwen voor 1-3 jaar max (?). Of de vLCF moet ook worden uitgesteld, en uitgesteld, en uitgesteld, en...

Parera

Citaat van: Flyguy op 11/06/2020 | 16:07 uur
De 7 is er echt een stuk op vooruit gegaan met deze upgrade, peppie brug en netwerk capaciteiten. Wel bizar dat de kanons pas tegen '26-'27 komen, zelfs ná de nieuwe AShMs en ESSM block 2.

Die kanons kunnen we wel op de kade zetten tot dat het vLCF klaar is, zonde van het geld om die te integreren en later weer van boord te halen + aan boord te plaatsen van het vLCF.
Om hierbij beter aan te sluiten op het hele traject gewoon de vLCF's vervroegen naar eind jaren '20 (2028/2029). Of de vMFF's uitrusten met deze kanons want dit slaat natuurlijk nergens op.

Je kan er 1 plaatsen voor integratie / sea trails samen met de nieuwe systemen voor het vLCF maar dan houd het ook wel een eind op.

Flyguy

De 7 is er echt een stuk op vooruit gegaan met deze upgrade, peppie brug en netwerk capaciteiten. Wel bizar dat de kanons pas tegen '26-'27 komen, zelfs ná de nieuwe AShMs en ESSM block 2.

Harald

Royal Netherlands Navy's frigate 'Zr.Ms. De Zeven Provinciën' is back at sea

Following a four-year modernization and overhaul program, the Royal Netherlands Navy (Koninklijke Marine)'s air defence frigate "Zr.Ms. De Zeven Provinciën" is sailing again.

This class of ships is also known as LCF (Luchtverdedigings- en commandofregat, air defense and command frigate).

According to a Royal Netherlands Navy message posted on social media,The renovation took longer than usual because the LCF renovation program is a long term project. For example, the ship has a new versions of Thales Netherlands' Smart-L radar and various deck modifications.

Last week, the first leg of the navigation course focused on safe navigation. The ship and its crew showed that they could navigate safely and deal with the dangers of navigation such as: firefighting, rescuing a man overboard, waterways and so on.

"Zr.Ms. De Zeven Provinciën" is the first ship of this type to undergo this transformation. The Dutch navy is now applying the lessons learned from its modernization to the modernization of the frigate "Zr.Ms.Tromp".

About De Zeven Provinciën-class / LCF Frigates

The Royal Netherlands Navy has 4 air defense and command frigates (LCF) of the De Zeven Provinciën-class. The ships can protect a complete fleet from enemy threats from the sea and from the air (aircraft and missiles). Specialized in anti-aircraft warfare (AAW) vessel, LCF vessels are fitted with 40 Mk 41 Vertical Launch Systems which are used to house and launch Evolved Sea Sparrow (ESSM) and SM-2 Block IIIA missiles.

In addition, the ships are equipped to allow the deployable and operational command staff of the Royal Netherlands Navy, the Netherlands Maritime Force (NLMARFOR), to control large-scale (maritime) operations.

The De Zeven Provinciën-class consists of:

     Zr.Ms. De Zeven Provinciën (F802, commissioned 2002)
     Zr.Ms. Tromp (F803, commissioned 2003)
     Zr.Ms. De Ruyter (F804, commissioned 2004)
     Zr.Ms. Evertsen (F805, commissioned 2005)

LCF upgrade program

SMART-L MM radar

The first-in-class ship received her SMART-L Multi Mission radar upgrade from Thales in March 2019. All four ships of the class will be upgraded with the new radar (and other systems) as part of a modernization programme. This new radar is capable of BMD mission (surveillance and tracking of ballistic missiles) up to 2000 km while simultaneous maintaining the air defence capability.

SM-3 missiles

The LCF mordernization effort includes other systems: Plans were announced in 2018 to acquire the BMD-capable SM-3 surface-to-air missiles (these plans still need to be confirmed). De Zeven Provinciën-class frigates can pass on the tracking and detection data to other sea-based or land-defense BMD assets, including U.S. Navy's warships, that can deal with a ballistic missile threat.

ESSM Block 2 missiles

On 3 May 2018 the Dutch Secretary of Defence, Barbara Visser, informed the Dutch national parliament that the Raytheon evolved sea sparrow missile (ESSM) aboard the De Zeven Provinciën-class frigates will be upgraded from block 1 to block 2. This upgrade will be completed by 2024 along with a new anti-ship missile (to replace the existing Harpoon). Lastly, the Thales Goalkeepers CIWS will be upgraded to a new version. They will eventually be replaced after 2025 by a new system.

New 127mm main guns

The Dutch Defence Material Organisation (DMO) announced on April 20, that it has selected Italian company Leonardo to supply new 127mm naval gun systems for the Royal Netherlands Navy's four De Zeven Provinciën-class LCF frigates. The four gun systems would be delivered in the 2025-2026 time-frame and that local company Thales Netherlands will be in charge of their integration with the combat management system (CMS) of the frigates.

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/06/royal-netherlands-navys-frigate-zr-ms-de-zeven-provincien-is-back-at-sea/

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


Ace1


Harald