De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Mourning

Citaat van: Parera op 30/12/2022 | 12:11 uur
Dat klopt, maar het is goed dat die wens nu weer uitgesproken wordt.

Ik moet wel zeggen dat het LPX concept niet geheel mijn voorkeur heeft, afhankelijk van wat het uiteindelijk moet gaan worden uiteraard. Ik zou bijna willen zeggen kijk naar het LPX als vLPD maar voor het vOPV naar iets meer in de richting van het Europese EPC. En dat zou wat mij betreft heel goed samen met Belgi? kunnen. Samen 6 lange afstands patrouille korvetten aankopen, eventueel binnen EPC als daar een model (grotendeels) voldoet aan onze wensen of een door ons zelf (optioneel met meer parnters) ontwikkeld platform. Dit zou ook heel mooi kunnen gelden als eerste project voor Northern Naval Shipbuilding Cooperation (NNSC).

Uiteraard zou zo een platform meer moeten zijn dan puur patrouille taken geschikt maar dat moet met mijn sinds dit jaar favoriete systeem ''the cube'' relatief makkelijk uitgevoerd kunnen worden.

- 2 ASWF ( optioneel + 2) + 2x BE
- 4 AWWF
- 4 LP korvetten + 2x BE
- 4 LPX

Dit geeft de KM meer rompen dan we nu hebben en ook de flexibiliteit die we zoeken. Een LPX kan dan gewoon een relatief basic bewapende XO zijn (land attack en zelf verdediging), het korvet moet multifunctioneel bewapend zijn tegen alle mogelijke doelen waarbij offensief alleen opgetreden kan worden in taakverbanden, zelfstandig ligt de focus op middel-hoge gewelds spectrum taken en zelf verdediging.

Als je dat gaat doen dan zou ik eerder zeggen doe i.p.v. die 4 korvetten min. 2 extra ASWF's erbij? Minder rompen dan in jouw opzet maar wel beter voldoen aan waar de NATO om staat te springen (meer ASW-platformen) en ik vermoed dat we eveneens minder personeel nodig zullen hebben (een, helaas, beperkende factor v.w.b. we kunnen ontplooien op dit moment en i.i.g. de nabije toekomst), maar dat weet ik niet helemaal zeker.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#2211
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2022 | 11:33 uur
Die wens voor 2 extra fregatten is destijds al openlijk uitgesproken door Rob Verkerk.  Als ik mij niet vergis dan zijn de smaken beperkt voor dual capaciteit lange afstandsraketten. LRASM lijkt met de aanschaf van NSM uitgesloten dus Tomahawk Block V lijkt de kandidaat met de beste kans van slagen.

Wel vraag  ik me af of de huidige Tomahawk nog wel toekomstbestendig is, deze is traag en niet stealth. (na verhouding wel goedkoop)

Er is/was sprake van de ontwikkeling van een Tomahawk opvolger in de VS... geen idee of dit doorgaat en wat de status is.

Dat klopt, maar het is goed dat die wens nu weer uitgesproken wordt.

Ik moet wel zeggen dat het LPX concept niet geheel mijn voorkeur heeft, afhankelijk van wat het uiteindelijk moet gaan worden uiteraard. Ik zou bijna willen zeggen kijk naar het LPX als vLPD maar voor het vOPV naar iets meer in de richting van het Europese EPC. En dat zou wat mij betreft heel goed samen met Belgi? kunnen. Samen 6 lange afstands patrouille korvetten aankopen, eventueel binnen EPC als daar een model (grotendeels) voldoet aan onze wensen of een door ons zelf (optioneel met meer parnters) ontwikkeld platform. Dit zou ook heel mooi kunnen gelden als eerste project voor Northern Naval Shipbuilding Cooperation (NNSC).

Uiteraard zou zo een platform meer moeten zijn dan puur patrouille taken geschikt maar dat moet met mijn sinds dit jaar favoriete systeem ''the cube'' relatief makkelijk uitgevoerd kunnen worden.

- 2 ASWF ( optioneel + 2) + 2x BE
- 4 AWWF
- 4 LP korvetten + 2x BE
- 4 LPX

Dit geeft de KM meer rompen dan we nu hebben en ook de flexibiliteit die we zoeken. Een LPX kan dan gewoon een relatief basic bewapende XO zijn (land attack en zelf verdediging), het korvet moet multifunctioneel bewapend zijn tegen alle mogelijke doelen waarbij offensief alleen opgetreden kan worden in taakverbanden, zelfstandig ligt de focus op middel-hoge gewelds spectrum taken en zelf verdediging.

Ook hint TAS naar een algemener opleidingsvaartuig (of iets wat tegen de kant ligt).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/12/2022 | 11:15 uur
Net gelezen, weer veel informatie en op sommige punten ook weer kleine beetjes nieuwe info. Tas hint naar de wens voor 2 extra (ASWF) fregatten en de dual capaciteit van de lange afstands raketten voor zowel land als zeedoelen.

Die wens voor 2 extra fregatten is destijds al openlijk uitgesproken door Rob Verkerk.  Als ik mij niet vergis dan zijn de smaken beperkt voor dual capaciteit lange afstandsraketten. LRASM lijkt met de aanschaf van NSM uitgesloten dus Tomahawk Block V lijkt de kandidaat met de beste kans van slagen.

Wel vraag  ik me af of de huidige Tomahawk nog wel toekomstbestendig is, deze is traag en niet stealth. (na verhouding wel goedkoop)

Er is/was sprake van de ontwikkeling van een Tomahawk opvolger in de VS... geen idee of dit doorgaat en wat de status is.


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2022 | 11:05 uur
In 2024 weer fregat naar de Oost - exclusief interview met commandant marine vice-admiraal Tas

https://marineschepen.nl/nieuws/Interview-commandant-zeestrijdkrachten-admiraal-tas-301222.html#.Y663j-CYctE.twitter

Net gelezen, weer veel informatie en op sommige punten ook weer kleine beetjes nieuwe info. Tas hint naar de wens voor 2 extra (ASWF) fregatten en de dual capaciteit van de lange afstands raketten voor zowel land als zeedoelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 29/12/2022 | 22:58 uur
Vandaag viel bij mij het jubileum nummer 10 speciale editie van Alle Hens in de brievenbus die je kon aanvragen via de mail aardige uitgave maar volgens mij nog niet online het gaat ook over de nieuwe hulpvaartuigen en wordt er vermeld dat er binnen 10 a 15 jaar nieuwe Fregatten gebouwd moeten worden en nieuw te ontwikkelen Amfibische Landing Platform Carriers[LPX] maakt mij wel nieuwsgieriger ben erg benieuwd naar wat dat gaat worden moeten ze bij DMO flink aan de slag ;)

4 LCF opvolgers (AWWF) en 6 LPX als opvolger van zowel 2 LPD's als 4 OPV's. Ze zullen idd tempo bij DMO moeten maken. Ik verwacht dat AWWF een stevig vergtoot ASWF als basis krijgt, voor LPX... geen idee wat ze gaan knutselen,  al lijken de wensen te wijzen naar een XO-achtig schip.

silvester herc

Vandaag viel bij mij het jubileum nummer 10 speciale editie van Alle Hens in de brievenbus die je kon aanvragen via de mail aardige uitgave maar volgens mij nog niet online het gaat ook over de nieuwe hulpvaartuigen en wordt er vermeld dat er binnen 10 a 15 jaar nieuwe Fregatten gebouwd moeten worden en nieuw te ontwikkelen Amfibische Landing Platform Carriers[LPX] maakt mij wel nieuwsgieriger ben erg benieuwd naar wat dat gaat worden moeten ze bij DMO flink aan de slag ;)

Harald

Citaat van: Harald op 23/11/2022 | 09:37 uur
Marine wil op korte termijn grote zwaarbewapende schepen met enkele bemanningsleden

Vier grote, laagbemande schepen, vol met raketten. In het midden vaart een fregat dat op afstand de raketten van deze schepen kan lanceren. Dit is, kort gezegd, het idee waar de Defensie Materieel Organisatie (DMO) voor de marine aan werkt en op korte termijn wil testen. De naam: TRIFIC.

"TRIFIC staat voor The Rapidly Increased Firepower Capability Royal Netherlands Navy", zegt Hoofd Afdeling Maritieme Systemen van DMO, KTZ Paul Flos.

..../.....

https://marineschepen.nl/nieuws/TRIFIC-nieuw-plan-voor-zwaarbewapende-laagbemande-schepen-231122.html


Zo moet het er in de toekomst ongeveer uit zien: een fregat omringd door laagbemande civiel gebouwde schepen, die voorzien zijn van raketten. Bovenstaand beeld is door Marineschepen.nl gefabriceerd en is een schets. Er is nog geen keuze gemaakt voor schepen of wapensystemen. (Foto en bewerking: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De samenwerking kan wel eens met bovenstaande ontwikkeling van DMO voor de KM te maken hebben, de Denen hebben namelijk ook zo hun oog laten vallen bij zo'n concept.

CitaatIn fact, the Danish government has moved the head of the Danish Navy, Rear Adm. Torben Mikkelsen, to a new post to work on such issues. From a discussion with him during my time in Copenhagen, it is clear that he is focusing on building capability designed to deliver payloads to missions, rather than focusing simply on classic platform builds.

During this summer?s visit, I had a chance to discuss with the Director of Naval Team Denmark, former Chief of the Danish Navy, Rear Admiral (Ret.) Nils Wang what such an approach means for ship design. He provided a detailed look at one way to do so, namely by building naval platforms of an offshore patrol vessel size, designed around payload modularity.

He laid a conceptual design case for a vessel of 80-85 meters with a five-meter draft which had on the front deck up to 32 cells in Mark 41 launchers. One portion of these cells could be loaded with the ship?s organic self-defense missiles and the remaining portion would be launched by third party platforms (such as the F-35 joint strike fighter) and contribute to an integrated firing solution from a national or command center decision making matrix. The arsenal set-up could include deep strike capability based on the Tomahawk missile.

It should be noted that earlier this year, the Danish Navy fired its first SM-1 missiles from an Iver Huitfeldt-class frigate.  They have 50 on order and ESSM Block IIS are coming to the Danish Navy at the same time. The Danes are looking at the possibility of acquiring SM-6 missiles as well and studying the requirements for the sensor suite and the combat management system for the employment of that missile.

The ship would be designed with modules to launch autonomous systems of various types ?  air and maritime ? and to do so within the context of standard ISO shipping container dimensions. Wang highlighted a Danish company, SH Defence, whose Cube concept can hold a variety of smaller unmanned systems and platforms which could be launched from what in effect is a small ?mothership.?

These ?motherships? would have robust self-defense systems but would be pushing out into the battlespace long range effectors and smaller platforms which could contribute to and empower a maritime kill web force. This would lead, in Wang?s perspective ?to a paradigm shift in the way we would label naval platforms.? Rather than simply using the legacy labels ? corvette, frigate, destroyer, etc. ? we would focus on ?motherships? and what capabilities they could enable in the battlespace through integrability.

Danish ?motherships? could help tackle the Nordic range challenge
https://breakingdefense.com/2022/09/danish-motherships-could-help-tackle-the-nordic-range-challenge/

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2022 | 08:59 uur
Voor wat betreft: ASWF, het gerucht van een derde ge?nteresseerde (Europese) land is nog steeds niet ontkracht. Een deelname van ??n of meerder Nordic landen aan AWWF zou natuurlijk prettig zijn.

Zou wel een mooie opsteker zijn, Noorwegen is ook wel eens genoemd.

idd afwachten maar, maar laten ze het eerst maar eens worden hoe het ASWF fregat eruit gaat zien !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 20/12/2022 | 08:39 uur
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/12/denmark-and-the-netherlands-sign-mou-for-joint-procurement/

Zou Denemarken mee willen doen moet de ontwikkeling van de AWWF fregatten ?
of inetresse hebben in het ASWF programma ?

Voor wat betreft: ASWF, het gerucht van een derde ge?nteresseerde (Europese) land is nog steeds niet ontkracht. Een deelname van ??n of meerder Nordic landen aan AWWF zou natuurlijk prettig zijn.

Afwachten maar :)

Parera

Citaat van: Harald op 20/12/2022 | 08:39 uur
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/12/denmark-and-the-netherlands-sign-mou-for-joint-procurement/

Zou Denemarken mee willen doen moet de ontwikkeling van de AWWF fregatten ?
of inetresse hebben in het ASWF programma ?

Ik heb het idee dat de Denen er meer voor zullen gaan voor het AWWF. Mogelijk is het plan van Duitsland niet geschikt voor ons.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2022 | 08:35 uur
Artikel geeft een indicatie voor onze vermoedelijke Tomahawk aanschaf tbv LCF/AWWF en Walrusklasse vervanger.

US Navy to purchase 48 more Block V Tomahawk missile from Raytheon

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/december/12607-us-navy-to-purchase-48-more-block-v-tomahawk-missile-from-raytheon.html

simpel gezegd ; de stuks prijs van een Tomahawk is $ 171,2 miljoen voor 111 stuks raketten => $ 1,54 miljoen per stuk (? 1,45 miljoen euro)

Harald

#2200
CitaatNaval News comments:

This MoU between Denmark and the Netherlands follows the recent creation of the Northern Naval Shipbuilding Cooperation (NNSC) initiative.
Naval News recently interviewed the heads of both DALO and DMO regarding new naval procurement.
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/12/denmark-and-the-netherlands-sign-mou-for-joint-procurement/

Zou Denemarken mee willen doen moet de ontwikkeling van de AWWF fregatten ?
of interesse hebben in het ASWF programma ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Artikel geeft een indicatie voor onze vermoedelijke Tomahawk aanschaf tbv LCF/AWWF en Walrusklasse vervanger.

US Navy to purchase 48 more Block V Tomahawk missile from Raytheon

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/december/12607-us-navy-to-purchase-48-more-block-v-tomahawk-missile-from-raytheon.html

Parera

Citaat van: silvester herc op 18/12/2022 | 09:58 uur
De Luchtsteun vanaf schepen voor de Mariniers wordt zoals ik hier al eerder.vermeld heb een stuk  beter als je de nieuwe plannen van defensie goed leest moeten alle type helikopters geschikt worden gemaakt voor opereren vanaf Marine schepen dus ook inclusief de Apaches en Chinooks en als het goed is ook nog UAV's dus dan mag je toch wel een aardig type schip bedenken als opvolger van de LPD's/P-boten wil je het nu eens echt goed doen en niet Half plus ook nog de Mariniers goed voorzien van het juiste Materieel !

Ik betwijfel of de Apache's en Chinooks maritiem geschikt gemaakt gaan worden, maar als je kijkt naar alleen de Chinook dan is een vliegdek zoals het Type 26 fregat van de Britten genoeg.
Volgens de Britse website www.navylookout.com heeft een Chinook een vliegdek van 30 m lang en 20 m breedte nodig om te kunnen landen. De eis van de Britten om de Chinook te kunnen landen op de fregatten is ook een van de hoofdredenen waardoor het fregat ruim 8000 ton weegt.

Ik denk dat het Type 32 ontwerp een heel interessant traject is om te volgen met het oog op de LPX, het recent bekend gemaakte concept van BAE Systems ''adaptable strike frigate'' is een heel eind de goede richting op wat mij betreft al mag het nog net iets meer capaciteit krijgen rondom amfibische operaties en ook wat beter pakket bewapening zoals het kanon en de VLS cellen dat moet anders net als het ontbreken van anti-scheepsraketten (optioneel).

https://www.navylookout.com/the-type-26-frigate-mission-bay-part-1-design-and-development/
https://www.navylookout.com/in-focus-bae-systems-adaptable-strike-frigate-concept/

Citaat van: mc196 op 18/12/2022 | 14:16 uur
Ik denk dat het voor iedereen hier onmogelijk is een voorspelling te doen hoe de vervanging OPV/LPD eruit komt te zien. Als je uit zou gaan van de huidige organisatie van het korps weet je wat de boten moeten kunnen vervoeren maar dat zou betekenen dat er ook LCM's mee moeten kunnen. Ik verwacht niet dat de vOPV groot genoeg wordt voor een LCM, hooguit LVCP. Anders worden ze te groot en te duur voor de patrouilletaak. Zijn de toekomstige voertuigen klein genoeg om in een LVCP te passen? Ook verwacht ik dat de bewapening minimaal wordt uitgebreid met RAM.

Het meenemen van groot rollend materieel is toch iets wat ik niet zie gebeuren op de LPX, daarvoor zal een schip zoals het JSS nodig worden. Ik ga uit van een ontwerp vergelijkbaar met een Crossover waarbij men veelal focused op  LCVP's en/of assault craft. Daarom ben ik van mening dat het JSS (op termijn) vervangen moet worden door 2 schepen 1 die de tanker taak overneemt en 1 (ASW) helicarrier met amfibische capaciteit met LCU of LCM's.  Deze heli carrier neemt dan ook bijvoorbeeld de grote Chinooks en Apache's mee, maar ze kunnen wel landen op de LPX.

Als de LPX allemaal 2 NH90's mee kunnen nemen + wat UAV's en de heli carrier een stuk of (minimaal) 12 - 20 ( maximaal) dan heb je echt een flinke capaciteit.