Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#964
Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 17:51 uur
Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?



Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 17:31 uur
1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 16:52 uur
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.

1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Parera

Citaat van: Harald op 13/02/2023 | 08:39 uur
Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.


Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 13/02/2023 | 09:00 uur
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !

Handig, en net op het moment dat jij er gebruik wil van maken boekt dat andere land net een ritje.

Nee, ik denk niet dat we die boot gaan delen met de stand by status.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !

Harald

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.

Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/02/2023 | 19:48 uur
Volgens mij beschouwd de Marine onze JSS als een soort zuster schip omdat de onderbouw  veel weg heeft van de CSS!

Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 18:23 uur
Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:
Volgens mij beschouwd de Marine onze JSS als een soort zuster schip omdat de onderbouw  veel weg heeft van de CSS!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#955
Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 18:23 uur
Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:

Met een 3e ASWF voor BE zou een CSS voor onze zuiderburen niet misstaan.

Met 6 LPX'en en 6 (of 8 ) fregatten zou ik ruimte zien voor een 2e JSS (een 2.0 + drones en wellicht vuursteun mogelijkheden).

Wordt het toch iets met de marines van BeNeSam,

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/02/2023 | 14:56 uur
Mooi Combat Support Ship vind vooral  bovenbouw nog aardig groter als ik dacht !!

Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:

silvester herc

Mooi Combat Support Ship vind vooral  bovenbouw nog aardig groter als ik dacht !!

Parera

#952
Via LinkedIn @DMO

Het Combat Support Ship (CSS) is tijdelijk op de Donau geweest.
Het was de allereerste keer dat het schip buiten het dok was. Inmiddels ligt het schip weer in het dok voor verdere staalbouw en het afronden van conserveerwerkzaamheden aan de brug, hangaar en mast.
De volgende grote is de zogenaamde werfproeftocht begin 2024.

De korte tocht leverde prachtige beelden op, zie de video 👇
#Defensie #WijZijnDMO #Marine Koninklijke Marine Damen Naval #CombatSupportShip


Video (link)


Ook Damen heeft een info berichtje gepost met zo goed als dezelfde beelden.

The new Combat Support Ship took a (very short) first trip on the river Danube. The CSS has been in the deep part of the dock since the end of last year but needed to be moved temporarily to allow three other ships to be transferred into the shallow end of the dry dock. With the assistance of tugboats, the vessel was towed from the dock and moored along the quay at our Galați shipyard in Romania. After 48 hours, the ship was moved back into the dock where work continues. Construction is on schedule, and sea trials are scheduled for January 2024 before the vessel is handed over to the Defensie Materieel Organisatie (DMO) in the spring of 2024.

#damennaval #shipbuilding #naval


A.J.

Las het net, wat een enorm dom plan... Echt...