Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/10/2015 | 18:01 uur
De LSV 19000 zou ook mijn voorkeur hebben.
De LSV19000 heeft ook mijn voorkeur
Neemt niet weg dat ik met de 16000 ook tevreden zou zijn
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 22/10/2015 | 17:43 uur
Als er 1 binnen de KM aangeschaft zou worden, dan heeft de 19000 mijn voorkeur.

De LSV 19000 zou ook mijn voorkeur hebben.

Lex

Citaat van: Harald op 22/10/2015 | 17:43 uur
Hoe groot waren de bemanningen op de Zuiderkruis en Amsterdam ?
Of kon dit per inzet verschillen?
Tussen ZKRS en ADAM alleen was er reeds een groot verschil; denk daarbij oa aan de voorststuwing.
Het aantal bemanningsleden verschilt ook per missie, wel of geen vliegende eenheid etc.

Harald

Als er 1 binnen de KM aangeschaft zou worden, dan heeft de 19000 mijn voorkeur.
Alleen het bemannings verschil tussen 16000 en 19000 is groot....

Hoe groot waren de bemanningen op de Zuiderkruis en Amsterdam ?
Of kon dit per inzet verschillen?

Ace1

Specificaties Logistic Support Vessel Supporter 19000

GENERAL

Yard reference FP4220
Basic functions Logistics and support capabilities (RAS, RO-RO, Ship-to-Shore transfer and LO-LO), Search and rescue, Humanitarian Aid and disaster relief, oil pollution preparedness and protection of trade routes.
Classification DNV Naval Support

DIMENSIONS
Length o.a. 175.20 m
Beam mld. 24.80 m
Depth no.1 deck 17.20 m
Draught 7.80 m
Displacement full load 18.800 tonnes

PERFORMANCE
Speed 20 knots sustained
Range at 16 knots 10.000 nm
Endurance 30+ days at sea

PROPULSION SYSTEM
Propulsion system Diesel-Hybrid (Diesel direct + PTI/PTO)
Propulsion engines Diesel engines + Electrical motor
Propulsion power 18.000 kW
Propellers 2 x CPP
Bow thrusters 2 x 1000 kW
Stern thruster 1 x 1000 kW

AUXILIARY SYSTEMS
Diesel generator 4 x 1600 kW
Emergency diesel generator 1 x 750 kW

COMPLEMENT
Crew 86
Enlisted/conscripts 76
Injured (hospital) 44

MEDICAL FACILITIES
The medical complex consists of: triage room, trauma room, operating room, intensive care, high and low dependency ward, dentist, consulting room etc.

TRANSPORT CAPACITY
Flight deck 1 x spots medium size helicopter, Suitable for heavy helicopter landing
Hangar 2 x medium size helicopter
Ship-to-Shore transfer Sea state 3-4
Davits 2 x LCM in davit (option)
Flight deck 675 m²
RoRo space 500 lane meters
Container cap. 40 TEU
F76 (Cargo) 4500 t
F44 (Cargo) 425 t
Ship Stores 330 m2
Cargo Stores 520 m²
Ammo Stores 260 m2

EQUIPMENT
2 x Modular Unrep Mast for Replenishment at Sea
Stern ramp 35 t
Side ramp 35 t
Cargo/Ammo elevator 25 t
Deck crane 25 t
RO unit(s)

WEAPON & SENSOR SUITE
4 x Remote controlled .50 machine guns (Prepared for) 2 x Small missile launcher (Prepared for), Surveillance radar / Electro optical fire control, Combat management system, CIC, Integrated internal & external communication system.

NAUTICAL EQUIPMENT
Extensive navigational equipment, GMDSS, echo sounder, power- and ship's management system with integrated ECDIS

Bron Damen


Ace1

#17
Specificaties Logistic Support Vessel Replenisher 16000

GENERAL

Yard reference FP4220
Basic functions Basic tasks: Replenishment at Sea (RAS) with solids and liquids, Helicopter operations including HIFR and VERTREP, Role 1 medical service and prepared for Role 2.
Secondary tasks: Sovereignty and authority, Support other units of the armed forces and civilian society, Search and rescue (SAR), Humanitarian operations, Oil-spill preparedness.
Classification DNV Naval Support
DIMENSIONS
Length o.a. 165.50 m
Beam mld. 24.00 m
Depth no.1 deck 14.70 m
Draught 7.3 m
Displacement full load 15.800 tonnes

PERFORMANCE
Speed 18 knots sustained
Range at 16 knots 10.000 nm
Endurance 30+ days at sea

PROPULSION SYSTEM
Propulsion system Diesel-Hybrid (Diesel direct + PTI/PTO)
Propulsion engines Diesel engines + Electrical motor
Propulsion power 11.000 kW
Propellers 2 x CPP
Bow thrusters 1 x 1100 kW
Stern thruster 1 x 750 kW

AUXILIARY SYSTEMS
Diesel generator 4 x 1600 kW
Emergency diesel generator 1 x 750 kW

COMPLEMENT
Crew 43
Embarked forces/Special Personnel 116
Injured (hospital) 48

MEDICAL FACILITIES
The medical complex consists of: CT-room, triage room, trauma room, operating room, intensive care, high- and low dependency ward (not permanent), consulting room etc.

TRANSPORT CAPACITY
Flight deck 1 x spots medium size helicopter, Suitable for heavy helicopter landing
Hangar 2 x medium size helicopter
Flight deck 675 m²
Cargo deck or 135 lane meters
F76 (Cargo) 5100 t
F44 (Cargo) 425 t
Cargo Stores 360 m²
Ammo Stores 300 m2

EQUIPMENT
2 x Modular Unrep Mast for Replenishment at Sea
Cargo/Ammo elevator 25 t
Deck crane 22 t
RO unit(s) Side hatch

WEAPON & SENSOR SUITE
- 4 x Remote controlled .50 machine guns (Prepared for)
- Integrated Bridge System, for safe sailing and optimal control of navigational equipment.
- Helicopter Control facilities, to safely execute helicopter control and approach procedures.
- Integrated Internal and External Communication System, allowingvoice and data communication.
- Ergonomically lay-out of operational spaces (Bridge, Operations Room).

Bron Damen

Harald

Nieuwe ontwerpen lijken wel op de Logistic Support Vessel Supporter 19000 van Damen
http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-supporter-19000

DSME, Navantia unveil design proposals for new RAN replenishment ships

•DSME and Navantia have released further details on their respective proposals for Australia's tanker replacement programme
•The companies are competing to replace two RAN support ships

South Korean shipyard Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) and Spanish shipbuilder Navantia showcased their respective design proposals for the Royal Australian Navy's (RAN's) new afloat replenishment ships at the recent Pacific 2015 international maritime exposition and conference in Sydney.

In June 2014 the two companies were shortlisted to bid for Australia's Project SEA 1654 Phase 3, which seeks to replace the RAN supply ships HMAS Success (OR 304) and HMAS Sirius (O 266) with off-the-shelf acquisitions. In October 2014 both DSME and Navantia received parallel risk reduction contracts to complete their respective design baselines to meet the RAN's specific needs.

DSME's proposal is based on BMT Defence Services' Aegir 18A support ship design. A model of the proposal was revealed for the first time at Pacific 2015, following completion of the risk reduction studies, Wan-Ho Jo from DSME's naval and special ship marketing team told IHS Jane's .

The design proposal features a length of 180 m, an overall beam of 26 m, a draught of 13 m, and a standard displacement of 25,800 tonnes, according to specifications provided by the company.

"The design is very similar to the logistics support vessel that is being built for the Royal Norwegian Navy," said Jo, who added that the proposal includes air-conditioning modifications to suit the climatic conditions in which the ships will be operating.

Rob Steel, BMT's Head of International Naval Business, said that the proposal's "modern and contemporary design" was one of the key selling points of the consortium's proposal. "The design meets [International Maritime Organisation] and Australian legislations," Steel told IHS Jane's at Pacific 2015.

Steel pointed to the proposal's twin shaft/twin skeg design as another advantage.

http://www.janes.com/article/55176/dsme-navantia-unveil-design-proposals-for-new-ran-replenishment-ships

Ace1

Citaat van: Harald op 07/06/2015 | 11:31 uur
Hebben jullie ook gezien wat er op het dek staat ?   :big-smile: ;)
2× LCU en 4x CV90

Zelf dacht ik dat het LCVP's waren, maar dat zou natuurlijk ook kunnen.




Elzenga

Citaat van: Harald op 07/06/2015 | 11:31 uur
Hebben jullie ook gezien wat er op het dek staat ?   :big-smile: ;)
2× LCU en 4x CV90
CB90s ja...heeft een flinke "vracht" mee zo. Vind die LCU installaties nog wel een idee voor (aangepaste) JSS(en)...ipv een klein dok. Maar dat is weer een ander topic ;)

Harald

Hebben jullie ook gezien wat er op het dek staat ?   :big-smile: ;)
2× LCU en 4x CV90

Ace1

Citaat van: Lex op 06/06/2015 | 21:38 uur
Interessante mogelijkheden. Opvallend is het feit dat twee van de vier mogelijkheden de Deense vlag voeren.  :angel:
Maar laat de eventuele keuze voor NL niet afhankelijk zijn van het aanbod, maar van hetgeen NL wil.

Volgens mij is het de Noorse vlag? Verder ben ik met Lex eens dat Damen niet afhankelijk van de KM moet zijn met orders.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Norway

http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Denmark




andré herc

Nieuw Zeeland is ook van plan om een nieuwe AOR aan te schaffen wie weet wel bij DAMEN!
De MRV Canterbury van NZ Marine is tenslotte ook gebouwd in Nederland maar dan wel bij de Merwede
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#10
Citaat van: Lex op 06/06/2015 | 21:54 uur
Dat zal wel weer uitdraaien op hetgeen de politiek wil. Zie de OPV's.

:sick: met "onze" politici heb je geen tegenstander meer nodig...

Lex

Citaat van: Ros op 06/06/2015 | 21:49 uur
En NL is.....wat Defensie wil of wat de politiek wil ?
Dat zal wel weer uitdraaien op hetgeen de politiek wil. Zie de OPV's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 06/06/2015 | 21:49 uur
En.....wat Defensie wil of wat de politiek wil ?

Defensie wil wel, zie ook de uitspraken van Rob Verkerk (Commandant Zeestrijdkrachten en Admiraal Benelux)