Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers

Gestart door delarey, 25/09/2020 | 18:13 uur

Parera

#47
Citaat van: DiepFries op 14/06/2021 | 23:17 uur
Is dat nou zo'n aankondiging van een potentiele tender dat moet van EU-tender regels terwijl NL en co al lang in dat BvS10-BvS206 vervangingstraject zit met UK+DE+Scandia+NL enzv en waar BAE-Haggulnds waarschijnlijk al prototypes bouwt? Of is dit een ander project met die vervanging LaRo erbij? Ik snap het niet meer. Geen ontwikkeltraject, van de plank iets kopen wat een beschermde Viking, een ''workhorse'' 206 en de oude, vertrouwde LaRo allemaal moet vervangen. Vector is voor LaRo 1:1 nou juist een goede me dunkt. Ik kan me ook nog herinneren dat die Ripsaw ''tank'' in een vakblad heeft gestaan als voorbeeld, en dan nog deze tweet:

https://twitter.com/commandant_OEM/status/1171749949501050880

Dit is een ander project dan de vervanging van de BvS-10 /Bv 206, dat voertuig komt dus niet ''in gevaar''.


Citaat
Apart project
Daarnaast zijn er plannen om de resterende BV-206- en Viking-voertuigen te vervangen. Dit moet gebeuren met kleinere All Terrain patrouillevoertuigen. Hiervoor komt een apart project, waarover de Kamer volgend jaar wordt geïnformeerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/09/25/nieuwe-rupsvoertuigen-voor-mariniers

Ja de RIPSAW die ken ik wel van toen het bedrijf dat die ontwikkeld nog een show op Discovery hadden ;D Een prachtig speeltje maar die voldoet niet aan de eisen om o.a. 4 personen + bepakking mee te nemen. Dat voertuig uit de tweet is ook een mooi middel voor het KMARNS maar ook deze voldoet niet aan de 4 personen eis.

Ik heb mijn twijfels bij dit project, het zou zomaar eens een groot hoofdpijn dossier kunnen gaan worden of eentje waarvan straks diverse eisen geschrapt (moeten) gaan worden omdat het anders te ingewikkeld / duur is.

Als het KMARNS echt volledig wilt gaan voor een voertuig zoals omschreven in de eisen moet er wat mij betreft gestart worden met de ontwikkeling van het voertuig samen met de NL industrie. En ja dan kom ik uit bij een Vector met rups banden als eerste gedachte. Misschien niet exact zoals het er uit moet gaan zien maar wel als eerste concept. Als er een bedrijf in Nederland dit voertuig kan ontwikkelen dan is het wel Defenture met de kennis die ze hebben van de rally voertuigen & de Vector.

DiepFries

Is dat nou zo'n aankondiging van een potentiele tender dat moet van EU-tender regels terwijl NL en co al lang in dat BvS10-BvS206 vervangingstraject zit met UK+DE+Scandia+NL enzv en waar BAE-Haggulnds waarschijnlijk al prototypes bouwt? Of is dit een ander project met die vervanging LaRo erbij? Ik snap het niet meer. Geen ontwikkeltraject, van de plank iets kopen wat een beschermde Viking, een ''workhorse'' 206 en de oude, vertrouwde LaRo allemaal moet vervangen. Vector is voor LaRo 1:1 nou juist een goede me dunkt. Ik kan me ook nog herinneren dat die Ripsaw ''tank'' in een vakblad heeft gestaan als voorbeeld, en dan nog deze tweet:

https://twitter.com/commandant_OEM/status/1171749949501050880


Parera

Citaat van: StrataNL op 14/06/2021 | 19:16 uur
Waarom nou weer de Vector? Volgens mij hebben sommige forumleden aandelen in Defenture. ;D
En hoe wil je die gaan aanpassen? Geen enkel regulier militair wielvoertuig heeft echte over-snow capaciteit zover ik weet.

Ik opper het idee  ;) En uiteraard aandelen in Defenture, Damen, VDL & Thales ;D

Ik vraag me echt af waar defensie over na denkt met deze aankoop, als er nu geen voertuig is dat op de civiele en/of militaire markt te koop is gaat dat toch niets anders kunnen worden dan een ontwikkelings traject?

En waarom ik als eerste gedachte de Vector of GRF 5.12 had, het is een robuust voertuig met alles wat in het eisen pakket staat behalve die over snow capaciteit. Ik dacht heel ruw kan je daar geen rups onder maken i.p.v. de wielen? Of kan je onderdelen van de Vector/GRF gebruiken om tot een nieuw geschikt voertuig te komen ( dit is dan wel een ontwikkelingstraject). Of gaan we zien dat de over snow eis komt te vervallen omdat dit te lastig is ?

StrataNL

Citaat van: Parera op 14/06/2021 | 17:41 uur
Is het een idee om bijvoorbeeld de Vector aan te passen zodat deze voldoet aan de ''over snow'' eis?
Waarom nou weer de Vector? Volgens mij hebben sommige forumleden aandelen in Defenture. ;D
En hoe wil je die gaan aanpassen? Geen enkel regulier militair wielvoertuig heeft echte over-snow capaciteit zover ik weet.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#43
Nieuw all-terrain patrouillevoertuig voor mariniers

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/06/14/nieuwe-all-terrain-patrouillevoertuigen-voor-het-korps-mariniers


Behoeftestelling Future Littoral All Terrain Mobility Patrouillevoertuigen
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z10661&did=2021D23280


Is het een idee om bijvoorbeeld de Vector aan te passen zodat deze voldoet aan de ''over snow'' eis?

Eisen
- 4 mariniers + bepakking
- Eenvoudig en betrouwbaar voertuig
- Inzetbaar onder extreme omstandigheden ( warm en koud)
- Het voertuig moet voorzien kunnen worden van ICT middelen
- Amfibisch inzetbaar i.c.m. de (toekomstige) LCM/LCU's
- Over Snow capaciteit

Volgens de planning moet het eerste voertuig in 2025 instromen en de laatste in 2028.

Harald

Försvarsmakten får 200 nya bandvagnar
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/05/forsvarsmakten-far-200-nya-bandvagnar/

CitaatDe krijgsmacht krijgt nieuwe rupsvoertuigen en volgens de plannen zullen ze in 2023 worden geleverd. Dit zijn minimaal 200 rupsvoertuigen die in samenwerking met drie andere landen worden aangeschaft.

Zweden en FMV leiden momenteel samen met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland een gezamenlijke inkoop van rupsvoertuigen.

- De aanbesteding betreft tussen de 500 en 900 rupsvoertuigen, afhankelijk van wat de landen beslissen. Voor het Zweedse deel gaat het om minstens 200 rupsvoertuigen, zegt Mikael Frisell, hoofd legeruitrusting bij FMV.

Naast Zweden, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland gebruiken momenteel eerdere versies van Track Trolley 410. In april 2020 is een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van nieuwe trolleys op basis van de nieuwste versie van Track Trolley System 410 (BvS10 ) van BAE Systems Hägglunds.

Er bestaat al een projectbureau in Zweden, dat bemand zal worden door nationale vertegenwoordigers zodra de pandemische situatie dit toelaat. Het project werkt nu aan het produceren van de basis die inkoop en contracten zal reguleren.

- Het is grotendeels een kwestie van werk om het aantal bestelde versies te verminderen. Om de beste prijs te krijgen, moeten we het eens zijn over zo min mogelijk varianten. Op dit moment zijn er drie varianten, zegt Mikael Frisell.

De grote order omvat een troepentransportversie, een voor logistiek en een medische versie van de trolley.

- We werken toe naar een onderhandeld contract begin 2022, dat vervolgens in elk land wordt verwerkt en dan alles klaar hebben in de zomer van 2022, zegt Mikael Frisell.

Als het werk volgens plan verloopt, beginnen de eerste leveringen aan de vier landen in 2023 en duren daarna enkele jaren, afhankelijk van het aantal rupsvoertuigen dat de landen beslissen.

Het laatste defensiebesluit houdt in dat het leger zal uitbreiden en dat er veel nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft en bestaande apparatuur moet worden geüpgraded. Naast de grote internationale aankoop van rupsvoertuigen, wordt de aankoop van rupsvoertuigen door de strijdkrachten voortgezet via een bestaande overeenkomst. Dit betekent dat er extra wagons worden aangeschaft.

Meer nieuws over de uitbreiding van het wagenpark is te verwachten.

- Het gaat over upgrades van bestaande gevechtsvoertuigen 90 en de aanschaf van meer van een latere versie. Meer granaatwerper-bandwagon 90 "Mjölner" zal in de toekomst ook worden aangeschaft, zegt Mikael Frisell.

In september wordt gestart met een opdracht die de aanschaf van een geheel nieuwe vuurwapenfamilie (sluipschuttersgeweer, sluipschuttersgeweer, automatisch geweer en zelfverdedigingswapen) omvat en die onder meer de AK5 zal vervangen. De focus is om de mogelijkheid van samenwerking met Finland te onderzoeken en te kijken of het mogelijk is om een ​​deel van de aanbesteding samen uit te voeren.

Google translate versie

Kornet43

Citaat van: Harald op 04/05/2021 | 08:53 uur
Sweden orders 127 more BAE Systems BvS10 tracked all-terrain vehicles   ( ok, Zweden heeft zijn order al geplaatst, nu de anderen .. )

BAE Systems has signed a contract worth around $200 million to produce and deliver 127 BvS10 all-terrain vehicles to the Swedish Army, adding to its existing fleet of BvS10s. The contract signed with the Swedish military procurement agency, FMV, is for both command and control and logistics vehicles. Deliveries of the 127 vehicles are planned to begin in 2022 and be complete in 2024.

..../....

https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2021_global_security_army_industry/sweden_orders_127_more_bae_systems_bvs10_tracked_all-terrain_vehicles.html
Deze Zweedse order voor de BvS10 staat los van het CATV-project voor de vervanging van de BvS10 van Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Harald

Sweden orders 127 more BAE Systems BvS10 tracked all-terrain vehicles   ( ok, Zweden heeft zijn order al geplaatst, nu de anderen .. )

BAE Systems has signed a contract worth around $200 million to produce and deliver 127 BvS10 all-terrain vehicles to the Swedish Army, adding to its existing fleet of BvS10s. The contract signed with the Swedish military procurement agency, FMV, is for both command and control and logistics vehicles. Deliveries of the 127 vehicles are planned to begin in 2022 and be complete in 2024.

..../....

https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2021_global_security_army_industry/sweden_orders_127_more_bae_systems_bvs10_tracked_all-terrain_vehicles.html

DiepFries

#39
Fransen aan boord, Finnen en Noren eruit..

Dit wordt steeds verwarrender met deze aantallen. Gaan ze een ander project doen als vervanger Bv206?

EDIT:  Artikel is aangepast. gaat enkel om Zweden, Germany, the Netherlands, and the United Kingdom. Anderen ws geen behoefte aan een expeditionair Viking NG voertuig.

Harald

Citaat van: Parera op 08/04/2021 | 14:16 uur
And the winner is!  2022 BvS-10.

Geen dure nieuw te ontwikkelen voertuigen maar een doorontwikkeling van het bestaande voertuig.

Citaat van: Huzaar1 op 08/04/2021 | 14:16 uur
Slim, mooi om in het rijtje van die landen te staan ook.

en als de VS / US Army ook slim is kiezen ze ook de 2022 BvS-10 en kunnen ze ook in het rijtje staan en kopen ze "van de plank", ze willen namelijk ook rond de 200 stuks kopen, das wel lekker in de aantallen om de ontwikkelings- en productie kosten te verlagen.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 08/04/2021 | 13:24 uur
Sweden leads European ATV procurement programme

Sweden is leading a joint effort by European BvS10 operators to procure a new all-terrain vehicle (ATV) based on the BvS10.

Brigadier General Mikael Frisell, Director Land Systems at the FMV, the Swedish Defence Materiel Administration, told Janes on 31 March that Sweden is providing the central purchasing body for the single-source procurement of at least 500 ATVs from BAE Systems Hägglunds for SEK10–12 billion (USD1.2–1.4 billion).

In addition to Sweden, the countries involved are fellow BvS10 operators France, Germany, the Netherlands, and the United Kingdom. The five countries signed a memorandum of understanding on the joint procurement in March 2020, followed by a statement of intent the next month. Brig Gen Frisell reported that the five nations were harmonising requirements and moving towards an agreement on them so the invitation to tender to Hägglunds could be issued this summer and a draft contract could be ready by early next year, with the final contract award the following summer or autumn. A project office will be established in October and will be staffed by national representatives after the Covid-19 pandemic is over, he said.

The new ATV will be based on the 2022 version of the BvS10. Brig Gen Fisell spoke of a Swedish requirement for 150–200 vehicles: troop transport, logistic, medical, command and control, and probably recovery and support versions. He expected deliveries to the five nations to begin in 2023 and to last a few years, depending on the total number of vehicles ordered, with a life cycle of up 15–20 years, leaving open the possibility of an upgrade during this period. He foresaw industrial co-operation in the five nations but not offsets

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-leads-european-atv-procurement-programme
Slim, mooi om in het rijtje van die landen te staan ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

And the winner is!  2022 BvS-10.

Geen dure nieuw te ontwikkelen voertuigen maar een doorontwikkeling van het bestaande voertuig.

Harald

Sweden leads European ATV procurement programme

Sweden is leading a joint effort by European BvS10 operators to procure a new all-terrain vehicle (ATV) based on the BvS10.

Brigadier General Mikael Frisell, Director Land Systems at the FMV, the Swedish Defence Materiel Administration, told Janes on 31 March that Sweden is providing the central purchasing body for the single-source procurement of at least 500 ATVs from BAE Systems Hägglunds for SEK10–12 billion (USD1.2–1.4 billion).

In addition to Sweden, the countries involved are fellow BvS10 operators France, Germany, the Netherlands, and the United Kingdom. The five countries signed a memorandum of understanding on the joint procurement in March 2020, followed by a statement of intent the next month. Brig Gen Frisell reported that the five nations were harmonising requirements and moving towards an agreement on them so the invitation to tender to Hägglunds could be issued this summer and a draft contract could be ready by early next year, with the final contract award the following summer or autumn. A project office will be established in October and will be staffed by national representatives after the Covid-19 pandemic is over, he said.

The new ATV will be based on the 2022 version of the BvS10. Brig Gen Fisell spoke of a Swedish requirement for 150–200 vehicles: troop transport, logistic, medical, command and control, and probably recovery and support versions. He expected deliveries to the five nations to begin in 2023 and to last a few years, depending on the total number of vehicles ordered, with a life cycle of up 15–20 years, leaving open the possibility of an upgrade during this period. He foresaw industrial co-operation in the five nations but not offsets

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-leads-european-atv-procurement-programme

Harald

BAE Systems submits proposal for U.S. Army's CATV program   ( bericht is wel uit juli 2020, maar BAE komt zo-wie-zo met een BvS10 Beowulf voorstel  )

BAE Systems has submitted a proposal to the U.S. Army for the delivery of two prototype vehicles for the Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) program.



BAE Systems is offering its Beowulf platform as a production ready vehicle capable of operating in arctic environments and in all types of terrain for the movement of personnel and cargo under the most remote and harshest conditions.

Beowulf is an unarmored, highly versatile articulated tracked vehicle for carrying cargo and personnel in either of its two compartments. Its modular design allows it to be reconfigured for multiple missions, including logistical support, disaster and humanitarian relief, search and rescue, and a number of other scenarios.

"The Beowulf and its armored sister vehicle, the BvS10, represent the most advanced vehicles in the world when it comes to operating in any terrain, whether it's snow, ice, rock, sand, mud, swamp, or steep mountainous climbs, and its amphibious capability allows it to swim in flooded areas or in coastal water environments," said Keith Klemmer, director of business development at BAE Systems. "Beowulf's versatility and adaptability are truly remarkable and it's ready to meet the Army and Army National Guard's mission."

The Beowulf is based on the BvS10, which is currently in production and already operational in multiple variants with five countries, first going into service with the U.K. Royal Marines in 2005. Leveraging the BvS10 means the Beowulf design is already mature and ready for production. Beowulf also benefits from efficient lifecycle management and routine maintenance and sustainment costs by leveraging common components in the BvS10.

Built by BAE Systems Hägglunds in Örnsköldsvik, Sweden, the Beowulf and BvS10 include several key components from U.S. suppliers, including its engine, transmission and hydraulic system. The CATV Request for Prototypes Proposals was issued by the Army in June through the National Advanced Mobility Consortium.

The CATV program is designed to replace the Small Unit Support Vehicles (SUSVs) that have been in service since the early 1980s. Those vehicles are known internationally as the BV206.

https://www.baesystems.com/en-us/article/bae-systems-submits-proposal-for-u-s--army-s-catv-program

Harald

( interessant, een vergelijkbaar vervangingsprogramma als voor/door de ZWE/UK/NL/DU   ik ben erg benieuwd naar de prototypen  )


US Army embarks on competitive prototyping journey for Arctic vehicle



The U.S. Army is embarking on a competitive prototyping effort to acquire a new, all-terrain vehicle that can operate in the Arctic, with evaluations to take place in Alaska this year, according to Tim Goddette, the program executive officer of the service's combat support and combat service support.

The service awarded contracts to two vendors: a team of American firm Oshkosh Defense and the land systems division of Singapore's ST Engineering; and a team of two BAE System units, Land and Armaments as well as BAE Hagglunds.

They will provide prototypes for a cold-weather, all-terrain vehicle, or CATV, in the second quarter of fiscal 2021, Goddette told Defense News in written responses to questions. The deadline to deliver prototypes is June 14.

These prototypes — currently regarded as test assets — are to undergo extreme cold-weather testing and evaluation in Alaska at the Cold Regions Test Center from August through the end of December.

"This will help inform the downselect process for the production contract," Goddette said. "Current plans call for the final downselect for the CATV in the third quarter of [FY22]."

The program will move directly into production once a winner is chosen

..../.....

https://www.defensenews.com/smr/frozen-pathways/2021/04/05/us-army-embarks-on-competitive-prototyping-journey-for-arctic-vehicle/



Oshkosh and ST Engineering to offer derived Bronco 3 for Cold Weather All-Terrain Vehicle of US Army

The CATV is a new program for a tracked vehicle that operates in extreme cold weather or arctic conditions and is designed to replace the Small Unit Support Vehicles (SUSVs) that have been in service since the early 1980s.

"Oshkosh Defense and ST Engineering bring together an abundance of defense industry and manufacturing expertise to address the U.S. Army's need for a proven vehicle that can easily maneuver in arctic environments," said Pat Williams, vice president and general manager of U.S. Army and U.S. Marine Corps programs. "We are confident that the Oshkosh CATV will enable Soldiers to efficiently move personnel and supplies in the most extreme conditions, and we look forward to getting them into the hands of the end user for testing and evaluation."

The Oshkosh CATV is derived from the Bronco 3, a member of the proven, highly effective, and reliable Bronco family of vehicles (FoV) by ST Engineering which have been in service in various countries. The Bronco FoV has undergone more than 1,860 miles of performance testing in arctic conditions as well as over 200,000 miles in a theatre of operations on harsh desert terrain. The Oshkosh CATV prototypes will offer built-in mission modularity to accommodate a variety of configurations. A General Purpose vehicle, for example, can be used as a troop carrier, casualty evacuation (CASEVAC) or Command and Control vehicle and can be swapped from one configuration to another in the field within 30 minutes by a two-person crew.

"The new vehicle design will be built with the combined expertise of Oshkosh Defense and draws on the rich heritage of the Bronco family of vehicles, a proven, robust and versatile articulated platform which has been in operation since 2001," said Lee Shiang Long, President/Head, Land Systems, ST Engineering.

Oshkosh Defense and ST Engineering will deliver two prototypes - one General Purpose and one Cargo vehicle for testing and Soldier evaluation in Q3FY21. The prototypes will be evaluated on payload, mobility, crush resistance, swimming, and transportability. The U.S. Army has announced plans to issue a follow-on production contract for up to 200 CATVs in FY (Fiscal Year) 2022.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_april_2021_global_security_army_industry/oshkosh_and_st_engineering_to_offer_derived_bronco_3_for_cold_weather_all-terrain_vehicle_of_us_army.html