Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2016 | 00:49 uur
Ochja.. die dingen zijn aardig oke toch? Maar gingen die er niet uit?
Als 'utility' en 'liaison' ja, maar niet in de ATK-uitvoering. Heuse miskleun die laatste.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 15/06/2016 | 17:00 uur
20X A109 Agusta...

Ochja.. die dingen zijn aardig oke toch? Maar gingen die er niet uit?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2016 | 15:50 uur


Belgie beschikt niet over gevechtshelikopters of transport helikopters. Die 5 NH90ś even daargelaten, dat fapparaat voegt vrij weinig toe en is meer een voorwaarde dan een multiplier.

20X A109 Agusta...

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 15/06/2016 | 15:20 uur
De bedragen zijn wel in '2016 euro's'. Als dat inderdaad zonder pensioenen e.d. is dan zou het dus vergelijkbaar zijn met wat NL nu beschikbaar heeft. Reken vervolgens mee dat de Belgen geen noemenswaardige zeemacht of KMAR hebben, en er blijft voor de Land- en luchtcomponent een acceptabel bedrag beschikbaar.

Daarbij hebben wij wel wat begroot voor de F35, maar binnen de defensie begroting. De Belgen, en Italianen ook bijv, kopen dergelijke tickets veelal buiten de reguliere begroting om, dat is niet persee slecht.

Juichen, nee, misschien niet, maar als Belgie deze belofte waarmaakt zitten ze zeker op een pad naar boven, en kijken verder vooruit dan wij durven. En de richting is ontzettend belangrijk.

De Kmar is de kostenpost niet volgens mij, de Belgen hebben toch ook defensie politie? Die rijden in leukere voertuigen dan onze Kmar. Of is die van ons weer zoveel groter dan? Betreft de inflatie en dat dit 2016 getallen zijn weet ik wel, maar dan komen we nog steeds uit op een budget wat Nederland nu heeft. Nederland komt in 2030 ( indien verwachting van 1.5% uitkomt ) op 12 miljard. Dat is het dubbele van België. Vandaar, kom op België ga eens werken ofzo. Ik vindt daarom het woord verdubbeling wat in de Belgische pers wordt gebruikt oneerlijk. Het is helemaal geen verdubbeling van het budget, en uiteindelijk 6 miljard euro uit gaan geven aan Defensie als West Europees land en de tam tam gaan slaan. Tsjah... dan worden ze nog steeds aangekeken als freerider en komen onderaan de ladder van defensie uitgaven in Europa.

Belgie beschikt niet over gevechtshelikopters of transport helikopters. Die 5 NH90ś even daargelaten, dat fapparaat voegt vrij weinig toe en is meer een voorwaarde dan een multiplier. Belgie beschikt ook niet over een noemenswaardige Marine, of over een luchtverdedigingsnetwerk. Belgie beschikt niet over zware eenheden of iets wat gemechaniseerd optreden van de vijand tot stoppen kan dwingen, laat staan de Rus de andere kant op kan forceren. Geen radarsysteem, België heeft geen artillerie wat het jaar 2016 kan aankijken en België heeft geen Korps Mariniers.

Met het huidige budget draait hun organisatie van 30.000 man? in het rood. En dat ligt nu op 4 miljard, 3 dus volgens Belgische berekeningen.

Ze komen dus in aanmerking straks om met wat wij nu ongeveer qua geld uitgeven, straks rond te komen.
Indien je de ambities van het hebben van een fatsoenlijke Marine ( inc MARNS)  eraf haalt, is dat uit te geven aan lucht/landmacht. Dat is  1,25 miljard exploitatie kosten.
De kosten die we nu maken voor onze Chinooks, Apaches, Pumaś  helikopters ( naast onze NH90ś ) mag je erbij rekenen. Geen idee hoeveel dat is.
En dan de kosten van onze gemechaniseerde eenheden die ongetwijfeld hoger liggen dan hun wieltjes. Laat al onze andere kosten die ze niet gaan maken ook een miljard bedragen.

Nu komen ze met 5 miljard aan hun huidige krijgsmacht toe. drie miljard erbij, plus dan de denkbeeldige 2,5 miljard.
Dan zitten ze op een denkbeeldige 10,5 miljard wat ze in hun Landmacht en Luchtmacht en mini marine kunnen steken. Akkoord, daar kan je wel wat mee.
Enkel begrijp ik niet waarom er maar 9 miljard wordt geïnvesteerd en waarom in hemelsnaam die Belgen als de wiedeweerga beginnen te werken aan een luchtverdedigingsnetwerk voor hun land en eenheden en AOR.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 15/06/2016 | 15:26 uur
Ik juich niet. 35 F-35's is nog steeds bedroevend weinig en ook 2 MPF2 vind ik minstens 1 'boot' te weinig. Maar het is een trendbreuk, ongezien sinds de jaren '80.

Dat is waar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

Citaat van: Belgje op 15/06/2016 | 15:26 uur
Ik juich niet. 35 F-35's is nog steeds bedroevend weinig en ook 2 MPF2 vind ik minstens 1 'boot' te weinig. Maar het is een trendbreuk, ongezien sinds de jaren '80.


35 voor Belgie tov de 37 voor Nederland  :glare:(zou dan in mijn ogen 50 ofzo voor NL moeten zijn,in verhouding)

2MPF2 is idd weinig maar er zijn er nu toch ook 2?dus 1 op 1 vervanging,niet zo heel slecht hoor(kan natuurlijk altijd beter,en moet eigenlijk ook)Geeft misschien hoop op 4 MPF2 voor nederland(in verhouding toch minstens 3( 1 meer als nu,joehoe stijgende lijn. :devil: )

Belgje

Ik juich niet. 35 F-35's is nog steeds bedroevend weinig en ook 2 MPF2 vind ik minstens 1 'boot' te weinig. Maar het is een trendbreuk, ongezien sinds de jaren '80.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2016 | 14:47 uur
Waarvan de helft verdwijnt voor de f35 en de andere helft voor wat boten en klein grut en dan zit je met 6 miljard structureel echt veel en veels te krap om de boel te exploiteren en onderhouden. Het is echt veel te weinig en ik moet het nog zien gebeuren. Een verdubbeling is niet eerlijk gesproken want ze tellen de pensioenen etc niet mee. Een echte verdubbeling zou 8.7 miljard betekenen ofzo. Nogmaals, kijk naar Nederland. Met wat we nu hebben moet je op rond de 9 .5 miljard zitten om het goed draaiend te hebben. Een krijgsmacht die gezond moet zijn met 6 miljard euro in het jaar 2030 ( inflatie) is echt heel klein.

Ik snap het gejuich niet.

De bedragen zijn wel in '2016 euro's'. Als dat inderdaad zonder pensioenen e.d. is dan zou het dus vergelijkbaar zijn met wat NL nu beschikbaar heeft. Reken vervolgens mee dat de Belgen geen noemenswaardige zeemacht of KMAR hebben, en er blijft voor de Land- en luchtcomponent een acceptabel bedrag beschikbaar.

Daarbij hebben wij wel wat begroot voor de F35, maar binnen de defensie begroting. De Belgen, en Italianen ook bijv, kopen dergelijke tickets veelal buiten de reguliere begroting om, dat is niet persee slecht.

Juichen, nee, misschien niet, maar als Belgie deze belofte waarmaakt zitten ze zeker op een pad naar boven, en kijken verder vooruit dan wij durven. En de richting is ontzettend belangrijk.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/06/2016 | 13:53 uur
Helaas zitten wij voor 2017 nog maar op 545 miljoen euro en nog een enkele oplossing voor de investeringsboeggolf.

Nee hoor. Wij zitten nu voor 2017 met een stijging van 545 miljoen euro structureel en er is 4.5 miljard 'uitgegeven/begroot'als investering voor de f35. De teller staat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1245
Citaat van: Belgje op 15/06/2016 | 12:36 uur
De stijging naar 6 miljard in 2030 komt er naast een investering van 9.2 miljard in materieel.

Waarvan de helft verdwijnt voor de f35 en de andere helft voor wat boten en klein grut en dan zit je met 6 miljard structureel echt veel en veels te krap om de boel te exploiteren en onderhouden. Het is echt veel te weinig en ik moet het nog zien gebeuren. Een verdubbeling is niet eerlijk gesproken want ze tellen de pensioenen etc niet mee. Een echte verdubbeling zou 8.7 miljard betekenen ofzo. Nogmaals, kijk naar Nederland. Met wat we nu hebben moet je op rond de 9 .5 miljard zitten om het goed draaiend te hebben. Een krijgsmacht die gezond moet zijn met 6 miljard euro in het jaar 2030 ( inflatie) is echt heel klein.

Ik snap het gejuich niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/06/2016 | 13:48 uur
Natuurlijk, maar moet onze Mindef nog maar eens horen zeggen dat de begroting de komende jaren elk jaar met 600 miljoen gaat stijgen.

Helaas zitten wij voor 2017 nog maar op 545 miljoen euro en nog een enkele oplossing voor de investeringsboeggolf.

dudge

Citaat van: Mourning op 15/06/2016 | 13:28 uur
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar...

Laten we maar eens beginnen met die BELACHELIJK lage begroting dan, die zelfs de Nederlandse begroting er exorbitant laat uitzien. Bij een dergelijke begroting is 5 miljoen al direct ''meaningfull''...

Natuurlijk, maar moet onze Mindef nog maar eens horen zeggen dat de begroting de komende jaren elk jaar met 600 miljoen gaat stijgen.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 15/06/2016 | 13:10 uur
Op een begroting van 2,31 miljard is 200 miljoen toch een stijging van 8.7%.
Plus de door Belgje aangehaalde extra investeringen in materieel. Het is komen van ver, maar maar zijn toch geen te negeren stappen.
En ja, blijft de hoop dat ze gezet blijven worden.

http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2289419!file/defensie_plan.pdf

Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar...

Laten we maar eens beginnen met die BELACHELIJK lage begroting dan, die zelfs de Nederlandse begroting er exorbitant laat uitzien. Bij een dergelijke begroting is 5 miljoen al direct ''meaningfull''...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

#1241
Citaat van: Mourning op 15/06/2016 | 11:10 uur
Niet dat het hier nu zo tof is, maar de 300mln die nu is aangekondigd volgt wel al op eerder genomen financiele stapjes de afgelopen paar jaar. Deze 200mln in Belgie is bij mijn weten pas het eerste beetje wat er daar bij Defensie bijkomt. Tel je die bedragen in Nederland bij elkaar op dan komen ''wij'' er ondanks de relatieve fooi die het is denk ik alsnog een stuk beter vanaf dan de MinDef in Belgie.

Op een begroting van 2,31 miljard is 200 miljoen toch een stijging van 8.7%.
Plus de door Belgje aangehaalde extra investeringen in materieel. Het is komen van ver, maar maar zijn toch geen te negeren stappen.
En ja, blijft de hoop dat ze gezet blijven worden.

http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2289419!file/defensie_plan.pdf

Zeewier

200 miljoen mwa... bij een kleine economische groei. Even laten indalen bij het publiek en dan over een jaar nog eens proberen. Complimenten geven voor de herwaardering werken beter dan janken om geld.
http://fd.nl/economie-politiek/1154909/belgische-nationale-bank-verwacht-meer-banen-en-lichte-groei