Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Sparkplug

Heli-Expo 2023 - Britse NMH-project op losse schroeven?

10 mrt 2023 Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Het Britse NMH-project, welke staat voor de vervanging van de militaire vloot Puma-helikopters, loopt vertraging op. Het is niet direct duidelijk of het hier gaat om een gewone vertraging bij het afwerken van de specificaties ofwel of er een probleem is rond het budget van het project. Het NMH-project is het grootste Europese militaire helikopterproject voor 2023. Sommige militairen speculeerden dat Defensie over andere prioriteiten boven het NMH-project zou favoriseren. 



De drie overgebleven kanshebbers voor de levering van de 44 medium militaire helikopters werden afgelopen week ge?nformeerd door de Britse Defensie dat de tijdslijn voor het voltooien en uitgeven van de finale specificaties vertraagd was en nu ergens voor eind van het tweede kwartaal 2023 mag worden verwacht.

Op een persconferentie van helikopterbouwer Leonardo, een van de drie betrokken kanshebbers, bevestigde grote baas van Leonardo, Gian Pierro Cutillo, op vraag van Helispot, deze vertraging.



Met deze vertraging zal een finaal order voor dit project ten vroegste in 2024 kunnen worden ondertekend welke de eerste leveringen in 2025 onmogelijk maakt. Een aantal Puma's zullen in 2025 omwille van ouderdom uit dienst worden genomen.

De drie geselecteerde kanshebbers voor het project zijn:
Zowel Leonardo als Airbus hebben reeds hun economisch project ter ondersteuning van hun aanbieding bekend gemaakt, Sikorsky heeft zijn economische compensatieplan nog niet vrijgegeven maar wil deze toestellen vermoedelijk wel in zijn fabriek in Polen laten bouwen.

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=C4F1H1E1&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.



Sparkplug

#968
Boeing Apaches AH-64 vliegen 5 miljoen uren voor US Army

7 mrt 2023 Categorie: Militair, Nieuws

Boeing en het militaire AH-64-team bereiken een unieke mijlpaal nu de AH-64 Apache-aanvalshelikopters van het Amerikaanse leger officieel vijf miljoen vlieguren hebben bereikt. Bovendien werden 1,3 miljoen van die vijf miljoen vlieguren gevlogen tijdens gevechten.

"Met meer dan vijf miljoen vlieguren blijft de Apache betrouwbaar, veelzijdig en dodelijk", zegt Katie Yursky, VP van Attack Helicopter Programs bij de Boeing Helicopter fabriek in Mesa. ?Felicitaties aan het Amerikaanse leger en zijn Apache-vliegers met het bereiken van deze ongelooflijke mijlpaal.?

Sinds 1984, toen de eerste AH-64 de lucht in ging, heeft het Amerikaanse leger Apaches van het A-, D- en E-model ingezet. Het Amerikaanse leger exploiteert momenteel naast de AH-64E Apache ook nog D-model Apaches.



?De mijlpaal van vijf miljoen vlieguren is een bewijs van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Apache onder de meest veeleisende omstandigheden. Het ondersteunen van de soldaten die vliegen en de Apache onderhouden is prioriteit ??n.? zei kolonel John (Jay) Maher, Apache-projectmanager van het Amerikaanse leger.

Boeing is het E-model aan het upgraden naar versie 6.5. Dit impliceert een bijgewerkte software, en de integratie van de nieuwe, verbeterde turbinemotor van het Amerikaans leger. Bovendien kondigde Boeing in oktober 2022 de gemoderniseerde Apache aan, een concept dat is afgestemd op de toekomstige moderniseringsinspanningen van het Amerikaanse leger. Hierbij zal de aandrijving een upgrade krijgen, komen er geavanceerde missiesystemen, geavanceerde sensoren, sensorfusie en langeafstandsprecisiemunitie in de lucht. De Apaches krijgt ook een Modular Open Systems Approach (MOSA).



De AH-64, gebouwd door Boeing in Mesa, Arizona, is het aanvalsvliegtuig bij uitstek voor 19 strijdkrachten over de hele wereld, met extra internationale belangstelling. In september 2022 kondigde Polen de selectie aan van Boeing's AH-64E Apache voor de nieuwe aanvalshelikoptervloot van de Poolse strijdkrachten. In mei 2022 besliste ook Australi? om haar Airbus Tiger aanvalshelikopters te vervangen door 29 Apaches AH-64E.

Foto's ? Boeing Helicopters

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=D3C3H1C3&sub=logboek

Bericht van Boeing zelf.

Boeing, U.S. Army Apaches Achieve 5 Million Flight Hours


Mar 1, 2023
AH-64 Apaches perform a flyover at the Boeing Mesa site in Arizona. (Brianna Meyer photo)

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=131218#assets_20295_131218-117


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Wordt dit de Next Generation 2.0 luchttransport ? 

https://view.ceros.com/bell-helicopter/hsvtol/p/1



Bell?s Plan To Finally Realize A Rotorcraft That Flies Like A Jet But Hovers Like A Helicopter

After 50 years of sporadic development, Bell thinks it can build a survivable, long-range, high-speed, VTOL aircraft adapted to tomorrow?s wars.

Bell has provided The War Zone with exclusive details about its recently revealed concepts for future High-Speed Vertical Take-Off and Landing, or HSVTOL, aircraft, which we looked at initially in this previous article. While being able to takeoff and land vertically using rotors and fly at jet speeds in forward flight sounds far-fetched, it turns out that there is decades of elaborate risk reduction work and general research already done on this exact concept. As such, actually realizing such a capability set may be far less of a technological revolution than one would think at first glance.

The War Zone sat down, virtually at least, with Jeff Nissen, Senior Manager Advanced Technology at Bell Flight, to talk about how the company has got to this point in its HSVTOL endeavors, as well as looking at some of the details of its latest concepts and how they could find a place in the U.S. military's inventory.

At this point, it?s worth noting that the ?high speed? definition, as described by Bell, is anything over 400 knots. This is considered the barrier to entry for HSVTOL, and the company is of the opinion that any requirement that involves a speed lower than this would be better met by a conventional tiltrotor. Generally speaking, HSVTOL, especially Bell's vision of it, uses rotors for the vertical terminal phases of flight and a jet engine with traditional exhaust for high-speed flight.

A mature HSVTOL design would be optimized for high cruise efficiency, although, as Nissen notes, anything over Mach 0.85 is likely to present major drag problems. While it's theoretically possible to continue to add thrust to the design, that would impose a corresponding reduction in fuel efficiency, so a balance has to be struck. ?You?re going to want range and speed, so would not want afterburners on this aircraft,? Nissen explains.

..../....

https://www.thedrive.com/the-war-zone/41997/bells-plan-to-finally-realize-a-rotorcraft-that-flies-like-a-jet-but-hovers-like-a-helicopter

Sparkplug

#966
Australie tekent order voor 29 AH-64E Apaches mits lokale inbreng

6 mrt 2023 Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Australi? heeft het contract met Boeing Helicopters voor de aankoop van 29 aanvalshelikopters Apache AH-64E gefinaliseerd. Ook de economische compensaties in verband met dit order werden in het contract vastgelegd en de leverancierscontracten maken deel uit van een overeenkomst.

Generaal-majoor Jeremy King, hoofd van de Joint Aviation Systems Division van Defense Australia en Kathleen Jolivette, algemeen directeur van Boeing Vertical Lift, ondertekenen de overeenkomst tussen Boeing en Defense Australia op de Avalon 2023 Australian International Airshow (foto).



Voor het eerst zal Boeing ook Australische bedrijven inzetten om onderdelen te leveren voor zijn AH-64E aanvalshelikopter. Deze nieuwe Apache-leveranciers zullen componenten leveren voor alle nieuw te bouwen Apaches, waaronder de toekomstige Australische vloot van 29 Apaches. De Australische bedrijven Cablex en Thomas Global Systems zullen respectievelijk de bekabeling produceren en cockpit-elektronicacomponenten ontwerpen en produceren voor de wereldwijde Apache-vloot.

Specifiek voor de bouw van de 29 Australische Apaches werden vier bedrijven, Cablex, Ferra, Axiom Precision Manufacturing en Mincham, geselecteerd om kabelbomen, elektrische panelen, verticale spar box, machinaal bewerkte onderdelen, stroomlijnkappen en composieten te leveren.



"Defensie heeft ijverig samengewerkt met het Amerikaanse leger, Boeing en de lokale industrie om ervoor te zorgen dat we de Australische defensiemacht de beste capaciteit bieden", aldus generaal-majoor Jeremy King. "We kijken ernaar uit om samen te werken via deze overeenkomst om verdere mogelijkheden te zoeken voor betrokkenheid van de lokale industrie bij zowel de productie van de Australische Apaches als de bredere wereldwijde vlootproduct- en ondersteuningsactiviteiten."

De Australische Defensie koopt de Apaches ter vervanging van haar vloot van 22 Airbus Tiger aanvalshelikopters. De Tigers worden 10 jaar vroeger uit dienst genomen wegens aanhoudende problemen en daardoor een lage beschikbaarheid. Het voorstel van Airbus om enkele Tigers extra aan te kopen en de bestaande vloot een upgrade te geven werd door de Australische defensie niet weerhouden.

Foto's ? Boeing Vertical Lift

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=E3E1H1E1&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 25/02/2023 | 10:21 uur
Those where the days:

En nog steeds voor USMC. Er is voor de AH-1Z nog zat voorraad AIM-9M beschikbaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Jooop

#964
ATAS bij Tiger




ATAS op AH64


Sparkplug

Citaat van: Jooop op 24/02/2023 | 22:13 uur
Wat hangt aan het uiteinde van de draagvleugel? Is het ATAS (Air To Air Stinger)?

Dat is ook waar ik meteen aan dacht toen ik dit zag.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Jooop

Citaat van: Harald op 24/02/2023 | 09:03 uur



Wat hangt aan het uiteinde van de draagvleugel? Is het ATAS (Air To Air Stinger)?

Mourning

Citaat van: Thomasen op 24/02/2023 | 15:38 uur
Ook tanks zijn gigantisch dure/complexe machines. En APS werkt wel soms tegen een ATGM, maar niet tegen APFSDS oid. Een salvo ATGM wordt ook moeilijker.
Heli's zitten in hetzelfde schuitje natuurlijk. En Ukr is niet helemaal vergelijkbaar, want de heli's die zij hebben zijn echt oud en verouderd. En toch presteren ze het om een belegerde stad te bereiken (Mariopul) en om op de frontlijn te vliegen.
Ook de Russen blijven de heli's gewoon inzetten.

Je zit ook met een tijd-afstand probleem. Een heli is een klein deel van de mix om dat gat te vullen. Hoe voller je toolbox, hoe beter.
Of een land als Belgi? het moet willen hebben, misschien niet, want daar heb je direct verdringingseffect. Dat Japan er vanaf stapt vindt ik zelf wel echt dapper.
Denk dat ze spijt krijgen.

Ik snap het ook niet van Japan, want gevechtsheli's lijken mij bij uitstek zeer geschikte middelen welke je kan gebruiken om vrij snel te verplaatsen en in te zetten bijv. om een vijandelijke landing (iets waar ze in Japan rekening mee houden v.w.b. China) te kunnen bestrijden en/of om bevriende troepen te ondersteunen en/of te ontlasten. Ook bij mogelijke uitzendingen, iets wat ik ze in de toekomst nog wel zie doen, een competent middel voor diverse taken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 24/02/2023 | 14:58 uur
Is natuurlijk op alles van toepassing.
En moeilijk om iets over te zeggen. Maar aangezien er een rol is voor heli s, is die er ook voor AH.
Anders dan vroeger, en zeker aangevuld. Maar zolang er geen AI gestuurd robotleger is, gaan die dingen gewoon blijven doen waar ze goed in zijn.

Ik vraag het me gewoon af. In tegenstelling tot bijvoorbeeld tanks (die zich deels wel kunnen wapenen tegen nieuwe bedreigingen door oa APS) lukt dat voor heli's een pak minder makkelijk. Als je ziet hoe en wanneer ze in Oekra?ne worden ingezet vraag ik me af of dat houdbaar/wenselijk is voor Westerse legers.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 24/02/2023 | 13:46 uur
Misschien meer in een vorm van hit and run acties of echt onder dekking van jets en/ of luchtdoel raketten.

Je kan je afvragen of het dan nog wel nuttig is om ze als specifiek platform te hebben. Een vrij duur specifiek platform dan nog, waarvoor je evengoed een mix aan materiaal koopt die hetzelfde takenpakken waarschijnlijk beter en minder kwetsbaar kan uitvoeren (DF-platformen, loitering ammo en drones). Het nut blijft uiteraard in asymmetrische operaties, de vraag daar is wel hoe kosteneffectief ze zijn.

mandaje

Citaat van: Parera op 24/02/2023 | 10:24 uur
Een mooie Europese lichte gevechtshelikopter, maar het is nog steeds geen Apache.

Het schijnt dat naast de Italianen ook de Hongaren, Roemenen, Algerijnen & de Duitsers interesse getoond hebben in deze heli. Van al die landen hoop ik dat de Duitsers verstandig genoeg zijn en dit keer kiezen voor een van de plank ontwerp : AH-64E. Hiermee zal de samenwerking met o.a. onze DHC alleen maar groter worden, iets wat voor beide kanten positief gaat zijn. NH-90, Chinook & AH-64 samenwerking.

Ik vind 7-8 ton MTOW geen lichte gevechtshelikopter. Bron https://theaviationist.com/2022/08/23/the-new-aw249-attack-helicopter-flies-for-the-first-time/
Misschien passen dezelfde motoren van een apache zelfs in de AW249.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 24/02/2023 | 13:29 uur
In hoeverre zijn gevechtshelikopters zoals de Apache nog bruikbaar in high intensity warfare?

Misschien meer in een vorm van hit and run acties of echt onder dekking van jets en/ of luchtdoel raketten.