Baltic Air Policing

Gestart door dudge, 06/06/2013 | 11:37 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

8 Nederlandse F-35's in Polen onder NAVO-commando vanwege oorlog in Oekra?ne

Nieuwsbericht | 27-01-2023 | 14:03

De eerste 3 van 8 F-35-straaljagers die Nederland vanwege de oorlog in Oekra?ne naar Polen zou sturen, zijn daar zojuist geland. De rest volgt later vandaag. 4 van de gevechtsvliegtuigen zijn vanaf vliegbasis Malbork beschikbaar voor de bewaking van het NAVO-luchtruim boven Oost-Europa. Vanaf woensdag tot en met maart staan ze paraat voor deze opdracht.


De eerste 3 toestellen landden vanmiddag in Polen.

2 van de 4 straaljagers stijgen desgewenst binnen enkele minuten op om een vliegtuig te onderscheppen. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld wanneer een toestel het NAVO-luchtruim nadert zonder zich te identificeren. Beide andere F-35?s van de Koninklijke Luchtmacht staan als reserve achter de hand. Zo is inzet gegarandeerd.

Direct in te zetten

Met het sturen van 8 F-35?s levert Nederland ook een bijdrage aan het tonen van NAVO-aanwezigheid in de lucht. Met de helft van de 8 F-35?s doorlopen de vliegers namelijk een trainingsprogramma met bondgenoten. Uiteraard zijn ze ook direct in te zetten als de situatie daarom vraagt. Verder bevordert de training de samenwerking binnen de alliantie.

Gedurende februari en maart staan de F-35?s onder NAVO-commando. Dat gebeurt niet voor het eerst. Nederland leverde vorig jaar april en mei ook F-35?s voor dezelfde opdracht. Toen gebeurde dat vanaf Bulgarije. Minister-president Mark Rutte ging toen bij het luchtmacht-detachement op bezoek.


De F-35?s worden ondergebracht in deze vliegtuigshelters.

Hulp van de landmacht

De F-35?s worden ondergebracht in tenten. Deze vliegtuigshelters, plus een exemplaar voor voertuigonderhoud, zijn door een team van 34 genisten en technici van de landmacht gebouwd.

Een al beschikbare hangaar en platformen op de Noord-Poolse vliegbasis zijn speciaal bedoeld voor internationale partners. Het ongeveer 150-koppige Nederlandse detachement neemt die nu in gebruik, net als een containerpark. Dit dient als kantoor- en verblijfsruimte. Ook dit park is door het landmacht-team gebouwd met wat hulp van inhuurkrachten uit Polen zelf. De dag voor aankomst van de F-35?s was het 1 hectare tellende oppervlak voorzien van de benodigde onderkomens en gereed voor ingebruikname.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/01/27/8-nederlandse-f-35-in-polen-onder-navo-commando-vanwege-oorlog-in-oekraine
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#65
Citaat van: Ace1 op 24/12/2022 | 09:39 uur
Hoe lang is zo'n Baltic Air Policing missie, 3 of 6 maanden?

Als men terug is zijn er vast wel weer een paar nieuwe F35's uit Itali? gekomen.

Over het algemeen is de duur vier maanden. F-033 is onlangs op vlb. Volkel aangekomen. F-034 had hier gisteren moeten landen, maar dat is nu uitgesteld naar 9 januari. Komend jaar moeten  ongeveer acht stuks hun first flight maken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Hoe lang is zo'n Baltic Air Policing missie, 3 of 6 maanden?

Als men terug is zijn er vast wel weer een paar nieuwe F35's uit Itali? gekomen.

Sparkplug

Citaat van: artemivanov op 23/12/2022 | 14:22 uur
Vergeet niet dat Leeuwarden 5 maanden dicht is in 2023 vanwege renovatie. Precieze data kan ik niet vinden, anders dan 'het voorjaar'.
Ipv alles op Volkel te plaatsen kan het ook gelijk een afweging zijn geweest om wat 'extra geluid te exporteren' over de grenzen.

Het baanonderhoud is van februari t/m augustus. De secundaire baan is vanaf april buiten gebruik. Dan vliegt 322 Squadron ook vanaf vlb. Volkel (Southern Lightning). (Onze Luchtmacht december/januari)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

artemivanov

Vergeet niet dat Leeuwarden 5 maanden dicht is in 2023 vanwege renovatie. Precieze data kan ik niet vinden, anders dan 'het voorjaar'.
Ipv alles op Volkel te plaatsen kan het ook gelijk een afweging zijn geweest om wat 'extra geluid te exporteren' over de grenzen.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 23/12/2022 | 11:24 uur
Gezien de doelstellingen zou ik het niet eens raar vinden dat er ook een aantal van de Volkel F35 mee gaan, vooral voor dat trainingsprogramma daar er nog iets meer als een jaar de tijd is om de F16 vaarwel te zeggen. En er dan toch 2 volledige F35 squadrons daar moeten zijn.

Het bericht meldt dat het viertal wat meedoet aan een trainingsprogramma met bondgenoten ook snel inzetbaar is. Lijkt mij dat in dit geval het ook voornamelijk om personeel van 322 Squadron gaat.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Gezien de doelstellingen zou ik het niet eens raar vinden dat er ook een aantal van de Volkel F35 mee gaan, vooral voor dat trainingsprogramma daar er nog iets meer als een jaar de tijd is om de F16 vaarwel te zeggen. En er dan toch 2 volledige F35 squadrons daar moeten zijn.

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 22/12/2022 | 23:04 uur
Best een aardige uitzending met de hoeveelheid F35 die we momenteel hebben.

Dit is wat een enkel squadron in de nieuwe opzet moet kunnen uitvoeren. Omdat alleen 322 Squadron volledig is en 313 Squadron nog in de opbouwfase zit, is het inderdaad een uitdaging op zich.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Best een aardige uitzending met de hoeveelheid F35 die we momenteel hebben.

Sparkplug

Defensie stuurt 8 F-35?s naar Polen voor verdediging NAVO-oostflank

Nieuwsbericht | 22-12-2022 | 18:09

8 F-35?s van de Koninklijke Luchtmacht zijn in februari en maart in Polen. 4 gevechtsvliegtuigen zijn beschikbaar voor de bewaking van het NAVO-luchtruim boven Oost-Europa. De andere 4 doorlopen een trainingsprogramma met bondgenoten, maar zijn wel snel in te zetten. De F-35?s worden gestationeerd op vliegbasis Malbork in het noorden van het land.


Archieffoto van een F-35 van Nederland.

De bewakingstaak bestaat uit de zogenoemde quick reaction alert. De straaljagers kunnen binnen enkele minuten opstijgen om een toestel te onderscheppen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een vliegtuig zich niet identificeert of zonder toestemming het luchtruim nadert. 2 F-35?s bewaken permanent het NAVO-luchtruim, beide andere zijn reserve. Zo is inzet gegarandeerd.

Met de 8 toestellen draagt Nederland bij aan de verdediging aan de oostflank van de NAVO. Ook stelt het de bondgenoten in de regio gerust.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/12/22/defensie-stuurt-8-f-35s-naar-polen-voor-verdediging-navo-oostflank
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

NATO Fighters Intercepted Two Rare Russian Il-22PP 'Mute' EW Aircraft Over The Baltics For The Very First Time



The Il-22PP Special Mission Aircraft were intercepted over the Baltic Sea for the very first time.
Some pretty interesting close encounters between NATO fighters supporting BAP (Baltic Air Policing) mission and Russian aircraft flying in international airspace close to the airspace of the Baltic States took place on Jul. 29, 2021: overall, two Il-22PP "Mute" Electronic Warfare Aircraft, one Su-24 Fencer and an Il-76 Candid transport were tracked, intercepted and identified in the same area as they were on their way to Russia from Kaliningrad Oblast.

According to NATO, NATO's Combined Air Operations Centre at Uedem in Germany launched the allied fighter aircraft to intercept and identify them. The Russian aircraft did not have flight plans nor transmit transponder codes, and thus posed a potential risk to civilian flights.

The intercept mission was carried out by Spanish Air Force Eurofighters and Italian Air Force F-35s, both on QRA (Quick Reaction Alert) duty in the Baltic region.

Noteworthy, it was the very first time NATO intercepted the Il-22PP Porubshchik (NATO designation "Mute") in that region. The "electronic escort" aircraft made its first appearance in 2017, during the celebrations of the 105th anniversary of the Russian air force over Kubinka. According to Piotr Butowski, the aircraft is a SIGINT (Signal Intelligence) and stand-off jamming platform, based on a converted Il-22 "Coot-B" aircraft (a command post and radio relay aircraft based on the Il-18D airliner).

According to Mikhail Khodorenok, a retired colonel and military analyst of the Gazeta.ru online newspaper, the Il-22PP was a necessity for the military when no other options were available:

"At one time, a few more options were considered: AN-140 and AN-158 planes with turbojet engines as well as the Tu-214," he told RBTH. "However, at the time of the formation of the 'defense procurement' in 2009, none of these models were not yet fully ready to be equipped with the latest electronic warfare [EW] systems."

"Of course, this is not an ideal solution," he added, explaining why the new weapon has been placed on a "trusty old horse." "However, for lack of a better option, a choice had to be made – either to stay without the EW aircraft, or to mount the equipment on the tested wings."

While it might be a gap filler until  it is replaced by a more modern aircraft in the future, the Il-22PP aircraft (also nicknamed "Fridge" by the Russians – because it's large and white..), is equipped with antennas so that it scans radio signals in the area of its activity and selectively jam those on which enemy aircraft, drones or air defense systems work.

The intercept mission was carried out by Spanish Air Force Eurofighters and Italian Air Force F-35s, both on QRA (Quick Reaction Alert) duty in the Baltic region.

Noteworthy, it was the very first time NATO intercepted the Il-22PP Porubshchik (NATO designation "Mute") in that region. The "electronic escort" aircraft made its first appearance in 2017, during the celebrations of the 105th anniversary of the Russian air force over Kubinka. According to Piotr Butowski, the aircraft is a SIGINT (Signal Intelligence) and stand-off jamming platform, based on a converted Il-22 "Coot-B" aircraft (a command post and radio relay aircraft based on the Il-18D airliner).

According to Mikhail Khodorenok, a retired colonel and military analyst of the Gazeta.ru online newspaper, the Il-22PP was a necessity for the military when no other options were available:

"At one time, a few more options were considered: AN-140 and AN-158 planes with turbojet engines as well as the Tu-214," he told RBTH. "However, at the time of the formation of the 'defense procurement' in 2009, none of these models were not yet fully ready to be equipped with the latest electronic warfare [EW] systems."

"Of course, this is not an ideal solution," he added, explaining why the new weapon has been placed on a "trusty old horse." "However, for lack of a better option, a choice had to be made – either to stay without the EW aircraft, or to mount the equipment on the tested wings."

While it might be a gap filler until  it is replaced by a more modern aircraft in the future, the Il-22PP aircraft (also nicknamed "Fridge" by the Russians – because it's large and white..), is equipped with antennas so that it scans radio signals in the area of its activity and selectively jam those on which enemy aircraft, drones or air defense systems work.


Another image of the Il-22P. Note all the bulges of this special mission aircraft.

https://theaviationist.com/2021/07/30/il-22pp-mute-bap/


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

TURKISH AIR FORCE JOINS NATO ENHANCED AIR POLICING IN POLAND

JUL 6 2021

RAMSTEIN, Germany - Four Turkish Air Force F-16s from 6th Main Jet Base at Bandırma touched down at Malbork Air Base in Poland on Tuesday.

An 80-strong Turkish Air Force detachment operates the fighters from Malbork until mid-September in support of NATO's Air Policing mission in the region. This is the second time, the Turkish Air Force contributes fighter jets to NATO Air Policing in the region, and the first deployment to Malbork, Poland.


A Turkish Air Force F-16 fighter jet in final approach to Malbork Air Base, Poland. Four F-16s will be supporting NATO's enhanced Air Policing mission in the Baltic region until mid-September. Photo by 22nd Air Base Malbork


Turkish Air Force personnel and equipment was airlifted into Malbork Air Base, Poland, with a C-130 aircraft. The F-16 fighter detachment will work with the Polish Air Force and the deployed Allied air forces in the region. Photo by 22nd Air Base Malbork.


For some ten weeks, Malbork Air Base, Poland, will be the home base for four Turkish Air Force F-16 fighters and facilitate Allied cooperation and interoperability reassuring NATO Allies on the eastern border of NATO. Photo by 22nd Air Base Malbork.

This third Air Policing detachment in the region – in addition to the Spanish Air Force at Šiauliai, Lithunia, and the Italian Air Force at Ämari, Estonia – is an uptake of additional aircraft offers made by the Allies. The deployment of another additional fighter detachment to Malbork, POL, takes place under the auspices of the existing NATO enhanced Air Policing posture introduced in 2014. The deployment underlines the solidarity and cohesion among NATO Allies and the collective commitment to deterrence and defence.
Sixty years after introducing the enduring NATO Air Policing mission, deployments like that of the Turkish F-16s to Malbork show our readiness and responsiveness and NATO's continuing air agility, capability and adaptation.

Three Allies from the south – Spain, Italy and Turkey – are supporting NATO's Baltic Air Policing in the north demonstrating Alliance cohesion and solidarity. Deployed in the Baltic region, they will work with each other and the hosting air forces to enhance cooperation and interoperability.

Story by Allied Air Command Public Affairs Office

https://ac.nato.int/archive/2021/TUR_arrival_eAP_POL
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

NATO Air Policing exercise Ramstein Alloy takes place in Estonia

Italian F-35s took to the Baltic skies this week (29-30 June 2021) as part of a NATO Air Policing exercise. Ramstein Alloy, as it's known, tests procedures, drills and processes for the quick-reaction forces that safeguard the skies in the Baltic region. The F-35s, which are a 5th generation aircraft, were also joined by Estonian L-39 Albatross jets, the NATO E-3A AWACS aircraft as well as F/A-18 Hornets from partner country Finland. They practised simulated scenarios such as communications loss and slow mover intercepts. Ramstein Alloy is a recurrent exercise that runs several time in a year. The 2021 exercise series coincides with the 60th anniversary of the formation of NATO's Air Policing mission. Footage includes various shots of Italian F-35 aircraft taking off and landing at Amari Air Base in Estonia and conducting interception training in the Baltic skies, as well as interviews with an Italian F-35 pilot, the Chief of Staff of the Estonia Air Force and the Deputy Commander of the NATO E-3A Component.

https://www.dvidshub.net/video/805575/nato-air-policing-exercise-ramstein-alloy-takes-place-estonia

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.