Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KM => Topic gestart door: delarey op 25/09/2020 | 18:13 uur

Titel: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: delarey op 25/09/2020 | 18:13 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/09/25/nieuwe-rupsvoertuigen-voor-mariniers

CitaatHet Korps Mariniers krijgt vanaf 2024 de beschikking over 124 nieuwe rupsvoertuigen. Deze vervangen een deel van de verouderde Bandvagn 206- en Viking-voertuigen. Dat meldde staatssecretaris Barbara Visser gisteren aan de Tweede Kamer.

Rijden momenteel 127 Bv-206 en 73 BvS10 rond. Worden dus vervangen door 124 nieuwe rupsvoertuigen en nog eens ± 100 pantserwagens (mogelijk JLTV) die uit de behoeftestelling van het DVOW-project zijn ontvlochten.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 25/09/2020 | 18:16 uur
Een (kleine) uitbreiding van het aantal voertuigen voor de mariniers!

(https://pbs.twimg.com/media/Eire37KXYAI1vXi?format=png&name=small)

Ik schat de kans groot in dat de mariniers kiezen voor de Oskosh JLTV als wielvoertuig.
(https://pbs.twimg.com/media/Egg3kHsUcAAYdLh?format=jpg)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 25/09/2020 | 19:49 uur
Goede plannen, alleen  nu nog de Laro's vervangen door de JLTV! Dus nog 200 JLTV's bijbestellen a.u.b. !
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 25/09/2020 | 19:54 uur
Citaat van: Kornet43 op 25/09/2020 | 19:49 uur
Goede plannen, alleen  nu nog de Laro's vervangen door de JLTV! Dus nog 200 JLTV's bijbestellen a.u.b. !
Extra voertuigen zitten waarschijnlijk in beide contracten wel opgenomen, en ik vermoed dat ook de Laro's wel meegenomen worden in het wielvoertuigen project of misschien worden die wel vervangen door een aantal Iveco's die de KL ook ontvangt.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 25/09/2020 | 20:21 uur
Geen Iveco's a.u.b! Geef die gebakjes maar aan de landmacht!  :devil:
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 26/09/2020 | 14:13 uur
Citaat van: Kornet43 op 25/09/2020 | 19:49 uur
Goede plannen, alleen  nu nog de Laro's vervangen door de JLTV! Dus nog 200 JLTV's bijbestellen a.u.b. !
Niet elke Laro hoeft een JLTV te worden.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 26/09/2020 | 14:20 uur
Citaat van: Parera op 25/09/2020 | 18:16 uur

Ik schat de kans groot in dat de mariniers kiezen voor de Oskosh JLTV als wielvoertuig.


Hoezo? Ik niet, past nergens zomaar in of op. Veel te breed.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 26/09/2020 | 18:58 uur
De JLTV past gewoon in een standaard oceaan container en kan hangend aan een Chinook getransporteerd worden!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Lex op 26/09/2020 | 20:17 uur
Citaat van: Kornet43 op 26/09/2020 | 18:58 uur
De JLTV past gewoon in een standaard oceaan container en kan hangend aan een Chinook getransporteerd worden!
Ook in een landingsvaartuig?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: ridivek op 26/09/2020 | 20:37 uur
Waarom die fasinatie voor die Amerikaanse troep?
Gelukkig worden de trackvoertuigen wel Europees.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 26/09/2020 | 21:21 uur
Ja, de JLTV past ook in een landingsvaartuig want hij is niet breder dan een Leopard! De US Marines gaan trouwens ook onbemande JLTV's aanschaffen!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Lex op 26/09/2020 | 21:24 uur
Citaat van: Kornet43 op 26/09/2020 | 21:21 uur
Ja, de JLTV past ook in een landingsvaartuig want hij is niet breder dan een Leopard! De US Marines gaan trouwens ook onbemande JLTV's aanschaffen!
Dank.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 27/09/2020 | 00:18 uur
Citaat van: ridivek op 26/09/2020 | 20:37 uur
Waarom die fasinatie voor die Amerikaanse troep?
Gelukkig worden de trackvoertuigen wel Europees.

Wanneer verander je jezelf weer naar elzenga?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: DvdW op 27/09/2020 | 08:14 uur
Citaat van: Huzaar1 op 27/09/2020 | 00:18 uur
Wanneer verander je jezelf weer naar elzenga?
Dan had ie wel EUropees geschreven  :angel:
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Mourning op 27/09/2020 | 12:29 uur
Citaat van: DvdW op 27/09/2020 | 08:14 uur
Dan had ie wel EUropees geschreven  :angel:

;D ;D ;D
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 27/09/2020 | 20:09 uur
Citaat van: ridivek op 26/09/2020 | 20:37 uur
Waarom die fasinatie voor die Amerikaanse troep?
Gelukkig worden de trackvoertuigen wel Europees.
Eerst nog maar zien of die Iveco wat gaat worden voordat we de L-ATV als troep gaan beschouwen? Oshkosh maakt prima voertuigen.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.
Zie hier @1:00
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 28/09/2020 | 14:33 uur
Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.
Zie hier @1:00


Wist je dat je met al die superlatieven en vooroordelen je je punt enorm doet afzwakken. Ik vind persoonlijk dat je de grootste onzin hier neerzet namelijk.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 28/09/2020 | 14:52 uur
Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.
"Mega zware inhoudsloze meuk"

Heb je er ervaring mee of waar baseer je dit allemaal op?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Oorlogsvis op 28/09/2020 | 16:11 uur
Of deze ....een Dacia duster .....!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 28/09/2020 | 16:19 uur
Alleen de Thales Hawkei komt in de buurt bij de JLTV! Verder niets! De JLTV is ook op prijs niet te verslaan wegens massaproductie!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 28/09/2020 | 16:28 uur
Maar heeft KMarns alleen de JLTV op het oog of ook nog andere modellen?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 28/09/2020 | 16:30 uur
Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 13:41 uur
I.p.v. mega zware, inhoudsloze brandstof slurpende Amerikaanse meuk, kan je ook Nederlands materieel laten ontwikkelen.
Zoals de Vector voor het KCT. Dat lijkt mij beter.

De vraag is of het Korps Mariniers de gehele vloot moet vervangen door gepantserde 4x4's. Het deel wat ter vervanging van de Vikings komt natuurlijk wel maar als er ook gekeken word naar de LaRo's dan zou er een serie Vector's of een vergelijkbaar voertuig in gebruik genomen kunnen worden.

Een klein nadeel aan de vector is dat het tot 0,75 m door het water kan rijden (maximaal 0,86 m) terwijl de LaRo's dat tot 1,50 m kunnen.

Dit is overigens een discussie voor een ander topic  ;)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 28/09/2020 | 16:34 uur
Citaat van: Parera op 28/09/2020 | 16:30 uur
Een klein nadeel aan de vector is dat het tot 0,75 m door het water kan rijden (maximaal 0,86 m) terwijl de LaRo's dat tot 1,50 m kunnen.

De standaard doorwaaddiepte van de LaRo is minder dan een aangepaste LaRo zoals die van KMarns en de Royal Marines. De Vector zou qua doorwaaddiepte ook misschien kunnen worden aangepast.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 28/09/2020 | 16:35 uur
Citaat van: Parera op 28/09/2020 | 16:30 uur
Een klein nadeel aan de vector is dat het tot 0,75 m door het water kan rijden (maximaal 0,86 m) terwijl de LaRo's dat tot 1,50 m kunnen.
Klinkt leuk maar dat gebeurt in de praktijk amper met Laro's.

Een Ford fiesta kan het ook.

Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 28/09/2020 | 16:55 uur
Citaat van: Sparkplug op 28/09/2020 | 16:34 uur
De standaard doorwaaddiepte van de LaRo is minder dan een aangepaste LaRo zoals die van KMarns en de Royal Marines. De Vector zou qua doorwaaddiepte ook misschien kunnen worden aangepast.

Citaat van: StrataNL op 28/09/2020 | 16:35 uur
Klinkt leuk maar dat gebeurt in de praktijk amper met Laro's.

Een Ford fiesta kan het ook.


Dit is natuurlijk afhankelijk van de eisen van het korps maar inderdaad als het nodig is kan dit waarschijnlijk wel aangepast worden. Maar als het geen ''must'' is voor het korps dan is misschien die 0,86 m al voldoende en kan men gewoon het standaard Vector ontwerp gebruiken wat natuurlijk een hoop geld scheelt in R&D. Ik weet niet wat er specifiek aangepast moet worden maar als het enkel de ''snorkel'' is dan moet het geen probleem zijn. Het voertuig zelf is al geschikt voor operaties tot -32 graden Celsius dus kan prima mee in de arctic.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: ridivek op 28/09/2020 | 21:29 uur
Als eerst een link waar de FLATM BV ontwikkeling goed beschreven word. finabel.org/ (https://finabel.org/a-joint-european-project-the-development-and-acquirement-of-new-generation-all-terrain-vehicles/)
Ik denk dat 'wij' (noordelijk Europa) vaker materieel projecten op deze manier moeten opzetten. Een voorbeeld project dus.

Ik vind het kamerstuk verwarrend.
CitaatInleiding
Met deze brief informeer ik u over de behoeftestelling van het project Future Littoral All Terrain Mobility Band Vagn (FLATM BV). Dit project voorziet in een deel van de vervanging van de huidige, binnenkort verouderde BV206D en Viking voertuigen. Het betreft dat deel van de voertuigen dat een ondersteunende taak heeft. Daarmee realiseert het project een toekomstbestendige, licht gepantserde, all-terrain en over-snow mobiliteit voor de ondersteuning van de inzet van lichte amfibische expeditionaire eenheden. De resterende behoefte aan vervanging van de V206D en Viking voertuigen wordt ingevuld met kleinere all-terrain patrouillevoertuigen gericht op manoeuvre voor dergelijke eenheden en krijgt vorm in een separaat project. Over dit project wordt uw Kamer in 2021 geïnformeerd.

CitaatHet beoogde totaal aantal ondersteunende- en patrouillevoertuigen is samen groter dan het huidig aantal BV206D en Viking voertuigen. Het nieuwe aantal voertuigen is gebaseerd op de inzetbaarheidsdoelstellingen volgens de Defensienota en de NATO capability targets. De kwantitatieve behoefte van het project FLATM BV is gebaseerd op de behoefte aan ondersteunende voertuigen en bedraagt 124 stuks. Daarnaast wordt een optie voor het afroepen van extra ondersteunende voertuigen opgenomen in het contract.

Het schijnt een MOTS voertuig te zijn. Is dit nu de vervanging van de licht/on- gepantserde BV206. Of is het varvanging van beide voertuigen BV206 & BvS10?
Indien het alleen BV206 varvanging is, kan het de BvS10 Beowulf zijn.
Meest verwarrend is dat er meer (rups)voertuigen zijn na dit project.

Voor de patroulevoertuigen; denk ik dat het ook Iveco MTV met snorkel kunnen worden. Of gemodificeerde Iveco Daily 4x4s (AnacondA).
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 16/12/2020 | 18:40 uur
Nieuwe  arctic eqiipment voor korps mariniers.

Sleeën  8)

Nieuwe 'transport slee' voor het Korps Mariniers

Tijdens de komende Joint Arctic Training op de Noordflank in Noorwegen worden op squadron niveau de eerste nieuwe Pulks ingezet. Pulk is de Engelse term voor een korte laaghangende kleine slee en wordt uitgesproken als 'poeluk'. De Pulk biedt voor mariniers goede mogelijkheden om hun uitrusting mee te nemen.

Arctic
Eenheden van het Korps Mariniers nemen in arctische omstandigheden veel uitrusting mee zoals (extra) kleding, brandstof en tenten. Deze artikelen hebben ze nodig om te kunnen overleven bij lage temperaturen. Het gevolg is dat mariniers nu nog een zware rugzak meedragen terwijl ze zich op ski's voortbewegen in besneeuwde gebieden. Een bijkomend nadeel van een volledige bepakking op de man is dat de functie van de gedragen kleding niet volledig wordt benut (ademend vermogen).

Trials
Na diverse testen, tijdens eerdere wintertrainingen met Pulks, is er gekozen voor 4 verschillende typen. De 'General Purpose Machine Gun Pulk' van 120 cm is direct geschikt als wapenplatform. De 135 cm is de operator Pulk en geschikt voor iedere siërra-operator, een 150 cm Pulk voor iedere MAG helper en een 170 cm variant voor algemeen gebruik van de diverse troops van een squadron.

Samenwerking en borging
In samenwerking met de afdeling Wapensysteem Management (WSM) van de Groeps Commandant Operationele eenheden Mariniers (GC-OEM), het bureau Kleding en Uitrusting (KL&UIT), en de Assortimentsmanager, zijn nu voor een squadron Pulks aangekocht. Volgend jaar zullen nog twee uitleveringen volgen, zodat een volledig Marine Combat Group vanaf dat moment is voorzien van nieuwe Pulks.

#QPO #Kracht #JAT2021
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 16/12/2020 | 19:23 uur
Citaat van: ridivek op 28/09/2020 | 21:29 uur
Als eerst een link waar de FLATM BV ontwikkeling goed beschreven word. finabel.org/ (https://finabel.org/a-joint-european-project-the-development-and-acquirement-of-new-generation-all-terrain-vehicles/)
Ik denk dat 'wij' (noordelijk Europa) vaker materieel projecten op deze manier moeten opzetten. Een voorbeeld project dus.

Ik vind het kamerstuk verwarrend.
Het schijnt een MOTS voertuig te zijn. Is dit nu de vervanging van de licht/on- gepantserde BV206. Of is het varvanging van beide voertuigen BV206 & BvS10?
Indien het alleen BV206 varvanging is, kan het de BvS10 Beowulf zijn.
Meest verwarrend is dat er meer (rups)voertuigen zijn na dit project.



Voor de patroulevoertuigen; denk ik dat het ook Iveco MTV met snorkel kunnen worden. Of gemodificeerde Iveco Daily 4x4s (AnacondA).
Oshkosh JLTV met 30MM erop graag!




Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 16/12/2020 | 19:52 uur
Citaat van: Kornet43 op 16/12/2020 | 19:23 uur
Oshkosh JLTV met 30MM erop graag!

Vent knip je toetsenbord kabel door. Minimaal.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 17/12/2020 | 08:51 uur
Citaat van: Huzaar1 op 16/12/2020 | 19:52 uur
Vent knip je toetsenbord kabel door. Minimaal.

Pas op hè, tis wel z'n werk
Citaat van: Kornet43 op 09/11/2020 | 19:32 uur
en ik heb mij zeker ingelezen want dat is mijn werk
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Zander op 17/12/2020 | 13:54 uur
Citaat van: StrataNL op 17/12/2020 | 08:51 uur
Pas op hè, tis wel z'n werk
Dat was het voor Els toch ook :dead:
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 06/04/2021 | 12:30 uur
( interessant, een vergelijkbaar vervangingsprogramma als voor/door de ZWE/UK/NL/DU   ik ben erg benieuwd naar de prototypen  )


US Army embarks on competitive prototyping journey for Arctic vehicle

(https://www.armytimes.com/resizer/sV-Dg3kYu46HKHzGcb-tBrO7hyM=/1200x0/filters:quality(100)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/mco/CSIYL3KYONHNFH5OTEJYWCLQPI.jpg)

The U.S. Army is embarking on a competitive prototyping effort to acquire a new, all-terrain vehicle that can operate in the Arctic, with evaluations to take place in Alaska this year, according to Tim Goddette, the program executive officer of the service's combat support and combat service support.

The service awarded contracts to two vendors: a team of American firm Oshkosh Defense and the land systems division of Singapore's ST Engineering; and a team of two BAE System units, Land and Armaments as well as BAE Hagglunds.

They will provide prototypes for a cold-weather, all-terrain vehicle, or CATV, in the second quarter of fiscal 2021, Goddette told Defense News in written responses to questions. The deadline to deliver prototypes is June 14.

These prototypes — currently regarded as test assets — are to undergo extreme cold-weather testing and evaluation in Alaska at the Cold Regions Test Center from August through the end of December.

"This will help inform the downselect process for the production contract," Goddette said. "Current plans call for the final downselect for the CATV in the third quarter of [FY22]."

The program will move directly into production once a winner is chosen

..../.....

https://www.defensenews.com/smr/frozen-pathways/2021/04/05/us-army-embarks-on-competitive-prototyping-journey-for-arctic-vehicle/



Oshkosh and ST Engineering to offer derived Bronco 3 for Cold Weather All-Terrain Vehicle of US Army

The CATV is a new program for a tracked vehicle that operates in extreme cold weather or arctic conditions and is designed to replace the Small Unit Support Vehicles (SUSVs) that have been in service since the early 1980s.

"Oshkosh Defense and ST Engineering bring together an abundance of defense industry and manufacturing expertise to address the U.S. Army's need for a proven vehicle that can easily maneuver in arctic environments," said Pat Williams, vice president and general manager of U.S. Army and U.S. Marine Corps programs. "We are confident that the Oshkosh CATV will enable Soldiers to efficiently move personnel and supplies in the most extreme conditions, and we look forward to getting them into the hands of the end user for testing and evaluation."

The Oshkosh CATV is derived from the Bronco 3, a member of the proven, highly effective, and reliable Bronco family of vehicles (FoV) by ST Engineering which have been in service in various countries. The Bronco FoV has undergone more than 1,860 miles of performance testing in arctic conditions as well as over 200,000 miles in a theatre of operations on harsh desert terrain. The Oshkosh CATV prototypes will offer built-in mission modularity to accommodate a variety of configurations. A General Purpose vehicle, for example, can be used as a troop carrier, casualty evacuation (CASEVAC) or Command and Control vehicle and can be swapped from one configuration to another in the field within 30 minutes by a two-person crew.

"The new vehicle design will be built with the combined expertise of Oshkosh Defense and draws on the rich heritage of the Bronco family of vehicles, a proven, robust and versatile articulated platform which has been in operation since 2001," said Lee Shiang Long, President/Head, Land Systems, ST Engineering.

Oshkosh Defense and ST Engineering will deliver two prototypes - one General Purpose and one Cargo vehicle for testing and Soldier evaluation in Q3FY21. The prototypes will be evaluated on payload, mobility, crush resistance, swimming, and transportability. The U.S. Army has announced plans to issue a follow-on production contract for up to 200 CATVs in FY (Fiscal Year) 2022.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_april_2021_global_security_army_industry/oshkosh_and_st_engineering_to_offer_derived_bronco_3_for_cold_weather_all-terrain_vehicle_of_us_army.html
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 06/04/2021 | 15:38 uur
BAE Systems submits proposal for U.S. Army's CATV program   ( bericht is wel uit juli 2020, maar BAE komt zo-wie-zo met een BvS10 Beowulf voorstel  )

BAE Systems has submitted a proposal to the U.S. Army for the delivery of two prototype vehicles for the Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) program.

(https://live.staticflickr.com/7704/27156553893_6cc9c376cf_b.jpg)

BAE Systems is offering its Beowulf platform as a production ready vehicle capable of operating in arctic environments and in all types of terrain for the movement of personnel and cargo under the most remote and harshest conditions.

Beowulf is an unarmored, highly versatile articulated tracked vehicle for carrying cargo and personnel in either of its two compartments. Its modular design allows it to be reconfigured for multiple missions, including logistical support, disaster and humanitarian relief, search and rescue, and a number of other scenarios.

"The Beowulf and its armored sister vehicle, the BvS10, represent the most advanced vehicles in the world when it comes to operating in any terrain, whether it's snow, ice, rock, sand, mud, swamp, or steep mountainous climbs, and its amphibious capability allows it to swim in flooded areas or in coastal water environments," said Keith Klemmer, director of business development at BAE Systems. "Beowulf's versatility and adaptability are truly remarkable and it's ready to meet the Army and Army National Guard's mission."

The Beowulf is based on the BvS10, which is currently in production and already operational in multiple variants with five countries, first going into service with the U.K. Royal Marines in 2005. Leveraging the BvS10 means the Beowulf design is already mature and ready for production. Beowulf also benefits from efficient lifecycle management and routine maintenance and sustainment costs by leveraging common components in the BvS10.

Built by BAE Systems Hägglunds in Örnsköldsvik, Sweden, the Beowulf and BvS10 include several key components from U.S. suppliers, including its engine, transmission and hydraulic system. The CATV Request for Prototypes Proposals was issued by the Army in June through the National Advanced Mobility Consortium.

The CATV program is designed to replace the Small Unit Support Vehicles (SUSVs) that have been in service since the early 1980s. Those vehicles are known internationally as the BV206.

https://www.baesystems.com/en-us/article/bae-systems-submits-proposal-for-u-s--army-s-catv-program
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 08/04/2021 | 13:24 uur
Sweden leads European ATV procurement programme

Sweden is leading a joint effort by European BvS10 operators to procure a new all-terrain vehicle (ATV) based on the BvS10.

Brigadier General Mikael Frisell, Director Land Systems at the FMV, the Swedish Defence Materiel Administration, told Janes on 31 March that Sweden is providing the central purchasing body for the single-source procurement of at least 500 ATVs from BAE Systems Hägglunds for SEK10–12 billion (USD1.2–1.4 billion).

In addition to Sweden, the countries involved are fellow BvS10 operators France, Germany, the Netherlands, and the United Kingdom. The five countries signed a memorandum of understanding on the joint procurement in March 2020, followed by a statement of intent the next month. Brig Gen Frisell reported that the five nations were harmonising requirements and moving towards an agreement on them so the invitation to tender to Hägglunds could be issued this summer and a draft contract could be ready by early next year, with the final contract award the following summer or autumn. A project office will be established in October and will be staffed by national representatives after the Covid-19 pandemic is over, he said.

The new ATV will be based on the 2022 version of the BvS10. Brig Gen Fisell spoke of a Swedish requirement for 150–200 vehicles: troop transport, logistic, medical, command and control, and probably recovery and support versions. He expected deliveries to the five nations to begin in 2023 and to last a few years, depending on the total number of vehicles ordered, with a life cycle of up 15–20 years, leaving open the possibility of an upgrade during this period. He foresaw industrial co-operation in the five nations but not offsets

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-leads-european-atv-procurement-programme
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 08/04/2021 | 14:16 uur
And the winner is!  2022 BvS-10.

Geen dure nieuw te ontwikkelen voertuigen maar een doorontwikkeling van het bestaande voertuig.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 08/04/2021 | 14:16 uur
Citaat van: Harald op 08/04/2021 | 13:24 uur
Sweden leads European ATV procurement programme

Sweden is leading a joint effort by European BvS10 operators to procure a new all-terrain vehicle (ATV) based on the BvS10.

Brigadier General Mikael Frisell, Director Land Systems at the FMV, the Swedish Defence Materiel Administration, told Janes on 31 March that Sweden is providing the central purchasing body for the single-source procurement of at least 500 ATVs from BAE Systems Hägglunds for SEK10–12 billion (USD1.2–1.4 billion).

In addition to Sweden, the countries involved are fellow BvS10 operators France, Germany, the Netherlands, and the United Kingdom. The five countries signed a memorandum of understanding on the joint procurement in March 2020, followed by a statement of intent the next month. Brig Gen Frisell reported that the five nations were harmonising requirements and moving towards an agreement on them so the invitation to tender to Hägglunds could be issued this summer and a draft contract could be ready by early next year, with the final contract award the following summer or autumn. A project office will be established in October and will be staffed by national representatives after the Covid-19 pandemic is over, he said.

The new ATV will be based on the 2022 version of the BvS10. Brig Gen Fisell spoke of a Swedish requirement for 150–200 vehicles: troop transport, logistic, medical, command and control, and probably recovery and support versions. He expected deliveries to the five nations to begin in 2023 and to last a few years, depending on the total number of vehicles ordered, with a life cycle of up 15–20 years, leaving open the possibility of an upgrade during this period. He foresaw industrial co-operation in the five nations but not offsets

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-leads-european-atv-procurement-programme
Slim, mooi om in het rijtje van die landen te staan ook.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 08/04/2021 | 14:30 uur
Citaat van: Parera op 08/04/2021 | 14:16 uur
And the winner is!  2022 BvS-10.

Geen dure nieuw te ontwikkelen voertuigen maar een doorontwikkeling van het bestaande voertuig.

Citaat van: Huzaar1 op 08/04/2021 | 14:16 uur
Slim, mooi om in het rijtje van die landen te staan ook.

en als de VS / US Army ook slim is kiezen ze ook de 2022 BvS-10 en kunnen ze ook in het rijtje staan en kopen ze "van de plank", ze willen namelijk ook rond de 200 stuks kopen, das wel lekker in de aantallen om de ontwikkelings- en productie kosten te verlagen.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: DiepFries op 08/04/2021 | 16:35 uur
Fransen aan boord, Finnen en Noren eruit..

Dit wordt steeds verwarrender met deze aantallen. Gaan ze een ander project doen als vervanger Bv206?

EDIT:  Artikel is aangepast. gaat enkel om Zweden, Germany, the Netherlands, and the United Kingdom. Anderen ws geen behoefte aan een expeditionair Viking NG voertuig.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 04/05/2021 | 08:53 uur
Sweden orders 127 more BAE Systems BvS10 tracked all-terrain vehicles   ( ok, Zweden heeft zijn order al geplaatst, nu de anderen .. )

BAE Systems has signed a contract worth around $200 million to produce and deliver 127 BvS10 all-terrain vehicles to the Swedish Army, adding to its existing fleet of BvS10s. The contract signed with the Swedish military procurement agency, FMV, is for both command and control and logistics vehicles. Deliveries of the 127 vehicles are planned to begin in 2022 and be complete in 2024.

..../....

https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2021_global_security_army_industry/sweden_orders_127_more_bae_systems_bvs10_tracked_all-terrain_vehicles.html
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 04/05/2021 | 18:28 uur
Citaat van: Harald op 04/05/2021 | 08:53 uur
Sweden orders 127 more BAE Systems BvS10 tracked all-terrain vehicles   ( ok, Zweden heeft zijn order al geplaatst, nu de anderen .. )

BAE Systems has signed a contract worth around $200 million to produce and deliver 127 BvS10 all-terrain vehicles to the Swedish Army, adding to its existing fleet of BvS10s. The contract signed with the Swedish military procurement agency, FMV, is for both command and control and logistics vehicles. Deliveries of the 127 vehicles are planned to begin in 2022 and be complete in 2024.

..../....

https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2021_global_security_army_industry/sweden_orders_127_more_bae_systems_bvs10_tracked_all-terrain_vehicles.html
Deze Zweedse order voor de BvS10 staat los van het CATV-project voor de vervanging van de BvS10 van Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Nederland.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 07/05/2021 | 15:01 uur
Försvarsmakten får 200 nya bandvagnar
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/05/forsvarsmakten-far-200-nya-bandvagnar/

CitaatDe krijgsmacht krijgt nieuwe rupsvoertuigen en volgens de plannen zullen ze in 2023 worden geleverd. Dit zijn minimaal 200 rupsvoertuigen die in samenwerking met drie andere landen worden aangeschaft.

Zweden en FMV leiden momenteel samen met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland een gezamenlijke inkoop van rupsvoertuigen.

- De aanbesteding betreft tussen de 500 en 900 rupsvoertuigen, afhankelijk van wat de landen beslissen. Voor het Zweedse deel gaat het om minstens 200 rupsvoertuigen, zegt Mikael Frisell, hoofd legeruitrusting bij FMV.

Naast Zweden, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland gebruiken momenteel eerdere versies van Track Trolley 410. In april 2020 is een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van nieuwe trolleys op basis van de nieuwste versie van Track Trolley System 410 (BvS10 ) van BAE Systems Hägglunds.

Er bestaat al een projectbureau in Zweden, dat bemand zal worden door nationale vertegenwoordigers zodra de pandemische situatie dit toelaat. Het project werkt nu aan het produceren van de basis die inkoop en contracten zal reguleren.

- Het is grotendeels een kwestie van werk om het aantal bestelde versies te verminderen. Om de beste prijs te krijgen, moeten we het eens zijn over zo min mogelijk varianten. Op dit moment zijn er drie varianten, zegt Mikael Frisell.

De grote order omvat een troepentransportversie, een voor logistiek en een medische versie van de trolley.

- We werken toe naar een onderhandeld contract begin 2022, dat vervolgens in elk land wordt verwerkt en dan alles klaar hebben in de zomer van 2022, zegt Mikael Frisell.

Als het werk volgens plan verloopt, beginnen de eerste leveringen aan de vier landen in 2023 en duren daarna enkele jaren, afhankelijk van het aantal rupsvoertuigen dat de landen beslissen.

Het laatste defensiebesluit houdt in dat het leger zal uitbreiden en dat er veel nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft en bestaande apparatuur moet worden geüpgraded. Naast de grote internationale aankoop van rupsvoertuigen, wordt de aankoop van rupsvoertuigen door de strijdkrachten voortgezet via een bestaande overeenkomst. Dit betekent dat er extra wagons worden aangeschaft.

Meer nieuws over de uitbreiding van het wagenpark is te verwachten.

- Het gaat over upgrades van bestaande gevechtsvoertuigen 90 en de aanschaf van meer van een latere versie. Meer granaatwerper-bandwagon 90 "Mjölner" zal in de toekomst ook worden aangeschaft, zegt Mikael Frisell.

In september wordt gestart met een opdracht die de aanschaf van een geheel nieuwe vuurwapenfamilie (sluipschuttersgeweer, sluipschuttersgeweer, automatisch geweer en zelfverdedigingswapen) omvat en die onder meer de AK5 zal vervangen. De focus is om de mogelijkheid van samenwerking met Finland te onderzoeken en te kijken of het mogelijk is om een ​​deel van de aanbesteding samen uit te voeren.

Google translate versie
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 14/06/2021 | 17:41 uur
Nieuw all-terrain patrouillevoertuig voor mariniers

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/06/14/nieuwe-all-terrain-patrouillevoertuigen-voor-het-korps-mariniers


Behoeftestelling Future Littoral All Terrain Mobility Patrouillevoertuigen
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z10661&did=2021D23280


Is het een idee om bijvoorbeeld de Vector aan te passen zodat deze voldoet aan de ''over snow'' eis?

Eisen
- 4 mariniers + bepakking
- Eenvoudig en betrouwbaar voertuig
- Inzetbaar onder extreme omstandigheden ( warm en koud)
- Het voertuig moet voorzien kunnen worden van ICT middelen
- Amfibisch inzetbaar i.c.m. de (toekomstige) LCM/LCU's
- Over Snow capaciteit

Volgens de planning moet het eerste voertuig in 2025 instromen en de laatste in 2028.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 14/06/2021 | 19:16 uur
Citaat van: Parera op 14/06/2021 | 17:41 uur
Is het een idee om bijvoorbeeld de Vector aan te passen zodat deze voldoet aan de ''over snow'' eis?
Waarom nou weer de Vector? Volgens mij hebben sommige forumleden aandelen in Defenture. ;D
En hoe wil je die gaan aanpassen? Geen enkel regulier militair wielvoertuig heeft echte over-snow capaciteit zover ik weet.

Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 14/06/2021 | 20:06 uur
Citaat van: StrataNL op 14/06/2021 | 19:16 uur
Waarom nou weer de Vector? Volgens mij hebben sommige forumleden aandelen in Defenture. ;D
En hoe wil je die gaan aanpassen? Geen enkel regulier militair wielvoertuig heeft echte over-snow capaciteit zover ik weet.

Ik opper het idee  ;) En uiteraard aandelen in Defenture, Damen, VDL & Thales ;D

Ik vraag me echt af waar defensie over na denkt met deze aankoop, als er nu geen voertuig is dat op de civiele en/of militaire markt te koop is gaat dat toch niets anders kunnen worden dan een ontwikkelings traject?

En waarom ik als eerste gedachte de Vector of GRF 5.12 had, het is een robuust voertuig met alles wat in het eisen pakket staat behalve die over snow capaciteit. Ik dacht heel ruw kan je daar geen rups onder maken i.p.v. de wielen? Of kan je onderdelen van de Vector/GRF gebruiken om tot een nieuw geschikt voertuig te komen ( dit is dan wel een ontwikkelingstraject). Of gaan we zien dat de over snow eis komt te vervallen omdat dit te lastig is ?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: DiepFries op 14/06/2021 | 23:17 uur
Is dat nou zo'n aankondiging van een potentiele tender dat moet van EU-tender regels terwijl NL en co al lang in dat BvS10-BvS206 vervangingstraject zit met UK+DE+Scandia+NL enzv en waar BAE-Haggulnds waarschijnlijk al prototypes bouwt? Of is dit een ander project met die vervanging LaRo erbij? Ik snap het niet meer. Geen ontwikkeltraject, van de plank iets kopen wat een beschermde Viking, een ''workhorse'' 206 en de oude, vertrouwde LaRo allemaal moet vervangen. Vector is voor LaRo 1:1 nou juist een goede me dunkt. Ik kan me ook nog herinneren dat die Ripsaw ''tank'' in een vakblad heeft gestaan als voorbeeld, en dan nog deze tweet:

https://twitter.com/commandant_OEM/status/1171749949501050880

Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 15/06/2021 | 06:08 uur
Citaat van: DiepFries op 14/06/2021 | 23:17 uur
Is dat nou zo'n aankondiging van een potentiele tender dat moet van EU-tender regels terwijl NL en co al lang in dat BvS10-BvS206 vervangingstraject zit met UK+DE+Scandia+NL enzv en waar BAE-Haggulnds waarschijnlijk al prototypes bouwt? Of is dit een ander project met die vervanging LaRo erbij? Ik snap het niet meer. Geen ontwikkeltraject, van de plank iets kopen wat een beschermde Viking, een ''workhorse'' 206 en de oude, vertrouwde LaRo allemaal moet vervangen. Vector is voor LaRo 1:1 nou juist een goede me dunkt. Ik kan me ook nog herinneren dat die Ripsaw ''tank'' in een vakblad heeft gestaan als voorbeeld, en dan nog deze tweet:

https://twitter.com/commandant_OEM/status/1171749949501050880

Dit is een ander project dan de vervanging van de BvS-10 /Bv 206, dat voertuig komt dus niet ''in gevaar''.


Citaat
Apart project
Daarnaast zijn er plannen om de resterende BV-206- en Viking-voertuigen te vervangen. Dit moet gebeuren met kleinere All Terrain patrouillevoertuigen. Hiervoor komt een apart project, waarover de Kamer volgend jaar wordt geïnformeerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/09/25/nieuwe-rupsvoertuigen-voor-mariniers

Ja de RIPSAW die ken ik wel van toen het bedrijf dat die ontwikkeld nog een show op Discovery hadden ;D Een prachtig speeltje maar die voldoet niet aan de eisen om o.a. 4 personen + bepakking mee te nemen. Dat voertuig uit de tweet is ook een mooi middel voor het KMARNS maar ook deze voldoet niet aan de 4 personen eis.

Ik heb mijn twijfels bij dit project, het zou zomaar eens een groot hoofdpijn dossier kunnen gaan worden of eentje waarvan straks diverse eisen geschrapt (moeten) gaan worden omdat het anders te ingewikkeld / duur is.

Als het KMARNS echt volledig wilt gaan voor een voertuig zoals omschreven in de eisen moet er wat mij betreft gestart worden met de ontwikkeling van het voertuig samen met de NL industrie. En ja dan kom ik uit bij een Vector met rups banden als eerste gedachte. Misschien niet exact zoals het er uit moet gaan zien maar wel als eerste concept. Als er een bedrijf in Nederland dit voertuig kan ontwikkelen dan is het wel Defenture met de kennis die ze hebben van de rally voertuigen & de Vector.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 15/06/2021 | 08:20 uur
Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 06:08 uur
Als het KMARNS echt volledig wilt gaan voor een voertuig zoals omschreven in de eisen moet er wat mij betreft gestart worden met de ontwikkeling van het voertuig samen met de NL industrie. En ja dan kom ik uit bij een Vector met rups banden als eerste gedachte. Misschien niet exact zoals het er uit moet gaan zien maar wel als eerste concept. Als er een bedrijf in Nederland dit voertuig kan ontwikkelen dan is het wel Defenture met de kennis die ze hebben van de rally voertuigen & de Vector.

Zoiets maar dan met de Vector ipv een Landrover ?

(https://assets.fourwheeler.com/f/141785611.jpg)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 15/06/2021 | 09:01 uur
Citaat van: Harald op 15/06/2021 | 08:20 uur
Zoiets maar dan met de Vector ipv een Landrover ?

(https://assets.fourwheeler.com/f/141785611.jpg)

Hebben we de discussie over dit soort omgebouwde wielvoertuigen niet in een ander topic al gehad? De conclusie was dat dit soort oplossingen verre van optimaal is en dat je beter verder kunt gaan kijken.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 15/06/2021 | 09:40 uur
Moet haast wel een hovercraft worden.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 15/06/2021 | 10:05 uur
Citaat van: StrataNL op 15/06/2021 | 09:40 uur
Moet haast wel een hovercraft worden.

Daar had ik nog niet over nagedacht  ;)

Maar dat is wel een goede oplossing ja
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 15/06/2021 | 10:31 uur
Handover of the system demonstrator of the highly mobile land platform

https://esut.de/en/2021/06/meldungen/27866/demonstrator-mobile-landplattform/

(https://esut.de/wp-content/uploads/2021/06/HiMoLaP-knickgelenktes-Fz_FFG-1024x665.jpg)
The handover of the articulated demonstrator vehicle from the FFG to the Defense Technology Office, photo: FFG

Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Ace1 op 15/06/2021 | 17:10 uur
Citaat van: Sparkplug op 15/06/2021 | 10:31 uur
Handover of the system demonstrator of the highly mobile land platform

https://esut.de/en/2021/06/meldungen/27866/demonstrator-mobile-landplattform/

(https://esut.de/wp-content/uploads/2021/06/HiMoLaP-knickgelenktes-Fz_FFG-1024x665.jpg)
The handover of the articulated demonstrator vehicle from the FFG to the Defense Technology Office, photo: FFG

Meer info hierover.

https://www.ffg-flensburg.de/de/produkte/technologietraeger/himolap/
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Citaat van: Sparkplug op 15/06/2021 | 10:31 uur
Handover of the system demonstrator of the highly mobile land platform

https://esut.de/en/2021/06/meldungen/27866/demonstrator-mobile-landplattform/

(https://esut.de/wp-content/uploads/2021/06/HiMoLaP-knickgelenktes-Fz_FFG-1024x665.jpg)
The handover of the articulated demonstrator vehicle from the FFG to the Defense Technology Office, photo: FFG

Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 15/06/2021 | 17:21 uur
Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Idd er was al gekozen !
NL heeft naar mijn weten ook al een bestelling geplaatst, na die van de Zweden
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 15/06/2021 | 17:37 uur
Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Het is een demonstrator van diverse technieken.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Lex op 15/06/2021 | 17:41 uur
Citaat van: Harald op 15/06/2021 | 17:21 uur
Idd er was al gekozen !
NL heeft naar mijn weten ook al een bestelling geplaatst, na die van de Zweden

Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Heren,

De zoekfunctie is er niet voor niets!
  :angel:
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 15/06/2021 | 19:40 uur
Citaat van: Lex op 15/06/2021 | 17:41 uur
Heren,

De zoekfunctie is er niet voor niets!
  :angel:
We hebben beide hierover gepost in dit topic. Antwoord wist ik al.  ;)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: ridivek op 16/06/2021 | 17:16 uur
Willen we het hier ook hebben over de vervangers voor de BARD (Leopard1 afgeleide landing vaartuig losduw tanks)?
Ik denk ook dat de Vector of een hardcover variant van de GRF 5.12 het meest waarschijnlijk is voor de Patrouille Voertuigen. (LAUF is waarschijnlijker dan ATTV). Bij een wintertraining zullen ze moeten testen hoe COTS track i.p.v. band modules functioneren in de praktijk.
Als ik me niet vergis had ik de track modules in het DVOW topic naar voren gebracht. Was het niet ongeschikt bevonden vanwege een topgear aflevering.
De chaufeur zal rekening moeten houden dat het voertuig op tracks zich anders gedraagt en (snelheids) beperkingen heeft, ten opzichte van het voertuig op banden.
Mag ik ook het balletje opwerpen van de DVOW 12kN AASLT miskleun?
Indien de 12kN AASLT opnieuw aanbesteed moet worden, zou de FLATM-PV behoefte hier dan mee gecombineerd kunnen worden.
Ik ben ook voorstander van proto-serie tests van meerdere aanbieders. Laat meerdere bedrijven 3 tot 5 testvoertuigen leveren. Test maar wat de beste prijs-kwaliteit/capaciteit verhouding heeft; MB LAPV, Defenture GRF 5.12, of wat anders. De <5mln die daaraan gespendeerd wordt is zo terugverdient op vermeden modificaties. Dit had mogelijk ook gemoeten bij DVOW.

Nog een zijstap; zou de KNRM wat hebben aan de uitgefaseerde BV206?
Kusthulpverleningsvoertuig i.p.v. unimog. Of trekker/lancheer voertuig voor 7.5m Rhibs (Atlantic 75)?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 17/06/2021 | 00:08 uur
Citaat van: ridivek op 16/06/2021 | 17:16 uur
Willen we het hier ook hebben over de vervangers voor de BARD (Leopard1 afgeleide landing vaartuig losduw tanks)?
Volgens mij is daar al een ander topic voor. Maar vooralsnog rijden de BARV's prima geloof ik en mocht het nodig zijn kunnen er tweedehands Leo2 onderstellen gemodificeerd worden dus dat lijkt me eerlijk gezegd een no-brainer.

CitaatIk denk ook dat de Vector of een hardcover variant van de GRF 5.12 het meest waarschijnlijk is voor de Patrouille Voertuigen. (LAUF is waarschijnlijker dan ATTV). Bij een wintertraining zullen ze moeten testen hoe COTS track i.p.v. band modules functioneren in de praktijk.
Als ik me niet vergis had ik de track modules in het DVOW topic naar voren gebracht. Was het niet ongeschikt bevonden vanwege een topgear aflevering.
De chaufeur zal rekening moeten houden dat het voertuig op tracks zich anders gedraagt en (snelheids) beperkingen heeft, ten opzichte van het voertuig op banden.
Mag ik ook het balletje opwerpen van de DVOW 12kN AASLT miskleun?
Indien de 12kN AASLT opnieuw aanbesteed moet worden, zou de FLATM-PV behoefte hier dan mee gecombineerd kunnen worden.
Ik ben ook voorstander van proto-serie tests van meerdere aanbieders. Laat meerdere bedrijven 3 tot 5 testvoertuigen leveren. Test maar wat de beste prijs-kwaliteit/capaciteit verhouding heeft; MB LAPV, Defenture GRF 5.12, of wat anders. De <5mln die daaraan gespendeerd wordt is zo terugverdient op vermeden modificaties. Dit had mogelijk ook gemoeten bij DVOW.
Mee eens, geen gek idee om ze te combineren al zullen de eisen hier en daar toch wel flink van elkaar afwijken denk ik.


CitaatNog een zijstap; zou de KNRM wat hebben aan de uitgefaseerde BV206?
Kusthulpverleningsvoertuig i.p.v. unimog. Of trekker/lancheer voertuig voor 7.5m Rhibs (Atlantic 75)?
Die dingen zijn zo populair, kom je wel vanaf.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 27/09/2021 | 20:45 uur
Swedish army to acquire 127 BAE Systems Bandvagn 410 all-terrain tracked vehicles

According to information published by Allison Transmission, The Swedish Defense Materiel Administration (FMV) has signed a contract with BAE Systems to produce and deliver 127 Bandvagn 410 vehicles, an improved version of the BvS10 MkII all-terrain tracked armored vehicle, with Allison fully automatic transmissions.

(https://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2021/september/Swedish_army_to_acquire_127_BAE_Systems_Bandvagn_410_all-terrain_tracked_vehicles_925_001.jpg)

Allison Transmission, a leading designer and manufacturer of traditional and electric propulsion solutions for tactical wheel and track defense vehicles as well as medium and heavy commercial vehicles, is behind the gearboxes that can be found the Swedish Armed Forces (FMV) new Bandvagn 410s. The Swedish Armed Forces has signed an agreement with BAE Systems Hägglunds for 127 new Bandvagn 410s that will operate as command and logistics vehicles.

The Bandvagn 410 has a great tactical mobility in difficult terrain as well as amphibious abilities. It is designed to handle most things in the field and can reach speeds of up to 65 km/h. The vehicle can also handle sideways slopes as well as uphill and downhill slopes, and in a previous statement FMV stated that the Bandvagn 410 offers unique capabilities in challenging terrain and difficult situations.

Strict requirements are placed on operational reliability on a tracked vehicle that can be used in an advanced combat environment. This also includes the individual components in the vehicle, of which the Allison Transmission 3000 Series™ is a very important part. IM Transmission, an Allison Authorized distributor, has been responsible for the delivery of the gearbox to the FMV.

"We have worked with Allison Transmission regarding transmissions for our Bandvagn 410 for a long time and are very happy with the quality product Allison delivers. Our collaboration with IM Transmission also works very well. They are a flexible and responsible supplier with whom we have a good relationship," said Ola Thorén, Communications Manager at BAE Systems.

"Our Allison 3000 transmission contributes to excellent maneuverability for crawling in difficult terrain or navigating tight spaces, while providing superior startability and the ability for rapid acceleration," said Mats Hallgren, Market Developer Nordics at Allison Transmission.

Earlier versions of the Bandvagn 410 can already be found in the Swedish Armed Forces, and the model has been manufactured with transmissions from Allison ever since the start. The purpose of the new order is to increase the FMV's ability to carry out its mission. The delivery of the 127 vehicles is planned to begin in 2022 and be completed in 2024 and is very important for the introduction of the army's command support system.

In addition to Sweden, Germany, the United Kingdom and the Netherlands currently use earlier versions of the Bandvagn 410. The Swedish order is part of a joint procurement carried out by these countries. Depending on what the countries have decided, there can be a total of between 500 and 900 vehicles.

The BvS10 MkII was presented for the first time to the public at the Defence exhibition in London, DSEI 2009. It has a greater payload, a higher level of protection due to a redesigned hull floor and a new armour package, a more powerful Cummins engine, and an upgraded electrical system.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_september_2021_global_security_army_industry/swedish_army_to_acquire_127_bae_systems_bandvagn_410_all-terrain_tracked_vehicles.html
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 27/09/2021 | 21:11 uur
Was te verwachten gezien de vrij korte aanbestedingsperiode en de relatie met BAE/Hagglunds,
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 26/09/2022 | 11:11 uur
Een interessant artikel van EDR magazine waar ook het ''four-nation initiative'' wordt aangehaald, blijkbaar is het nu slechts een three-nation initiative omdat Nederland er uitgestapt is. Wij hebben de voorkeur gegeven aan een ongepantserd model (Beowulf).

https://www.edrmagazine.eu/bae-systems-hagglunds-segmented-vehicles-today-and-tomorrow


"We are about delivering to Sweden the 127 additional vehicles of the add-on contract, which are currently in production. In perspective the most interesting programme is what we used to define 'four-nation initiative', that became 'three-nation' following the decision of the Netherlands to opt out in favour of the unarmoured version. Sweden, Germany and the United Kingdom remain committed to the programme, under Swedish FMV lead, and we have now agreed the framework contract, which contains terms and conditions, specifications and so on," Tommy Gustafsson-Rask, President for BAE Systems Hägglunds tells EDR On-Line.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Jellington op 26/09/2022 | 11:14 uur
Citaat van: Parera op 26/09/2022 | 11:11 uur
Een interessant artikel van EDR magazine waar ook het ''four-nation initiative'' wordt aangehaald, blijkbaar is het nu slechts een three-nation initiative omdat Nederland er uitgestapt is. Wij hebben de voorkeur gegeven aan een ongepantserd model (Beowulf).

https://www.edrmagazine.eu/bae-systems-hagglunds-segmented-vehicles-today-and-tomorrow

In het Defensie Projecten Overzicht 2022 staat hierover het volgende:

"De behoefte voor dit project is gewijzigd. Het
oorspronkelijk beoogde licht bepantserde voertuig sluit
niet meer aan bij het voorziene operationele optreden. In
het toekomstig optreden vanuit zee ligt de focus op licht,
snel, verspreid optreden en een kleinere logistieke
ondersteuning. Op het aspect product wijzigt de behoefte
naar 50 tot 100 amfibische rupsvoertuigen van een
lichtere ongepantserde variant, die geschikt is voor het
doorwaden van diep water. Hierdoor is het
samenwerkingsverband met het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland beëindigd. Momenteel wordt de mogelijkheid
onderzocht om samen met Zweden hetzelfde voertuig
(MOTS) te verwerven. De D-fase wordt met één jaar
verlengd door de gewijzigde behoefte."

Staan ook voldoende andere interessante dingen in over alle huidige projecten: https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2022/09/20/defensie-projectenoverzicht-2022#:~:text=Het%20Defensie%20Projectenoverzicht%20(DPO)%20geeft,de%20grootschalige%20verkoop%20van%20materieel.
(https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2022/09/20/defensie-projectenoverzicht-2022#:~:text=Het%20Defensie%20Projectenoverzicht%20(DPO)%20geeft,de%20grootschalige%20verkoop%20van%20materieel.)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 26/09/2022 | 11:17 uur
Citaat van: Jellington op 26/09/2022 | 11:14 uur
In het Defensie Projecten Overzicht 2022 staat hierover het volgende:

"De behoefte voor dit project is gewijzigd. Het oorspronkelijk beoogde licht bepantserde voertuig sluit niet meer aan bij het voorziene operationele optreden. In het toekomstig optreden vanuit zee ligt de focus op licht, snel, verspreid optreden en een kleinere logistieke ondersteuning. Op het aspect product wijzigt de behoefte naar 50 tot 100 amfibische rupsvoertuigen van een lichtere ongepantserde variant, die geschikt is voor het doorwaden van diep water. Hierdoor is het samenwerkingsverband met het Verenigd Koninkrijk en Duitsland beëindigd. Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht om samen met Zweden hetzelfde voertuig (MOTS) te verwerven. De D-fase wordt met één jaar verlengd door de gewijzigde behoefte."

Staan ook voldoende andere interessante dingen in over alle huidige projecten: https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2022/09/20/defensie-projectenoverzicht-2022#:~:text=Het%20Defensie%20Projectenoverzicht%20(DPO)%20geeft,de%20grootschalige%20verkoop%20van%20materieel.
(https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2022/09/20/defensie-projectenoverzicht-2022#:~:text=Het%20Defensie%20Projectenoverzicht%20(DPO)%20geeft,de%20grootschalige%20verkoop%20van%20materieel.)

Dat stukje had ik gemist in het DMPO, ik vind het een bijzondere keuze zeker als je kijkt naar Oekraïne.

Het EDR artikel verklaart mogelijk ook de wijziging van het aantal naar een flink aantal minder.

"Today the customer wants the vehicle fitted for accepting add-on protection kits, which allows adapting it to the mission, trading off payload for protection depending on the situation. As for logistic missions we have the Beowulf that has a payload capacity in excess of 6 tonnes, which means that one new platform can take the load of three Bv206."
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 26/09/2022 | 13:26 uur
Citaat van: Parera op 26/09/2022 | 11:17 uur
Dat stukje had ik gemist in het DMPO, ik vind het een bijzondere keuze zeker als je kijkt naar Oekraïne.

Het EDR artikel verklaart mogelijk ook de wijziging van het aantal naar een flink aantal minder.

"Today the customer wants the vehicle fitted for accepting add-on protection kits, which allows adapting it to the mission, trading off payload for protection depending on the situation. As for logistic missions we have the Beowulf that has a payload capacity in excess of 6 tonnes, which means that one new platform can take the load of three Bv206."

Ook de Amerikanen hebben gekozen voor de onbepanzerde Beowulf in hun CATV programma.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/behold-beowulf-the-u-s-armys-new-tracked-arctic-troop-carrier

en idd, minder aantallen van de Beowulf, misschien wordt er dan nog een ander voertuig onderzocht om aan te schaffen ?

De Amerikanen hadden een soort gelijke vraag/eisen uitgezet voor het vervangingsvoertuig. Misschien dat de ZWE, DU, UK een zwaarder voertuig willen, met standaard al bepanzering ? waardoor de terreinbegaanbaarheids-eisen nadelig worden beinvloed.

CitaatIn a 2019 listing outlining what it expected from the Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) Prototype, the Army stated that the vehicle will be able to carry a combat-loaded infantry squad, perform medical evacuations, serve as communication and command relay, and carry cargo. In addition, the vehicle needed to work on roads and off-road in terrain impassable to infantry without it. This included the ability to drive over "rocky terrain, inland lakes, marsh and muskeg [a kind of Arctic bog], deep snow, ice and operate in extreme cold weather."

CitaatThe vehicle design sought under the contract also needed to be light enough that it could be carried by cargo helicopters, and compact enough to fit inside a C-17 cargo transport plane. Wherever cold the Army might be expected to fight, it needed to be able to bring its transports with it.

https://www.popsci.com/technology/army-arctic-vehicle-beowulf/
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 08/12/2022 | 11:51 uur
CATV: Schweden beschafft BV410 ? Deutsche Gebirgsj?ger sollen bald folgen   
( Dit is de versie die NL niet aan gaat schaffen, deze versie is een samenwerking met UK,ZWE en DU, NL is uit deze samenwerking gestapt)

(https://soldat-und-technik.de/wp-content/uploads/2022/12/0B80E7A8-6903-4229-9ADF-9E71B448ECDD.jpeg.webp)

CATV: Zweden schaft BV410 aan - Duitse bergtroepen "Gebirgsj?ger" volgen spoedig    (via google translate )

Op het Europese inkoopplatform TED maakte de Zweedse inkoopautoriteit F?rsvarets materieelverk (FMV) bekend een raamovereenkomst te hebben gesloten voor de levering van 436 gelede BV410-voertuigen. De aannemer is de Zweedse tak H?gglunds van het Britse wapenconcern BAE Systems.

De BV410 is een doorontwikkeling van de BVS10, die sinds 2005 in tal van landen is ge?ntroduceerd. Kenmerkend is de knikbesturing, die het voor- en achtergedeelte, dat ongeveer even groot is, met elkaar verbindt. Naast de commandant en de chauffeur kunnen tot twaalf volledig uitgeruste soldaten worden vervoerd in de tegen ballistiek beschermde hutten, afhankelijk van de missie-uitrusting. De amfibische rupsvoertuigen kunnen naadloos opereren op harde en zachte ondergronden en in het water. Voertuigen voor troepentransport, logistiek, communicatie en gewondentransport zijn gepland als varianten.

Het contract maakt deel uit van het Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV)-programma, waarin Zweden, Duitsland, Groot-Brittanni? en Nederland in 2019 samenkwamen om gezamenlijk een terreinwagen te ontwikkelen als opvolger van de BV 206. Het is de bedoeling om vijf nationale versies te implementeren op basis van het gezamenlijke ontwikkelingsresultaat, die zijn voorbereid voor opname van missieapparatuur uit de nationale ontwikkeling.

(https://soldat-und-technik.de/wp-content/uploads/2022/12/76BC16A9-2EB3-4DF8-A870-0656092FCCAE.jpeg)

Duitsland heeft een behoefte uitgesproken aan 140 voertuigen en verwacht financi?le uitgaven van ongeveer 280 miljoen euro. De laatste technische details worden momenteel verduidelijkt. Daarna moet binnenkort parlementaire goedkeuring worden verkregen voor een wetsvoorstel van 25 miljoen euro. Bondskanselier Olaf Scholz kondigde gisteren op de Berlijnse Veiligheidsconferentie aan dat dit voor het eind van dit jaar moet gebeuren. In het speciale fonds van de Bundeswehr is voor 2023 zo'n 18 miljoen euro uitgegeven en voor de volgende jaren een toezeggingsmachtiging van bijna 1,2 miljard euro.

https://soldat-und-technik.de/2022/12/mobilitaet/33392/catv-schweden-beschafft-bv410-deutsche-gebirgsjaeger-sollen-bald-folgen/
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Mourning op 08/12/2022 | 12:06 uur
Waarom waren wij hier eigenlijk ook alweer uitgestapt?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 08/12/2022 | 12:41 uur
Citaat van: Mourning op 08/12/2022 | 12:06 uur
Waarom waren wij hier eigenlijk ook alweer uitgestapt?
Dat is een goeie, heb ik mezelf ook afgevraagd.
Ik weet de reden niet.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 08/12/2022 | 13:07 uur
Citaat van: Harald op 08/12/2022 | 12:41 uur
Dat is een goeie, heb ik mezelf ook afgevraagd.
Ik weet de reden niet.
Omdat men het korps mariniers lichter wil maken. Geen gepantserde voertuigen, LPD's eruit. Men doet hetzelfde met de landmacht, geen tanks, voornamelijk lichte voertuigen, weinig mortieren, weinig artillerie, zwakke logistiek.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: DiepFries op 08/12/2022 | 13:34 uur
CitaatWaarom waren wij hier eigenlijk ook alweer uitgestapt?

Heeft toetreding van Zweden en Finland tot NAVO wellicht hier effect op, verandert het NATO AoR plaatje voor NL marine en mariniers? Daarnaast, de Beowulf BvS heeft een 8 ton laadlast daar zou je vast een optioneel modulair pantser pakket voor kunnen ontwikkelen. Wat ik op maak uit de nota is dat 50-100 van de behoefte voor directe vBvS10 vervanger naar het project vBv206S gaat.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 09/12/2022 | 20:39 uur
Citaat van: Kornet43 op 08/12/2022 | 13:07 uur
Omdat men het korps mariniers lichter wil maken. Geen gepantserde voertuigen, LPD's eruit. Men doet hetzelfde met de landmacht, geen tanks, voornamelijk lichte voertuigen, weinig mortieren, weinig artillerie, zwakke logistiek.

Zwam zwam.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Flyguy op 09/12/2022 | 21:04 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/12/2022 | 20:39 uur
Zwam zwam.

Voor het korps klopt het; al het zware eruit, incl. de bataljonsstructuur en de LPDs.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 09/12/2022 | 21:19 uur
Citaat van: Flyguy op 09/12/2022 | 21:04 uur
Voor het korps klopt het; al het zware eruit, incl. de bataljonsstructuur en de LPDs.

Korps krijgt een vv voor de bv.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 09/12/2022 | 22:30 uur
Citaat van: Flyguy op 09/12/2022 | 21:04 uur
Voor het korps klopt het; al het zware eruit, incl. de bataljonsstructuur en de LPDs.

Wat misschien wel interessant is dat is de Future Commando Force van de Royal Marines & de Littoral Response Group gecombineerd van Marines en Navy.
Dit geeft wel een beeld van hoe het er in de toekomst allemaal uit kan gaan zien voor onze mariniers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Future_Commando_Force

https://en.wikipedia.org/wiki/Littoral_Response_Group


Citaat
Role

HMS Albion during the LRG(N) deployment Exercise Wader (May 2021)
The LRG concept provides the UK options in an era of sub-threshold competition, a grey zone where nation states and actors compete in a hostile manner using tactics below the threshold of war. They can be used to carry out raiding missions, demonstrations of force, evacuations and precision strikes inland from the littoral zone.

The Royal United Services Institute provided four example uses for a Royal Navy LRG in its publication, titled Requirements for the UK?s Amphibious Forces in the Future Operating Environment, which are:

- The removal of a Russian force that has landed on the Norwegian archipelago of Svalbard to prevent the installation of area denial (A2AD) systems.
- A reinforcement to prevent the seizure of Gotland, ?land or Bornholm in the Baltic by Russia.
- The seizure of the Iranian island of Abu Musa in the Strait of Hormuz to prevent mine-laying and attacks on commercial shipping by the Iranians.
- Intervention in Hodeidah, Yemen to prevent a humanitarian catastrophe and reduce the threat to shipping in the Red Sea.

De Britten hebben 2 LRG's een Noordelijke en een zuidelijke, met die laatste trainen ook onze mariniers mee komend jaar. Hier zullen 500 Britse mariniers en 120 Nederlandse mariniers samen gaan oefenen in dit nieuwe concept.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 17/12/2022 | 23:00 uur
Royal Marines to get new amphibious vehicles in ?140m deal

16 December 2022

Royal Marines are getting new amphibious vehicles for combat across the Arctic, desert and mountains after a ?140m international agreement was made.
The UK?s Commando Forces will receive 60 of the Future All-Terrain Vehicles (FATVs) from 2025 to replace its current fleet of Vikings and the older Bv 206 ? which has been an icon of Arctic deployments for years.

These new vehicles are an evolution of the current Vikings with better amphibious swimming capability and lift capacity with models for troop transport, logistics (which can carry six tonnes of equipment), medical evacuation, recovery, and command and control.

Their on-board systems mean they can manoeuvre across snow, ice, rock, sand, mud or swamps, as well as steep mountain areas, while their amphibious technology enables them to swim flooded areas or coastal waters.

The uprated Vikings ? which will be in service until 2058 ? are capable of operating in the harshest climates like the Arctic or desert where the Royal Marines regularly operate as the UK?s experts in warfare in the most extreme environments.

This is all part of an international project ? known as the Collaborative All-Vehicle (CATV) programme ? which involves Sweden and Germany who will get 236 and 140 vehicles respectively.

Brigadier Mark Totten, Navy Deputy Director Acquisition, said: ?The signing of the CATV contract is great news for UK Defence and for Commando Forces.
?This is a unique capability - fundamental for Commando Forces that are expert in operating in the extreme cold weather and across the littoral.

?The vehicles boast a number of characteristics that make it perfect for the Future Commando Force: it is adept over snow, has amphibious swimming capability and protects its occupants from several threats.

?Progressing to contract is a clear statement of the UK?s strong commitment to High North and to working alongside our NATO and Joint Expeditionary Force partners.?

The deal will see a total of 463 of the vehicles delivered by BAE Systems across the three European partners, with the engines for all FATVs produced by Cummins in Darlington.

The FATV has a front cabin to accommodate the driver with three fully-equipped marines, and a rear cabin which can carry eight fully-equipped marines or be fitted for a variety of different purposes including short-range air defence.

The new Vikings will most often see action as part of the Royal Navy?s amphibious task groups ? known as Littoral Response Groups ? which deploy to areas of strategic importance ready to react to security or humanitarian crises.

https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2022/december/16/221216-royal-marines-to-get-new-amphibious-vehicles-in-140m-deal
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 19/12/2022 | 12:13 uur
CitaatExciting @BAESHagglunds BvS10 news - 436 procured for Sweden (236), Germany (140) & UK (60) for USD760 million under the Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV) programme. Based on latest version operated by Sweden, includes APC, logistics, medical evacuation, ARV, & C2 variants

(https://pbs.twimg.com/media/FkFtOoBXwAM4Ddq?format=jpg&name=4096x4096)

https://twitter.com/JonHawkes275/status/1603684688740028417?cxt=HHwWgsCowcmut8EsAAAA
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Master Mack op 19/12/2022 | 13:20 uur
Kan me niet voorstellen dat wij een andere keuze maken. 140 stuks gelijk aan Deu.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 19/12/2022 | 13:35 uur
Citaat van: Master Mack op 19/12/2022 | 13:20 uur
Kan me niet voorstellen dat wij een andere keuze maken. 140 stuks gelijk aan Deu.
Dat hebben we gedaan !

Deze wordt het niet voor NL, maar de ongepanzerde Beowulf. 
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 19/12/2022 | 17:47 uur
Citaat van: Harald op 19/12/2022 | 13:35 uur
Dat hebben we gedaan !

Deze wordt het niet voor NL, maar de ongepanzerde Beowulf.

Hopen dat deze keuze achteraf niet gaat bijten. De Royal Marines hebben straks wel de BvS10 MkII.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Nikehercules op 19/12/2022 | 18:55 uur
Citaat van: Harald op 19/12/2022 | 13:35 uur
Dat hebben we gedaan !

Deze wordt het niet voor NL, maar de ongepanzerde Beowulf.

Waarom? Incasatievermogen tegen KKW en artilleriefragmenten wil je toch niet opgeven?!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 19/12/2022 | 19:02 uur
Citaat van: Nikehercules op 19/12/2022 | 18:55 uur
Waarom? Incasatievermogen tegen KKW en artilleriefragmenten wil je toch niet opgeven?!
Mobiliteit. Huidige BV206 is ook niet gepantserd. Voor gepantserd optreden hebben we de Bvs10 Viking.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Nikehercules op 19/12/2022 | 19:09 uur
Citaat van: StrataNL op 19/12/2022 | 19:02 uur
Voor gepantserd optreden hebben we de Bvs10 Viking.

Aah, en die blijft? Dat had ik niet begrepen. Gelukkig.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 19/12/2022 | 19:48 uur
Citaat van: StrataNL op 19/12/2022 | 19:02 uur
Mobiliteit. Huidige BV206 is ook niet gepantserd. Voor gepantserd optreden hebben we de Bvs10 Viking.
Zo had ik het ook niet begrepen hoor.
Maar als we de BvS10 behouden wordt deze dan nog geupgrade ?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 19/12/2022 | 22:10 uur
Citaat van: Harald op 19/12/2022 | 19:48 uur
Zo had ik het ook niet begrepen hoor.
Maar als we de BvS10 behouden wordt deze dan nog geupgrade ?

Dat vraag ik mij ook af en een deel van de Vikings wordt vervangen

CitaatDefensie schaft 179 kleine all-terrain patrouillevoertuigen aan voor het Korps Mariniers. De nieuwe voertuigen vervangen een deel van de huidige BV206D, Viking en Landrover-voertuigen. Die zitten aan het einde van hun levensduur. Het huidige aantal voertuigen wordt  bovendien uitgebreid.

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2021/06/14/nieuwe-all-terrain-patrouillevoertuigen-voor-het-korps-mariniers
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 19/12/2022 | 22:18 uur
Citaat van: Sparkplug op 19/12/2022 | 22:10 uur
Dat vraag ik mij ook af en een deel van de Vikings wordt vervangen

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2021/06/14/nieuwe-all-terrain-patrouillevoertuigen-voor-het-korps-mariniers
Info uit 2021....
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Sparkplug op 19/12/2022 | 22:41 uur
Citaat van: StrataNL op 19/12/2022 | 22:18 uur
Info uit 2021....

Defensie linkt dit bericht zelf aan de BvS10 en de Bv206. Zie onderstaande.

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/materieel/voertuigen/viking-bv-s10

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/materieel/voertuigen/band-vagn-bv-206-d6.



Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 19/12/2022 | 23:27 uur
Het lijkt erop dat een deel wordt vervangen door de Beowulf. Maar de rest dan?
Is dat het "aparte project " ?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 10/02/2023 | 10:53 uur
Cold-Weather All-Terrain Vehicles: NATO Member Programmes 

The combination of climate change and increased tensions with Russia is increasing NATO nations? focus on security interests and military operations in the Arctic and other cold-weather zones.

A significant number of NATO members already operate vehicles optimised for these zones. Several are currently upgrading or replacing their cold-weather fleets.

Several categories of vehicle are designed or optimised for cold-weather operations, including snowmobiles and similar open configurations. This article will focus on medium-sized, enclosed vehicles frequently designated as Cold-weather All-Terrain Vehicles (CATV). These CATVs feature very broad tracks which distribute vehicle weight, reducing ground pressure far below that of wheeled or standard tracked vehicles. This enables them to traverse deep snow as well as ice and broken ground, including steep mountainous terrain.

They are also capable of crossing other difficult terrain, including marsh and bogland, as well as sand. In fact, many of the same NATO units which deploy their CATVs for Arctic and European mountain operations have also dispatched them on missions to Africa, the Middle East and Afghanistan. Depending on configuration, they can be used for personnel transport, medical/casualty evacuation, engineering and logistics vehicles, or as sensor and weapons platforms.

.../....

The Netherlands is also pursuing a dual-track approach to refreshing its inventory. In June 2021 the Dutch MoD announced plans to procure 179 Small All-Terrain Vehicles to replace a portion of the Bv206D and Bv10 currently deployed by the Netherlands Marine Corps. This Future Littoral All-Terrain Mobility Patrols Vehicle (FLATM PV) project will both modernise and expand the ATV fleet. To save time, the MoD is planning to choose an as yet unspecified vehicle which is already in production or production-ready. Requirements include a minimum capacity of four soldiers and the ability to incorporate the latest communications and data systems. Deliveries are supposed to take place in the 2025? 2028 timeframe, to ensure ?future-proof, all-terrain and snow mobility for the light amphibious units.? Previously, in an October 2020 announcement Amsterdam stated they would procure 124 replacement vehicles through the joint Collaborative ATV programme in the 2024-2027 timeframe. In an early 2022 interview the director of the Dutch Defence Materiel Organisation, Vice Admiral Arie Jan de Waard, confirmed that Amsterdam still intends to procure replacements for the Dutch Marines? all-terrain vehicles through the European CATV program.

.../...

https://euro-sd.com/2023/02/articles/29144/cold-weather-all-terrain-vehicles-nato-member-programmes/

Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 10/02/2023 | 10:55 uur
Citaat van: Harald op 19/12/2022 | 23:27 uur
Het lijkt erop dat een deel wordt vervangen door de Beowulf. Maar de rest dan?
Is dat het "aparte project " ?

Of kopen we straks toch nog voertuigen "van de plank" in het European CATV program ?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 10/02/2023 | 11:09 uur
Citaat van: Harald op 10/02/2023 | 10:55 uur
Of kopen we straks toch nog voertuigen "van de plank" in het European CATV program ?

Misschien heeft de oorlog in Oekraine ook hier wat eisen doen veranderen. Ik las toevallig dat wij ook 28 Bv206's leveren aan oekraine dus ook die zullen moeten worden aangevuld
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 30/03/2023 | 08:48 uur
(https://sites.breakingmedia.com/uploads/sites/3/2023/03/AUSAGlobal-06-scaled.jpg)

CitaatThe BvS10 all terrain vehicle was displayed at a booth belonging to BAE SYSTEMS, showing off what the company said was the platform?s equipment flexibility for a variety of missions. (Brendon Smith / Breaking Defense)

Het nieuw (door) ontwikkelde voertuig, deze versie krijgen de Mariniers niet voorals nog, NL keuze is de Beowulf (ongepanserde versie)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 21/06/2023 | 20:35 uur
Een 20 tal 206 gaat in de verkoop  :'(

https://topgear.nl/autonieuws/defensie-verkoopt-lading-bijzondere-speeltjes-voor-een-prikkie/

(https://media.1815.io/topgear/i/width=976&height=549/2023/06/rupsvoertuig-defensie-bandvagn-206-amfibie-2.jpg)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Huzaar1 op 21/06/2023 | 21:12 uur
Citaat van: Harald op 21/06/2023 | 20:35 uur
Een 20 tal 206 gaat in de verkoop  :'(

https://topgear.nl/autonieuws/defensie-verkoopt-lading-bijzondere-speeltjes-voor-een-prikkie/

(https://media.1815.io/topgear/i/width=976&height=549/2023/06/rupsvoertuig-defensie-bandvagn-206-amfibie-2.jpg)

Als het niet meer naar Oekraine kan moet het echt zooi zijn  :cute-smile: .
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 21/06/2023 | 21:57 uur
Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2023 | 21:12 uur
Als het niet meer naar Oekraine kan moet het echt zooi zijn  :cute-smile: .
206 is ongepantserde versie toch ? Misschien ook daarom geen interesse?
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: bergd op 21/06/2023 | 22:20 uur
Citaat van: Thomasen op 21/06/2023 | 22:07 uur
Als je ziet hoe het terrein er daar soms aan toe is, zou je in bepaalde regio's er best van kunnen profiteren.
+1
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 21/06/2023 | 22:28 uur
Citaat van: Harald op 21/06/2023 | 20:35 uur
Een 20 tal 206 gaat in de verkoop  :'(

https://topgear.nl/autonieuws/defensie-verkoopt-lading-bijzondere-speeltjes-voor-een-prikkie/

(https://media.1815.io/topgear/i/width=976&height=549/2023/06/rupsvoertuig-defensie-bandvagn-206-amfibie-2.jpg)

Terwijl de vervanging van de BV206 er nog niet is!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Kornet43 op 21/06/2023 | 23:04 uur
Citaat van: Thomasen op 21/06/2023 | 22:44 uur
Zoals Huzaar hieronder al schreef, als het niet naar Oekraine gaat....
Die dingen zijn een keer op en dan gewoon meer last dan lust.
In het huidige financi?le klimaat hoeven we denk ik niet bang te zijn dat er goed spul de deur uit gaat.
Geen oude sokken weggooien, voor je nieuwe hebt!
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 22/06/2023 | 13:01 uur
Citaat van: Kornet43 op 21/06/2023 | 23:04 uur
Geen oude sokken weggooien, voor je nieuwe hebt!
Dit zijn de exemplaren die geen MLU hebben gehad en niet meer worden gebruikt.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 15/09/2023 | 16:48 uur
BvS10 als modulair platform voor een gevechtsbrigade

(https://soldat-und-technik.de/wp-content/uploads/2023/09/BvS10-AFV_Foto_P-Felstead-e1694764333465.jpg)

Op de DSEi in Londen op 13 september 2023 presenteerde BAE Systems een nieuw concept voor gevechten in de poolgebieden en de Indo-Pacific-regio, gebaseerd op gemechaniseerde formaties, voornamelijk bewapende versies van het BvS10 gepantserde, gelede en terreinwagentype Gebruik BAE Systems Hägglunds. Dienovereenkomstig zou de BvS10 niet langer uitsluitend worden gebruikt als gepantserde personeelscarrier (APC) of als logistiek voertuig, maar zou een volwaardig gepantserd gevechtsvoertuig zijn.

In Londen merkte Darren Restarick, regionaal directeur van BAE Systems Hägglunds, op dat het ruige terrein van het Verre Noorden en de Indo-Pacifische regio sleutelgebieden zijn waar westerse strijdkrachten hun defensiecapaciteiten moeten inzetten in conflictscenario's van de 21e eeuw. Om deze reden, zegt Hägglunds, zal de BvS10 belangrijker worden, "vanwege het unieke terrein waarin je je moet verplaatsen om je taak te voltooien."

"Conflicten hebben aangetoond dat de beschikbaarheid van een voertuig dat in staat is om door al deze complexe terreinen in het Verre Noorden en de Indo-Pacific, maar ook in andere delen van de wereld, te navigeren, van cruciaal belang is om voordeel te behalen in zowel operationele als tactische gevechten. handhaven", aldus Restarick. "We zien dat er een verandering is en dat er behoefte is aan deze mogelijkheid, maar we onderzoeken deze verder dan de gepantserde personeelscarrier. De BvS10 verbetert de manoeuvreerbaarheid op het slagveld door gebruik te maken van het ongekende potentieel van hypermobiliteit, modulariteit en het vermijden van kenmerken."

Restarick beweerde dat de BvS10 de grootste potentiële tactische mobiliteit heeft van alle NAVO-voertuigen die in dienst zijn. Volgens NAVO-definities voor offroad-mobiliteit kan de BvS10 80 procent van het wereldoppervlak bestrijken.

"We hebben het vermogen om op te rukken naar de operationele ruimte, we hebben de capaciteit voor expeditieoorlogvoering, we kunnen zonder ondersteuning oprukken en we kunnen zwemmen", zei hij over de BvS10. "Als we kijken naar het vermogen om loopgraven te overschrijden, kan dit kleine voertuig loopgraven van 2 meter overwinnen – en dat is vergelijkbaar met 8x8-voertuigen en gepantserde personenwagens, die beide zijn ontworpen om samen te werken met gevechtstanks. "Dus als we de mogelijkheden van een gepantserde personeelscarrier willen uitbreiden, kunnen we nu zien dat dit voertuig nog steeds kan concurreren met tanks binnen het raamwerk van de capaciteitenmatrix."

De lage bodemdruk van de BvS10, voegde Restarick eraan toe, betekent ook dat hij terrein kan doorkruisen zoals stuifmoerassen die andere gevechtsvoertuigen eenvoudigweg niet aankunnen, terwijl de breedte, die smaller is dan de meeste gevechtsvoertuigen, betekent dat de BvS10 in bosgebieden kan doordringen. en daar manoeuvreren. Restarick merkte ook op dat het relatief kleine formaat van de BvS10 betekent dat één enkel voertuig kan worden vervoerd op een C-130-transportvliegtuig, twee op een A400M en vier op een C-17.

Hoewel Restarick erkende dat de bepantsering van de BvS10 slechts NAVO Stanag Level 2 is, wees hij erop dat de hypermobiliteit ervan de overlevingskansen "exponentieel vergroot", waardoor het in gebieden kan manoeuvreren die een vijand niet zou bedekken in het proces, waardoor mogelijk "de ISTAR-matrix van de tegenstander wordt overbelast". ."

Aan de hand van het voorbeeld van het modulaire gevechtsvoertuig BvS10 dat BAE Systems op zijn stand op DSEi 2023 tentoonstelde, legde Restarick uit dat de achtercabine is uitgerust met een flexibel Moog-missieplatform, geleide raketten van het Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS), een RBS 70 korte -bereik - Grond-lucht raketwerper en een 360° radar, terwijl de voorste cabine een op afstand bestuurbaar wapenstation bevat, een Dillon Aero Minigun van 7,62 mm x 51 kaliber.

Hij wees er echter op dat het voertuig niet is gespecificeerd in termen van de uitrusting ervan met wapens. "Je kunt het vullen met alles wat je maar wilt. Het gaat gewoon om het demonstreren van een capaciteit", zei hij, en voegde eraan toe: "Het belangrijkste voor mij is dat de BvS10 kan worden geconfigureerd om tegen vrijwel elke dreiging in een moderne operationele omgeving te worden gebruikt."

Gezien het feit dat BAE Systems feitelijk het idee van een nieuwe gemechaniseerde formatie verkoopt en niet alleen een nieuwe BvS10-variant, rees de vraag of het bedrijf zijn marketinginspanningen in eerste instantie zou richten op de Noordse NAVO-landen die al dergelijke voertuigen inzetten en daarom bekend met hun mogelijke toepassingen.

"Ja, het hoge noorden is absoluut een gebied waar we ons op concentreren," antwoordde Restarick. "Het is veel gemakkelijker om het concept te verkopen aan landen die eerder Bv206 of BvS10 hebben gebruikt om ze te vervangen."

"Natuurlijk is het een grote uitdaging om dit denkproces te begrijpen en vervolgens te veranderen, maar we moeten ook niet vergeten dat ze voor een nieuwe uitdaging staan. Hun huidige capaciteiten zijn niet in staat om in het hoge noorden te manoeuvreren in de mate die zij zouden willen. Dus als we vroeg genoeg kunnen beginnen, zodat de leidinggevenden die analyse kunnen maken en kunnen zeggen: 'Dit is echt; "Dit is hoe een capaciteit aanzienlijk kan worden ondersteund door BvS10' - vooral binnen de verkennings- en infanteriebrigades - dan denk ik dat we in het juiste stadium zijn om het juiste advies te geven over deze vragen."

"Het gaat erom degenen te informeren die deze analyse uitvoeren", zei Restarick. "We zien veel veranderingen: wat gaat er in de toekomst met de M113 [gepantserde personeelscarrier] gebeuren? Waarmee worden deze voertuigen vervangen? Voor mij is dat het antwoord."

https://soldat-und-technik.de/2023/09/mobilitaet/35658/bvs10-als-modulare-plattform-fuer-eine-kampfbrigade/
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Parera op 05/10/2023 | 20:41 uur
Een van de mogelijke toekomstige voertuigen van het KMARNS?

MRZR Alpha 6×6 – nieuwe operationele concepten dankzij meer laadvermogen en opslagruimte
(https://soldat-und-technik.de/wp-content/uploads/2023/10/Polaris-ALPHA-6x6_1@Polaris-e1696420162921.jpg)

https://soldat-und-technik.de/2023/10/mobilitaet/35751/mrzr-alpha-6x6-neue-einsatzkonzepte-dank-mehr-nutzlast-und-stauraum/

Het is een verlengde variant van de standaard MRZR Alpha 4x4

https://military.polaris.com/en-us/mrzr-alpha/

(https://cdn1.polaris.com/globalassets/military/2020/model/vehicle-cards/v2/mrzr_alpha-high-tan-4-seat-new.png)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: ridivek op 29/10/2023 | 16:02 uur
Ik heb het vermoeden dat de mariniers naar drie verschillende voertuigen gaan.
tbd x : De MLU van de BvS10 Viking, gepantserde gevechtsvoertuigen.
50-100x De BvS10 Beowulf ongepantserde ondersteuningsvoertuigen (FLATM-BV)
179x En all-terrain patrouille voertuigen [4x4] (FLATM-PV).
De huidige / voormalige voertuig-vloot bestond uit BvS10 Vikings; BV206 en Landrovers.
In de behoeftestellingsbrief voor FLATM-BV stond:
CitaatMet deze brief informeer ik u over de behoeftestelling van het project Future Littoral All Terrain Mobility Band Vagn (FLATM BV). Dit project voorziet in een deel van de vervanging van de huidige, binnenkort verouderde BV206D en Viking voertuigen. Het betreft dat deel van de voertuigen dat een ondersteunende taak heeft.
...
De kwantitatieve behoefte van het project FLATM BV is gebaseerd op de behoefte aan ondersteunende voertuigen en bedraagt 124 stuks.

In het DPO2023 onder FLATM-BV; staat:
CitaatProjecttoelichting
Dit project voorziet in de vervanging van de huidige BV206D en Viking-voertuigen voor zover deze een ondersteunende taak hebben. De kwantitatieve behoefte berust op het nieuwe optreden van het Korps Mariniers en bedraagt tussen de 50 en 100 ongepantserde voertuigen. Daarnaast wordt een optie op extra voertuigen opgenomen in het contract voor het geval de realisatie van het kleinere all-terrain patrouillevoertuig (FLATM-PV, zie aldaar) niet haalbaar of kosteneffectief blijkt.

De behoefte aan ongepantserde voertuigen is naar beneden aangepast. Dit wekt bij mij de indruk dat de gepantserde BvS10 Vikings blijven een en MLU gaan krijgen.

In DPO 2023 staat bij FLATM-PV:
CitaatProjecttoelichting
Dit project voorziet in de mobiliteit van lichte amfibische eenheden. Om operationeel relevant te zijn moeten de nieuwe voertuigen over een hoge terreinmobiliteit beschikken, inzetbaar zijn voor amfibische landingen en inzetbaar zijn onder extreme weersomstandigheden. Ook moeten zij voldoende
transportmogelijkheden bieden voor vier militairen en hun operationele uitrusting.
Daarnaast moeten de voertuigen voldoende flexibiliteit hebben voor toekomstige C4I, wapensystemen en sensoren en moeten ze beschikken over een ringmount.
De kwantitatieve behoefte van het project FLATM PV bedraagt 150-200 stuks in één "general support" variant.

In denk dat de Polaris MRZR Alpha, arctic een optie zou kunnen zijn voor de FLATM-PV
(https://www.shephardmedia.com/media/cache/images/images/article/MRZR_Alpha_Arctic_mobility_platform/a14ec3a9e7d1bfa1e94ecd6d64c9718e.jpg)
shephardmedia; MRZR Alpha (https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/sof-week-2023-mrzr-alpha-will-receive-new-capabilities/)

De defenture diesel quad of voertuigen van REEQ zijn te klein.
REEQ Quad link (https://www.reeq.com/?pagina=Equipment_transport_UTV) or 4x4 /6x6
(https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/365637040_611965251052015_1017203500842839957_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=uDOSd94HAP8AX-nMI53&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfBtHRrP7m_V0rneojIDShMnI4Ki4ea99C9qJyazkK3ouQ&oe=65441065)
Ik vind de Reeq Quad op de defenture scorpion lijken.
(https://www.defenture.com/wp-content/uploads/2021/11/EUROSTORY1.jpg)

Geen idee meer waar; maar Reeq heeft hun quad met tracks getest in Nederland, en er is ook een render met tracks onder een defenture voertuig.
Mogelijk dat de Mammoth met optioneel tracks geschikt is voor FLATM-PV.
Deze laatste optie heeft mijn voorkeur boven de Polaris MRZR Alpha Actic.
 
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 17/11/2023 | 16:18 uur
Zou een tracked versie van MUTT een toevoeging kunnen zijn voor de Mariniers in de Artic ?
Een bewapende versie hoeft nog niet eens.

(https://i.ytimg.com/vi/VCEQLJCDxRU/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCPsQPE0MY4-FOeMtjgCEzF-zE22w)

Multi-Utility Tactical Transport (MUTT)
MUTT is a semi-autonomous robotic platform that reduces physical burden on the dismounted Soldier and can be equipped with an array of Modular Mission Payloads. It is the most intuitive, capable and reliable UGV ever produced and the first of its kind to be selected for service alongside dismounted troops. MUTT uses unique methods of control, such as the dismount following tether or the easy-to-use one-handed RC controller, which minimize Soldiers' physical and cognitive loads during dismounted missions
https://www.gdls.com/s-met/

Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 18/11/2023 | 14:29 uur
Nee, hebben ze alleen maar last van.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: ridivek op 19/11/2023 | 00:18 uur
Kies dan die van REEQ (https://www.reeq.com/?pagina=Remote_control)
Linkedin video (https://gr.linkedin.com/posts/dchrono_autonomous-quad-electricvehicle-activity-6660878289357283328-wz3Z)
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: StrataNL op 19/11/2023 | 22:23 uur
Citaat van: ridivek op 19/11/2023 | 00:18 uurKies dan die van REEQ (https://www.reeq.com/?pagina=Remote_control)
Linkedin video (https://gr.linkedin.com/posts/dchrono_autonomous-quad-electricvehicle-activity-6660878289357283328-wz3Z)
Wat moet een marinier hier in de arctic mee.
Titel: Re: Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers
Bericht door: Harald op 19/02/2024 | 12:25 uur
BvS10 in Boden   ( blijft een geweldig voertuig )

BvS10 effortlessly navigates the most challenging terrains, and truly thrives in the snow. With a special thank you to Norrbotten Regiment I 19 in Boden, for hosting us and for their everyday commitment to defend Sweden.