OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur


Master Mack


Harald

Niederlande: Hull Vane f?r die GRONINGEN
https://marineforum.online/niederlande-hull-vane-fuer-die-groningen/

(artikel vertaald via Google Translate)



Begin juni 2022 is in Den Helder de eerste Hull Vane voor de Koninklijke Marine afgeleverd. Dit is een schot onder de achtersteven dat schepen sneller en stiller laat varen, waardoor ze effici?nter worden en tegelijkertijd hun zeewaardigheid verbeteren. Dit schot wordt begin 2023 geplaatst op de spiegel van de "Zr.Ms. Groningen", een van de vier 108 meter lange en met 3.800 ton zware oceaanpatrouillevaartuigen (OPV) van de "Holland"-klasse.

Ontwikkeling

In 2015 berekende de Nederlandse hydrodynamica-specialist Hull Vane BV, de patenthouder, in een studie dat de geleideplaat de jaarlijkse brandstofkosten voor een patrouilleschip met ongeveer 13% zou kunnen verlagen. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) van het Nederlandse Ministerie van Defensie heeft nadere onderzoekscontracten afgesloten met betrekking tot de functionaliteit en de structurele sterkte van de geleideplaat en de optimalisatie van de zee-eigenschappen van het draagvoertuig. Dit werk werd gefinancierd door het kleine Nederlandse bedrijf MIND (Military Innovation by Doing). Bijzonder, maar een goed voorbeeld van nieuwe processen die innovaties voor defensie haalbaar maken.

functie

Terwijl een profielvleugel op het "lichte" vliegtuig lift genereert, genereert het schot onder de "zware" staart een onderdruk achter het schip door de versnelde waterstroom aan de bovenzijde, waardoor de staartgolf wordt verminderd - wat resulteert in meer voortstuwing met hetzelfde energieverbruik. Door de directe verbinding tussen het golfsysteem van een schip en zijn voortstuwingsvermogen - golftoppen zijn het bewijs van wrijvingsverliezen als gevolg van ongunstige stromingsomstandigheden op de scheepsromp - vermindert elke reductie van de hekgolf ook het brandstofverbruik. Dit werkt op dezelfde manier als een bulbsteven, die de boeggolf vermindert en een positief effect heeft op het gehele golfsysteem van een schip.

implementatie

Als resultaat van het prestatieoptimalisatieonderzoek werd het bouwcontract gegund en werd de grootste en zwaarste keerplaat ooit gebouwd bij Hull Vane BV voltooid - die nu klaar is voor installatie wanneer de "Groningen" de volgende keer wordt aangemeerd. Volgens de fabrikant zijn er inmiddels meer dan 40 van dergelijke baffles in gebruik op een groot aantal scheepstypes, waardoor deze techniek zeker als bewezen te noemen is en ook buitenlandse marines dit project met grote belangstelling volgen.

Tactisch voordeel

Naast energiebesparing, wat automatisch leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot, biedt de deflector ook tactische voordelen voor het schip. Hij zal een hogere topsnelheid hebben met hetzelfde motorvermogen terwijl hij zijn trim over alle snelheidsbereiken behoudt. Helikopterlandingen zullen veiliger zijn bij ruw weer en de verwachting is dat het te water laten en bergen van de snelle dochterboot via de achterstevenbaai van de "Groningen" met minder risico kan gebeuren. Bovendien vermindert een lager kielzog zowel het geluidsniveau en dus de detectiebereiken onder water, als de optische "sleep" als handelsmerk voor verkenning vanuit de lucht of ruimte. Niet geheel onbelangrijk voor een marineschip, zeker in oorlogstijd!

https://www.youtube.com/watch?v=hdNx97YqFQQ

Master Mack

P843 in dok bij Damen in Amsterdam.

Lex

Directe oorzaak van brand op marineschip Zr.Ms. Zeeland blijft onduidelijk. Preventieve controles op de andere patrouilleschepen brachten geen bijzonderheden aan het licht

DEN HELDER
Onderzoek door een extern bedrijf heeft niet uitgewezen wat de oorzaak is van de fikse brand die begin juli op marineschip Zr.Ms. Zeeland woedde.
Tijdens regulier onderhoud in een droogdok in Den Helder brak er in de nacht van zondag 3 op maandag 4 juli een behoorlijke brand uit op het zogeheten ocean-going patrol vessel (OPV). Daarbij liep het patrouilleschip forse schade op. Op het moment van de brand was er geen personeel aan boord.

,,Na onderzoek door een extern bedrijf is het niet mogelijk expliciet een directe oorzaak van de brand aan te wijzen??, zo meldt een woordvoerster van Defensie desgevraagd. ,,De bron betreft een verbinding en een elektrische schakelkast. Preventief zijn alle OPV?s gecontroleerd. Hierbij zijn geen bijzonderheden aangetroffen.??

Het is nog onduidelijk wat de schade precies is en wanneer Zr.Ms. Zeeland precies weer inzetbaar is. ,,Inmiddels zijn de eerste stappen gezet om de schade van de brand op te lossen. De werkzaamheden van het benoemd onderhoud gaan zoveel mogelijk door en behouden veelal de beoogde voortgang. Voor de specifieke reiniging van systemen, ventilatie en elektrische componenten zijn stappen gezet naar verschillende specialistische bedrijven. Voor het herstel van de directe brandschade wordt een Plan van Eisen opgesteld. Zodra het Plan van Eisen gereed is, kan de totale impact op de voortgang worden bepaald.??

Afgelopen weekeinde ontstond er een brand op onderzoeksschip GeoSea dat ligt aangemeerd in de marinehaven. Daarbij kwam veel rook vrij. De oorzaak van de brand was een brandende accu. ,,Over deze brand heb ik op dit moment niet meer informatie??, zo reageert de woordvoerster.

NHD, 22-12-2022, 10:38

Huzaar1

Positief voor de klasse. Als ze deze schade kunnen hebben, zelfs economisch, mag je spreken over een sterk schip.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Dat is positief. We kunnen elke eenheid gebruiken tot de vervanging over .... jaren in het water ligt.

Harald

Gevolgen van brand voor patrouilleschip Zeeland nog niet duidelijk

Begin juli ontstond brand aan boord van Zr.Ms. Zeeland. Het zou de ernstigste brand op een Nederlands marineschip in vele jaren blijken te zijn. De brand zorgde volgens een bericht op Defensie.nl voor schade die "op verschillende plaatsen aanzienlijk" was. Nu, bijna vier maanden later, is er nog weinig nieuwe informatie naar buiten gekomen over het patrouilleschip. Een marinewoordvoerder laat weten dat wel werkzaamheden aan het schip voor het onderhoud worden uitgevoerd, al is onduidelijk wat de impact is van de schade. Wel is zeker dat de schade te herstellen is en de Zeeland uiteindelijk weer naar zee zal gaan.

..../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Gevolgen-brand-voor-patrouilleschip-Zeeland-nog-niet-duidelijk-281022.html

Master Mack

Blijft wel stil rond de Zeeland wat betreft repareren of weg saneren.

Master Mack

Dus de 4x ASWF wordt weer het 22D ontwerp met extra grote Multi Mission Bay met Hydrograaf achtig schepen met raketten aan boord. Dan 6x Crossover in de meest complete uitvoering 2x helispot 2x lanceerpositie UAV. Dock voor 2 grote landingsschepen. Maximale multi mission bay voor 2x kleine landingsboot en 2x raketdragers. En met 4x sub en 4x LCF vervangers is de marine weer op de been.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2022 | 14:27 uur
Dit stond in de DN22. Ben benieuwd waar het heengaat.

CitaatDe nieuwe schepen moeten geschikt zijn voor amfibische operaties met onder andere mariniers, ook in het hoogste deel van het geweldsspectrum

Dit zegt al genoeg ! geen OPV's meer. Maar het is de vraag of het nieuwe type schip geheel opgetopt wordt kwa bewapening of dat het altijd afhankelijk is van andere schepen.

Bewapenende "Crossovers" lijkt wel te voldoen aan deze eis.

Huzaar1

Dit stond in de DN22. Ben benieuwd waar het heengaat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Wim1955

In antwoord op vragen over de Defensienota:

"In plaats van de huidige twee Landing Platform Docks (LPD's) en de vier Oceangoing Patrol Vessels (OPV's) is een nieuwe klasse van zes schepen voorzien die de taken van deze schepen zal combineren." (p. 18)

"Ook andere oppervlakteschepen zullen waarschijnlijk gaan beschikken over kleine tot middelgrote onbemande vaartuigen of vliegtuigen. In het bijzonder betreft dit de vervangers van de M-fregatten en daarnaast de huidige LPD's en de OPV's, en de vervangers daarvan. Deze onbemande vaartuigen en vliegtuigen zullen functioneren als extra ogen en oren van de schepen. Momenteel is een studie gaande naar wat voor onbemande toestellen dit moeten zijn." (p. 19)

"111   Op welk dreigingsbeeld en geweldsspectrum is de gezamenlijke vervanging van de LPDs en OPVs voorzien, aangezien zeker de OPVs alleen bedoeld zijn voor acties lager in het geweldsspectrum en de mariniers onder de in de Defensienota beoogde transitie juist met eigen gevechtssteun (ook vanaf schepen) in het gehele geweldsspectrum inzetbaar moeten zijn?

De nieuwe schepen moeten geschikt zijn voor amfibische operaties met onder andere mariniers, ook in het hoogste deel van het geweldsspectrum. Daarnaast kunnen ze taken uitvoeren waarvoor de huidige Ocean going Patrol Vessels (OPV's) zijn bedoeld, zoals maritieme patrouilletaken en het verlenen van noodhulp." (p. 31)

Wim1955

Ik zou niet te veel verwachten van Prinsjedag. De begroting is nooit het moment om grote aankopen aan te kondigen. Als er al iets groots komt, dan over de legering. Tot nu toe worden de kamerbrieven over materieelprojecten redelijk op tijd naar de kamer gestuurd. De laatste jaren werden materieelaankopen in april/mei en oktober aangekondigd, ruim voor het algemeen overleg over materieel. Ik zie dat nu ook weer gebeuren. Maar dan alleen wat in de defensienota is aangekondigd. En dat is niet waarop hieronder wordt gehoopt.

Parera

Citaat van: silvester herc op 16/08/2022 | 22:02 uur
Ik verwacht ook dat er met Prinsjesdag meer bekend wordt wat betreft de Marine en de andere krijgsmachtonderdelen, wat betreft KM schepen die men wil bouwen in een tijdsbestek van 10 jaar als ik het goed begrijp tot 2032 moet er wel de vaart in gezet worden wat betreft ontwerpen en Bouw lijkt mij of het wordt net zoals met de Onderzeeboten uitstel en nog eens uitstel :glare:

Laten we hopen dat de ogen in Den Haag nu toch wel geopend zijn door de Russische acties in Ukraine. Men moet nu toch wel inzien dat het tijd is om een inhaalslag te maken.

Marineschepen zijn nu eenmaal geen MOTS producten die zomaar "gekocht " kunnen worden. De aankoop, ontwerp en bouw duurt simpel gezegd gewoon een paar jaar.

Daarom moeten we heel goed kijken naar wat willen we kopen en welke hoeveelheden, door het uitbreiden van aswf bouw programma drukken we de kosten ook nog eens. Voor onze KM 3 a 4 stuks , voor de Belgen 3 stuks en nog een of twee export klanten zou heel goed zijn.

Daarna door met het AWWF (vLCF) en als laatste nog het vervangen van de 2/3 overgebleven OPV's en de LPD's.

Dan is de oppervlakte vloot weer in staat haar taken uit te voeren.