Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Jellington

Citaat van: Strata op 25/06/2014 | 01:37 uur
Met een torpedo kun je geen landdoelen bestoken, met een NSM wel.

Ik zie het al, ik had het artikel zelf nog niet gelezen en was er dus van overtuigd dat de NSM alleen maar voor doelen op zee was.
Lijkt mij ook wel een geschikte vervanger voor de Harpoon, dan heeft Nederland ook eens een degelijke land-attack capability.

Zeewier

Citaat van: Jellington op 25/06/2014 | 01:25 uur
Ik heb een vraag, wat heeft een onderzeeboot aan zo'n missile als het al torpedo's heeft?
Met canister lancering heb je geen VLS nodig. Past in de 533 mm torpedobuizen.

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 24/06/2014 | 16:26 uur
Interessant, als het mee zit heeft de KM een overeenkomst met de KLu, naast stealth een aanvalswapen uit de zelfde familie en aangezien NL en NO beide in zowel het F35 programma zitten als in de ontwikkeling van de Walrus opvolger zie ik synergie  :angel:

Wellicht ook een attractieve optie voor de AGM 84 harpoon vervanging a/b van de (nieuwe)fregatten en indien men in Den Haag ooit weer het licht ziet, een bewapening voor MPA's
Heb ik allemaal al een keer hier voorzichtig voorgesteld. Maar ik ben dan ook al een jaar op de hoogte van deze canister launched NSM. ;) Met SSK (SSG?) onderzeeboten & de F-35 heeft Nederland twee onzichtbare platformen om kruisraketten te lanceren. Biedt dat voldoende dreiging en verzekering voor de Baltische staten om 'iets' anders uit te faseren? Wellicht geen strategische, maar in ieder geval kunnen tactische landdoelen (mobiele vuurleidingsradar) worden uitgeschakeld.

Ook biedt Kongsberg goede aansluiting op het Neder-Noorse samenwerkingsproject voor de spionage satelliet. Daarnaast eigen intel van MQ-9 Reaper drones. Alles valt samen.

StrataNL

Citaat van: Jellington op 25/06/2014 | 01:25 uur
Ik heb een vraag, wat heeft een onderzeeboot aan zo'n missile als het al torpedo's heeft?

Met een torpedo kun je geen landdoelen bestoken, met een NSM wel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Ik heb een vraag, wat heeft een onderzeeboot aan zo'n missile als het al torpedo's heeft?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#726
Citaat van: www.navyrecognition.com Vandaag om 04:13
Kongsberg unveils for the first time a Submarine Launched NSM at Balt Military Expo 2014


Interessant, als het mee zit heeft de KM een overeenkomst met de KLu, naast stealth een aanvalswapen uit de zelfde familie en aangezien NL en NO beide in zowel het F35 programma zitten als in de ontwikkeling van de Walrus opvolger zie ik synergie  :angel:

Wellicht ook een attractieve optie voor de AGM 84 harpoon vervanging a/b van de (nieuwe)fregatten en indien men in Den Haag ooit weer het licht ziet, een bewapening voor MPA's

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kongsberg unveils for the first time a Submarine Launched NSM at Balt Military Expo 2014

Tuesday, 24 June 2014

At the 13th Baltic Military Fair BALT-MILITARY-EXPO 2014 currently held in Gdansk, Poland, Kongsberg shows for the first time a concept of a submarine launched variant of its NSM (Naval Strike Missile). The missile is based on the JSM (the variant specifically designed to fit inside the F35 JSF jet's weapons bay). Kongsberg with its partner Nammo will design a specific booster to launch the missile after breaking out of the water.

Navy Recognition learned that the missile itself may be longer in size than the JSM in order to give it more range. This will be decided during the program definition phase in the 2nd half of 2014. The submarine launched NSM will be dual mission capable (both surface and land) but with emphasize on land attack missions.

The original NSM has a range of about 200 Km. Kongsberg is aiming at more than 300 Km for the submarine launched variant (but is still planning to remain below the limit set by international treaties regarding export of cruise missiles).

The capsule of the missile would be compatible with NATO's standard 533mm torpedo tubes allowing for potential interest from Norway, Poland, Germany, Netherlands and other countries.

In the program, Kongsberg is prime contractor with partnerships with Nammo and the FFI (Norway's Defense Research Establishment).

Zie link voor de plaatjes.

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1847


     



jurrien visser (JuVi op Twitter)

#724
Citaat van: mandaje op 19/06/2014 | 16:00 uur
Grote vraag natuurlijk is wat de opvolger van de Walrus klasse moet kunnen. Is blue water ops een vereiste of is ocean-transit goed genoeg.

Gezien de mondiale explosieve groei van onderzeebootgebruikers en onderzeeboten in beide segmenten zou ik sterk willen pleiten voor een vol operationele dual rol.

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2014 | 15:42 uur
Nederland heeft nu eenmaal die unieke tussenmaat die ze geschikt maakt voor zowel blue als brownwater ops met een prima voortzettingsvermogen.

Ik heb geen idee of 4000 tonner de brownwater ops bemoeilijkt, daar weet vast iemand op dit forum meer over te vertellen...

Grote vraag natuurlijk is wat de opvolger van de Walrus klasse moet kunnen. Is blue water ops een vereiste of is ocean-transit goed genoeg.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 19/06/2014 | 15:43 uur
Oke, ik vroeg het me af omdat ik op dit forum vaak heb gehoord dat de U216 juist de ideale vervanger zou zijn (zo kwam het in ieder geval over).

Dat idee heb ik ook, maar de omvang roept nog enig vraagteken op.

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2014 | 15:42 uur
Nederland heeft nu eenmaal die unieke tussenmaat die ze geschikt maakt voor zowel blue als brownwater ops met een prima voortzettingsvermogen.

Ik heb geen idee of 4000 tonner de brownwater ops bemoeilijkt, daar weet vast iemand op dit forum meer over te vertellen...

Oke, ik vroeg het me af omdat ik op dit forum vaak heb gehoord dat de U216 juist de ideale vervanger zou zijn (zo kwam het in ieder geval over).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 19/06/2014 | 15:35 uur
Waarom zou de U216 te groot zijn voor Nederland? Dat die een stuk groter is dan de Walrus dat klopt, maar te groot?

Nederland heeft nu eenmaal die unieke tussenmaat die ze geschikt maakt voor zowel blue als brownwater ops met een prima voortzettingsvermogen.

Ik heb geen idee of 4000 tonner de brownwater ops bemoeilijkt, daar weet vast iemand op dit forum meer over te vertellen...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 19/06/2014 | 15:29 uur
Nu begrijp ik ook waarom 4 miljard niet genoeg zou zijn voor 4 opvolgers van de Walrus klasse. Een U216 kost 1,2 miljard EUR, ex btw en is daarmee evenduur als de nucleaire Barracuda class van de fransen.

Nu is een maatje 4K ton, wellicht niet iets te groot voor de KM, maar bij een serie van 20+ kan er vast een aanzienlijk bedrag van de prijs af.

Welk concept het ook gaat worden, in aanschafprijs (ex btw) vermoed ik dat we per schip over de 750 mjn euro gaan. Er circuleert een onofficieel rekenmodel van 3.85 mjd euro voor 4 schepen waarbij nog geen behoeftestelling naar de Kamer is gegaan en zeker nog geen (officieel) planbudget. Hierover wordt in Q1/2015 meer duidelijk.

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2014 | 12:57 uur
Germans submarines now appear the safer replacement bet (Australië)

Hier duikt de U216 weer eens op: Aus 12+NL/NO 8-10 maakt toch een interessante serie van 20-22 subs.

Misschien is de U216 te groot voor NL en No, de U214 is te klein, dus wellicht is een niet bestaande U215 wel de juiste oplossing?

http://www.afr.com/p/germans_submarines_now_appear_the_GB2ZKVWdhcmmlnRJB6BpqI

Waarom zou de U216 te groot zijn voor Nederland? Dat die een stuk groter is dan de Walrus dat klopt, maar te groot?

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2014 | 12:57 uur
Germans submarines now appear the safer replacement bet (Australië)

Hier duikt de U216 weer eens op: Aus 12+NL/NO 8-10 maakt toch een interessante serie van 20-22 subs.

Misschien is de U216 te groot voor NL en No, de U214 is te klein, dus wellicht is een niet bestaande U215 wel de juiste oplossing?

http://www.afr.com/p/germans_submarines_now_appear_the_GB2ZKVWdhcmmlnRJB6BpqI

Nu begrijp ik ook waarom 4 miljard niet genoeg zou zijn voor 4 opvolgers van de Walrus klasse. Een U216 kost 1,2 miljard EUR, ex btw en is daarmee evenduur als de nucleaire Barracuda class van de fransen.