Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ronald Elzenga


Ronald Elzenga

#45
Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 12:38 uur
Waarom moet er in hemelsnaam een helikopter kunnen landen op een mijnenjager als Amazon nu al pakketjes kan bezorgen met drones?
Voor het af-en aanvoeren van personeel en materiaal. Voor de inzet van kleine en grotere heli-UAVs. Voor inzet bij humanitaire of patrouilletaken. Bovendien is de overdekte bebouwing bruikbaar voor beschutte opslag en werkruimte(s). Vergeet niet dat deze grotere MCM vaartuigen vaak ver van huis (gaan) opereren. Mijnendreiging tegen vitale/strategische belangen ook ver van huis groot en groeiend en dus noodzaak daar te kunnen optreden.

Ace1

#44
Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 12:38 uur
Waarom moet er in hemelsnaam een helikopter kunnen landen op een mijnenjager als Amazon nu al pakketjes kan bezorgen met drones?

Ik reageer alleen op een posting van Strata meer niet en de Damen MRAV is een goede vervanger voor de Snelliusklasse Hydrografische Opnemingsvaartuigen (HOV), de Pelikaan ondersteuningsvaartuig,  Torpedowerkschip Mercuur en dan bedoel ik de versie  MULTI-ROLE AUXILIARY VESSEL 1600.

http://products.damen.com/en/ranges/multi-role-auxiliary-vessel/multi-role-auxiliary-vessel-1600







Huzaar1

Citaat van: Belgje op 17/12/2016 | 12:40 uur
Landen wel, opbergen niet.

Nou vertel, waarom moet een mijnenjager een heli deck hebben?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 12:38 uur
Waarom moet er in hemelsnaam een helikopter kunnen landen op een mijnenjager als Amazon nu al pakketjes kan bezorgen met drones?

Landen wel, opbergen niet.

Huzaar1

Waarom moet er in hemelsnaam een helikopter kunnen landen op een mijnenjager als Amazon nu al pakketjes kan bezorgen met drones?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 06/12/2016 | 00:12 uur
Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

Je kan ook afvragen of een hangaar voor dit soort schepen wel nodig is.  De Tydeman had ook een helidek zonder hangaar en hoe vaak is daar nu een Lynx helicopter opgeland?


Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/12/2016 | 11:55 uur
Dat valt op te lossen door een telescoptische hangaar.
De Duitse firma Aljo heeft daar een prima oplossing voor.

...
Zou een oplossing zijn op het Damen Multi-Role Auxiliary Vessel 3600. Maar er is al wel een kleine hangaar voor heli UAVs. Ook kan met de kraan de opslag onder het helidek worden bereikt. Ik denk dat een hangaar niet nodig is voor de taakstelling. Het helidek al een hele bruikbare vooruitgang.


http://products.damen.com/en/ranges/multi-role-auxiliary-vessel/multi-role-auxiliary-vessel-3600

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 06/12/2016 | 00:12 uur
Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

Dat valt op te lossen door een telescoptische hangaar.
De Duitse firma Aljo heeft daar een prima oplossing voor.

http://aljo.de/eng/marine.html#solutions




Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 06/12/2016 | 08:35 uur
De piste van een vervanging van de Belgica door een MRAV werd trouwens gisteren op Twitter door de MinDef van tafel geveegd. Ik vermoed dat de nieuwe MCM's flink grotere schepen zullen zijn die ook andere taken kunnen uitvoeren dan mijnenbestrijding. Zoals eens voor de Afrikaanse kust gaan liggen om daar de banden aan te halen.
Dat denk ik ook. Binnen de huidige plannen zal dat denk ik worden overgenomen door de 6 beoogde MCM-vaartuigen. Gezien de grote dreiging van mijnen nog lijkt me dit een beetje krap allemaal. Nog 2 extra MCM vaartuigen op termijn aankopen denk ik de oplossing voor Belgiƫ. De Damen multi-role auxiliary vessel 3600 blijft voor mij een geschikte kandidaat in deze.
http://products.damen.com/en/ranges/multi-role-auxiliary-vessel/multi-role-auxiliary-vessel-3600

Micheltje

Citaat van: Belgje op 06/12/2016 | 08:35 uur
De piste van een vervanging van de Belgica door een MRAV werd trouwens gisteren op Twitter door de MinDef van tafel geveegd. Ik vermoed dat de nieuwe MCM's flink grotere schepen zullen zijn die ook andere taken kunnen uitvoeren dan mijnenbestrijding. Zoals eens voor de Afrikaanse kust gaan liggen om daar de banden aan te halen.

Zou het ook zo maar kunnen zijn dat ze ondersteunende taken kunnen gaan leveren zoals de Hydrografie vaartuigen ook doen?

Belgje

De piste van een vervanging van de Belgica door een MRAV werd trouwens gisteren op Twitter door de MinDef van tafel geveegd. Ik vermoed dat de nieuwe MCM's flink grotere schepen zullen zijn die ook andere taken kunnen uitvoeren dan mijnenbestrijding. Zoals eens voor de Afrikaanse kust gaan liggen om daar de banden aan te halen.

Belgje

Citaat van: ARM-WAP op 06/12/2016 | 00:12 uur
Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

MQ-8 erop en gaan.

ARM-WAP

Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 05/12/2016 | 11:39 uur
Bij mijn weten zijn er maar 5 tripartites in gebruik.
Klopt, ik wou dat eerder al bevestigen maar de WiFi deed het niet goed genoeg...

Hebben we nu nog:
Aster, Bellis, Crocus, Narcis en Primula. De Aster zou momenteel gebruikt worden voor spares... :'(  :sick:

Myosotis werd "verkocht" aan de Bulgaren (verpatst met dezelfde deal als de overblijvende E-71/Wielingen-klasse. Wielingen, Westdiep en Wandelaar)
Dianthus, Fuchsia en Iris werden verkocht aan de Fransen (dat waren de Belgische CMT's die in de Golf gediend hebben)