Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Harald op 04/03/2024 | 11:48 uur:hrmph: ach.. dat weet ik niet hoor, we leven allemaal in dezelfde wereld. tja sommige mensen hebben idd een andere kijk op de wereld of zijn in hun opvattingen helemaal niet van deze wereld.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat je dit scenario/tijdlijn helemaal niet wilt.
De Walrussen moeten zo snel mogelijk vervangen worden, straks hebben we nog maar 2 stuks in de vaart en deze tijd moet zo kort mogelijk zijn.

Maar die levertijden kwamen van een eerdere posting en waar Enforcer ook naar verwijst. zodoende die 14+ jaar kwa levertijd



Lekker boeiend, dan zijn ze er over 14 jaar. Het opheffen van de onderzeedienst.. kom de fuk on.



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 11:09 uurAch welnee,  je snapt de wereld situatie echt niet als je denkt dat dit uberhaubt een scnenario is.

:hrmph: ach.. dat weet ik niet hoor, we leven allemaal in dezelfde wereld. tja sommige mensen hebben idd een andere kijk op de wereld of zijn in hun opvattingen helemaal niet van deze wereld.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat je dit scenario/tijdlijn helemaal niet wilt.
De Walrussen moeten zo snel mogelijk vervangen worden, straks hebben we nog maar 2 stuks in de vaart en deze tijd moet zo kort mogelijk zijn.

Maar die levertijden kwamen van een eerdere posting en waar Enforcer ook naar verwijst. zodoende die 14+ jaar kwa levertijd


Citaat van: Poleme op 03/03/2024 | 01:19 uurTKMS heeft bewezen dat na contract tekening de eerste boot al 7 jaar later in dienst kan worden gesteld.

Saab-Kockums kan dat in 9 jaar tijd.  Naval Group is aanzienlijk langzamer met 14 jaar !
Franse bedrijven zijn ook berucht om hun slechte after sales ondersteuning.  Dus de termijn om Initial Operational Capable en Full Operational Capable te worden zal ook het langst zijn bij de Barracuda.
Niet alleen een beste prijs, maar ook de levertijd is van groot belang in dit dossier.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 04/03/2024 | 11:25 uurPrima, stop die miljarden dan in de NL economie, ipv in een kansloos diepe Franse put.

De onderzeedienst opheffen... we praten inmiddels over voorbij de 2% aan defensie.

In welke wereld past dan het opheffen van een onderzeedienst. We zijn juist aan het investeren in capaciteiten.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 11:09 uurAch welnee,  je snapt de wereld situatie echt niet als je denkt dat dit uberhaubt een scnenario is.

Prima, stop die miljarden dan in de NL economie, ipv in een kansloos diepe Franse put.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 04/03/2024 | 10:40 uurPrecies dit, kan misschien de beste (laagste) prijs zijn voor de boten, maar als er idd een 14+ levertijd is, voordat de nieuwe onderzeeboten in dienst kunnen treden. Dat houden die 3 en later 2 boten nooit uit.
Dat zou betekenen dat de huidige klasse nog tot 2024 + 14 = 2038 moet doorvaren...  :(  dat lijkt me net goed komen.

En tevens de Fransen staan niet bekend om hun goede samenwerkingsverbanden.
Samenwerken met de Fransen is gewoon doen wat de Fransen willen, one way, the French way.
Als je iets anders wil, geeft alleen maar vertragingen, extra kosten     

Ach welnee,  je snapt de wereld situatie echt niet als je denkt dat dit uberhaubt een scnenario is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Enforcer op 04/03/2024 | 10:03 uurAls het 14+ jaren gaat duren is het gewoon einde OZD. Die tijd hebben we niet.

Precies dit, kan misschien de beste (laagste) prijs zijn voor de boten, maar als er idd een 14+ levertijd is, voordat de nieuwe onderzeeboten in dienst kunnen treden. Dat houden die 3 en later 2 boten nooit uit.
Dat zou betekenen dat de huidige klasse nog tot 2024 + 14 = 2038 moet doorvaren...  :(  dat lijkt me net goed komen.

En tevens de Fransen staan niet bekend om hun goede samenwerkingsverbanden. 
Samenwerken met de Fransen is gewoon doen wat de Fransen willen, one way, the French way.
Als je iets anders wil, geeft alleen maar vertragingen, extra kosten     

Huzaar1

Saillant detail bij de MCM'S die we via Belgie bij Frankrijk kopen, die nieuwe scheepsontwerpen werden pas zeewaardig nadat NEDERLAND daar corrigerend in optrad  en ontwerpwijzigingen voorstelde, die zijn overgenomen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 09:46 uurDaarvoor moet je binnen Defensie wat ervaring hebben maar: Omdat NLD er al tig keer achter is gekomen dat we bij de Fransen of een kat in de zak kopen, of achteraf beperkt zijn in effect danwel afhankelijk zijn voor effect in een mate die vooraf nooit zo is gespecificeerd. Frankrijk kiest altijd voor Frankrijk.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/702713899/frankrijk-dient-alleen-franse-belangen

Het klopt wat Huzaar zegt en ook bij de aanschaf van de Cougar waren de nodige problemen. De voorganger van Airbus helicopters wilde toentertijd niet samenwerken met de mensen van de Klu om het product te verbeteren pas later begon men dat in te zien en uiteindelijk is door de samenwerking een goed product ontstaan.

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 04/03/2024 | 09:36 uurOmdat de Fransen steeds een aanpassing in rekening brachten van het ontwerp en na 5 of 6 jaar waren ze nog steeds bezig met het ontwerp diesel elektrische variant van de barracuda. Hier op Defensie forum was het nieuws daarover steeds te lezen.

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 09:46 uurDaarvoor moet je binnen Defensie wat ervaring hebben maar: Omdat NLD er al tig keer achter is gekomen dat we bij de Fransen of een kat in de zak kopen, of achteraf beperkt zijn in effect danwel afhankelijk zijn voor effect in een mate die vooraf nooit zo is gespecificeerd. Frankrijk kiest altijd voor Frankrijk.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/702713899/frankrijk-dient-alleen-franse-belangen

Gaan we echt niks leren van Australië?

Als het 14+ jaren gaat duren is het gewoon einde OZD. Die tijd hebben we niet. Of is de rest van de wereld rozengeur en maneschijn?

Huzaar1

#7300
Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:33 uurIk snap de huivering richting de barracuda niet zo goed. Waarom zouden we dit schip niet willen?


Daarvoor moet je binnen Defensie wat ervaring hebben maar: Omdat NLD er al tig keer achter is gekomen dat we bij de Fransen of een kat in de zak kopen, of achteraf beperkt zijn in effect danwel afhankelijk zijn voor effect in een mate die vooraf nooit zo is gespecificeerd. Frankrijk kiest altijd voor Frankrijk.

Citaat'Frankrijk dient alleen Franse belangen'

En weer dreigen we erin te trappen, de gladde praatjes van Frankrijk. En weer gaan we voor het goedkoopste product.

Het lijkt erop dat de Franse Naval Group het contract krijgt voor de nieuwe Nederlandse onderzeeboten. Met een gering aandeel voor de Nederlandse industrie in plaats van de opdracht te gunnen aan de Nederlands/Zweedse Damen/Saab-combinatie.

Niets hebben we geleerd van drama's met Frans defensiematerieel in het verleden, zoals de AMX-tank en het Breguet Atlantic marinepatrouillevliegtuig.

Het lijkt er op dat ook de uiterst goede betrekkingen tussen Macron en Rutte een rol gespeeld kunnen hebben en Rutte wil natuurlijk secretaris-generaal van de NAVO worden. Wanneer zien we nu eens in dat Frankrijk alleen maar het belang van Frankrijk dient? Kunnen we best een voorbeeld aan nemen eigenlijk, het belang van Nederland  en onze marine voorop stellen.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/702713899/frankrijk-dient-alleen-franse-belangen
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Ace1 op 04/03/2024 | 09:36 uurOmdat de Fransen steeds een aanpassing in rekening brachten van het ontwerp en na 5 of 6 jaar waren ze nog steeds bezig met het ontwerp diesel elektrische variant van de barracuda. Hier op Defensie forum was het nieuws daarover steeds te lezen.

Aah oké, dat is inderdaad wel een sterk argument

Ace1

Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:33 uurIk snap de huivering richting de barracuda niet zo goed. Waarom zouden we dit schip niet willen?


Omdat de Fransen steeds een aanpassing in rekening brachten van het ontwerp en na 5 of 6 jaar waren ze nog steeds bezig met het ontwerp diesel elektrische variant van de barracuda. Hier op Defensie forum was het nieuws daarover steeds te lezen.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 19:19 uurDoet er niet toe, de boodschap is de boodschap in dit geval.

Het is duidelijk dat een Franse onderzeeër niet gewenst is, en wil de SGP, net als talloze andere belangenorganisaties, duidelijk maken. Wordt dat aangekondigd betekent dat bonje.

Ik snap de huivering richting de barracuda niet zo goed. Waarom zouden we dit schip niet willen?

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 03/03/2024 | 17:48 uurVelen vinden het opvallend dat eerst het PZC, AD de noodklok luiden omdat er een vermoeden is dat de order niet naar Damen-Saab-Kockums gaat.  De Telegraaf gaat daar overheen met een gelekt bericht dat de Naval Group de goedkoopste aanbieding heeft.  Kort daarop wordt de aanstaande FuAD A-brief gelekt.  Waarbij bericht wordt dat de Nederlandse scheepswerf Damen een grote order krijgt.  In dit bericht worden de budgetten van schip + bewapening bij elkaar opgeteld.

Velen redeneren dan dat dat hetzelfde is als een kind eerst een lekker snoepje geven, om daarna die bitter pil toe te dienen.

We zijn nogal wat gewend natuurlijk en het is ook niet gek dat het wordt gedacht, maar zomaar dingen op een hoop gooien en er dan een verhaal van maken helpt niemand vooruit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#7295
Citaat van: Parera op 03/03/2024 | 14:31 uurGeweldig natuurlijk dat de SGP zich inzet voor defensie, maar ik bewtwijfel of het kabinet zomaar gaat bevestigen / ontkennen of NG de winnaar is in een kamerdebat. Als ze het ontkennen dan is het duidelijk dat NG het niet word, en bevestigen ze het dan zal dat alleen maar meer discussie opleveren. En als het goed is word de beslissing pas de 15e openbaar gemaakt.

Doet er niet toe, de boodschap is de boodschap in dit geval.

Het is duidelijk dat een Franse onderzeeër niet gewenst is, en wil de SGP, net als talloze andere belangenorganisaties, duidelijk maken. Wordt dat aangekondigd betekent dat bonje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"