PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel

Gestart door Zeewier, 16/01/2014 | 18:05 uur

bergd

Citaat van: Thomasen op 16/01/2014 | 22:56 uur
Tsja, misschien wel. Maar ik verwacht, ondanks de gebruikte termen, dat deze schepen weinig buiten de EEZ zullen komen. En daar varen nu ook al voornamelijk kleinere schepen. Denk aan de Flamant klasse of P400 klasse, van beide rond de 400 ton.


Thanks voor de info

Zeewier

Citaat van: Lex op 17/01/2014 | 00:04 uur
Dat is L'Adroit volgens mij. Het staat mij bij dat deze door een Franse werf gebouwd is en dat de Fr. marine daarmee een periode "proef vaart".
Dat klopt. L'Adroit is puur door DCNS gefinancierd en gebouwd. Nu inderdaad in proefvaart.

Lex

Citaat van: Zeewier op 16/01/2014 | 23:53 uur
Het is opvallend dat de Franse marine dus niet voor extra OPV's van de Gowind klasse kiest. Ze heeft maar één Gowind OPV tot haar beschikking.
Dat is L'Adroit volgens mij. Het staat mij bij dat deze door een Franse werf gebouwd is en dat de Fr. marine daarmee een periode "proef vaart".

Zeewier

Het is opvallend dat de Franse marine dus niet voor extra OPV's van de Gowind klasse kiest. Ze heeft maar één Gowind OPV tot haar beschikking.

Lex


Harald

Citaat van: Thomasen op 16/01/2014 | 22:56 uur
De top 3 grootste EEZ lijkt op:
1: United States: 11.3 miljoen km2
2: France: 11 miljoen km2
3: Australia: 8.5 miljoen km2
....
Nederland: 0.15 miljoen km2

With 11 351 000 km2 of ocean in its EEZ, the United States' EEZ is actually greater than its considerable land area, but considering that the US is the fourth-largest country by land area, it's really not much of a surprise. Second place, however, may indeed be a surprise: France. While the land area of France and its overseas territories is barely one-fourteenth that of the US, France's EEZ is nearly identical in size at 11 035 000 km2. While France's vast colonial empire is long gone, it has retained control of the widely-dispersed islands of its empire, and thus can lay claim to the associated EEZs. The amounts of water France controls around French Polynesia, New Caledonia, and the French Southern and Antarctic Lands in the Indian Ocean, among many other places, also gives the republic worldwide physical coverage the United States doesn't have.

http://basementgeographer.com/exclusive-economic-zones-how-some-countries-are-a-lot-larger-than-they-appear/

Best wel slim van die Fransen, hebben ze op veel plaatsen een vinger in de pap en "aanwezigheids" rechten.

dudge

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 21:47 uur
Er wordt vermeld dat de eenheden bestemd zijn voor "overseas", waarbij men al snel gaat denken aan de Carib. De cutters van de KW-NA zijn volgens mij zelfs nog lichter.

o.a. ja.
Lijkt een beetje op de Pelikaan, qua rol?

dudge

#10
Citaat van: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.

Tsja, misschien wel. Maar ik verwacht, ondanks de gebruikte termen, dat deze schepen weinig buiten de EEZ zullen komen. En daar varen nu ook al voornamelijk kleinere schepen. Denk aan de Flamant klasse of P400 klasse, van beide rond de 400 ton.

Nu wil EEZ niet zeggen dat het om rustige zeetjes gaat. De top 3 grootste EEZ lijkt op:
1: United States: 11.3 miljoen km2
2: France: 11 miljoen km2
3: Australia: 8.5 miljoen km2
....
Nederland: 0.15 miljoen km2



En daarnaast hebben de Fransen ook nog wat overzeese bases, zoals in Djibouti, die wellicht kunnen profiteren van deze schepen, als zijn in die regio wel de nodige assets aanwezig.

Lex

Citaat van: Elzenga op 16/01/2014 | 22:11 uur
daar (nog) niet...maar gezien de Franse ambities...poolgebieden..
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap de relevantie niet.

Harald

Citaat van: Elzenga op 16/01/2014 | 22:11 uur
Zie nu dat ze bij Zuidpool wel een ijsbreker in dienst hebben...
http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Astrolabe_%28icebreaker%29

displacement is 2150 Ton, dus ook niet zo groot en gelijk aan die B2M multi-mission ships

Elzenga

#7
Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 22:07 uur
Verwacht je ijs in de Carib?
daar (nog) niet...maar gezien de Franse ambities...poolgebieden..

Zie nu dat ze bij Zuidpool wel een ijsbreker in dienst hebben...
http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Astrolabe_%28icebreaker%29

Lex


Elzenga

en niks over ijsbreker kwaliteiten...je zou verwachten dat de Fransen hier ook mee bezig zijn gezien de ontwikkelingen in het poolgebied..

Lex

Citaat van: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.
Er wordt vermeld dat de eenheden bestemd zijn voor "overseas", waarbij men al snel gaat denken aan de Carib. De cutters van de KW-NA zijn volgens mij zelfs nog lichter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.

Idd leuk voor de Middellandse zee e.d.