Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

KapiteinRob

Natuurlijk is dat "verkooptechnisch" geneuzel; met een gedecimeerde marine had je de vervanging van de Zuiderkruis door een nieuwe bevoorrader wel op je buik kunnen schrijven. Volgens mij zit niemand echt op een JSS te wachten, maar hebben=hebben zal de marinetop gedacht hebben. Wat we met de JSS zouden kunnen doen op het gebied van "seabased-HQ" en transport hebben we de afgelopen jaren niet of nauwelijks gedaan met de LPD's. Ik geloof er dus geen snars van dat we de JSS (Hr.Ms. Henk Kamp, naar de zogenaamd zo bewierookte voormalige MINDEF?) vaak in een dergelijke (ernst)rol bezig zullen zien.......

Maar in de west zullen ze 'm wel waarderen als potentieel stationsschip.  :silent:

Lex

Even een andere vraag.
Waarom is hier sprake van een "ondersteuningsschip"? Tot op heden heeft de KM "bevoorraders" en "Amfibische transportschepen".
Zou dat zijn vanwege de aangehaalde "Paarse" functie?

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 04/11/2009 | 23:09 uur
Is dat nodig (Leo 62+ ton/lift capaciteit volgens opgave 40 ton)? Het schip kan de Leo's wel vervoeren op het transportdek volgens de opgave van MINDEF. Waarom hoger verkassen? De LEO kan niet onder een heli vervoerd worden.

Ik kan me voorstellen dat je ook van die apparaten op hoger gelegen dekken neer wilt (kunnen) zetten. Maakt je veel flexibeler. Hoewel, als we Leopards blijven verkopen past zometeen het hele bestand op dat ene dek waar ze wel op kunnen komen. Ik vind het trouwens maar "zo-zo" dat er alleen over stuurboord aan/van boord gereden kan worden. niet voor niets krijgt de RDAM momenteel ook een deur aan BB-zijde. Werd tijd na 10 jaar......

Citaat van: Lex op 04/11/2009 | 23:09 uur
Waarschijlijk heeft dat te maken met de inbouw van de tactische apparatuur, verkregen vanuit de Westerse wereld.

Lijkt me sterk; in de kamerbrief staat te lezen dat het eerst de bedoeling was het hele schip in Roemenië te laten bouwen.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2009 | 22:46 uur
Beetje jammer dat de lift geen Leopard kan tillen.....
Is dat nodig (Leo 62+ ton/lift capaciteit volgens opgave 40 ton)? Het schip kan de Leo's wel vervoeren op het transportdek volgens de opgave van MINDEF. Waarom hoger verkassen? De LEO kan niet onder een heli vervoerd worden.
Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2009 | 22:46 uur
En ja hoor, onze Thalesvrienden hebben het weer voor elkaar. Er komt net zo'n mast op als op de OPV's......
Idd, dat heeft Thales goed geregeld.
Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2009 | 22:46 uur
En omdat er bezuinigd moest worden daar het schip te duur zou worden, is de gewenste maximum vaart ook naar beneden bijgesteld. Het schip heeft zometeen een topsnelheid van 18 knopen......
Ik vraag mij af wat de zin hierachter is. Welke motoren worden/zjn besteld? Wat is hun vermogen? Het zou mij niet verwonderen, als de max. vaart uiyeindelijk hoger is dan aangegeven.
Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2009 | 22:46 uur
En omdat het schip in tegenstelling tot de eerste plannen in Nederland wordt afgebouwd nadat men in Roemenië 2/3 gedaan heeft, valt de rekening 15 miljoen hoger uit. Waar is die Europese solidariteitsgedachte gebleven? Het maakt toch niet meer uit waar je iets uitgeeft, als het maar in de EU is.  :P Maar voorlopig toch maar werk verplaatsen naar Nederland ten koste van het defensiebudget...... Leve de Europese gedachte!  :devil:
Waarschijlijk heeft dat te maken met de inbouw van de tactische apparatuur, verkregen vanuit de Westerse wereld.

Mourning

Tsjonge... je gaat bijna hopen dat de Nederlandse Defensie industrie bankroet gaat, want er wordt van alles besteld, maar of Defensie er echt zelf ook beter van wordt is m.i. ondertussen in een aantal projecten behoorlijk discutabel te noemen om het vriendelijk uit te drukken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

#5
Beetje jammer dat de lift geen Leopard kan tillen.....

En ja hoor, onze Thalesvrienden hebben het weer voor elkaar. Er komt net zo'n mast op als op de OPV's......

En omdat er bezuinigd moest worden daar het schip te duur zou worden, is de gewenste maximum vaart ook naar beneden bijgesteld. Het schip heeft zometeen een topsnelheid van 18 knopen......

En omdat het schip in tegenstelling tot de eerste plannen in Nederland wordt afgebouwd nadat men in Roemenië 2/3 gedaan heeft, valt de rekening 15 miljoen hoger uit. Waar is die Europese solidariteitsgedachte gebleven? Het maakt toch niet meer uit waar je iets uitgeeft, als het maar in de EU is.  :P Maar voorlopig toch maar werk verplaatsen naar Nederland ten koste van het defensiebudget...... Leve de Europese gedachte!  :devil:

Lex

Nieuw marineschip € 98,5 mln. Duurder

DEN HAAG - Een nieuw marineschip gaat Defensie 98,5 miljoen euro meer kosten dan vier jaar geleden nog was begroot. Het totale aanschafbedrag wordt 363,5 miljoen euro, terwijl in 2005 nog werd uitgegaan van 265 miljoen euro. De hogere prijs komt onder meer door een inflatiecorrectie en strengere milieueisen.

Dat staat in een brief die staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) woensdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het gaat om een 'joint logistiek ondersteuningsschip' (JSS). Het nieuwe schip gaat het bevoorradingsschip de Hr. Ms. Zuiderkruis vervangen, die in 2013, na 38 jaar dienst, uit de vaart wordt genomen.

Het JSS wordt medio 2014 aan Defensie overgedragen en is na uitgebreide tests midden 2015 operationeel inzetbaar, verwacht De Vries. Het schip kan bevoorraden op zee, zware middelen transporteren en landeenheden vanuit zee logistiek ondersteunen. Defensie wil Damen Schelde Naval Shipbuilding als bouwmeester.

Telegraaf, wo 04 nov 2009, 19:14

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 04/11/2009 | 11:44 uur
Inmiddels heeft het project door met name inflatie en marktontwikkelingen geleid tot kostenverhoging van 100 miljoen euro.

Lekker puh; krijg je van dat uitstellen.......

Lex


Lex

Staatssecretaris Jack de Vries heeft vandaag de Tweede Kamer geïnformeerd over een principeovereenkomst met Damen Schelde Naval Schipbuilding over de bouw van een joint logistiek ondersteuningsschip.

In de zogenoemde Marinestudie uit 2005 werd een pakket maatregelen gepresenteerd waarmee de Koninklijke Marine beter zou zijn voorbereid op haar toekomstige (expeditionaire) taken. Maritieme eenheden treden steeds vaker dicht bij de kust op voor de uitvoering en ondersteuning van operaties op het land. Daarvoor is niet alleen transportcapaciteit naar het operatiegebied nodig, maar ook de capaciteit om in de beginfase van een operatie landeenheden vanuit zee logistiek te ondersteunen (sea basing).

Taken
De taken die het zogenoemde Joint logistic Support Ship (JSS) gaat uitvoeren zijn: bevoorrading op zee, strategisch zeetransport en sea basing. Het schip met een lengte van 190 meter en een breedte van ongeveer 30 meter beschikt over een kraan en een lift die in staat zijn zwaar materieel te tillen. Het schip is groot genoeg om Leopard-2 gevechtstanks, pantserhouwitsers of Chinook-helikopters te vervoeren. Het kan ook fungeren als helikopterbasis (twee landingsplaatsen voor Chinook en de NH90). Het JSS krijgt de beschikking over een hospitaal met 2 operatiekamers.

Hr.Ms. Zuiderkruis
Het JSS gaat het bevoorradingsschip Hr.Ms. Zuiderkruis vervangen, dat in 2013 na ruim 37 jaar dienst uit de vaart wordt genomen. Volgens de Marinestudie had het JSS in 2012 operationeel moeten zijn. Om budgettaire redenen is invoering een aantal jaren vertraagd. Inmiddels heeft het project door met name inflatie en marktontwikkelingen geleid tot kostenverhoging van 100 miljoen euro.

Operationeel
In zijn brief informeert staatssecretaris Jack de Vries het parlement over de aanschafvoorbereiding. Volgens de bewindsman komt het nieuwe schip, dat in 2015 operationeel moet zijn, de gehele krijgsmacht ten goede.

MINDEF, 4 november 2009, 10.57 uur