Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Elzenga

En 1 helikopter vind ik vrij beperkt...zeker als men ver weg op missie is. Minimaal 2. Vind ik de Absalon-klasse nog steeds het beter uitgeruste schip voor dit soort taken en missies...en dat voor dezelfde prijs.

Mourning

Stevige sensoren en een (zeer) beperkte bewapening om iets met die sensoren tegen luchtdreigingen te kunnen doen... klinkt BIJZONDER bekend in de oren...  :dead:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Poleme op 06/12/2013 | 01:02 uur
De MKS-180 is een ca. 5.000 ton metend wereldwijd in alle klimaten inzetbaar schip, ook in een ijszee.
Vaarbereik / duur: 4.000 zeemijlen bij 18 knopen / 21 dagen.
Maximale vaart: > 26 knopen,  kruisvaart 18 knopen tot seastate 4.

Bewapening:
1 a 2 OTO Melara 76 mm kanon(s)
2x Marine Leicht Geschut 27mm
2x RAM block 2 luchtdoel raket installaties met elk 21 'schoten' en een maximaal bereik van 18 kilometer.
MU90 torpedo's
Optioneel 4 - 8 harpoon of Rb-15 anti schip raketten.
De MKS-180 krijgt de beschikking over een mijnenjacht capaciteit.

1x NFH-90 of Sikorsky S-92, maximaal 15 ton op vliegdek.  Plus 2 helikopter UAV's.
Standaard bemanning: 70 koppen, opstappers maximaal 70 koppen.
De MKS-180 kan 2 jaar op 'Safari', dit schip moet per jaar meer dan 5.000 op zee kunnen verblijven.  Waarbij de bemanning om de 4 maanden in 96 uur wordt gewisseld.  Dit is hetzelfde concept als bij de F125.
De MKS-180 heeft de mogelijkheid om Unmanned Underwater Vessels en Unmanned Surface Vessels mee te nemen.  En krijgt daarnaast de beschikking over 2 10 meter lange Fassmer RHIB's.

Sensoren: sleep sonar tegen onderzeeboten en mijnensonar.  Radar installaties waarschijnlijk idem aan F125.
In dienst stelling eerste schip: gepland 2022, waarbij totaal 6 MKS-180's in de planning staan.
Prijs: EUR 350 miljoen.  Gunstig, daarom is er geen dure VLS met bijvoorbeeld Evolved Sea Sparrow Missiles toegepast.  In Duitsland is hierop al kritiek en sommigen zien de MKS-180 liever op zijn minst met een 8 cellige Mk.41 VLS.
Gezien de lage prijs is het opvallend, dat gekozen is voor een missie-modulair schip, a la Littoral Combat Ship, Visby en Absalon klasse.
En niet voor een constructie-modulair schip zoals de Damen SIGMA.  De Royal Navy heeft onderzoek gedaan naar missie modulaire schepen, maar vond dat te duur.

Eigenlijk dus wat het OPV had moeten worden.
En nu zie ik in dit schip al een stuk beter (in prijs en prestatie) dan die aftandse F125, maar maak me hier toch vooral zorgen om de luchtverdediging. Die is toch behoorlijk beperkt met slechts 2 RAM systemen. Zeker in vergelijking met een FREMM of Type-26 fregat. Hoewel het schip ook wat goedkoper is. Maar als je serieus op subs gaat jagen zal er ook een serieuze luchtdreiging zijn. Met een EADS TRS-4D heeft het schip een stevige sensor, maar kan eigenlijk vrij weinig uitrichten.

Harald

Citaat van: Harald op 03/12/2013 | 12:45 uur
De Duitse marine is druk bezig met de ontwikkeling van hun Mehrzweckkampfschiff 180 (MKS180)

Ik moet wel zeggen, inclusief de info van Poleme, dat het wel een zeer interessant ontwerp is.
Wel natuurlijk met inbouw van VLS.

Poleme

Citaat van: Harald op 03/12/2013 | 12:45 uur
De Duitse marine is druk bezig met de ontwikkeling van hun Mehrzweckkampfschiff 180 (MKS180)
http://www.dmkn.de/wp-content/uploads/2013/11/Seiten-aus-MF-13-11-MKS-180.pdf


De MKS-180 is een ca. 5.000 ton metend wereldwijd in alle klimaten inzetbaar schip, ook in een ijszee.
Vaarbereik / duur: 4.000 zeemijlen bij 18 knopen / 21 dagen.
Maximale vaart: > 26 knopen,  kruisvaart 18 knopen tot seastate 4.

Bewapening:
1 a 2 OTO Melara 76 mm kanon(s)
2x Marine Leicht Geschut 27mm
2x RAM block 2 luchtdoel raket installaties met elk 21 'schoten' en een maximaal bereik van 18 kilometer.
MU90 torpedo's
Optioneel 4 - 8 harpoon of Rb-15 anti schip raketten.
De MKS-180 krijgt de beschikking over een mijnenjacht capaciteit.

1x NFH-90 of Sikorsky S-92, maximaal 15 ton op vliegdek.  Plus 2 helikopter UAV's.
Standaard bemanning: 70 koppen, opstappers maximaal 70 koppen.
De MKS-180 kan 2 jaar op 'Safari', dit schip moet per jaar meer dan 5.000 op zee kunnen verblijven.  Waarbij de bemanning om de 4 maanden in 96 uur wordt gewisseld.  Dit is hetzelfde concept als bij de F125.
De MKS-180 heeft de mogelijkheid om Unmanned Underwater Vessels en Unmanned Surface Vessels mee te nemen.  En krijgt daarnaast de beschikking over 2 10 meter lange Fassmer RHIB's.

Sensoren: sleep sonar tegen onderzeeboten en mijnensonar.  Radar installaties waarschijnlijk idem aan F125.
In dienst stelling eerste schip: gepland 2022, waarbij totaal 6 MKS-180's in de planning staan.
Prijs: EUR 350 miljoen.  Gunstig, daarom is er geen dure VLS met bijvoorbeeld Evolved Sea Sparrow Missiles toegepast.  In Duitsland is hierop al kritiek en sommigen zien de MKS-180 liever op zijn minst met een 8 cellige Mk.41 VLS.
Gezien de lage prijs is het opvallend, dat gekozen is voor een missie-modulair schip, a la Littoral Combat Ship, Visby en Absalon klasse.
En niet voor een constructie-modulair schip zoals de Damen SIGMA.  De Royal Navy heeft onderzoek gedaan naar missie modulaire schepen, maar vond dat te duur.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 03/12/2013 | 20:59 uur
Ik denk dat het optioneel mogelijk is om op de F125 Fregatten tussen de RAM en het 127mm Kanon een VLS te plaatsen.
Dat was dan ook de plaats waar oorspronkelijk een "genavaliseerde" versie van de MLRS zou komen, achter een MONARC 155mm.
Geld...
Dat zal ook hier weer dé factor zijn die bepaalt of en wat dan wel op die plaats komt.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 03/12/2013 | 12:52 uur
Wat mij opvalt aan die Duitsers, is dat ze niet zo overtuigd zijn van VLS. Komt wat ik begrijp niet op hun F125 en dus ook niet op dit ding. En dat terwijl het juist wel een zeer multifunctioneel deel is, waar veel verschillende munities in geplaatst kunnen worden, nu en in de toekomst.


Ik denk dat het optioneel mogelijk is om op de F125 Fregatten tussen de RAM en het 127mm Kanon een VLS te plaatsen.


Harald

Citaat van: Elzenga op 03/12/2013 | 15:50 uur
en hopelijk een groter flexdeck achterin en 2e goalkeeper. Misschien als Nederland de ontwikkeling versneld de Duitsers meeliften. Of is er wederom sprake van samenwerking op het gebied van bepaalde systemen ed? zoals bij LCFs en S-fregatten.

Volgens mij niet.   2 losse trajecten

Heb wel in diverse forums gelezen dat er weer een voorkeur uitgesproken wordt om wel een samenwerking aan te gaan met NL
De meesten zijn niet tevreden over de F125 klasse, veel compromissen en gebrek aan slagkracht.
Het liefst hadden ze een basis gehad op basis van onze LCF

Voor de vervanging van de M fregatten vind ik de basis van het ontwerp van P&S Werften helemaal zo gek nog niet, maar wel met de toevoegingen van VLS en idd 2 goalkeepers
Flexdek, vind ik eigenlijk dat het op basis moet worden van de eerste type 26 fregatten, de zogenaamde "mission bay"
zie voor tekeningen in posting :  #859 Gepost op: 08/11/2013 | 21:08 uur




StrataNL

Citaat van: Elzenga op 03/12/2013 | 15:50 uur
en hopelijk een groter flexdeck achterin en 2e goalkeeper. Misschien als Nederland de ontwikkeling versneld de Duitsers meeliften. Of is er wederom sprake van samenwerking op het gebied van bepaalde systemen ed? zoals bij LCFs en S-fregatten.

Zou natuurlijk mooi zijn, en volgens mij zijn ze heel tevreden met het Nederlandse spul. Maar voor F125 hebben ze ook wat anders gekozen dus je weet maar nooit.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 03/12/2013 | 14:51 uur
Ja, zo'n slipway is wel mooi t.o.v. de F125.
De installatie van een 2e kanon is ook een erkenning van de toenemende rol ervan danzij munitie ontwikkelingen zoals Strales en Vulcano.
Maar in general is het m.i. net als de F125 een onderbewapend schip en wegens gebrek aan VLSen zal het een dure grap zijn om de bewapening te upgraden. Met 8 RBS15's heeft het schip ook op dat vlak weinig vuurkracht in huis. Het aanvallen van een schip kan je tussen de 1 en de 6 missiles kosten. Als ze in de land aanvalsrol gebruikt worden is het ook niks, in de eerste dagen werden op Libië al >100 kruis raketten afgevuurd, oplopend tot 220 voor de VS en 80 door de Britten plus wat andere landen eventueel ingezet hebben. 8 Duitse RBS15's maken dan weinig indruk. 

Maargoed, de M-fregatten zullen naar we nu kunnen aannemen wél beschikken over een VLS.

en hopelijk een groter flexdeck achterin en 2e goalkeeper. Misschien als Nederland de ontwikkeling versneld de Duitsers meeliften. Of is er wederom sprake van samenwerking op het gebied van bepaalde systemen ed? zoals bij LCFs en S-fregatten.

dudge

Citaat van: Harald op 03/12/2013 | 14:18 uur
precies, het liefst wel de VLS mk41 net als op onze LCF

Wat ik wel goed vind aan dit ontwerp van P&S Werften is de slipway aan de achterzijde, 2x Oto Melara (76 of 127 mm), vorm : compact met strakke lijnen, weinig gaten/blokken.

Ja, zo'n slipway is wel mooi t.o.v. de F125.
De installatie van een 2e kanon is ook een erkenning van de toenemende rol ervan danzij munitie ontwikkelingen zoals Strales en Vulcano.
Maar in general is het m.i. net als de F125 een onderbewapend schip en wegens gebrek aan VLSen zal het een dure grap zijn om de bewapening te upgraden. Met 8 RBS15's heeft het schip ook op dat vlak weinig vuurkracht in huis. Het aanvallen van een schip kan je tussen de 1 en de 6 missiles kosten. Als ze in de land aanvalsrol gebruikt worden is het ook niks, in de eerste dagen werden op Libië al >100 kruis raketten afgevuurd, oplopend tot 220 voor de VS en 80 door de Britten plus wat andere landen eventueel ingezet hebben. 8 Duitse RBS15's maken dan weinig indruk. 

Maargoed, de M-fregatten zullen naar we nu kunnen aannemen wél beschikken over een VLS.

Harald

Citaat van: Thomasen op 03/12/2013 | 12:52 uur
Wat mij opvalt aan die Duitsers, is dat ze niet zo overtuigd zijn van VLS. Komt wat ik begrijp niet op hun F125 en dus ook niet op dit ding. En dat terwijl het juist wel een zeer multifunctioneel deel is, waar veel verschillende munities in geplaatst kunnen worden, nu en in de toekomst.

precies, het liefst wel de VLS mk41 net als op onze LCF

Citaat van: Harald op 03/12/2013 | 12:45 uur


Wat ik wel goed vind aan dit ontwerp van P&S Werften is de slipway aan de achterzijde, 2x Oto Melara (76 of 127 mm), vorm : compact met strakke lijnen, weinig gaten/blokken.

dudge

Wat mij opvalt aan die Duitsers, is dat ze niet zo overtuigd zijn van VLS. Komt wat ik begrijp niet op hun F125 en dus ook niet op dit ding. En dat terwijl het juist wel een zeer multifunctioneel deel is, waar veel verschillende munities in geplaatst kunnen worden, nu en in de toekomst.

Harald

De Duitse marine is druk bezig met de ontwikkeling van hun Mehrzweckkampfschiff 180 (MKS180)

http://www.dmkn.de/wp-content/uploads/2013/11/Seiten-aus-MF-13-11-MKS-180.pdf


Harald

Ik had mijn vermoedens dat de redenen door Poleme beschreven de minpunten zouden zijn.
Maar ondanks de vorm wel een goede zeegang !!. Je hebt wel minder diepgang, dus voor mijn gevoel gevoeliger voor de kracht van de golven en deining, maar doordat hij breder is en 3 steunpunten veel stabieler.

En ik kan me voor stellen dat doordat je minder ruimte onderwater heb je opbouw weer veel hoger zou moeten zijn om alles te kunnen bergen. Het silhouette van een schip wil je ook niet te groot hebben ivm ontdekking en hoe meer schade het schip incaseren moet bij een aanval.

Maar waar NL naar opzoek is, een Ocean/Seagoing Multi Purpose Ship is dit dus niet geschikt.
Jammer, vond het ontwerp er wel veelbelovend uitzien