Vervanging LPD’s

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/09/2020 | 14:38 uur

Benji87

Citaat van: silvester herc op 14/05/2023 | 10:14 uur
Kijk als het een soort Crossover schepen worden noem ze dan ook zo en geen LPX Carrrier zoals nu door de Marine divere keren vermeld is als mogelijke ververvanger plus de Marine wordt niet kleiner want de Marine haven wordt flink uitgebreid snappen jullie dat ik niet  ;)

Ik snap de term cross over niet zo. Wat een LPD is snap ik wel maar wat is een OPV nu eigenlijk? Een grijs schip met wat proppenschieters en een veels te dure mast erop.

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/05/2023 | 20:12 uur
Heren, de trend is naar kleinere amfibische schepen. Schrap de carrier context zoals wij die haar graag  zien.
Kijk als het een soort Crossover schepen worden noem ze dan ook zo en geen LPX Carrrier zoals nu door de Marine divere keren vermeld is als mogelijke ververvanger plus de Marine wordt niet kleiner want de Marine haven wordt flink uitgebreid snappen jullie dat ik niet  ;)

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/05/2023 | 12:29 uur
Ze zullen elkaar ongetwijfeld inspireren, zeker sinds het opheffen van de marine materieel organisatie met als gevolg veel verloren kennis en veel 'geworven 'inkopers'

Dat is ook eigenlijk wat ik bedoel, het is niet zo dat ze samen het ontwerp volledig maken, maar er word wel hier en daar overlegt en naar elkaars idee?n gekeken. Dat doet DMO richting Damen maar Damen kijkt ook naar dingen die voor ons ontwikkeld zijn en voert deze door op export schepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 13/05/2023 | 20:23 uur
Ik weet het J maar dromen mag nog h?. XO achtige gaat het worden en dat is prima. 6 stuks a.u.b

Het zou opzienbarend zijn al flattops ook de OPV's zouden vervangen.  ;D

Master Mack

Ik weet het J maar dromen mag nog h?. XO achtige gaat het worden en dat is prima. 6 stuks a.u.b

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#286
Citaat van: Master Mack op 13/05/2023 | 19:33 uur
Ik ben voor doe maar twee Koreaanse LPX carriers ipv JdeW en Rdam

Heren, de trend is naar kleinere amfibische schepen. Schrap de carrier context zoals wij haar hier graag  zien.

Master Mack

Ik ben voor doe maar twee Koreaanse LPX carriers ipv JdeW en Rdam

silvester herc

Het enigste land waar je de LPX Carrrier tegenkomt is Zuid Korea laat dat nou net het land zijn dat onze CDS na Japan ook bezocht heeft kort geleden en vermelde ook nog effe dat hij later dit jaar hoopt op materieel gebied een overeenkomst te willen tekennen of het moet iets anders zijn een les kist ofzo  wie weet mag het zeggen ;)
https://www.naval-technology.com/news/rok-navy-to-receive-first-aircraft-carrier-lpx-ii/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/05/2023 | 12:10 uur
Het is natuurlijk algemeen bekend dat er tussen DMO en Damen wel overleg plaats vind over alle nieuwe projecten (vWalrus even een ander traject ivm aanbesteding). Ik ga er vanuit dat men bij DMO ook wel een beetje in de catalogus van Damen heeft zitten bladeren bij het maken van een ontwerp voor het AWWF / LPX. Dat we uiteindelijk een aangepaste versie kiezen dat is een ander verhaal.

Een mooi voorbeeld is het CSS, deze is gebaseerd op het JSS maar we zien ook veel trekken van de standaard Damen AOR's van enkele jaren terug. Daarnaast is het JSS gebaseerd op de Enforcer familie LPD /LHD's, waarmee het CSS dus ook tot die familie gerekend kan worden maar dan meer als een aangetrouwde achternicht.

Crossover is overigens ook gebaseerd op de sigma series.

Dit zelfde trucje kunnen ze natuurlijk uithalen met zowel de enforcer series als het ASWF als basis voor de LPX.

Ze zullen elkaar ongetwijfeld inspireren, zeker sinds het opheffen van de marine materieel organisatie met als gevolg veel verloren kennis en veel 'geworven 'inkopers'

Parera

#282
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/05/2023 | 11:58 uur
Veel relevanter is wat DMO ontwerpt.

Het is natuurlijk algemeen bekend dat er tussen DMO en Damen wel overleg plaats vind over alle nieuwe projecten (vWalrus even een ander traject ivm aanbesteding). Ik ga er vanuit dat men bij DMO ook wel een beetje in de catalogus van Damen heeft zitten bladeren bij het maken van een ontwerp voor het AWWF / LPX. Dat we uiteindelijk een aangepaste versie kiezen dat is een ander verhaal.

Een mooi voorbeeld is het CSS, deze is gebaseerd op het JSS maar we zien ook veel trekken van de standaard Damen AOR's van enkele jaren terug. Daarnaast is het JSS gebaseerd op de Enforcer familie LPD /LHD's, waarmee het CSS dus ook tot die familie gerekend kan worden maar dan meer als een aangetrouwde achternicht.

Crossover is overigens ook gebaseerd op de sigma series.

Dit zelfde trucje kunnen ze natuurlijk uithalen met zowel de enforcer series als het ASWF als basis voor de LPX.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Benji87 op 13/05/2023 | 11:54 uur
Dit is wat Damen heeft ontworpen dus dit is was de marine krijgt. Ongeacht of ze het nog wil. Ik moet het allemaal nog maar noem, klinkt weer als een schip wat een hoop moet doen maar eigenlijk niks echt goed kan.

Veel relevanter is wat DMO ontwerpt.

Benji87

#280
Citaat van: Master Mack op 13/05/2023 | 11:26 uur
Dit is denk ik waar de KM voor gaat

Dit is wat Damen heeft ontworpen dus dit is was de marine krijgt. Ongeacht of ze het nog wil. Ik moet het allemaal nog maar zien, klinkt weer als een schip wat een hoop moet doen maar eigenlijk niks echt goed kan.

Onderste foto?s zijn van de Damen crossover 139






Master Mack

Deze heeft de scaneagle optie

Master Mack

Met VLS en 2de heli spot en scaneagle als extra optie.

Master Mack

Dit is denk ik waar de KM voor gaat