An Argentine submarine disappeared and a rescue operation was deployed

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/11/2017 | 12:53 uur

Zander

Citaat van: Parera op 16/12/2017 | 15:43 uur
Ja zou kunnen, ik heb geen kennis van de operaties die uitgevoerd worden op dit moment en die van tijdens de koude oorlog had ik wel verwacht maar nu ? maar het is zeker mogelijk.

Juist nu!
De Rus is zelf geen heilige en daar zal ongetwijfeld gepast me worden omgegaan. Heimelijke operaties zullen zij ook uitvoeren op onze havens.
People are sheep

Parera

Citaat van: Lynxian op 16/12/2017 | 15:21 uur
Naar mijn weten zijn het juist Nederlandse onderzeeboten geweest die tijdens de Koude Oorlog Russische havens (en de schepen en schroefgeluiden) in kaart hebben gebracht omdat ze door hun formaat, stilte en goede crew zo lekker dichtbij konden komen. Het lijkt me dat we deze intel gewoon vers houden, voor het geval dat.

Ja zou kunnen, ik heb geen kennis van de operaties die uitgevoerd worden op dit moment en die van tijdens de koude oorlog had ik wel verwacht maar nu ? maar het is zeker mogelijk.

walter leever

Citaat van: Lynxian op 16/12/2017 | 15:21 uur
Naar mijn weten zijn het juist Nederlandse onderzeeboten geweest die tijdens de Koude Oorlog Russische havens (en de schepen en schroefgeluiden) in kaart hebben gebracht omdat ze door hun formaat, stilte en goede crew zo lekker dichtbij konden komen. Het lijkt me dat we deze intel gewoon vers houden, voor het geval dat.

klopt.(1e gedeelte)2e gedeelte kan ik me zo voorstellen,maar is classified natuurlijk.

Lynxian

Citaat van: Parera op 15/12/2017 | 20:26 uur
Natuurlijk niet maar het is wel opvallend dat men nog actief zulke patrouilles uitvoert, ik zie de NL onderzeeboten niet varen rondom de russische havens.
Naar mijn weten zijn het juist Nederlandse onderzeeboten geweest die tijdens de Koude Oorlog Russische havens (en de schepen en schroefgeluiden) in kaart hebben gebracht omdat ze door hun formaat, stilte en goede crew zo lekker dichtbij konden komen. Het lijkt me dat we deze intel gewoon vers houden, voor het geval dat.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 16/12/2017 | 01:43 uur
Makkelijk nieuws item en indien mevrouw het zelf verzonnen heeft makkelijk scoren van de krant.

Als er gewoon een telefoon net werk aanwezig is op de Falklands lijkt me het niet zo raar als ze bovenwater komen ontvangst te hebben, sommige telefoons kunnen dat prima. Gooi daarbij Zuid-Amerikaanse discipline en ik zie het prima gebeuren dat er naar huis wordt gesmst.

Het is nogal een leugen als het verzonnen is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Reinier op 15/12/2017 | 22:34 uur
Dat zeg ik; zie mijn reactie #32

Bij welke onderzeedienst ter wereld is/ mag/ kan de bemanning tijdens een reis berichten naar het thuisfront sturen??? Gaat 180 graden in tegen alle basisregels van (onderzeeboot) operaties.

En dan nog een praktisch probleempje... wat is de kans dat je onderwater of ergens in zuidelijke Atlantische Oceaan een GSM zendmast tegenkomt dat je je zus een sms'je of een berichtje via Facebook kan sturen....  Hoe ongeloofwaardig wil je zo'n bericht maken?
Makkelijk nieuws item en indien mevrouw het zelf verzonnen heeft makkelijk scoren van de krant.

Reinier

Citaat van: Parera op 15/12/2017 | 20:31 uur
Dat moeten ze dan lekker zelf weten :) maar ik vond het opvallend dat men hier ook zo open over zou zijn. Getuigd niet echt van professionaliteit van de bemanning als die gewoon tegen familie spreken over lopende operaties.
Dat zeg ik; zie mijn reactie #32

Bij welke onderzeedienst ter wereld is/ mag/ kan de bemanning tijdens een reis berichten naar het thuisfront sturen??? Gaat 180 graden in tegen alle basisregels van (onderzeeboot) operaties.

En dan nog een praktisch probleempje... wat is de kans dat je onderwater of ergens in zuidelijke Atlantische Oceaan een GSM zendmast tegenkomt dat je je zus een sms'je of een berichtje via Facebook kan sturen....  Hoe ongeloofwaardig wil je zo'n bericht maken?

Parera

Citaat van: Reinier op 15/12/2017 | 20:29 uur
Maar de Britse en Amerikaanse kernonderzeeƫrs doen dat zeker wel.

Dat moeten ze dan lekker zelf weten :) maar ik vond het opvallend dat men hier ook zo open over zou zijn. Getuigd niet echt van professionaliteit van de bemanning als die gewoon tegen familie spreken over lopende operaties.

Reinier

Citaat van: Parera op 15/12/2017 | 20:26 uur
Natuurlijk niet maar het is wel opvallend dat men nog actief zulke patrouilles uitvoert, ik zie de NL onderzeeboten niet varen rondom de russische havens.
Maar de Britse en Amerikaanse kernonderzeeƫrs doen dat zeker wel.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/12/2017 | 20:26 uur
Natuurlijk niet maar het is wel opvallend dat men nog actief zulke patrouilles uitvoert, ik zie de NL onderzeeboten niet varen rondom de russische havens.

:cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/12/2017 | 20:21 uur
Waar denk je dat NL patrouilleert? Texel?

Natuurlijk niet maar het is wel opvallend dat men nog actief zulke patrouilles uitvoert, ik zie de NL onderzeeboten niet varen rondom de russische havens.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/12/2017 | 14:47 uur
daarnaast zou het betekenen dat de Argentijnse marine nog steeds actief ''spioneert'' op de falkland eilanden en troepen bewegingen er omheen.

Waar denk je dat NL patrouilleert? Texel?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 15/12/2017 | 15:03 uur
Dat hele bericht klopt gevoelsmatig voor geen kant. Beginnend bij de bron.
En dan, de halve bemanning is spannende berichten naar huis aan het versturen? En dat komt nu opeens uit? Had de vinger dan niet eerde naar de Britten gewezen?

Het uitvoeren van spannende spionage missies in Britse wateren zullen ze ongetwijfeld willen. En het volgen van Britse bewegingen rondom de eilanden zal een van de hoofdactiviteiten van de Argentijnse marine zijn. Echter, als je zo hier en daar leest over de staat van hun krijgsmacht, hebben die lui al moeite met het uitvoeren van navigatie oefeningen. En de Chilenen werken wel samen met de Britten, maar kan zo geen berichten vinden dat ze ook rond de Falklands patrouilleren, zou ik ook gek vinden.
irt dit incident zou ik er geen waarde aan hechten.

Toch vond ik het een interessant verhaal of het nu waar is of uit een grote (Russische) duim gezogen is. Ik ben het helemaal eens met dat het een vreemd verhaal is maar toch hoort het bij dit topic en de vele speculaties die rondgaan om het verdwijnen van de boot. Tot dat deze gevonden is en onderzocht is wat er precies gebeurd is mogen we alle opties open houden.

Daarnaast zou het ook vreemd zijn dat de boot verdwenen is tijdens het vluchten voor een Brits/Chileense vijand dat zou bijna betekenen dat ze ervan beschuldigd worden de boot te hebben gezonken. Of dat de boot verongelukt is tijdens deze vlucht poging.

Misschien zullen we er nooit achter komen wat er gebeurd is maar ik hoop voor de families dat er wel duidelijkheid komt. En misschien heeft deze mevrouw het verhaal uit haar duim gezogen om zo een lekkere cent te verdienen aan de media aandacht.

Parera

Citaat van: Reinier op 15/12/2017 | 11:19 uur
Bron RT.com ... Russia Today... de grootste verspreiders van onzin in deze wereld. Hebben ook valse berichten verspreid met verkiezingen in de VS en tijdens Brexit.

Heb ik nooit bij de OZD gezeten, maar volgens mij is het niet mogelijk en toegestaan dat een matroos contact heeft met zijn zuster tijdens een missie. En dan zeker niet details doorgeeft over waar ze zijn en wat ze doen.

Uh...is een onderzeeer niet voor bedoelt om ongezien ergens te komen en trainen ze er juist niet dag en nacht op dat ze achterna gezeten kunnen worden door een heli en een fregat?
En dan zink je al?

Zoals Trump het zou zeggen: "this is FAKE NEWS from the dishonest media!"

Het nieuws heeft ook in kranten / op websites gestaan in Zuid-Amerika maar inderdaad het is een vreemd verhaal en afkomstig van RT kan je het wel lezen met wat zout er op.
Maar toch interessant om te delen bij het topic, daarnaast zou het betekenen dat de Argentijnse marine nog steeds actief ''spioneert'' op de falkland eilanden en troepen bewegingen er omheen.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 15/12/2017 | 11:19 uur
Bron RT.com ... Russia Today... de grootste verspreiders van onzin in deze wereld. Hebben ook valse berichten verspreid met verkiezingen in de VS en tijdens Brexit.

Heb ik nooit bij de OZD gezeten, maar volgens mij is het niet mogelijk en toegestaan dat een matroos contact heeft met zijn zuster tijdens een missie. En dan zeker niet details doorgeeft over waar ze zijn en wat ze doen.

Uh...is een onderzeeer niet voor bedoelt om ongezien ergens te komen en trainen ze er juist niet dag en nacht op dat ze achterna gezeten kunnen worden door een heli en een fregat?
En dan zink je al?

Zoals Trump het zou zeggen: "this is FAKE NEWS from the dishonest media!"

dat dacht ik ook direct, maargoed Zuid Amerika he.. discipline is daar niet uitgevonden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"