NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2012 | 15:41 uurDus na je wens over het samengaan van LMB en MARNS is het nu al samengaan KL en MARNS?
Yep, ik ben er voor dat het MARNS (wat dan versterkt wordt door een deel van de opgeheven LMB) dan onder het CLAS komt te vallen (zij het dat het onderscheid in krijgsmachtdelen dan nog verder wordt verkleind/beperkt). Andere deel LMB versterkt weer de nu uitgedunde 2 Mechbrigs.
Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2012 | 15:41 uur
Ja duhuh; jij zegt dat ze samen kunnen gaan en ik geef aan dat dit in de praktijk niet zomaar opgaat. En dan gaan we de wereld omdraaien en moet ik aan de KL gaan vragen waarom? Jij stelt iets dat praktisch niet uitgevoerd wordt. Ga jij dus maar een briefje sturen aan De Kruijf waarom zijn mannen en vrouwen het vertikken om in een KM-goedgekeurde legering te snurken?
Ik kan het via twitter aan hem vragen...ik moet nu weg, maar help me herinneren aub.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 18/05/2012 | 15:25 uur
Ad1: En ik vind dat onderscheid tussen landmacht en marineeenheden dus ongewenst. Dus vandaar reactie.

Dus na je wens over het samengaan van LMB en MARNS is het nu al samengaan KL en MARNS?

Citaat van: Elzenga op 18/05/2012 | 15:25 uur
Ad2: dat moet je aan de heren en dames KL zelf vragen.

Ja duhuh; jij zegt dat ze samen kunnen gaan en ik geef aan dat dit in de praktijk niet zomaar opgaat. En dan gaan we de wereld omdraaien en moet ik aan de KL gaan vragen waarom? Jij stelt iets dat praktisch niet uitgevoerd wordt. Ga jij dus maar een briefje sturen aan De Kruijf waarom zijn mannen en vrouwen het vertikken om in een KM-goedgekeurde legering te snurken?

Lex

Citaat van: Elzenga op 18/05/2012 | 14:52 uur
Dat was niet nodig geweest als de LMB was opgeheven, Korps Mariniers uitgebreid...en die "brigade" (van de dan overgebleven 3) gewoon de eenheden bleef leveren voor het Caribisch gebied. Alleen dan wel operationeel onder het CLAS zou gaan vallen (zij het dat dit commando dan meer geintegreerd nog was in het geheel..en dus meer naam was dan praktijk). Of hadden we dan ook de nodige "verspijkering" gekregen Lex?
Als de taken in de West weer zouden gaan vallen onder CLAS, dan zou mij dat niet verbazen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2012 | 15:16 uur
1. Er zit bij mijn weten helemaal geen specifiek LMB in de west, maar "gewone" KL-eenheden.
2. Als je "legering" letterlijk neemt, waarom moest er dan voor een paar miljoen aan de legering worden vertimmerd voordat het de KL bliefde zich in de west te vervoegen? Legering waar voorheen gewoon de KM in zat.....

Edit: ik zie dat Lex v.w.b. punt 2 ook al een opmerking heeft gemaakt....
ad1: dat zal ook wel eens een LMB compagnie worden. En ik vind dat onderscheid tussen landmacht en marineeenheden dus ongewenst. Dus vandaar reactie.
Ad2: dat moet je aan de heren en dames KL zelf vragen.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 18/05/2012 | 13:59 uur
Ook de legering van de krijgsmacht in het Caribisch gebied is voor mij het zoveelste bewijs dat LMB en Mariniers samen kunnen

1. Er zit bij mijn weten helemaal geen specifiek LMB in de west, maar "gewone" KL-eenheden.
2. Als je "legering" letterlijk neemt, waarom moest er dan voor een paar miljoen aan de legering worden vertimmerd voordat het de KL bliefde zich in de west te vervoegen? Legering waar voorheen gewoon de KM in zat.....

Edit: ik zie dat Lex v.w.b. punt 2 ook al een opmerking heeft gemaakt....

Elzenga

#530
Citaat van: Lex op 18/05/2012 | 14:43 uur
Hoezo? Er moest voor miljoenen verspijkerd worden teneinde de accomodatie op het "gewenste" peil van CLAS te brengen.
Dat was niet nodig geweest als de LMB was opgeheven, Korps Mariniers uitgebreid...en die "brigade" (van de dan overgebleven 3) gewoon de eenheden bleef leveren voor het Caribisch gebied. Alleen dan wel operationeel onder het CLAS zou gaan vallen (zij het dat dit commando dan meer geintegreerd nog was in het geheel..en dus meer naam was dan praktijk). Of hadden we dan ook de nodige "verspijkering" gekregen Lex?

CITAAT IN CITAAT VERWIJDERD!!

Rob
Forumbeheerder

Lex

Citaat van: Elzenga op 18/05/2012 | 13:59 uur
Ook de legering van de krijgsmacht in het Caribisch gebied is voor mij het zoveelste bewijs dat LMB en Mariniers samen kunnen en...stapje verder...alle landgrondeenheden onder 1 commando gaan vallen.
Hoezo? Er moest voor miljoenen verspijkerd worden teneinde de accomodatie op het "gewenste" peil van CLAS te brengen.


Elzenga

Ook de legering van de krijgsmacht in het Caribisch gebied is voor mij het zoveelste bewijs dat LMB en Mariniers samen kunnen en...stapje verder...alle landgrondeenheden onder 1 commando gaan vallen. Maar goed...da's voor Den Haag blijkbaar 2 stappen te ver nog.

Reinier

Citaat van: Marc66 op 18/05/2012 | 13:34 uur
Volgens mij is er slechts een werkelijk elite-eenheid en dat is het korps mariniers, de rest is een "slap" aftreksel daarvan. Maar, dat is MIJN mening!
Hoort niet in de topic thuis, maar antwoord kan kort zijn; vergeet je niet het KCT als elite-eenheid/ Korps?

Marc66

Volgens mij is er slechts een werkelijk elite-eenheid en dat is het korps mariniers, de rest is een "slap" aftreksel daarvan. Maar, dat is MIJN mening!

Overigens ben ik ergens wel van mening dat, zeker met een goede selectie, door het samenvoegen van de verschillende zgn. overige elite-eenheden er een krachtig en werkelijk overal en altijd inzetbare eenheid kan bestaan. Scheelt ook weer een hoop goud, bruin, groen, blauw-grijs en welke kleur er ook nog meer bestaat aan rangonderscheidingstekens in de top.


KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 18/05/2012 | 13:23 uur
wellicht is de achterliggende gedachte dat er straks slechts een zgn. special forces team/afd. bestaat en dat dus de mariniers, LMB en KCT samen gaan in een "nieuw" op te richten ter land, ter zee en in de lucht compagnie oid.

Het gemak waarmee LMB steeds "meelift" op KCT en KMARNS....... Voor mij zijn de KCT en MARSOF van een andere orde dan de rest van het KMARNS en daarna nog eens LMB. Toch knap dat LMB kans ziet zichzelf zo te positionerem dat de buitenwacht denkt dat het een elite-eenheid betreft.

Marc66

Was mij onbekend, weer wat geleerd en ook meer verbaasd, maar okay, wellicht is de achterliggende gedachte dat er straks slechts een zgn. special forces team/afd. bestaat en dat dus de mariniers, LMB en KCT samen gaan in een "nieuw" op te richten ter land, ter zee en in de lucht compagnie oid.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 18/05/2012 | 13:12 uur
Dus de CLAS voert tegenwoordig ook landingen vanuit de zee uit, opereert vanaf zee met landingen?  :confused:

Wel in de west, of heb je niet meegekregen dat de CLAS daar ook met bootjes stoeit?

Marc66

Dus de CLAS voert tegenwoordig ook landingen vanuit de zee uit, opereert vanaf zee met landingen?  :confused:

Paars?  :confused: