nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Ipkiss

Citaat van: Ipkiss op 07/03/2014 | 17:54 uur
"Die ook ballistische bescherming bieden?... ;-)"

pff da's alweer een tijdje geleden en ik kan het persbericht van COBBS niet meer vinden  :doh: Volgens mij wel de ballistische versie, tenzij je me het tegendeel kan aanleveren. Wees welkom!
De niet-ballistische versies zijn, als ik de reportages op DDP mag gelopen, sowieso in omloop.

Ben het zeker eens met de reactie mbt NIR/SWIR, ik zou zeker graag 'officiële' tests zien. Aan de andere kant, meneer Cramer zit al een tijdje op camouflage  ;) (maar natuurlijk komt zijn ontworpen patroon (US4CES) het beste uit zijn test)
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Ipkiss

"Die ook ballistische bescherming bieden?... ;-)"

pff da's alweer een tijdje geleden en ik kan het persbericht van COBBS niet meer vinden  :doh: Volgens mij wel de ballistische versie, tenzij je me het tegendeel kan aanleveren. Wees welkom!
De niet-ballistische versies zijn, als ik de reportages op DDP mag gelopen, sowieso in omloop.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Robert2

#464
Uit de brief:
CitaatUit de marktverkenning van het KPU-bedrijf bleek dat twee leveranciers de kleding binnen de gevraagde termijn konden leveren. Beide leveranciers konden verschillende stoffen leveren. Alleen van de stof Defender M van de firma Ten Cate waren certificaten beschikbaar die aantoonden dat aan de eisen wordt voldaan. Met het oog op de start van de missie in Mali ontbrak de tijd voor nader onderzoek naar de overige stoffen.
Momenteel wordt kleding aangeschaft voor enkele rotaties speciale eenheden. Zodra dat nodig is zal de voorraad worden aangevuld. Besloten is de kleding tijdens de missie in Mali in het kader van Concept Development & Experimentation (CD&E) te evalueren. De uitkomsten daarvan worden meegenomen in de behoeftestelling voor het project Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS), waarin Defensie de vervanging van alle gevechtskleding voorbereidt.

---

M'n theorie klopte dus wel (ruim gezien) enigszins; tijdgebrek was een factor. Een goede zaak dat de resultaten mee worden genomen voor evaluatie in DOKS.

M.b.t. NIR en SWIR zou ik eerst een officiële studie van TNO o.i.d. willen zien, voordat ik de heer Cramer echt ga geloven.

P.S. De NL eenheden met de AS helm op zijn van 11LMB ;)

Leovanw

Citaat van: Ipkiss op 07/03/2014 | 11:40 uur
Het KCT heeft wel degelijk ook ops-core helmen in gebruik. Geleverd door COBBS.

Die ook ballistische bescherming bieden?... ;-)
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"

Ipkiss

#462
Het KCT heeft wel degelijk ook ops-core helmen in gebruik. Geleverd door COBBS.

Bedenk dat het eigen helm project 'galea' al een tijdje in ontwikkeling was nog voordat Revision en Ops-core zulke modellen op de markt brachten. Nu worden we wellicht links en rechts ingehaald door commerciële modellen. What else is new..
De armoursource helm zou mogelijk een interim model kunnen worden in afwachting van het nieuwe integrated head protection helmsysteem.

Over de 'nieuwe' pakken voor Mali. Jammer dat ze niet in NFP Tan kunnen gaan. Ik ben overigens ook erg benieuwd naar de prestaties van NFP Tan in NIR, aangezien Multicam dan ineens wat teleurstellend presteert. Overdag, zeker in die regio van Afrika zal het super werken.
lhttp://www.hyperstealth.com/GenIII-NVG/index.html
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Leovanw

#461
Mali-militairen krijgen nieuw tenue

De speciale eenheden die deelnemen aan de missie naar Mali, krijgen een nieuwe gevechtskleding. De voorraad speciale beschermende kleding die voor de militairen in Afghanistan was aangeschaft, is vrijwel op.

Defensie heeft besloten nieuwe, zogenoemde multicam uniformen aan te schaffen. Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Vlam- en insectwerend
De minister kiest nu niet voor het relatief goedkope Chinese pak, maar voor kleding van de Nederlandse fabrikant Ten Cate, gemaakt van de stof Defender M. Het tenue voldoet nu aan de eisen voor 'vlamwerendheid, insectenwerendheid en draagbaarheid'.

"De gevechtskleren van de militairen moeten in Afrika voldoen aan extreme omstandigheden die te maken hebben met de bijzondere terrein- en weersomstandigheden. Bovendien zullen de militairen hun taak langdurig meerdaags moeten uitvoeren", schrijft Hennis.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://soldiersystems.net/2014/02/27/dutch-sf-sport-new-uniforms-mali-mission/
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"

NLTactical

Vraagje(s) :

Even over die helm..

Defensie kwam eerst met een mooie tekening van hoe de toekomstige helm er uit zal zien.



Daarna kwamen ze met deze helm.



En daarna deze..



En ergens kwam er een fototje voorbij met deze helm.



Toen kwam RTL met een foto met een gehele nieuwe uitrusting ( met weer een andere helm )..



En als laatst zagen we ''eenheden'' (weet niet welke) trainen in Amerika met dezelfde helm als die van het ''RTL Plaatje'' maar dan zonder de attachments.



(Op de laatste 2 foto's zijn het AS501 Armour Source helmen van Profile Equipment.)

Maaruh, waarom zijn ze eerst begonnen/nog bezig met het zelf ontwikkelen en maken van een helm met geïntegreerde coms en allerlei andere snufjes, en testen ze ook helmen die gewoon van de plank te koop zijn? Zullen ze er nou een zelf gaan maken of toch een kopen?? Wat denken jullie ? (dalijk wordt het toch een helm die al bestaat, dan is al die ontwikkeling grotendeels voor niks...)

Net zoals de camo is dit weer opnieuw het wiel uitvinden, maar schieten ze er nou wat mee op?
Was het niet veel makkelijker, goedkoper en sneller geweest als het gewoon allemaal van de plank gekocht was.

Ik kwam bijvoorbeeld deze helmen tegen : (Gewoon Ops-Core met wat extras )





Het lijkt sprekend op die ideeën die Defensie heeft...(van het eerste plaatje) moet het persé nederlands zijn?, wat maakt het uit dat elk leger een beetje op elkaar gaat lijken ( en zeker binnen Europa ).




Jellington


Robert2

Citaat van: Jellington op 03/03/2014 | 19:47 uur
Weet iemand waarom het KCT heeft gekozen voor deze nieuwe helmen ipv een OpsCore-achtige helm waar je veel andere SF eenheden mee ziet rondlopen?
Ik heb geen bron, dus het is een persoonlijke opinie.. Maar het is denk ik logischerwijs gezien om de nieuwe helmen (operationeel) te testen, waarschijnlijk samen met de gevechtsjas en broek van NFM in multicam. Ik denk dat het tegelijkertijd ook makkelijker was om voor multicam te gaan, aangezien er hoogstwaarschijnlijk al een bestaande lijn met multicam stof was. Als er een compleet nieuwe lijn opgezet moest worden moest eerst heel wat meters stof geprint worden. 70 Commando's, doe dat grofweg eens maal 3 of 4x voor de broek, 1 a 2x UBACS en een gevechtsjas erbij, dan zit je toch op heel wat kleding, en dat voor vier tot 6 maanden en dan komt de volgende lichting alweer..

Jellington

Citaat van: Fuse71 op 03/03/2014 | 20:38 uur
Wellicht om anders te zijn dan de rest.  Dit is steeds vaker een reden .....

Ik snap niet wat er nou zo leuk of praktisch is om anders te zijn dan de rest.


Fuse71

Citaat van: Jellington op 03/03/2014 | 19:47 uur
Weet iemand waarom het KCT heeft gekozen voor deze nieuwe helmen ipv een OpsCore-achtige helm waar je veel andere SF eenheden mee ziet rondlopen?

Wellicht om anders te zijn dan de rest.  Dit is steeds vaker een reden .....

Jellington

Weet iemand waarom het KCT heeft gekozen voor deze nieuwe helmen ipv een OpsCore-achtige helm waar je veel andere SF eenheden mee ziet rondlopen?

Robert2

Citaat van: ridivek op 03/03/2014 | 01:36 uur
Die reactie is leuk ja.

Over NFP ontwikkeling:
NFP Tan en NFP Green zijn af, ze hebben ook nog een tussen variant NFP ?? voor de uitrustingsstukken (tassen, kogelweerende vesten, enz) ontwikkeld. Volgens mij is puur het probleem dat er te weinig geld is, en het materieel proces te veel tijd kost. Maar ze zijn er mee bezig, en ze willen het materieel proces aanpassen. Geduld  :cute-smile:
Je hebt dat uit betrouwbare bronnen of is het gokwerk? Er zijn inderdaad drie vormen van NFP bekend, Green, Tan en voor uitrusting zoals opsvesten/ plate carriers e.d.

ridivek

Die reactie is leuk ja.

Over NFP ontwikkeling:
NFP Tan en NFP Green zijn af, ze hebben ook nog een tussen variant NFP ?? voor de uitrustingsstukken (tassen, kogelweerende vesten, enz) ontwikkeld. Volgens mij is puur het probleem dat er te weinig geld is, en het materieel proces te veel tijd kost. Maar ze zijn er mee bezig, en ze willen het materieel proces aanpassen. Geduld  :cute-smile: