Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Kornet43

Citaat van: delarey op 15/01/2021 | 15:00 uur
Geen sierlijke Italiaanse lijnen idd, maar vind dit ook wel wat hebben. Al het nieuwe materieel wordt inderdaad RAL 6031 geloof ik.
Hadden we niet beter een KMW Dingo van de plank kunnen kopen? Maar helaas moeten wij weer opnieuw het wiel uitvinden en weer een Fyra-product aanschaffen.

delarey

Citaat van: DiepFries op 15/01/2021 | 14:50 uur
Spuuglelijk maar robuust. En die uni-color wordt de standaard dus zelfde als met de apaches en chinooks? Lijkt nog het meest op de BOV M16 Miloš van de Serviërs.

Geen sierlijke Italiaanse lijnen idd, maar vind dit ook wel wat hebben. Al het nieuwe materieel wordt inderdaad RAL 6031 geloof ik.

DiepFries

Spuuglelijk maar robuust. En die uni-color wordt de standaard dus zelfde als met de apaches en chinooks? Lijkt nog het meest op de BOV M16 Miloš van de Serviërs.

Parera

En dan zeggen ze dat Italiaans design mooi moet zijn  :neutral: Maar deze voertuigen moeten niet mooi zijn maar moeten functioneel zijn.

delarey

#944




CitaatHet nieuwe jaar vol nieuwe 'DVOW-2 energie' begonnen! Genoeg te doen dit jaar, de wisseling van de huidige vloot naar de nieuwe operationele wielvoertuigen moet medio dit jaar op stoom komen.
Afgelopen dinsdag begonnen met een dag met het Projectteam DVOW-2 CLAS. Werkwijze verder aangescherpt en de bakens gezet voor 2021.
Woensdag in het tweewekelijks overleg van de Directeur Materieel & Diensten van het CLAS met zijn projectleiders dit nader toegelicht. Vervolgens een digitale bijeenkomst over de voortgang van het project 12kN/RCWS, een van de zeven DVOW-2 deelprojecten. Ook werd de naam bekend gemaakt van dit systeem dat door IVECO voor NLD wordt geproduceerd: MANTICORE. Een mythisch wezen met de kop van een leeuw, de staart van een schorpioen en vleugels: MANTICORE. Instroom wordt begin 2023 verwacht. Daarna een bezoek aan de Afdeling Techniek van het Materieel Logistiek Commando van de Landmacht waar de integratietesten plaatsvinden. Erg belangrijk, zodat de nieuwe systemen ook veilig en verantwoord gebruikt kunnen worden. Zo wordt de valbeveiliging van de Scania GRYPHUS getest. Binnenkort beginnen de eerste gebruikerstesten. Ook daar betrokken collega's, onder regie van de DVOW systemintegrator DVOW van DMO.
Gisteren het 2-maandelijks defensiebrede DVOW-2 overleg met vertegenwoordigers van de eenheden en overige specialisten. Een groot digitaal gezelschap waar we de klokken weer gelijk hebben gezet, prima.
Kortom: vol energie samen verder voorwaarts in 2021!

Nieuw beeld van de Iveco Medium Tactical Vehicle (MTV), voortaan onder de naam Manticore dus.

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 10/12/2020 | 12:40 uur
Nee, Dingo is categorie MTV namelijk 12 ton. Bushmaster is categorie Grizzly/GFF4 26 ton!
Weet niet waar jij je info vandaan haalt gozer maar er klopt geen zak van.

Bushmaster heeft een leeggewicht van +- 12 ton, een max gewicht van +- 15 ton en laadvermogen van ongeveer 3 ton, Dingo 2 zit ook in die categorie.

Iveco MTV is lichter, in categorie LMV, L-ATV, Hawkei etc, afhankelijk van bepantsering waarschijnlijk tussen de 6 en 9 ton, met een laadvermogen van 12kN = ongeveer 1250kg.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

#942
Citaat van: Kornet43 op 10/12/2020 | 12:40 uur
Bushmaster is categorie Grizzly/GFF4 26 ton!

BS ...

De Bushmaster is een 4x4 pantserwagen,.... Het onbeladen gewicht is 12,5 ton; het beladen gewicht vijftien ton.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bushmaster

Bushmaster is an 11-tonne, 4x4 protected vehicle with a 4-tonne payload, designed to perform a diverse range of mission profiles. Variants include troop carrier, command, patrol, support, weapons deployment and ambulance.
https://www.thalesgroup.com/en/global/presence/asia-pacific/australia/defence/bushmaster


En Dingo is ca. 9 ton tot max 12,5 ton
https://www.kmweg.com/systems-products/wheeled-vehicles/dingo/dingo-2/dingo-2-nc-reconnaissance-vehicle/

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 10/12/2020 | 09:15 uur
Dingo is categorie Bushmaster, MTV is kleiner.
Nee, Dingo is categorie MTV namelijk 12 ton. Bushmaster is categorie Grizzly/GFF4 26 ton!

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 09/12/2020 | 18:19 uur
Het lijkt er warempel wel op dat de Iveco MTV wordt gebaseerd op de Dingo 2!
Dingo is categorie Bushmaster, MTV is kleiner.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Bovendien is de Dingo 12 ton, en de GFF4 is 25 ton, maar de MTV kan ook op basis van de Iveco Eurocargo zijn

Kornet43

Citaat van: Parera op 09/12/2020 | 21:28 uur
Denk jij echt dat Iveco het chassis van KMW gaat kopen om vervolgens hierop een relatief goedkoop voertuig te bouwen? Een eigen chassis produceren is veel goedkoper voor Iveco.
Ik sluit het niet helemaal uit, omdat KMW en Iveco al samenwerken met de Grizzly/GFF4 op basis van de Iveco Trakker 6X6


Parera

Citaat van: Kornet43 op 09/12/2020 | 18:19 uur
Het lijkt er warempel wel op dat de Iveco MTV wordt gebaseerd op de Dingo 2!

Denk jij echt dat Iveco het chassis van KMW gaat kopen om vervolgens hierop een relatief goedkoop voertuig te bouwen? Een eigen chassis produceren is veel goedkoper voor Iveco.

Kornet43

Citaat van: DiepFries op 09/12/2020 | 17:24 uur
Nieuwe schetsen van de MTV, via @PieterBastiaans




https://twitter.com/PieterBastiaans/status/1336670619983867908

Dingo 2 vibe


Het lijkt er warempel wel op dat de Iveco MTV wordt gebaseerd op de Dingo 2!

DiepFries


Parera

Defensie blust de brandjes met een Iveco



Het Ministerie van Defensie heeft onlangs een speciale Iveco Eurocargo 4×4 in gebruik genomen die via Iveco NLS en IFFS is geleverd. Deze wordt voornamelijk ingezet op springterrein Reek waar Defensie werkt met explosieven.

IFFS  (Innovative Fire Fighting Solutions) is gespecialiseerd in het ontwerpen en realiseren van niet-standaard brandweervoertuigen- en systemen. Het is een samenwerkingspartner voor de brandweerindustrie, aangezien het bedrijf in staat is om een sterke dialoog op gang te brengen tussen de verschillende partijen. Door krachten te bundelen en efficiënt projectmanagement komt IFFS samen met de eindgebruiker tot creatieve en innovatieve oplossingen. Daarnaast wordt de engineering- en fabricage op maat aangeboden, zodat het haar klanten effectief vooruit kan helpen.

De Iveco Eurocargo met een dagcabine beschikt over twee sproei-installaties, een watertank met een inhoud van 4.500 liter en een Deutz TCD 3.6 L4 pompaandrijving. Om het springgebied nat te kunnen houden maakt Defensie onder andere gebruik van een sproei-installatie onder de voorbumper. Deze zorgt voor een gelijkmatige besproeiing over een breedte van minimaal 3 meter. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van de dakmonitor. Deze kent een bereik van 50 meter, waardoor het met gemak de 10 meter hoge wallen kan besproeien. De blusmonitor is met een joystick bedienbaar vanuit de cabine. Met één druk op de knop wordt het voertuig operationeel: de pompmotor wordt gestart, de tankafsluiter geopend en de sproei-installatie in de aanvalspositie gebracht, zodat er direct kan worden gesproeid. De capaciteit van de bluspomp is 2.000 lpm bij 10 bar, waardoor Defensie met een krachtig sproeivoertuig haar werk kan doen en het terrein nat kan houden om preventief een natuurbrand te voorkomen. Op het springterrein in Reek zijn externe vulinstallaties, waardoor Defensie efficiënt de tankinstallatie van het sproeivoertuig kan vullen.

Op basis van alle eisen vanuit de Europese aanbesteding werd het sproeivoertuig helemaal naar wens ontworpen en opgebouwd. Hierdoor is de 15 tons Iveco uitgerust met een Tector 6.7 liter motor met 250 pk, een geautomatiseerde 6-trapsversnellingsbak, een hoog-laag tussenbak, inschakelbare vierwielaandrijving en sperren in de voor- en achteras. Adjudant Eef van Leeuwen over de eerste ervaringen met de Iveco Eurocargo: "We zijn met de 4×4 naar de Oirschotse Heide geweest met een volle watertank en de Iveco heeft zich goed gehouden. Deze trekt op het ruwe terrein moeiteloos door in de lage gearing. We gebruiken ons nieuwe sproeivoertuig om het springterrein preventief te sproeien. De Iveco Eurocargo is daar, met de verre reikwijdte, uitermate geschikt voor!"

Mede door een goede prijs-kwaliteit verhouding, de uitvoering met single air banden en de goede off-road eigenschappen van het voertuig, heeft IFFS voor de terreinvaardige Iveco Eurocargo gekozen. Adriaan Doorduin, Sales Engineer bij Iveco NLS: "IFFS is een klein bedrijf, waardoor je direct in contact staat met de juiste mensen. Tijdens het aankoop- en opbouwproces hebben we snel kunnen schakelen en elkaar doelmatig ondersteuning kunnen bieden." Directeur Ad van Lith van IFFS: "Door de uitstekende samenwerking met Iveco NLS en het project team van Defensie is de Iveco Eurocargo binnen 10 maanden volledig naar wens opgebouwd en afgeleverd."

https://www.ttm.nl/fleet/fleetmanagement/defensie-blust-de-brandjes-met-een-iveco/129837/