Defensieforum.nl

Overigen => Historie => Topic gestart door: Sparkplug op 29/06/2020 | 10:50 uur

Titel: The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech
Bericht door: Sparkplug op 29/06/2020 | 10:50 uur
The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech

https://www.thedrive.com/the-war-zone/34405/the-a-7-corsair-iis-heads-up-display-was-a-revolution-in-air-combat

(https://the-drive.imgix.net/https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1593297299647-54_-12022.jpg?auto=compress%2Cformat&ixlib=js-1.4.1&s=3c1cc9e9f39b889bf540ef07c2f5b83f)
The A-7 HUD, EU, and PDU shown by Colin Marshall. In October 1967 it was announced from Dallas in Texas U.S.A that Elliott Flight Automation had been awarded a four-year contract to supply LTV with Head Up Displays for the A-7. The initial contract was worth £14million for 1,200 displays and was the largest ever awarded to a British firm.



Titel: Re: The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech
Bericht door: Huzaar1 op 29/06/2020 | 13:56 uur
Klopt het ook dat de Soviets de Amerikaanse HUD Hebben gekopieerd nadat ze aan een amerikaans toestel kwamen in de Koreaanse oorlog?
Titel: Re: The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech
Bericht door: Sparkplug op 29/06/2020 | 14:10 uur
Citaat van: Huzaar1 op 29/06/2020 | 13:56 uur
Klopt het ook dat de Soviets de Amerikaanse HUD Hebben gekopieerd nadat ze aan een amerikaans toestel kwamen in de Koreaanse oorlog?

Bedoel je niet de Vietnam oorlog? Er zijn genoeg A-7's en andere types met een HUD boven en nabij Noord-Vietnam neergestort.
Titel: Re: The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech
Bericht door: Huzaar1 op 29/06/2020 | 15:19 uur
Citaat van: Sparkplug op 29/06/2020 | 14:10 uur
Bedoel je niet de Vietnam oorlog? Er zijn genoeg A-7's en andere types met een HUD boven en nabij Noord-Vietnam neergestort.

Dat zou ook kunnen!
Titel: Re: The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech
Bericht door: Poleme op 30/06/2020 | 12:23 uur
Citaat van: Huzaar1 op 29/06/2020 | 13:56 uur
Klopt het ook dat de Soviets de Amerikaanse HUD Hebben gekopieerd nadat ze aan een amerikaans toestel kwamen in de Koreaanse oorlog?
Stalin wilde aanvankelijk een F-86 Sabre in handen krijgen.  Enkele B-29's hadden in WO 2 noodlandingen gemaakt in de Sovjet-Unie.  Deze boden de Sovjets blik op de laatste stand der vliegtuigbouw en besloten dit type te copieeren als Tupolev Tu-4.

Boven Korea vochten Amerikaanse WO 2 veteranen tegen Sovjet veteranen.  De MiG-15 had een betere acceleratie, beter klimvermogen en betere prestaties op grote hoogtes dan de F-86 Sabre.  Moest de Sabre het doen met een sixpack punt 50's, de MiG-15 had twee 23 mm en een 37 mm kanon.  Dat werkte uitstekend tegen grote bommenwerpers, maar door hun lagere vuur-, en mondingssnelheid minder tegen wendbare jachtvliegtuigen.
In een TV interview vertelde een Sabre veteraan, dat de MiG-15 ook zeer robuust was gebouwd.  De punt 50's hadden niet altijd het gewenste effect.  Maar volgens deze vlieger braken er wel eens onderdelen van de F-86 af bij zeer brute manoeuvres.

De F-86 kon ondanks zijn veel lichtere bewapening de MiG wel op grotere afstand, 3,000 ft / 915 meter, nog nauwkeurig raken.
Afhankelijk van de bron, de Sabre behaalde boven Korea een 10 : 1 tot 1,3 : 1 winst verhouding op de MiG-15.
De Sovjets hadden al het vermoeden, dat dit kwam door de Sperry APG-30 radar gunsight, een voorloper op de huidige HUD.
De Amerikanen hadden het beleid om elke neergehaald jachtvliegtuig met deze gunsight te bombarderen.  Dit omm te voorkomen dat deze in Sovjet handen zou vallen.
Aan de ene kant, waren er vliegers die uiterst tevreden waren met deze gunsight.  Andere vliegers vonden de APG-30 niet bedrijfszeker genoeg en hadden liever een zo licht mogelijke kist.  De gun sight ging eruit en een stukje kauwgum op het windscherm ging dienst doen als vizier.  Toen ik in Australia woonde, las ik een interview van een Aussie Sabre veteraan.  Die vertelde dat hun luchtmacht uit de F-86 maar liefst 1,100 pounds / 500 kg aan uitrusting verwijderde.  Om zodoende de betere MiG-15 prestaties proberen te benaderen.

Tot dat een Amerikaanse F-86 vlieger zijn kist beschadigd raakte.  Hij vloog naar de Gele Zee om hem daar te 'ditchen'.   Helaas, moest hij zijn kist op de kustlijn 'neerzetten'.  Zo kregen de Sovjets niet alleen een nieuwe Aluminium legering en de all-moving tail plane in handen.  Geen hoogte-roeren meer aan de horizontale staartvlakken, maar heel dat stabilo beweegt op hydraulische wijze voor een betere wendbaarheid. 
Ook een werkende radar gunsight kwam in hun handen.  Werd ook gecopieerd en ironisch genoeg boven Vietnam door MiG-17's gebruikt om vooral F-100's en F-105 'Thud's' (bijnaam, welke plof betekend) neer te halen.
That god damn Commie CopyCats !

zie: https://www.airspacemag.com/military-aviation/to-snatch-a-sabre-4707550/?page=2
Titel: Re: The A-7 Attack Jet's Head Up Display Was A Revolution In Air Combat Tech
Bericht door: Huzaar1 op 01/07/2020 | 01:00 uur
Citaat van: Poleme op 30/06/2020 | 12:23 uur
Stalin wilde aanvankelijk een F-86 Sabre in handen krijgen.  Enkele B-29's hadden in WO 2 noodlandingen gemaakt in de Sovjet-Unie.  Deze boden de Sovjets blik op de laatste stand der vliegtuigbouw en besloten dit type te copieeren als Tupolev Tu-4.

Boven Korea vochten Amerikaanse WO 2 veteranen tegen Sovjet veteranen.  De MiG-15 had een betere acceleratie, beter klimvermogen en betere prestaties op grote hoogtes dan de F-86 Sabre.  Moest de Sabre het doen met een sixpack punt 50's, de MiG-15 had twee 23 mm en een 37 mm kanon.  Dat werkte uitstekend tegen grote bommenwerpers, maar door hun lagere vuur-, en mondingssnelheid minder tegen wendbare jachtvliegtuigen.
In een TV interview vertelde een Sabre veteraan, dat de MiG-15 ook zeer robuust was gebouwd.  De punt 50's hadden niet altijd het gewenste effect.  Maar volgens deze vlieger braken er wel eens onderdelen van de F-86 af bij zeer brute manoeuvres.

De F-86 kon ondanks zijn veel lichtere bewapening de MiG wel op grotere afstand, 3,000 ft / 915 meter, nog nauwkeurig raken.
Afhankelijk van de bron, de Sabre behaalde boven Korea een 10 : 1 tot 1,3 : 1 winst verhouding op de MiG-15.
De Sovjets hadden al het vermoeden, dat dit kwam door de Sperry APG-30 radar gunsight, een voorloper op de huidige HUD.
De Amerikanen hadden het beleid om elke neergehaald jachtvliegtuig met deze gunsight te bombarderen.  Dit omm te voorkomen dat deze in Sovjet handen zou vallen.
Aan de ene kant, waren er vliegers die uiterst tevreden waren met deze gunsight.  Andere vliegers vonden de APG-30 niet bedrijfszeker genoeg en hadden liever een zo licht mogelijke kist.  De gun sight ging eruit en een stukje kauwgum op het windscherm ging dienst doen als vizier.  Toen ik in Australia woonde, las ik een interview van een Aussie Sabre veteraan.  Die vertelde dat hun luchtmacht uit de F-86 maar liefst 1,100 pounds / 500 kg aan uitrusting verwijderde.  Om zodoende de betere MiG-15 prestaties proberen te benaderen.

Tot dat een Amerikaanse F-86 vlieger zijn kist beschadigd raakte.  Hij vloog naar de Gele Zee om hem daar te 'ditchen'.   Helaas, moest hij zijn kist op de kustlijn 'neerzetten'.  Zo kregen de Sovjets niet alleen een nieuwe Aluminium legering en de all-moving tail plane in handen.  Geen hoogte-roeren meer aan de horizontale staartvlakken, maar heel dat stabilo beweegt op hydraulische wijze voor een betere wendbaarheid. 
Ook een werkende radar gunsight kwam in hun handen.  Werd ook gecopieerd en ironisch genoeg boven Vietnam door MiG-17's gebruikt om vooral F-100's en F-105 'Thud's' (bijnaam, welke plof betekend) neer te halen.
That god damn Commie CopyCats !

zie: https://www.airspacemag.com/military-aviation/to-snatch-a-sabre-4707550/?page=2

Gaaf, thanks voor het verhaal. Dat was dus wat ik me herinnerde, dank.