Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 07/12/2013 | 11:50 uur
Dus de hangaar van de nieuwe MFF wat ruimer dan ;-)

Ziet er op model wel wat krapjes uit...

Lijkt mij een uitstekend idee (en een aantal extra NH-90's) (of andere geschikte maritieme heli)

Elzenga

#944
Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2013 | 11:20 uur
Hadden we het op de S-fregatten met de 2 Lynx-hangaar toch beter voor elkaar.... Maar okay, de NH-90 heeft wat meer ruimte nodig.
Dus de hangaar van de nieuwe MFF wat ruimer dan ;-)

Ziet er op model wel wat krapjes uit...

KapiteinRob

Hadden we het op de S-fregatten met de 2 Lynx-hangaar toch beter voor elkaar.... Maar okay, de NH-90 heeft wat meer ruimte nodig.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2013 | 11:10 uur
Er staat toch echt "OOK".... En meen het ook al eerder in het topic gelezen te hebben....
doelde hierbij op de Duitse opzet. Ik ben bekend met mogelijkheden/onmogelijkheden huidige Ms en LCF...

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 07/12/2013 | 11:04 uur
Er wordt bedoeld de opvolger van de  M-fregatten

Citaat van: Elzenga op 07/12/2013 | 10:41 uur
Zie dus graag dat ook de toekomstige MFF met twee heli's kan werken.

Er staat toch echt "OOK".... En meen het ook al eerder in het topic gelezen te hebben....

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 07/12/2013 | 11:04 uur
Er wordt bedoeld de opvolger van de  M-fregatten
inderdaad...

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2013 | 10:59 uur
Begrijp ik nou goed dat hier gedacht wordt dat onze M-fregatten met 2 heli's (kunnen) opereren?

Er wordt bedoeld de opvolger van de  M-fregatten

KapiteinRob

Begrijp ik nou goed dat hier gedacht wordt dat onze M-fregatten met 2 heli's (kunnen) opereren?

Elzenga

Citaat van: Lex op 06/12/2013 | 23:53 uur
Voorgaande is voor meedere uitleg vatbaar. Maar ik heb het idee wat je bedoelt.
Dat je zo de logistieke belasting waar jij terecht op wees vermindert als dit qua missie kan...en pas uitbreid als dat nodig is. Blijft materiaal en mensen op de wal.
Citaat van: Lex op 06/12/2013 | 23:53 uurVwb de Duitsers. Vanaf aanvang opwerkperiode zal de eenheid, indien mogelijk, uitgerust worden met een tweetal boordhelkopters. Waarom? Het is makkelijker om tijdens een missie terug te schaklen van twee naar een, dan andersom. Het heeft ook te maken met het feit dat er veelal gevlogen wordt met twee helikopters tegelijkertijd. Een goed training voor zowel de de vliegdekploeg, als de aircontroller (marine variant van een vliegverkeersleider). Ook geeft een tweetal helikopters meer dekking aan een verband. Als we er van uitgaan dat een vlieger maximaal 4 uren per dag mag vliegen, heb je bij twee helikopters een vliegende dekking van maximaal 8 uren. Dit natuurlijk indien men niet twee helikopters tegelijkertijd inzet, maar in blokjes.
Voor mij is dit gesneden koek, maar mochten er vragen zijn stel ze, dan zal ik proberen het eea duidelijk te maken.
Lijkt me een zeer goede en wenselijke opzet. Zie dus graag dat ook de toekomstige MFF met twee heli's kan werken. Dus hangaar groot genoeg voor twee NH90's plus UAVs.

Lex

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 23:00 uur
Kan me voorstellen dat bijv. pas twee heli's meegaan op de MFF als dat missie-technisch ook echt nodig is. Niet standaard. Doen de Duitsers met hun Lynxen op hun fregatten trouwens wel vaak...twee toestellen.
Voorgaande is voor meedere uitleg vatbaar. Maar ik heb het idee wat je bedoelt.
Vwb de Duitsers. Vanaf aanvang opwerkperiode zal de eenheid, indien mogelijk, uitgerust worden met een tweetal boordhelkopters. Waarom? Het is makkelijker om tijdens een missie terug te schaklen van twee naar een, dan andersom. Het heeft ook te maken met het feit dat er veelal gevlogen wordt met twee helikopters tegelijkertijd. Een goed training voor zowel de de vliegdekploeg, als de aircontroller (marine variant van een vliegverkeersleider). Ook geeft een tweetal helikopters meer dekking aan een verband. Als we er van uitgaan dat een vlieger maximaal 4 uren per dag mag vliegen, heb je bij twee helikopters een vliegende dekking van maximaal 8 uren. Dit natuurlijk indien men niet twee helikopters tegelijkertijd inzet, maar in blokjes.
Voor mij is dit gesneden koek, maar mochten er vragen zijn stel ze, dan zal ik proberen het eea duidelijk te maken.

dudge

Citaat van: Lynxian op 06/12/2013 | 20:02 uur
Waarom is dat dan? Subs zijn toch juist hele zelfstandige eenheden die gewend zijn alleen te opereren, zonder luchtdekking?

Op het moment dat je subs gaat zinken en subs naar jou op jacht zijn, heb je in ieder geval een serieus conflict.
De meeste landen hebben kleine subs, voor kust gebieden. Kijk bijvoorbeeld naar de inzet van subs tijdens het Falklandsconflict.

In ieder geval zal zo'n tegenstander ook bereid zijn luchtdreiging te genereren, ofwel via toestellen, ofwel via kustbatterijen.
Niet alleen zijn het 'slechts' twee RAM's, er is ook nog eens geen mogelijkheid tot uirbreiding. Op een type-26 zou je denk ik redelijk makkelijk naast de CIWS en CAMM nog ASTER missiles mee kunnen nemen, maar die MKS180 heeft dus vrij weinig. Als kleiner en goedkoper schip kan ik er ergens inkomen, al hoop ik (voor de Duitsers) op een 'fitted for but not with'. Maar de F125 is helemaal drama, ding heeft dus ook maar 2 RAM's (+ kanon beide), maar dat is een schip van 7200 ton dat bijna twee keer zoveel kost als een LCF.

Hoop dat onze M vervanger meer van de Britse, Franse en Italiaanse inspanningen weg heeft dan van de Duitse.

Elzenga

Citaat van: Lex op 06/12/2013 | 22:57 uur
Ik weet niet of je enig idee hebt van de logistiek die verbonden is aan het inschepen van een boordhelikopter.
Voor de NH-90 worden aan boord 56 pallets gebracht, met opzetranden tot een gemiddelde hoogte van 1 meter.
Dat besef ik ja..en daar hou ik ook rekening mee. Kijk goed naar de praktijk en leer daarover veel van o.a. mensen zoals jij. Dus geen exotische voorstellen. 

Kan me voorstellen dat bijv. pas twee heli's meegaan op de MFF als dat missie-technisch ook echt nodig is. Niet standaard. Doen de Duitsers met hun Lynxen op hun fregatten trouwens wel vaak...twee toestellen.

Lex

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 22:18 uur
Net zoals nu ook de Cougar mee gaat op de LPD..ook inclusief piloten, onderdelen en onderhoudspersoneel.
Ik weet niet of je enig idee hebt van de logistiek die verbonden is aan het inschepen van een boordhelikopter.
Voor de NH-90 worden aan boord 56 pallets gebracht, met opzetranden tot een gemiddelde hoogte van 1 meter.

Elzenga

Citaat van: Strata op 06/12/2013 | 22:22 uur
We vallen weer terug op een oude discusie :)

EC Panther
...

AW109
...
Had ik inderdaad bekeken...maar EC-645 heeft voordelen boven de AW109. Maar goed dat is inderdaad andere/oude discussie ;)

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 06/12/2013 | 22:00 uur
;)...tuurlijk. Bij de overstap van schip naar schip wel.

Maar was een voorbeeld....kan ook inzet van SOF zijn...transport kleinere lading/voorraad/onderdelen. Waar je niet een NH90 voor in wilt zetten. Toen we nog met de Lynx vlogen was zo'n kleiner toestel minder nodig...gezien kleinere afmetingen Lynx. NH90 is flink stukje groter..dus kan er mi nog een model onder komen. Al zal inzet deze heli's vooral op land plaats vinden. Maar inzet bij marine dus ook mogelijk.

We vallen weer terug op een oude discusie :)

EC Panther


AW109
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation