De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Harald

#3089
Citaat van: Parera op 06/03/2024 | 23:47 uur

From my friends at MOOG. This is their RIwP weapon station on Boxer. It's configured with Starstreak HVM and a 30x1113 mm M230LF chain gun. Based closely on the US Army's Stryker M-SHORAD system, it can mount Stinger, Javelin, Spike, JAGM, LMM, Enforcer, and Brimstone.


https://twitter.com/nicholadrummond/status/1654060107636908033

Alternatief voor de skyranger gecombineerd met ifv boxer?


:hrmph: interessant!!
Ik had in het LUA topic de Australische
EOS Slinger voorgesteld als optie met ook zijn Apache kanon. En welke ook zowel voor vuursteun als anti drone gebruikt kan worden.
Maar moet zeggen dat deze interessanter is.

Met bijvoorbeeld Spike kun je ook nog AT.

Parera



From my friends at MOOG. This is their RIwP weapon station on Boxer. It's configured with Starstreak HVM and a 30x1113 mm M230LF chain gun. Based closely on the US Army's Stryker M-SHORAD system, it can mount Stinger, Javelin, Spike, JAGM, LMM, Enforcer, and Brimstone.


https://twitter.com/nicholadrummond/status/1654060107636908033

Alternatief voor de skyranger gecombineerd met ifv boxer?

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 21:49 uurHo wat heb ik nou weer gezegd  :angel:
Ach is eigenlijk geen nieuws meer makker in al het KM geweld. En over de Klu nog maar te zwijgen daar is alles vernieuwd en de slagkracht en de aantallen versterkt.Mooi voor de KM dat er eindelijk serieuse stappen gezet kunnen worden maar het zijn natuurlijk  maar kruimels voor de KL. We gaan pas op de tafels staan als er gevechtskracht wordt aangeschaft boven een 50tig tal. Zeggen 52😁

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 06/03/2024 | 21:07 uurOké het positieve moet dan zijn dat we minder als 20 Moljners krijgen als ik het door de regels heen mag lezen. Wat in mijn beleving net genoeg is voor 1 brigade maar als ik Huzaar1 goed versta dan is dat veel voor 2 brigades. Mijn voorkeur zou liever iets meer zijn 24+4 stuks totaal voor 13X, 43X en O&T.

Ho wat heb ik nou weer gezegd  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Oké het positieve moet dan zijn dat we minder als 20 Moljners krijgen als ik het door de regels heen mag lezen. Wat in mijn beleving net genoeg is voor 1 brigade maar als ik Huzaar1 goed versta dan is dat veel voor 2 brigades. Mijn voorkeur zou liever iets meer zijn 24+4 stuks totaal voor 13X, 43X en O&T.

Huzaar1

Citaat van: Ipkiss op 29/02/2024 | 20:21 uurAMOS was ook mooi geweest, wel prijziger

Echt liever Mjolner.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Grote beslissingen voor de marine welke meer als terecht zijn maar door een demissionair kabinet. Waar beweert wordt door de Defensietop dat ze als demissionaire minister en Stas niet kunnen beslissen over een A brief voor een Tankbataljon voor CLAS. Dat gaat maar over 1 miljard. Bah Clas weer kind van de rekening.

Ipkiss

AMOS was ook mooi geweest, wel prijziger
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 27/02/2024 | 00:40 uurMjolner heeft geen auto-lader, en kan geen direct vuur uitbrengen. Daarom zou ik voor Nemo op Boxer kiezen,heeft 13 licht eindelijk wat directe en indirecte vuurkracht.






selectie criteria liggen anders en heeft de mjolner tal van voordelen t.o.v de boxer.

En de Mjolner is mechanisch automatisch en heeft met dubbele buizen een hogere effectiviteit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Kosten Mjolner vs Nemo is ongeveer 3 : 1 oftewel 2 vs 6 miljoen in aanschaf. Dit te vervanging van de 120 mm mortieren die we nu hebben voorde KL. Mariniers en Luchtmobiel krijgen dan ander type vanwege ander optreden dan KL.

Parera

#3079
Citaat van: Kornet43 op 27/02/2024 | 00:40 uurMjolner heeft geen auto-lader, en kan geen direct vuur uitbrengen. Daarom zou ik voor Nemo op Boxer kiezen,heeft 13 licht eindelijk wat directe en indirecte vuurkracht.

Een aantal Nemo (of crossbow) mortieren voor 13 moet geen probleem zijn natuurlijk, maar ik zie het niet voor me als vervanger van de leopard 120 mm voor binnen 13. Een mortier heeft niet echt pantser doorborende capaciteit als je deze vlak afschiet richting een MBT.

Nee ik verwacht geen 120 mm of ander zwaar kanon op een boxer bij 13, ik denk dat een combinatie van 30/35 mm kanonnen en ATGM's de weg is die 13 moet gaan. Een eventueel (klein) aantal Boxer als missile truck zoals we die kennen van de impressies met Brimstone ,eventueel met SPIKE of een loitering munition als aanvulling. Ook het MGS op de Stryker heeft bij de Yanks een kort leven gehad en is vervangen door 30 mm  + Javelin.

Kornet43

Citaat van: Harald op 25/02/2024 | 21:56 uurAks ik me niet vergis was dat op basis van CV90, toch ?
Gelijk aan die van de Zweden.

https://www.defense-aerospace.com/sweden-orders-20-additional-cv90-mortar-vehicles-from-bae-systems/

Mjolner heeft geen auto-lader, en kan geen direct vuur uitbrengen. Daarom zou ik voor Nemo op Boxer kiezen,heeft 13 licht eindelijk wat directe en indirecte vuurkracht.





Harald


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Citaat van: Harald op 25/02/2024 | 17:03 uurPrecies, voor 13 best een interessante optie hoor.
En ja, het is een 120mm mortier. Maar als snelle eenheid kun je ook snel schakelen van indirect vuur, naar direct bij,op momenten dat ze op vijandelijke eenheden, voertuigen stuiten.


Ik denk te duur, alternatief.....Mjolner 1 x volledig bataljon ter vervanging 120mm.