Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/02/2022 | 17:37 uur
Boxer is zeer terreinvaardig. Prima en begrijpelijke keus, ze hadden het ook op een gryphus kunnen meubelen.

Module uitwisseling is ook voordeel. Batterij capaciteit die nodig is voor het wapensysteem kun je niet in een cv90 kwijt. Niet zo gemakkelijk.

Duidelijk.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2022 | 17:29 uur
Gaan we uit van mooi weer conflicten op verharde- en egale ondergrond?

Boxer is zeer terreinvaardig. Prima en begrijpelijke keus, ze hadden het ook op een gryphus kunnen meubelen.

Module uitwisseling is ook voordeel. Batterij capaciteit die nodig is voor het wapensysteem kun je niet in een cv90 kwijt. Niet zo gemakkelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/02/2022 | 17:09 uur
Lunabev toekomst zit vrijwel zeker richting boxer onderstel.

Gaan we uit van mooi weer conflicten op verharde- en egale ondergrond?

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2022 | 16:49 uur
Als ze het maar monteren op een rups onderstel. Wieltjes gaat je niet verder helpen als het voertuig  MBT's moet bijhouden in drassige omgevingen etc.

We hebben met Duitsland het "Apollo" project lopen en wat ik lees wil Duitsland deze juist wel op een wielvoertuig ala Boxer monteren en invoeren, onder andere bekend als Bodengebundene Luftverteidigung und Nah- und Nächstbereichsschutz

Apollo
https://www.defensie.nl/onderwerpen/internationale-samenwerking/luchttransport-en-luchtruim/lucht--en-raketverdediging-door-nederland-en-duitsland

Huzaar1

Lunabev toekomst zit vrijwel zeker richting boxer onderstel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2022 | 16:49 uur
Als ze het maar monteren op een rups onderstel. Wieltjes gaat je niet verder helpen als het voertuig  MBT's moet bijhouden in drassige omgevingen etc.

Het artikel spreekt over de KF41 Lynx dus er is ruimte voor een rups variant van deze nieuwe SPAAG toren. Overigens zou ik niet vreemd staan kijken als we samen met Duitsland deze SPAAG op basis van de lynx aankopen en dat men er later voor kiest om het systeem (met nieuwe toren) te integreren in de vervanger van de leopard MBT.

De huidige toren heeft alles wat je zoekt in een moderne SPAAG ; 30 mm kanon, MANPADS & nu ook een HEL.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/02/2022 | 16:42 uur
Natuurlijk kan dat wel, de 35 mm variant paste ook op de Boxer en deze overigens ook. De vraag is wat doet de laser onder de huid van het voertuig qua ruimte maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn. Een CV-90 heeft natuurlijk veel ruimte voor troepen in de APC/IFV rol die ruimte kan opgeofferd worden voor munitie en/of energie opslag waardoor dit naar mijn idee wel haalbaar moet zijn.

Ik vraag me meer af of het verstandig is om als enige / launching customer, dit is iets wat ik meer zie als grotere aankoop met bijvoorbeeld Duitsland maar dan is de CV-90 uitgesloten. Eventueel kunnen we dit ook met de Denen, Noren en/of Zweden samen doen.

Als ze het maar monteren op een rups onderstel. Wieltjes gaat je niet verder helpen als het voertuig  MBT's moet bijhouden in drassige omgevingen etc.

Parera

Citaat van: Mourning op 07/02/2022 | 16:21 uur
Kan dat niet op een CV-90 onderstel gemikt worden ofzo?

Natuurlijk kan dat wel, de 35 mm variant paste ook op de Boxer en deze overigens ook. De vraag is wat doet de laser onder de huid van het voertuig qua ruimte maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn. Een CV-90 heeft natuurlijk veel ruimte voor troepen in de APC/IFV rol die ruimte kan opgeofferd worden voor munitie en/of energie opslag waardoor dit naar mijn idee wel haalbaar moet zijn.

Ik vraag me meer af of het verstandig is om als enige / launching customer, dit is iets wat ik meer zie als grotere aankoop met bijvoorbeeld Duitsland maar dan is de CV-90 uitgesloten. Eventueel kunnen we dit ook met de Denen, Noren en/of Zweden samen doen.

Mourning

Kan dat niet op een CV-90 onderstel gemikt worden ofzo?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Rheinmetall proposes Skyranger 30 HEL hybrid solution for threat-commensurate, modern mobile air defence

Laser on board: the Skyranger 30 HEL is a hybrid solution designed to thwart the full range of future airborne threats. Here, the interplay of a 30mm automatic cannon, guided missiles, and a high-energy laser (HEL) results in a mix of effectors unique in this combination.



Teamed with a matching sensor mix, the Skyranger 30 HEL can monitor airspace autonomously, while simultaneously selecting the optimum effector in response to emerging threats. The Skyranger 30 HEL can protect mobile units on the march or critical stationary infrastructure and facilities from aerial threats. No matter what the initial situation, an appropriate response is always readily available, assuring adherence to legal requirements and the avoidance of collateral damage.

Thanks to its longstanding experience in the field of ground-based air defence and adherence to a clear technical road map for a future laser weapon system, Rheinmetall is able to integrate mechanically and systemically a full range of advanced capabilities into a wheeled or tracked mobile platforms such as the Boxer multipurpose wheeled armoured vehicle* or the tracked Lynx KF41 armoured vehicle. Thanks to the highly flexible Skymaster fire control system and state-of-the-art sensors, the effectors achieve maximum tactical impact.

Rheinmetall's HEL effectors consist of a laser source and laser guidance system, both of which are integrated into the vehicle, along with a laser weapon station built into the turret that simultaneously serves as a platform for the electro-optical sensors. The laser weapon station tracks targets automatically, neutralizing them with a laser beam. Thus, the Skyranger 30 HEL is capable of effectively defending assigned airspace with three different effectors – an automatic cannon, guided missiles, and a high-energy laser – with the appropriate level of intensity.

Featuring a rate of fire of 1,200 rounds per minute, the 30mmx173 KCE revolver gun is the world's top-performing weapon in this calibre. Programmable time-delay ammunition enhances the probability of hitting even the smallest aerial targets. The Skyranger 30 HEL's guided missiles increase the system's operational flexibility and maximum range.

In live trials, current technology sample systems for laser weapon systems have successfully achieved laser outputs of 20kW. The ability to increase this figure to 100kW is already an integral feature of this technology. The laser weapon station used here has its own sensors for identifying and tracking targets. Subassemblies coordinated by Rheinmetall to interoperate harmoniously produce the outstanding beam quality of Rheinmetall laser sources even at high-output levels, meaning that they can be directed at the target with high precision. The carrier platform's sophisticated mechanical design assures 100% coverage of assigned airspace. Laser outputs of up 20-50 kW are planned for the first realization phase.

In 2021, the Skyranger HEL was presented in public for the first time at a counter-drone event held by the Swiss procurement agency armasuisse in Bure, Switzerland, sparking great interest from the experts present at the event.

https://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/rheinmetall_proposes_skyranger_30_hel_hybrid_solution_for_threat-commensurate_modern_mobile_air_defence.html

Harald

Gaat er naast de Boxer SPAAG Skyranger 30 ook nog een missile systeem komen met de IRIS-T van Diehl ? of gelijksoortig raketsysteem ?
Of wordt dit niet zo ver getrokken in het gezamelijke "Apollo" project tussen NL en DU

Om zo een meer gelaagd systeem aan te bieden, heeft Diehl de SLS voor short range en de SLM voor medium range en SLX voor long range.

Voor short range heeft NL nu stinger en NASSAM voor medium range.
De Patriot hebben wij net een update gegeven, deze zullen we niet vervangen.

https://de.linkedin.com/company/diehl-defence





https://www.janes.com/defence-news/news-detail/diehl-defence-unveils-iris-t-sls-mk-iii-mobile-shorad-system

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 26/04/2021 | 23:29 uur
Valt wel mee denk ik. Ik geloof iig dat wij redelijk op een lijn zitten waar zo'n voertuig wél aan moet voldoen.

Eens.

Citaat
Dat, en digitale simulaties. Waar zitten de gaten, zowel aan eigen als vijandzijde.

Zou wel een goeie zijn. Of het gaat gebeuren is een tweede.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 26/04/2021 | 20:21 uur
Anyway, we verschillen op sommige punten van mening en dat is niet erg. We gaan zien wat het resultaat in de praktijk gaat worden.

Valt wel mee denk ik. Ik geloof iig dat wij redelijk op een lijn zitten waar zo'n voertuig wél aan moet voldoen.

Citaat van: Thomasen op 26/04/2021 | 21:02 uur
We need to wargame the shit out of it.
Niet alleen voor dit stuk uitrusting, eigenlijk voor alles. Meer echt grote oefeningen zullen we moeten doen en de lessen ervan leren.

Dat, en digitale simulaties. Waar zitten de gaten, zowel aan eigen als vijandzijde.

A.J.

Anyway, we verschillen op sommige punten van mening en dat is niet erg. We gaan zien wat het resultaat in de praktijk gaat worden.

Nikehercules

#314
Citaat van: A.J. op 25/04/2021 | 19:54 uur
Je gaat voorbij aan het punt dat de Hellfire geen SAM is.

Geenzins. Ik houd hier ook geen pleidooi voor de Hellfire als SAM, ik stel slechts dat ik binnen de context van het project de keuze begrijp. Wat mij betreft zijn zowel de Stinger als de Hellfire ongeschikt als primair wapen voor de beoogde inzet.

Citaat van: A.J. op 25/04/2021 | 19:54 uur
Ja, deze kan in "nood" ingezet worden tegen luchtdoelen

En hier lijkt dus geen sprake van. Die Hellfire is naar ik begrijp gewoon een volwaardig onderdeel van de grond-lucht bewapening. Op die keuze valt een hoop af te dingen, maar gezien de haast en het gebrek aan beter begrijp ik de keuze.

Een andere optie zou ook belachelijk zijn. Want waarom zou je vier Stingers opofferen voor twee hele potente AT wapens bij een voertuig met slechts een secundaire grond-grond taak?

Citaat van: A.J. Link=topic=27270.msg471793#msg471793
En de range is geen argument in deze aangezien de range gebaseerd is op air to ground (waar dit systeem voor gemaakt is) andersom wordt dat een heel ander verhaal.

Ik weet hoe het werkt, maar het zou verbazen als de Hellfire in deze geen range voordeel heeft t.o.v. de Stinger.

Citaat van: A.J. op 25/04/2021 | 19:54 uur
ik durf te wedden dat de Hellfire na een paar aardige bochten al zijn snelheid heeft verloren en als een blok beton naar beneden dondert.

Zoals ik al stelde is deze missile ook totaal ongeschikt voor de bestrijding van jachtvliegtuigen o.i.d.

Citaat van: A.J. op 25/04/2021 | 19:54 uur
Daarbij is IR/UV sowieso in het voordeel tov radargeleid want passief.

Voor een manpads, eens. Voor al het overige kun je dat m.i. niet zonder meer stellen want IR/UV brengt nogal wat beperkingen met zich mee.

Citaat van: A.J. op 25/04/2021 | 19:54 uur
Dat "het kan" wil nog niet zeggen dat het enorm effectief is.

Correct. Maar ik heb sterk de indruk dat de Amerikanen ook helemaal niet op zoek zijn naar een voertuig dat enorm effectief is. Ze zijn op zoek naar een voertuig wat gisteren beschikbaar was. En enorm effectief is die Stinger ook niet voor dit type inzet.