De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/02/2024 | 08:35 uur



Ik ben benieuwd of er nog een vervolg order komt voor extra PULS systemen in de (nabije) toekomst. Of mogelijke aankoop van ATMOS zoals de Denen hebben gedaan voor haar nieuwe (wiel) artillerie.

Alsjeblieft niet. Als ik wiel artillerie zou kopen zou dit de Boxer 155mm zijn. Tweede keus de Archer. Maar het liefst gewoon meer PZH2000's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 18/02/2024 | 20:47 uurEr rijden er inmiddels een klein aantal rond bij de Kmar en CLAS





Citaat van: Harald op 20/02/2024 | 08:27 uur

First PULS MRL arrives in Netherlands

The first of 20 Precise and Universal Launching System (PULS) multiple rocket launchers (MRLs) ordered by the Netherlands on 17 May 2023 has arrived in the country and will be presented to the local media in May, Janes has learnt.

....

Ik ben benieuwd of er nog een vervolg order komt voor extra PULS systemen in de (nabije) toekomst. Of mogelijke aankoop van ATMOS zoals de Denen hebben gedaan voor haar nieuwe (wiel) artillerie.

Harald



First PULS MRL arrives in Netherlands

The first of 20 Precise and Universal Launching System (PULS) multiple rocket launchers (MRLs) ordered by the Netherlands on 17 May 2023 has arrived in the country and will be presented to the local media in May, Janes has learnt.

The systems were ordered under an agreement between the Israeli and Dutch ministries of defence (MoDs). Under a USD305 million contract, Elbit Systems is supplying the MRLs as well rockets and missiles of various ranges and is providing training and support services. The MRLs will be integrated into Dutch-produced Scania Gryphus 8×8 trucks selected by the Netherlands' Materiel and IT Command (Commando Materieel en IT: COMMIT), formerly known as the Defence Materiel Organisation.

Delivery of the first PULS will allow training to begin and operations to be conducted during the first phase. This will be followed by a second phase with engineering for the full rate production version. Serial production is planned for 2025–26, with assembly of PULS launcher systems on Scania Gryphus 8×8 trucks with armoured cabins.

The Dutch MoD operates several hundred of these trucks and expects using the same family of vehicles to control operating costs and simplify maintenance. During this second phase, national command-and-control (C2) systems using a secure gateway will be connected to the PULS fire-control system (FCS).

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/first-puls-mrl-arrives-in-netherlands

Armored cabin voor de Scania Gryphus


Kornet43

Citaat van: Master Mack op 18/02/2024 | 20:47 uurEr rijden er inmiddels een klein aantal rond bij de Kmar en CLAS
Klopt, al hebben deze Tatra's een DAF cabine met een Tatra Logo.

Master Mack

Citaat van: Kornet43 op 18/02/2024 | 13:01 uurU bedoelt waarschijnlijk de DAF's van de Belgische landcomponent, dat is gewoon een Tatra, met DAF motor(Paccar) en met een DAF cabine. Had Nederland die maar aangeschaft in plaats van die waardeloze Scania's.
Er rijden er inmiddels een klein aantal rond bij de Kmar en CLAS

Kornet43

Citaat van: Master Mack op 18/02/2024 | 09:43 uurWat mij betreft hoor Daf gebruikt ook Tatra terrein onderstellen dus zet ze op Daf. We hebben al Tatra Daf's dus standaardiseren op Tatra Daf.
U bedoelt waarschijnlijk de DAF's van de Belgische landcomponent, dat is gewoon een Tatra, met DAF motor(Paccar) en met een DAF cabine. Had Nederland die maar aangeschaft in plaats van die waardeloze Scania's.

Master Mack

Wat mij betreft hoor Daf gebruikt ook Tatra terrein onderstellen dus zet ze op Daf. We hebben al Tatra Daf's dus standaardiseren op Tatra Daf.

Kornet43

Citaat van: Master Mack op 17/02/2024 | 21:33 uurTatra is alleen voor de eerste 2 tot 4 voor de leversnelheid. De overige worden meteen op Scania gezet en later gaan deze ook over op Scania had ik begrepen.
Tatra is terreinwaardig, scania niet, dus zet ze op Tatra's

Master Mack

Tatra is alleen voor de eerste 2 tot 4 voor de leversnelheid. De overige worden meteen op Scania gezet en later gaan deze ook over op Scania had ik begrepen.

Harald

Citaat van: Parera op 17/02/2024 | 20:12 uurFoto van de eerste Nederlandse Puls


Via X https://twitter.com/whatdefdoing/status/1758859991694393571

Ok, geen Scania Gryphys onderstel maar een Tatra Force T815 6x6

Parera


Parera



Plannen van de Britse landmacht voor een lichte gemechaniseerde divisie en een zware gemechaniseerde divisie.

Kan interessant zijn als idee van wat de KL kan doen met haar 2 brigades.

Harald

Citaat van: Parera op 23/01/2024 | 16:23 uurIk ben vooral benieuwd naar het geluid dat deze drone produceert, en ja vanaf een (grote) afstand zal dit een prima middel zijn om doelen te observeren maar als je te dichtbij komt zal het zijn camouflage effect verliezen verwacht ik.

Zweefvermogen
De drone bootst de vliegpatronen van adelaars na en kan zweven op thermische opwaartse luchtstromen, net zoals echte adelaars. Dit bespaart stroomverbruik en maakt het mogelijk om de motoren tijdelijk uit te schakelen, een essentiële functie voor missies die stilte en heimelijkheid vereisen.

Een andere opmerkelijke eigenschap van de Evolution Eagle is zijn stille glijvermogen. Echte adelaars produceren doorgaans geen hoog zoemend geluid, en dat doet de Evolution Eagle ook niet. Deze stilte biedt een aanzienlijk tactisch voordeel, aangezien de drone onopgemerkt blijft tijdens kritieke operaties.


Ze kunnen dus de motoren uitzetten en dus een stille vlucht maken, ook las ik dat de "Arend" gebruik kan maken van thermiek om zo te stijgen.

CitaatEvolution Eagle, the remote-controlled fixed-wing aircraft is about the same size, shape, and color as a real eagle. Unlike many other bird-like drones, the Evolution Eagle does not rely on wing flapping to fly. This simplifies the design and extends the battery life. It uses two propellers at the front of its wings for propulsion instead of flapping its wings. The drone also uses flaps on the wings and tail to control the direction and speed, imitating the natural movements of an eagle.

Evolution Eagle's ability to glide on thermal updrafts is a characteristic akin to a real eagle. This feature helps to save battery power and keep the drone's operation silent when needed, which would be really useful for reconnaissance missions where it's important to stay undetected.
https://www.inceptivemind.com/evolution-eagle-drone-overwatches-secures-sky/36314/

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2024 | 13:01 uurGoed verhaal maar radars als de MMR kunnen een insect van een vogel onderscheiden. Een drone onderscheiden van een vogel is peanuts. Een drone die daar doorheen wil vliegen moet juist de bewegingen van een vogel imiteren om niet op te vallen.

Technologie foppen is heel moeilijk, maar juist de mens zelf is wel gemakkelijk te foppen met zo'n systeem.
Ik ben het met je eens dat het ontbreken van de vogel bewegingen mij ook vreemd leken, maar het artikel spreekt juist over dat het een arend na doet in zweefvlucht.

Ik ben vooral benieuwd naar het geluid dat deze drone produceert, en ja vanaf een (grote) afstand zal dit een prima middel zijn om doelen te observeren maar als je te dichtbij komt zal het zijn camouflage effect verliezen verwacht ik.

Huzaar1

Goed verhaal maar radars als de MMR kunnen een insect van een vogel onderscheiden. Een drone onderscheiden van een vogel is peanuts. Een drone die daar doorheen wil vliegen moet juist de bewegingen van een vogel imiteren om niet op te vallen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"