Veteraan bestolen na herdenking

Gestart door Cobra4, 01/10/2008 | 08:00 uur

boekje_pienter


pewe64


Enforcer

Afgeven bij de politie die koffer, met een flinke excuusbrief.

Cobra4

Veteraan bestolen na herdenking
Door PETER LAGERWEIJ

COVENTRY/RENKUM - De Britse oorlogsveteraan Alan Hartley (84) zal zich zijn aanwezigheid vorige week bij herdenking van operatie Market Garden in Arnhem nog lang heugen.

Alan Hartley (84) werd in de trein bestolen na het bijwonen van de herdenking in Arnhem.
In de trein terug werd zijn koffer gestolen.

,,Ik ben net vijf uur bezig geweest om een lijst voor de verzekering te maken,'' zegt de veteraan vanuit zijn huis in Coventry. ,,Mijn medailles, mijn uniform van de Royal Air Force, mijn scheerspullen, mijn fototoestel. Ik denk dat ik zo'n 400 tot 500 pond schade heb. Het ministerie van Defensie rekent alleen al 200 pond voor nieuwe medailles.''

Tussen Utrecht en Schiphol moet het zijn gebeurd, denkt Hartley. ,,De koffer was te zwaar voor het bagagerek. Voor mij neerzetten ging niet vanwege de beenruimte dus ik heb hem achter mij gezet.'' Geslápen heeft hij beslist niet, verzekert de veteraan. ,,Ik zit als ik in Nederland ben altijd naar buiten te kijken naar de reigers in de weilanden.''

Ondanks de diefstal is Hartley vol lof over Nederland en de ontvangst in Arnhem. ,,Ik heb een wedstrijd van Vitesse tegen Sparta meegemaakt. Voor de westrijd mocht ik als veteraan een kanon afschieten. De mensen zijn heel aardig voor me geweest.''

Hartley hoopt dat de dief tot inkeer komt, maar rekent nergens op. ,,Als ik volgend jaar weer naar Holland kom dan maak ik de koffer met een ketting vast aan mijn been,'' heeft de Britse oorlogsveteraan zich al voorgenomen.

bron: www.ad.nl
Peloton 3 602 Sqn