Defensie werving

Gestart door Lex, 21/03/2012 | 12:43 uur

KapiteinRob

#67
Ik vind de vergelijking met het bedrijfsleven wat "te makkelijk". Ik heb met mijn dienstvakgenoten in de jaren 90 een aantal jaar een bevorderingsstop mee mogen maken omdat er in het kader van overtolligheid enkele tientallen collega's van andere dienstvakken als schrijver voor ons komen te staan (behoud looptijd in hun rang). Maken ze zoiets mee in het bedrijfsleven, dat toch minder met rangen/schalen werkt? Zoals gezegd hebben we er maar liefst 3 jaar bijgekregen want "we waren zo nodig, ook op oudere leeftijd". Dat is in het bedrijfsleven ook niet gebeurd, toch? Diezelfde ouderen, die er zonder die FLO-verhoging gewoon uit hadden gegaan in de komende 2-5 jaar. Laat ze die 3 jaar verhoging FLO-leeftijd dan maar eens terug draaien als ze geen "oudjes" meer willen hebben! Dan is een groot gedeelte van de "oudjesovertolligheid" opgelost. En daar waar leeftijdsdiscriminatie verboden is, gaat notabene een overheidsorganisatie als defensie roepen van de ouderen af te moeten.Hoe tegenstrijdig wil je het hebben als 10 jaar geleden werd geroepen dat de oudere militairen juist benodigd waren?

Hier laat defensie zien dat het helemaal niet gaat om de leeftijd/ervaring (10 jaar geleden zo benodigd, nu juist niet: DUHUH), maar ordinair om de centen.

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 05/04/2012 | 17:55 uur
Reinier, ik vind dat er een heel verschil zit tussen mensen die ergens aan een baan beginnen en mensen die nog circa 4-10 jaar voor hun FLO zitten en die nu ontslag zien hangen boven de horizon en juist door de 3 jaar FLO-verhoging van 10 jaar geleden nu de pineut zijn.
Zit inderdaad een verschil in, maar kijken ze in het bedrijfsleven nog naar leeftijd bij ontslag? Prefereren ze daar 50-55 jarigen boven 25-30 jarigen als er mensen uit moeten? Ook daar kunnen beide groepen er net zo makkelijk uit. Daar is een paar jaar geleden ook verandering in gekomen dat niet alleen de jonkies de el uu el zijn als er gereorganiseerd moet worden.

Ik ken genoeg mensen van 45-55 jaar die er na x dienstjaren met gemak er uitgegooid zijn geworden in het bedrijfsleven.

Enne....10 jaar voor de FLO... 10 jaar is nog een hele tijd. Moet je iemand dan maar laten zitten voor 10 jaar? Ik vind dat persoonlijk een zeer lange periode.

Het is allemaal natuurlijk enorm ka uu tee als het je persoonlijk overkomt, maar ik wil alleen aangeven dat de tijd is veranderd zowel bij defensie als elders in de maatschappij.

KapiteinRob

Reinier, ik vind dat er een heel verschil zit tussen mensen die ergens aan een baan beginnen en mensen die nog circa 4-10 jaar voor hun FLO zitten en die nu ontslag zien hangen boven de horizon en juist door de 3 jaar FLO-verhoging van 10 jaar geleden nu de pineut zijn.

Reinier

Citaat van: onderofficier op 05/04/2012 | 15:02 uur
Citaat van: yelloow op 05/04/2012 | 14:55 uur
Wat let je om weg te gaan als je het allemaal zo'n verschrikkelijk drama vindt?

Is het dan geen drama wat er nu bij defensie gebeurt?  Moet ik er dan over zwijgen?   Of moet ik zelfs kranten gaan staan uit te delen en met een stalen smoel vertellen dat defensie z'n "fantastische" werkgever is?  En dan je je maar moet laten (mis)bruiken in je jonge jaren?   En dat er geen toekomst is voor je behalve als je weet waar je een arm in moet steken? 


Dat zal voor defensie wel de makkelijkste weg zijn als mensen die op komen voor hun zelf  (en anderen!!) weg zouden gaan.
Dan houden ze mensen over die   alles maar slikken      en alleen maar "Jawohl" roepen    natuurlijk voor defensie het makkelijkste.............wil je echt z'n leger hebben..?

Waarom mag er geen commentaar op defensie worden geleverd?  Waarom mag de waarheid niet worden verteld?  
Ik begrijp wel dat je boos bent, maar realiseer je dat het bij deze tijd hoort. Elders bij de overheid of in het bedrijfsleven is het niet heel veel anders.

Hoeveel mensen kregen vorig jaar bij de start van een nieuwe baan bij het bedrijfsleven gelijk een vast contract?
http://www.bnr.nl/topic/beurs/746306-1203/enorme-daling-aantal-directe-vaste-contracten

Waar heb je nog wel zekerheid voor je baan, en dan bedoel ik niet eens meer voor het leven, maar voor het komend jaar of max 5 jaar?
Waar wordt er nog wel geïnvesteerd in opleidingen van personeel?
Ook elders wordt niet altijd de beste, slimste, hardst werkende personeel beloond/ bevorderd. Ook dan komt het er vaak op neer wie je kent en niet wat je kent.

Defensie is, helaas, geen uitzondering hoe zij om gaan met hun personeel als je dat vergelijkt met bedrijfsleven/ overheid.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 17:35 uur
Onderofficier en overige klagers, als het je allemaal niet bevalt, ga dan alsjeblieft en maak daarmee plaats voor diegene die niet klaagt, maar wel weg moet!

Ik zie een prachtige toekomst voor je als slippendrager van Hillen. Als je klaagt, moet je weg en als je je bek houdt mag je blijven.

Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 17:35 uur
Defensie is een prachtbedrijf/organisatie, maar, je moet het ZELF doen en, ja dat betekent ook sommige zaken zelf betalen!

Niet voor het eerst klets je uit je nek. Dit is regelrechte onzin wat je hier neerzet. Je hebt namelijk te maken met de willekeur van commandanten. Er zijn zat commandanten die er niet over peinzen je de met veel blabla aangekondigde studiefaciliteiten te geven. En ik heb PERSOONLIJK mogen ervaren dat op mijn vraag wat de baas met mij gaat doen als ik op eigen kosten een HBO-opleiding gaat doen het antwoord was "ga dat eerst maar eens doen en dan kijken we wel verder". Duhuh, dus eerst een paar duizend knoeten zelf dokken, jezelf 4 jaar opsluiten op je zolderkamer en vervolgens maar duimen dat het de baas blieft je ervoor "te belonen" d.m.v. bevordering of zelfs officiersschap?

Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 17:35 uur
Stop met zeiken, ga aan je werk, zorg dat je op een positie komt waar je iets kunt doen aan wat er nu gebeurt, maar stop met klagen!

"Zorg dat je op een positie komt"........ Gaat ons dat alle 60000 lukken bij defensie? We hebben niet allemaal vrienden bij P&O of hebben aanleg/mogelijkheden een studie te volgen om je vervolgens op nte stellen in de rij die mogen hopen verder te kunnen met het behaalde papiertje.

En defensie geeft genoeg reden om te klagen. Maar ga jij maar lekker enthousiast zitten doen over de streken die ze een groot deel van het personeel leveren! >:(

Marc66

Onderofficier en overige klagers, als het je allemaal niet bevalt, ga dan alsjeblieft en maak daarmee plaats voor diegene die niet klaagt, maar wel weg moet!

Defensie is een prachtbedrijf/organisatie, maar, je moet het ZELF doen en, ja dat betekent ook sommige zaken zelf betalen!

Stop met zeiken, ga aan je werk, zorg dat je op een positie komt waar je iets kunt doen aan wat er nu gebeurt, maar stop met klagen!


Marc66

Helaas ken ik TE veel mensen die onnodig in een zgn. knelpuntcategorie zitten, maar deze mensen gaan voor 2016 met FLO en hebben dus geen zorgen, zij genieten ontslagbescherming.

Trust me, voordat het 2016 is, is defensie door de regering opgeheven of blijkt dat, zoals nu al gebeurd, men toch ineens kennis nodig heeft en er dus helemaal niet ontslagen zal worden of gebruik mag maken van de SBK.

Defensie en de regering is net als het weer, of beter als de weersvoorspeller, achteraf wordt uitgelegd waarom de voorspelling toch niet helemaal klopte.

SMI de Boer

Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 13:48 uur
Oh!?  :confused:

Voorbeelden aub?


Als ik bij een andere ploeg ingezet wordt, dan luister ik toch echt wat die sergeant te vertellen heeft, een pax in opleiding zonder strepen gaat echt vertellen wat een korporaal gaat doen.... heb je een voorbeeld realiteit en opleiding
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

#59
Citaat van: yelloow op 05/04/2012 | 15:25 uur
Sorry maar ondanks alle narigheid vind ik het nog steeds heel erg leuk. En veel van de mensen om me heen ook. Mijn neefje begint volgend jaar bij de landmacht, heb het hem ondanks dat het de landmacht is heel erg aangemoedigd.

Het is maar net waar je rondloopt, Yellow. Als ik bezig ben in het daadwerkelijke operationele gebeuren van ons bedrijf, is men (en ook ik) nog altijd enthousiast over ons werk. Maar ik vind de stemming in de overige gedeelten van onze organisatie (waarbij ik natuurlijk te maken heb met voornamelijk kantoorachtige omgevingen....) ronduit naar depressief neigen. Veel onzekerheid, knelpunten, etc. En in die setting, waarbij velen een brief thuis hebben gekregen of gaan krijgen dat ze worden verzocht op te hoepelen, vind ik het een klap in ook mijn gezicht dat de hotemetoten enthousiast gaan folderen en hopen dat wij ervaren werknemers in een PR-modus vliegen om ons bedrijf te bewieroken. Ik pieker er niet over om defensie zoals die zich de laatste paar jaar en vooral nu gedraagt ook maar een seconde te promoten. Los van de in basic prachtige werkzaamheden die we in basic (kunnen) uitvoeren......

Er is van alles loos met de personeelszorg in onze toko. Vol vriendjespolitiek, selectiviteit, hypocrisie en nu dus rucksichtlos de oudere werknemers eruit banjeren terwijl je voor relatief weinig geld met natuurlijk verloop er ook wel komt. Laat die stupide peperdure nieuwe kazerne in Vlissingen achterwege, geen defensiemuseum van 100 miljoen en als je er dan nog niet bent bestel je een paar JSF's een paar jaar later. En hoewel ik snap dat je jonge aanwas nodig hebt, vind ik het een slechte timing om nu, zeker zo pontificaal, te gaan roepen dat je 3000 man nodig hebt.

onderofficier

Citaat van: dudge op 05/04/2012 | 15:34 uur
Wat foto's van 43e van de krantenactie:

En leeftijd? Geen probleem ;D

Die worden gepaaid voor de eventuele kinderen.

Defensie is ook op de huishoudbeurs geweest ... niet voor die categorie maar om de ouders te voorlichten   
"uw zoon/dochter  kan een leuke loopbaan bij defensie ......bla bla bla"

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: yelloow op 05/04/2012 | 15:25 uur
Sorry maar ondanks alle narigheid vind ik het nog steeds heel erg leuk. En veel van de mensen om me heen ook. Mijn neefje begint volgend jaar bij de landmacht, heb het hem ondanks dat het de landmacht is heel erg aangemoedigd.



Ik heb nergens gezegd dat ik het niet leuk vind wat ik doe.  Ik vind het super wat ik doe.
Maar ik zie wel narigheid om me heen en daar vind ik wat van.
Sterker nog mensen die zwevend zijn vinden het ook nog steeds leuk......... en denken dat het eea wel mee valt.   

Ik zou, persoonlijk, niemand meer aanmoedigen om bij defensie te gaan werken maar ik zal ze niet tegenhouden.   Maar wees wel eerlijk wat de toekomst is bij defensie. 

Natuurlijk zijn er collega's (fase 2) die denken dat het straks weer anders gaat en dat men kan blijven tot FLO.....................   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

dudge

Wat foto's van 43e van de krantenactie:

Als ik de foto's zo zie is defensie vooral op zoek naar vrouwen :devil:





En leeftijd? Geen probleem ;D

Materieel was ook mee:



yelloow

Sorry maar ondanks alle narigheid vind ik het nog steeds heel erg leuk. En veel van de mensen om me heen ook. Mijn neefje begint volgend jaar bij de landmacht, heb het hem ondanks dat het de landmacht is heel erg aangemoedigd.


onderofficier

#54
Citaat van: yelloow op 05/04/2012 | 14:55 uur
Wat let je om weg te gaan als je het allemaal zo'n verschrikkelijk drama vindt?

Is het dan geen drama wat er nu bij defensie gebeurt?  Moet ik er dan over zwijgen?   Of moet ik zelfs kranten gaan staan uit te delen en met een stalen smoel vertellen dat defensie z'n "fantastische" werkgever is?  En dan je je maar moet laten (mis)bruiken in je jonge jaren?   En dat er geen toekomst is voor je behalve als je weet waar je een arm in moet steken? 


Dat zal voor defensie wel de makkelijkste weg zijn als mensen die op komen voor hun zelf  (en anderen!!) weg zouden gaan.
Dan houden ze mensen over die   alles maar slikken      en alleen maar "Jawohl" roepen    natuurlijk voor defensie het makkelijkste.............wil je echt z'n leger hebben..?

Waarom mag er geen commentaar op defensie worden geleverd?  Waarom mag de waarheid niet worden verteld?  

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 13:24 uur
Defensie is al aan het verjongen in de top, de nieuwe CMarns is 50 jaar


Wat zit je nou uit je nek te kletsen? De vorige CKMARNS, generaal Verkerk, is nu "pas" 51 jaar en toen hij CKMARNS werd in 2007 was hij 47 jaar. Toen generaal-majoor van Ede, de voorganger van Verkerk, in 2006 zijn 2 sterren op zijn mouw kreeg, was hij ergens rond de 48 jaar.