Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

TKMS And Thales Cooperate In Hellenic Navy Frigate Modernization Program

On January 24, 2024, ThyssenKrupp Marine Systems announced it formed a consortium with Thales for the mid-life upgrade of the Hellenic Navy's MEKO 200HN frigates.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/01/tkms-and-thales-cooperate-in-hellenic-navy-frigate-modernization-program/

Harald

Lockheed Martin to integrate PAC-3 MSE with Aegis and Mk 41 VLS

Lockheed Martin is gearing up for a live-fire test in the coming months, aiming to showcase the integration of a proven U.S. Army air defense missile with the Navy's established combat system for its surface fleet. This ambitious project, reported by Breaking Defense, involves integrating the PAC-3 Missile Segment Enhancement (PAC-3 MSE) with the Aegis Weapon System, potentially bolstering the Navy's air defense capabilities.

https://alert5.com/2024/01/25/lockheed-martin-to-integrate-pac-3-mse-with-aegis-and-mk-41-vls/#more-98596

Parera

Citaat van: Thomasen op 24/01/2024 | 06:23 uurType26, F110 en FREMM draaien toch allemaal Aegis? Al is dat volgens mij nog geen eis?
En hoewel ze echt veel geld hebben, is omvang bemanning wel een ding.

Voor zover we weten is dat nog geen eis nee, maar het officiële plan moet ook nog naar buiten komen. Het zou niet gek zijn dat men verder gaat met het AEGIS systeem. Daar in tegen was dit hun eerste AEGIS klasse en dan ook nog uitgerust met de verouderde SPY-1, verder is het schip grotendeels ingevuld door Kongsberg.

Volgens mij zijn de Noren ook niet heel tevreden over de Spaanse schepen, natuurlijk is er 1 gezonken door een aanvaring maar ook de rest heeft problemen. Zo is de Otto Sverdrup in Oktober 2023 in de Bjørnafjorden stil gevallen door een defect aan twee generatoren en moest ze naar de haven gesleept worden ter reparatie. Het schip had zelf kunnen varen, maar is uit voorzorg gesleept. Een jaar eerder had de Thor Heyerdahl ook problemen met de voortstuwing.

We zullen nog even moeten afwachten tot er meer info naar buiten komt rondom deze plannen, maar we moeten niet vergeten dat de Noren al eerder genoemd zijn als mogelijk 3e ASWF partner land.

Als je ook kijkt naar de Nansen klasse en het ASWF is dat al qua SEWACO een flinke stap voorwaarts. Het aantal VLS cellen verdubbeld*. Ook kan ik niet terug vinden of de Noren al strike length cellen gebruiken of alleen de variant geschikt voor de ESSM.

Daarnaast is het moderne 76 mm kanon gecombineerd met de RAM een goede CIWS combinatie. Aangevuld door de 40 mm's & de 12,7 mm RCWS's zijn de schepen ook in staat zich te verdedigen tegen oppervlakte doelen of kleine drones. De Noren zullen kiezen voor de protector RCWS i.p.v. de Lionfish omdat deze uit eigen productie komt.

* Behalve bij de Thor Heyerdahl deze is vanaf de bouw uitgerust met 16 VLS cellen.

Kornet43

Citaat van: Parera op 23/01/2024 | 21:48 uurEven een klein overzichtje van de verschillende opties en de (geschatte) prijzen per schip (in miljoenen).

Type 26 | UK | 8,000 t | €982|  export AUS, CAN
F-110 | SPA | 6,100 t | €860| export geen
ASWF | NLD | 6,400 t | €942| export BE
FREMM ASW | ITA | 6,700 t | €910| export FRA, USA, MAR, EGY


De Spaanse F-110 lijkt dus de goedkoopste te zijn, maar van dit schip is geen export prijs bekend. Dit is ook zo voor de NL/BE ASWF's. De Type 26 & F-110 liggen voor de hand als je kijkt naar de mogelijkheden om AEGIS te behouden. Bij de Type 26 komen er dan wel behoorlijk extra kosten bij als je kijkt naar de export schepen (AUS & CAN) deze betalen tussen de 2,75 & 4 miljard euro per schip maar dat is dan inclusief operationele kosten over de gehele levensduur.

Het ASWF is een van de duurste ontwerpen, maar ik denk ook juist door de kleine gebruikersgroep en omdat de NL/BE industrie niet zo groot is als die van de overige kanshebbers dat de Noren in dit ontwerp nog de meeste eigen eisen kunnen verwerken voor een niet al te hoge meerprijs.
De Noren willen Aegis, dus type 26 is de meest waarschijnlijke optie en geld speelt geen enkele rol voor het steenrijke Noorwegen.

Parera

#2573
Even een klein overzichtje van de verschillende opties en de (geschatte) prijzen per schip (in miljoenen).

Type 26 | UK | 8,000 t | €982|  export AUS, CAN
F-110 | SPA | 6,100 t | €860| export geen
ASWF | NLD | 6,400 t | €942| export BE
FREMM ASW | ITA | 6,700 t | €910| export FRA, USA, MAR, EGY


De Spaanse F-110 lijkt dus de goedkoopste te zijn, maar van dit schip is geen export prijs bekend. Dit is ook zo voor de NL/BE ASWF's. De Type 26 & F-110 liggen voor de hand als je kijkt naar de mogelijkheden om AEGIS te behouden. Bij de Type 26 komen er dan wel behoorlijk extra kosten bij als je kijkt naar de export schepen (AUS & CAN) deze betalen tussen de 2,75 & 4 miljard euro per schip maar dat is dan inclusief operationele kosten over de gehele levensduur.

Het ASWF is een van de duurste ontwerpen, maar ik denk ook juist door de kleine gebruikersgroep en omdat de NL/BE industrie niet zo groot is als die van de overige kanshebbers dat de Noren in dit ontwerp nog de meeste eigen eisen kunnen verwerken voor een niet al te hoge meerprijs.

Huzaar1

Dat is waar. Overheen gelezen, maar belangrijk detail. Dank, je hebt gelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2571
Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2024 | 19:23 uurZe zeggen letterlijk: "we are not going to build alone."

Als ze een bestaand product hadden gewild hadden ze dat heel anders geformuleerd.


Dit is wat er staat

"I think a partnership is essential: we will not build a frigate alone."

Het gaat er dus om dat ze willen samenwerken en niet zelf een ontwerp willen bouwen.

In acquisition and build terms, the admiral continued, the aim will most likely be to "jump into a production line and end up with the same ship that navy is building". The intent will be to develop a frigate as close to 100% identical as possible with the partner's platform, he said.

Volgens mij is het vrij duidelijk en wil men in een project stappen dat op de productie lijn is en een zo veel mogelijk identiek schip in de haven hebben liggen als de partner(s). Daarom denk ik echt dat het ASWF een ideaal project is voor de Noren om in te stappen:
- Het ontwerp is klaar
- De kosten zijn bekend
- De capaciteiten zijn bekend, indien nodig kunnen deze worden aangepast naar Noorse wens (tegen meer prijs)

In theorie kan men ook de (module) productie verplaatsen naar een andere Damen werf verplaatsen om zo de schepen sneller te produceren en/of de afbouw te laten plaatsvinden in Noorwegen zelf met hulp van de Noorse defensie industrie.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 23/01/2024 | 18:33 uurDe Noren gaan van de plank kopen, met wat specifieke wensen, ik denk bij de Britten. Waarschijnlijk Type 26 of Type 31/32

Ze zeggen letterlijk: "we are not going to build alone."

Als ze een bestaand product hadden gewild hadden ze dat heel anders geformuleerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2569
Citaat van: Harald op 23/01/2024 | 18:19 uurDat weet ik zo niet, ik lees hier ook van de plank kopen


Dat is ook hoe ik het lees.

In 2024 komt men met een planning voor de vervanging van de belangrijkste oppervlakte schepen. Dan zullen de fregatten vanaf 2030 vervangen gaan worden door 6 mogelijk 7 nieuwe schepen vanuit een op dat moment in productie zijnde ontwerp.

Het eerste ASWF word in 2029 geleverd en dit loopt door tot 2032 met een snelheid van 1 a 2 fregatten per jaar als ik het goed begrepen heb. Dit zou betekenen dat de Noorse fregatten geleverd kunnen worden tussen 2032 en 2037.

Citaat van: Kornet43 op 23/01/2024 | 18:33 uurDe Noren gaan van de plank kopen, met wat specifieke wensen, ik denk bij de Britten. Waarschijnlijk Type 26 of Type 31/32

Type 26? Nooit, dit is een veel te duur ontwerp en complex voor de Noren.
Type 31, dat is weer niet specifiek ASW rol schip.

Als we gaan kijken zijn er 3 opties:
- F-110 vanuit Spanje
- ASWF vanuit NL
- FDI vanuit Frankrijk

FDI is niet 100% ASW schip, maar wel meer binnen het Noorse budget dan de Type 26.

Kornet43

De Noren gaan van de plank kopen, met wat specifieke wensen, ik denk bij de Britten. Waarschijnlijk Type 26 of Type 31/32

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2024 | 17:30 uurIk lees toch wel dat ze zelf aan het ontwerpen willen gaan, met een partner. Maar wie weet.

Dat weet ik zo niet, ik lees hier ook van de plank kopen

CitaatParticularly, the RNoN does not wish to be the only navy operating that frigate type, Rear Adm Berdal explained. "I think a partnership is essential: we will not build a frigate alone."

In acquisition and build terms, the admiral continued, the aim will most likely be to "jump into a production line and end up with the same ship that navy is building". The intent will be to develop a frigate as close to 100% identical as possible with the partner's platform, he said.

Huzaar1

Ik lees toch wel dat ze zelf aan het ontwerpen willen gaan, met een partner. Maar wie weet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 23/01/2024 | 15:44 uurNorway Seeks International Partners For Future Frigate

The Royal Norwegian Navy (RNoN) is looking for international naval and industrial partners to help deliver and support its prospective future frigates.

...Norway replace the RNoN's in-service Fridtjof Nansen-class frigates and increase the force level to six ships.

... the government likely will emphasize the need to deliver the future frigate through partnership, he added.

Particularly, the RNoN does not wish to be the only navy operating that frigate type, Rear Adm Berdal explained. "I think a partnership is essential: we will not build a frigate alone."
"for Norway, the most important point is that the anti-submarine warfare (ASW) capability is good," said Rear Adm Berdal. Here, he explained, the increase in threat in the RNoN's areas of operation means the navy needs more ASW capability now than it has had at any point over the last 30 years.

Increasing the frigate force to six will also bolster future ASW capability. Adding platform capacity will enhance Norway's ability to secure its significant coastline and regional patrol areas, while supporting its global maritime interests (which include substantial oil and gas exports, plus one of the world's largest shipping fleets). "There is much to protect and much to defend," said Rear Adm Berdal. "The RNoN must be capable of securing Norway and Norwegian interests, as well as contributing to NATO and freedom of navigation at sea. These tasks will not go away: on the contrary, at the moment the need seems to be increasing."

Partnering again will be important for the RNoN in generating operational output, including for training and deployments. Here, Rear Adm Berdal highlighted the RNoN's close relationship with the UK Royal Navy (RN). "This relationship has been very strong and important for the RNoN," he said.
Aanschuiven bij het NL-BE VMFF zou prachtig zijn voor iedereen.
De Noren krijgen een klasse uitstekend uitgeruste en gebalanceerderde eenheden.
Iedereen krijgt - hopelijk - door reeksbouwvoordeel "een korting" die dan eigenlijk (n.m.m.) onmiddellijk in de uitrusting moet gestoken worden: 4 VLS i.p.v. 2 (32 i.p.v. 16 cellen).

Zou een mooie reeks kunnen zijn: 4 NL + 3 BE (I wish and hope) + 6 NO = 13 stuks

Naar een Britse Type-26 gaan die Noren niet kijken... veel te duur.
Amerikaans - Costellation zal het ook niet worden.
Frans of Italiaans zie ik ze niet kopen.

Parera

Dat zou heel goed kunnen betekenen dat de Noren op korte termijn aansluiten bij het ASWF. De Noorse wens is dat het schip zeer capabel is in ASW taken. Daarnaast moet het instaat zijn om luchtverdediging uit te voeren maar ook land strike capaciteit. Dit laatste kan al (beperkt) uitgevoerd worden met de NSM's die van Noorse komaf zijn, en met de in ontwikkeling zijnde verbeterde NSM (o.a. meer bereik) zou deze taak nog beter kunnen worden ingevuld.

Door de combinatie van de NH-90 helikopter (voor de Noren de MH-60R), UAV's & de USV's word de ASW capaciteit van de fregatten aanzienlijk vergroot.

Daarnaast is het ASWF uitgerust met een zeer capable luchtdoel capaciteit, met de SM-400 block II & APAR block II gecombineerd met het Above Water Warfare System. Qua bewapening zijn ze prima uitgerust om zichzelf te verdedigen tegen luchtdoelen met 64x ESSM block II, 21 RAM raketten, 76 mm DART munitie & 2 40 mm kanons.

Er zijn wel enkele verschillen tussen de Noren en onze eigen marine(s), zo opereren de Noren binnenkort met de MH-60R i.p.v. de NH-90. Ook gebruiken ze niet de Mk54 LWT maar de Britse Stingray torpedo. Deze Britse torpedo's hebben een iets andere diameter dan die van ons (330 mm i.p.v. 324 mm) maar dit is ongetwijfeld op te lossen. Zo zullen de Noren ook ongetwijfeld willen kiezen voor bepaalde systemen van Kongsberg i.p.v. Thales of Leonardo.

Al met al zie ik hele grote kansen om het ASWF contract uit te breiden van 4 naar 10 tot 12 fregatten. En ik sluit ook meer partners niet uit op het moment dat er een 3e land aansluit.

Harald



Norway Seeks International Partners For Future Frigate

The Royal Norwegian Navy (RNoN) is looking for international naval and industrial partners to help deliver and support its prospective future frigates.

In June 2023, the Norwegian Ministry of Defence published The Military Advice of the Chief of Defence 2023, in which General Eirik Kristoffersen (Chief of Defence) recommended that Norway replace the RNoN's in-service Fridtjof Nansen-class frigates and increase the force level to six ships.

The RNoN currently operates four Fridtjof Nansen frigates. HNoMS Helge Ingstad – fourth in the five-ship class – was scrapped following a 2018 collision with a tanker off Bergen, when the frigate sustained major damage.

Delivering a new frigate likely will be central to the government's long-term plan to build a new surface force structure within a wider fleet renewal programme, Rear Admiral Oliver Berdal, the RNoN's Chief of Navy, told Naval News.

The complexity of the evolving threat at sea, plus wider regional and global instability, is driving a focus on co-operative capability for acquisition and sustainment, Rear Adm Berdal explained. When presenting its long-term plan to parliament, which is scheduled to happen in 2024, the government likely will emphasize the need to deliver the future frigate through partnership, he added.

Particularly, the RNoN does not wish to be the only navy operating that frigate type, Rear Adm Berdal explained. "I think a partnership is essential: we will not build a frigate alone."

In acquisition and build terms, the admiral continued, the aim will most likely be to "jump into a production line and end up with the same ship that navy is building". The intent will be to develop a frigate as close to 100% identical as possible with the partner's platform, he said.

Citaat"Ideally, the more identical the better, for synergies and economies of scale. Any difference in design or system terms will increase the cost, not only in acquisition, but also life cycle,"
"There might be some differences, but they should be kept to a minimum. That is the essence of partnering."
Rear Admiral Oliver Berdal, RNoN's Chief of Navy

Partnering could extend to major refits. Mid-life upgrades, for example, could be carried out where the ship was built, said Rear Adm Berdal. While routine maintenance should take place in Norway to ensure national industrial involvement and to enhance operational availability and readiness, this maintenance work could be supported through partnering, too.

"We have to get the balance right .... My interest is in the effect and total output," said Rear Adm Berdal. "Whatever model suggests the best possible way is what I will be championing."

In operational terms, while the RNoN's overall requirement is for a multidomain frigate covering anti-air warfare, anti-surface warfare, and land-attack roles, "for Norway, the most important point is that the anti-submarine warfare (ASW) capability is good," said Rear Adm Berdal. Here, he explained, the increase in threat in the RNoN's areas of operation means the navy needs more ASW capability now than it has had at any point over the last 30 years.

Citaat"The ASW threat is increasing. Modern, capable submarines are very hard to find, track, and defeat,"
"To counter this threat, we need to fully utilize new technology, ranging from enhanced performance on traditional ASW sensors, to using artificial intelligence [and] unmanned systems in all domains, and combining the best of all available technologies to succeed."
Rear Admiral Oliver Berdal

Increasing the frigate force to six will also bolster future ASW capability. Adding platform capacity will enhance Norway's ability to secure its significant coastline and regional patrol areas, while supporting its global maritime interests (which include substantial oil and gas exports, plus one of the world's largest shipping fleets). "There is much to protect and much to defend," said Rear Adm Berdal. "The RNoN must be capable of securing Norway and Norwegian interests, as well as contributing to NATO and freedom of navigation at sea. These tasks will not go away: on the contrary, at the moment the need seems to be increasing."

Partnering again will be important for the RNoN in generating operational output, including for training and deployments. Here, Rear Adm Berdal highlighted the RNoN's close relationship with the UK Royal Navy (RN). "This relationship has been very strong and important for the RNoN," he said.

Nonetheless, currently the RNoN has no set partner for delivering the frigates. "When it comes to a potential future partnership ... the government will have to conduct a thorough analysis of several important aspects to ensure the potential future frigate procurement meets the goals and gives Norway the best possible frigates in the best possible partnership," said Rear Adm Berdal. "At this point in time, it is too early to make any qualified assessments on various partners."

Currently, there is no set deadline for delivering the future frigates either. There are several steps to take over several years prior to setting any deadline, Rear Adm Berdal explained. These steps include receiving parliamentary approval for the long-term plan, establishing the potential procurement plan as a formal project, and maturing work to the point of completing external quality review to demonstrate project readiness for execution prior to seeking further parliamentary approval. Meanwhile, the Fridtjof Nansen frigates will undergo refit to ensure they can remain operational and capable until the new frigates arrive, the Chief said.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/01/norway-seeks-international-partners-for-future-frigate/#prettyPhoto