Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Citaat van: Harald op 22/08/2024 | 09:09 uurDat was ook mijn eerste gedachte. Is dit niet zeer interessant om standaard op een voertuig te hebben ? Zodat je altijd 360 graden gedekt bent en dus gewaarschuwd bent als er Drone's aankomen. Dan heb je een betere SA van drone dreiging.

https://www.robinradar.com/products/iris-radar

Die IRIS radar kan tot 5 km en bij snelheden tot 100 km per uur.

De nieuwe cv90 toren heeft natuurlijk sensoren voor uav detectie maar de rest van de voertuigen niet. Ik kan me voorstellen dat per peloton je 1 of 2 bijvoorbeeld manticore's wel wilt uitrusten met dit soort detectie capaciteit. Maar dan moet je ook gelijk de shooter capaciteit toevoegen.

Harald

#2291
Citaat van: Parera op 22/08/2024 | 06:04 uurhttps://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/08/21/defensie-koopt-mobiele-radars-voor-dronedetectie-in-oekraine

Dit spul kunnen we zelf ook goed gebruiken, geïntegreerd in de KL eenheden op het moment dat we zelf ook de C-UAS capaciteit introduceren.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Is dit niet zeer interessant om standaard op een voertuig te hebben ? Zodat je altijd 360 graden gedekt bent en dus gewaarschuwd bent als er Drone's aankomen. Dan heb je een betere SA van drone dreiging.

https://www.robinradar.com/products/iris-radar

Die IRIS radar kan tot 5 km en bij snelheden tot 100 km per uur.

Parera

Defensie koopt mobiele radars voor dronedetectie in Oekraïne
Defensie schaft 51 mobiele radars aan. Vandaag werd het contract ondertekend bij Robin Radar Systems in Den Haag. De systemen zijn in staat om kleine drones te detecteren en deze te onderscheiden van bijvoorbeeld vogels. Uniek aan de radars is dat deze rijdend op een platform hun werk doen. Later dit jaar doneert Defensie die systemen aan Oekraïne.

De radars monitoren de omgeving op aanwezigheid van drones, zelfs bij een hoge snelheid. Doordat het detectiesysteem mobiel is, kan de tegenstander de radar lastiger vinden en dus minder makkelijk neutraliseren. Dat maakt het mogelijk om continu vijandelijke drones te signaleren en vervolgens uit te schakelen.

Defensie heeft eerder radars gekocht bij Robin Radar. Deze waren statisch en worden momenteel op verschillende locaties ingezet. Feedback vanuit de gebruikers was onder andere een verzoek om al rijdend te kunnen blijven detecteren. Doorontwikkeling van het radarsysteem heeft deze nieuwe functionaliteit opgeleverd.

Drone-aanvallen vanuit Rusland
Naar verwachting doneert Defensie de 51 radars in het laatste kwartaal van 2024 aan Oekraïne. Ze gaan daar gefaseerd naartoe. In Oekraïne zijn ze van essentieel belang om drone-aanvallen vanuit Rusland tegen te gaan.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/08/21/defensie-koopt-mobiele-radars-voor-dronedetectie-in-oekraine

Dit spul kunnen we zelf ook goed gebruiken, geïntegreerd in de KL eenheden op het moment dat we zelf ook de C-UAS capaciteit introduceren.


Ace1

Citaat van: StrataNL op 15/08/2024 | 17:48 uurDit is een proces van jaaren lobbyen en tientallen bezoeken, niet een enkel bezoekje van een delegatie bobo's.

Het helpt vast dat er in 2019 een onderzoeks schip door dezelfde partijen is gebouwd.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 14/08/2024 | 08:39 uurMisschien is het Mexicaanse Sigma fregat in Columbia langs geweest of is een delegatie van de Colombiaanse marine in Mexico geweest?
Dit is een proces van jaaren lobbyen en tientallen bezoeken, niet een enkel bezoekje van een delegatie bobo's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: StrataNL op 14/08/2024 | 08:30 uurZijn die bezoekjes van de OPV's aan Cartagena toch nog ergens goed voor behalve R&R  ;D

Misschien is het Mexicaanse Sigma fregat in Columbia langs geweest of is een delegatie van de Colombiaanse marine in Mexico geweest?

StrataNL

Citaat van: Harald op 11/08/2024 | 16:31 uurWeer een nieuwe klant erbij voor Damen

https://www.telegraaf.nl/financieel/397160246/damen-shipyards-helpt-colombianen-met-bouw-marinefregat

Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards heeft een deal gesloten voor de technische ondersteuning van de bouw van een fregat voor de Colombiaanse marine. Ook levert Damen onderdelen voor het marineschip, dat in Colombia gebouwd gaat worden.
Zijn die bezoekjes van de OPV's aan Cartagena toch nog ergens goed voor behalve R&R  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera


Kevon

https://x.com/Sven_op_1/status/1823311628525355498

Mooi stukje van Gerben Edelijn bij NPO1. Haat slaat de spijker op zijn kop!
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Citaat van: Harald op 11/08/2024 | 16:31 uurWeer een nieuwe klant erbij voor Damen

https://www.telegraaf.nl/financieel/397160246/damen-shipyards-helpt-colombianen-met-bouw-marinefregat

Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards heeft een deal gesloten voor de technische ondersteuning van de bouw van een fregat voor de Colombiaanse marine. Ook levert Damen onderdelen voor het marineschip, dat in Colombia gebouwd gaat worden.

Dat werd tijd! Na enkele jaren onderhandelen en ontwerpen is het contract voor schip #1 dan nu eindelijk getekend. De Colombiaanse marine wil in totaal 5 Plataforma Estratégica de Superficie (PES) fregatten laten bouwen als vervanging van haar verouderde Almirante klasse fregatten.



Citaat van: Ace1 op 11/08/2024 | 17:00 uurToch al oud nieuws?

https://marineschepen.nl/nieuws/Colombia-kiest-ontwerp-Damen-voor-nieuwe-fregatten-260922.html

Het contract is gisteren officieel getekend tussen de Colombiaanse marine en de bouwende werf (COTECMAR).

https://caracol.com.co/2024/08/10/primera-fragata-de-fabricacion-colombiana-sera-construida-por-cotecmar-en-cartagena/

Ace1

Citaat van: Harald op 11/08/2024 | 16:31 uurWeer een nieuwe klant erbij voor Damen

https://www.telegraaf.nl/financieel/397160246/damen-shipyards-helpt-colombianen-met-bouw-marinefregat

Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards heeft een deal gesloten voor de technische ondersteuning van de bouw van een fregat voor de Colombiaanse marine. Ook levert Damen onderdelen voor het marineschip, dat in Colombia gebouwd gaat worden.

Toch al oud nieuws?

https://marineschepen.nl/nieuws/Colombia-kiest-ontwerp-Damen-voor-nieuwe-fregatten-260922.html

Harald

Weer een nieuwe klant erbij voor Damen

https://www.telegraaf.nl/financieel/397160246/damen-shipyards-helpt-colombianen-met-bouw-marinefregat

Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards heeft een deal gesloten voor de technische ondersteuning van de bouw van een fregat voor de Colombiaanse marine. Ook levert Damen onderdelen voor het marineschip, dat in Colombia gebouwd gaat worden.

Parera

#2279
Een ASD 3010 sleepboot voor Litouwen! Eerder bouwde Damen deze slepers voor de Zweedse marine.

Lithuania strengthens its Naval Force with a new tugboat ''Damen ASD 3010" ! The €10.8M contract ensures delivery in 9 months. This is a historic purchase as it will be the first newly-built vessel for our Navy, enhancing operational capabilities for various missions.



https://x.com/Lithuanian_MoD/status/1819292886397002190

Ace1

Citaat van: Poleme op 26/07/2024 | 23:02 uurToen de Naval Group op 15 maart '24 de Walrus vervanging aanbesteding won. Waren ze bij IHC opvallend terughoudend voor wat betreft eventuele productie deelname in de Walrus vervanging. Door personeel schaarste betekend eventuele participatie ook niet meer werk, maar verdringing van andere orders.

In juni '24 verklaarde IHC functionarissen in lokale kranten echter dat zij mee gaan bouwen aan het Orka casco.  Maar ruim beschouwd kan productie van bijvoorbeeld leidingen werk ook geïnterpreteerd worden als werkzaamheden aan het casco.

In de herfst van 2015 werd er een flinke ontslag ronde aangekondigd.  Terwijl daarvoor al meerdere kleinere personeel inkrimpingen hadden plaatsgevonden.  In dat najaar meldde de IHC directie ook al dat ze de productie zoveel mogelijk naar het buitenland gingen verplaatsen.  Want NL was te duur.  Alleen het meest complexe werk zou in NL blijven.  Dit plan werd onlangs in juni '24 nog eens publiekelijk aangekondigd.
 Het werkelijke probleem bij IHC is echter dat de organisatie een waterhoofd heeft met vele exorbitant betaalde nep functies. 

De reparatie en nieuwbouw hellingen van IHC de Merwede gingen in de verkoop en kwamen in handen van Neptune Shipyards.  Neptune Shipyards werd opgericht door voormalig stucadoor Andries de Kok.  Zoon Martin zwaait inmiddels met de scepter.  Andries begon met de bouw van polyester speed-jachten.  Besloot tot diversificatie door onder andere een werf op te kopen die vooral multi-cats (zelf voortgedreven werk pontons) en sleep/duw werk pontons bouwde.  Later werd dat uitgebreid naar offshore schepen en sleepboten.  Groeide dus als kool. 
Terwijl IHC in maart 2023 haar meest winstgevende dochter onderneming IQIP (funderingstechniek) verkocht om zo haar totale schuldenlast te kunnen verlagen.
Door de vele reorganisaties en inkrimpingen zijn de beste werknemers van IHC vertrokken.  In de lente van 2020 zag de overgrote meerderheid van de overblijvers het niet meer zitten.  De IHC organisatie is een opgewarmd lijk. 

Eigenlijk bedoelen we hetzelfde alleen heb ik het op een nettere manier verwoord.