155mm VULCANO SAL Guided Ammunition scores hit at 33 km range

Gestart door Ace1, 04/08/2013 | 13:08 uur

Ace1

Citaat van: mc196 op 05/01/2014 | 15:02 uur
Ik denk dat precisievuur (zowel geleide-  als ongeleide munitie) zijn nut kan hebben. Maar dat we niet moeten vergeten dat artillerie ook een wapen is om grotere oppervlakten te beschieten. Soms weet je niet precies waar je tegenstander zich bevindt; bijvoorbeeld in dat bos of in dat dorp. Of je tegenstanders komen in grote getale op je af verspreid door het terrein zodat ze nergens een lonend doelwit vormen voor dure precisiemunitie.

Ik zie slimme munitie slechts als een aanvulling op de bestaande munitie en niets meer, waardoor je de mogelijkheid hebt om iets minder van luchtsteun afhankelijk zijn zijn.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 05/01/2014 | 15:04 uur
Kortom een high end - low end mix is wenselijk.

Een doelmatige oplossing is wenselijk ja.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mc196 op 05/01/2014 | 15:02 uur
Ik denk dat precisievuur (zowel geleide-  als ongeleide munitie) zijn nut kan hebben. Maar dat we niet moeten vergeten dat artillerie ook een wapen is om grotere oppervlakten te beschieten. Soms weet je niet precies waar je tegenstander zich bevindt; bijvoorbeeld in dat bos of in dat dorp. Of je tegenstanders komen in grote getale op je af verspreid door het terrein zodat ze nergens een lonend doelwit vormen voor dure precisiemunitie.

Kortom een high end - low end mix is wenselijk.

mc196

Ik denk dat precisievuur (zowel geleide-  als ongeleide munitie) zijn nut kan hebben. Maar dat we niet moeten vergeten dat artillerie ook een wapen is om grotere oppervlakten te beschieten. Soms weet je niet precies waar je tegenstander zich bevindt; bijvoorbeeld in dat bos of in dat dorp. Of je tegenstanders komen in grote getale op je af verspreid door het terrein zodat ze nergens een lonend doelwit vormen voor dure precisiemunitie.

Flyguy

Citaat van: Poleme op 05/01/2014 | 01:47 uur
Volgens de US Army kunnen geleide 'precisie' wapens een belangrijke rol spelen op het strijdtoneel.  Echter hun ervaringen in Afghanistan leert dat niet 'chirurgische' precisie vuur, maar juist meervoudig niet-geleid vuur voor effect de doorslag geeft in gevechten met de Opposing Militant Forces.
De reden geeft Fuse71 aan.
En als we het over een ander soort conflict als Afghanistan hebben?

Maar goed, het is dus geen slim plan om geleide 155mm munitie aan te schaffen.

Poleme

Volgens de US Army kunnen geleide 'precisie' wapens een belangrijke rol spelen op het strijdtoneel.  Echter hun ervaringen in Afghanistan leert dat niet 'chirurgische' precisie vuur, maar juist meervoudig niet-geleid vuur voor effect de doorslag geeft in gevechten met de Opposing Militant Forces.
De reden geeft Fuse71 aan.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Fuse71

Leuk maar die special weapons zijn schreeuwend duur en blijven geld kosten tijdens opslag (dure en zeer frequente checkups). Vooral dat laatste is een issue voor ons Nederlanders want wij komen niet zo snel tot een daadwerkelijke beslissing om 'scherp' te vuren.

Met de PZH kan je met MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact) een aantal rounds op zo goed als hetzelfde moment het doel treffen, rekening houdende met de onnauwkeurigheid kan je dan met die meerdere projectielen toch een hele grote trefzekerheid hebben en tevens een Immense impact hebben op het moraal van de vijand (ook niet onbelangerijk !). En dit allemaal voor minder dan de helft van een Excalibur round bij gebruik van 5x conventionele munitie.

Kosten spelen bij vrijwel alle legers een steeds grotere rol, zelfs bij de Amerikanen.

Poleme

Citaat van: Flyguy op 04/01/2014 | 11:14 uur
Aangezien we toch al zo bar weinig artillerie vuursteun in het algemeen hebben is het misschien een idee om deze (relatief dure) munitie aan te schaffen? 48km is een behoorlijk eind.
Per december 2013 doet 1 Excalibur schot USD 69.907.  Ter vergelijking: in 2010 koste een ongeleide 155 granaat circa USD 7.500.
1 Excalibur granaat heeft een precisie van 4 - 6 meter, die in 90 - 92% van alle afgeschoten granaten schijnt te worden behaald.
En 1 zo een dure Excalibur doet hetzelfde als 10 tot 50 ongeleide 155 mm granaten.  Dus het is niet alleen een doeltreffend wapen, maar in logistiek opzicht ook een doelmatig wapen.  En met dit GPS / Inertial Navigation System geleide wapen kan je ook nog eens sneller, via een "shoot & scoot" taktiek sneller van positie veranderen.  En ben je dus minder kwetsbaar voor vijandelijke artillerie
Toch werden tussen 5 mei 2007 en 10 september 2013 slechts iets minder dan 700 Excalibur's afgeschoten.
In de US Army zijn er nog al wat mensen, die niet heel erg onder de indruk zijn.  En sommigen wijzen op de artillerie inzet tijdens de Sovjet invasie in Afghanistan in de jaren 70 en 80.  Geleide artillerie hadden ze toen niet.  Maar de toenmalige Sovjets leerden wel, dat hun artillerie een uitstekend COunter INsurgent wapen kon zijn.  Niet in een statische indirecte vuur ondersteuning rol.  Maar in een met andere wapenen (mee) manouevrerend indirecte EN directe offensieve en defensieve rol, die de Mujahedien zijn voordeel in gebruik maken van terrein en klimaat wist te ontnemen.  Deze groep US Army officieren wijst ook op het feit, dat Pakistan en India nog steeds de beschikking hebben over lichtgewicht 75 Pack houwitsers die per truck, helikopter of zelfs pakezel zijn te vervoeren.  Deze wapens worden ingezet in regio's zoals de Kargil regio en Siachen gletsjer.  Zij wijzen daarnaast op de US Army ervaringen in het verleden in Europa en Z.O. Azie met deze 75mm pack en 105mm houwitzers.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 04/01/2014 | 14:30 uur
Ik ook (maar dit staat toch al op het KM wensenlijstje, of vergis ik me?)

Zover ik weet is dat vanwege de bezuinigen de aanschaf van  vulcano munitie geannuleerd, maar het zou kunnen dat ik me hierin vergis, wie weet hier meer over?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 04/01/2014 | 14:21 uur
De standaard munitie van een PzH2000 heeft een bereik van 40 km overigens ben ik een voorstander van de vulcano munitie omdat de 127mm munitie op het 127mm kanon van de LCF's  gebruikt kan worden.


Ik ook (maar dit staat toch al op het KM wensenlijstje, of vergis ik me?)

Ace1

Citaat van: Flyguy op 04/01/2014 | 11:14 uur
Aangezien we toch al zo bar weinig artillerie vuursteun in het algemeen hebben is het misschien een idee om deze (relatief dure) munitie aan te schaffen? 48km is een behoorlijk eind.

De standaard munitie van een PzH2000 heeft een bereik van 40 km overigens ben ik een voorstander van de vulcano munitie omdat de 127mm munitie op het 127mm kanon van de LCF's  gebruikt kan worden.





En je kan voor het 76mm kanon ook vulcano munitie kopen, deze heeft een bereik van 40 km.



StrataNL

Jup, en nog altijd goedkoper (ook sneller?) dan een F16 of een apache aanvragen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 04/01/2014 | 11:14 uur
Aangezien we toch al zo bar weinig artillerie vuursteun in het algemeen hebben is het misschien een idee om deze (relatief dure) munitie aan te schaffen? 48km is een behoorlijk eind.

Goed plan!

Flyguy

Aangezien we toch al zo bar weinig artillerie vuursteun in het algemeen hebben is het misschien een idee om deze (relatief dure) munitie aan te schaffen? 48km is een behoorlijk eind.

Ace1

Excalibur successfully fired from PzH2000 howitzer



Testing to assess Excalibur's compatibility and performance with the PzH2000 self-propelled howitzer has been completed at Yuma Proving Ground by the US Army and Raytheon. Ten precision-guided Excalibur projectiles were successfully fired during the final phase of compatibility testing in a live-fire demonstration funded by the US, Germany and supported by Raytheon.

The German Ministry of Defence is evaluating Excalibur within a competitive framework with a down-select planned in 2014.

The testing saw the PzH2000 fire the Excalibur projectiles at targets at ranges from nine to 48km. According to Raytheon, every round delivered precision effects, striking within three metres of the targets, reaffirming warhead lethality and the required three fuse modes.

Raytheon reported that the average miss distance at 48km was less than one metre. Additionally, the PzH2000 test demonstrated the projectile's ability to manoeuvre from the ballistic trajectory to an offset target.

Michelle Lohmeier, vice president, Raytheon Missile Systems' Land Warfare Systems, said: 'These trials clearly demonstrate Excalibur's ability to provide true precision to the PzH2000, giving warfighters in multiple nations a superior advantage on the battlefield. The PzH2000 is one of many highly capable cannon artillery systems currently deployed, and now we've proven that it can fire the only mature, true precision solution available today.'

These tests follow firings in October that proved Excalibur's compatibility with the Swedish Archer and US howitzers. The next stage in the programme is a First Article Test for Excalibur Ib to verify its production readiness.

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/excalibur-successfully-fired-pzh2000-self-propelle/