The Military's Future Car Is Much Crazier Than You Ever Imagined

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 10/10/2014 | 12:01 uur

Poleme

Oorlog voeren = manoeuvreren op de eerste plaats en vuurkracht op de tweede plaats.
Het is een feit dat het penetratie vermogen van anti pantser munitie sneller toeneemt, dan het beschermende vermogen van modernere en nog zwaardere en meer ruimte innemende (denk aan kooi / net/ slat bepantsering) bepantsering.
De eerste CV9040 variant woog nog ca. 22,5 ton en had dezelfde bodem druk als een M-113.  Huidige CV90 varianten kunnen ca. 35 ton wegen en hebben dan dezelfde bodem druk als zware tanks.
Met alle gevolgen van dien voor de strategische en tactische mobiliteit en manoeuvreerbaarheid.

DARPA wil met het Ground eXperimental Vehicle Tactical (GXV-T) een conceptueel gepantserd gevecht voertuig ontwerpen en testen die deze doodlopende trend van steeds meer en zwaardere bepantsering doorbreekt.
Dus probeert men dit voertuig minder kwetsbaar te maken, door een hogere manoeuvreerbaarheid, snelheid en veel kleiner silhouet.
En door veel lagere zichtbaarheid in het infra-rode, visuele en elektro-magnetische (radar) spectrum.
De GXV-T moet 50% kleiner en lichter worden, een 50% kleinere bemanning krijgen, een 2 x zo hoge kruissnelheid in 95 % van alle terreinen, een veel hogere wendbaarheid. Deze concept car krijgt een veel groter omstandigheden overzicht door "augmented reality".  Zie het youtube filmpje, waarbij de daglicht en infrarood beelden worden gecombineerd met aanwijzingen hoe te manoeuvreren en waar zich vijandelijke en vriendelijke eenheden zich bevinden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Even buiten alle elektronica en computers..en het "knielen" als verdediging tegen vijandelijk vuur...vind ik het voertuig concept zelf wel interessant. Ik was in de discussie over IED-gevaar en wat daar tegen te doen enige tijd terug al wezen schetsen op basis van dit voertuig/Mule..



Lynxian

Computers zijn geweldig en de winsten die je ermee kunt behalen zijn gigantisch; het is mijn vakgebied met een reden. Ik vind ze leuk en fantastisch. Dat neemt echter niet weg dat ze soms ook vreselijk fragiel zijn en je er niet van afhankelijk wilt zijn voor je volledige functioneren.

dudge

Citaat van: Lynxian op 10/10/2014 | 23:43 uur
Als ICT'er weet ik hoe gemakkelijk bugs in software kunnen sluipen en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik ben dan ook erg sceptisch over de steeds grotere afhankelijkheid van computers in ieder proces. Ik hoop dat ze met dit soort ontwikkelingen niet vergeten wat de basisfunctionaliteit van zo'n voertuig is en dat dat blijft werken zonder computers. Het zou toch jammer zijn als je straks de algehele krijgsmacht van de VS kan stoppen met één elektromagnetische puls.

Het gaat over Darpa. Die lui denken na over wat er na de volgende generatie moet komen. Soms komt daar wat uit.
Daarbij, hoe meer techniek je in een voertuig stopt hoe meer winst er gemaakt kan worden.

Elzenga

Citaat van: Lynxian op 10/10/2014 | 23:43 uur
Als ICT'er weet ik hoe gemakkelijk bugs in software kunnen sluipen en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik ben dan ook erg sceptisch over de steeds grotere afhankelijkheid van computers in ieder proces. Ik hoop dat ze met dit soort ontwikkelingen niet vergeten wat de basisfunctionaliteit van zo'n voertuig is en dat dat blijft werken zonder computers. Het zou toch jammer zijn als je straks de algehele krijgsmacht van de VS kan stoppen met één elektromagnetische puls.
+1

Lynxian

Als ICT'er weet ik hoe gemakkelijk bugs in software kunnen sluipen en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik ben dan ook erg sceptisch over de steeds grotere afhankelijkheid van computers in ieder proces. Ik hoop dat ze met dit soort ontwikkelingen niet vergeten wat de basisfunctionaliteit van zo'n voertuig is en dat dat blijft werken zonder computers. Het zou toch jammer zijn als je straks de algehele krijgsmacht van de VS kan stoppen met één elektromagnetische puls.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The Military's Future Car Is Much Crazier Than You Ever Imagined

An enclosed, armored seat. Cameras and sensors to see through the walls. Crew augmentation. And a fighter-jet style cockpit. DARPA's Ground X-Vehicle Technologies concept is the future fever dream of armored troop transportation.P

Alright, so I'm not going to go ahead and say THIS IS DEFINITELY THE FUTURE OF ARMORED PERSONNEL CARRIERS RIGHT HERE TOTALLY HAPPENING, because the joy of the Defense Advanced Research Projects Agency is mostly just to imagine. It's to think of not only what the future could be, but what the future could be, and apply those ideas to warfighting.P

Which is also not to say that all of those ideas are solely for the purpose of killing some people and saving others. A lot of DARPA ideas have filtered their way down to civilian life, like Siri (the CALO project), modern driverless vehicles, and *ahem* The Internet.P

So that's what makes DARPA's GXV-T so exciting. Created as a way to not only increase physical survivability on the battlefield, the designs created by the program seek to reduce crew workload, access any terrain, reduce weight, and double the top speed.P

Yeah, DARPA's basically trying to create an armored, easy-to-drive, go-anywhere race car. That's not so bad.P

To that end, the GXV-T has no windows. The driver sits in an armored box, and high-definition cameras and infrared sensors watch the outside, and display the outside world on television screens. There isn't a steering wheel so much as it is an airplane-style yoke. Information is displayed right in front of the operator, like a giant Heads-Up Display. And then everything can be changed to the infrared portion of the spectrum, for ultimate visibility.P

Oh, and the computer can also tell you which is the best line to take for maximum velocity.P

If all of this technology makes it into your car one day, it might just be the best car ever.P

Zie link voor de video

http://jalopnik.com/the-militarys-future-car-is-much-crazier-than-you-ever-1644305248