PLA's new Type 1130 CIWS can intercept Mach 4 missiles

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 11/12/2014 | 09:33 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#17
Citaat van: Strata op 13/12/2014 | 22:48 uur
Als ik NL/Thales was zou ik hierin gaan pionieren, zoals de Amerikaanse marine nu met het LaWS doet (zie recente test).  

Ik heb zo het vermoeden dat dit reeds gebeurd.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2014 | 20:38 uur
Poleme heeft hier, dacht ik, over geschreven in het topic rondom het OPV, specifiek over mogelijkheden van de I-Mast.

Hoe dan ook, de ontwikkelingen gaan letterlijk en figuurlijk razend snel.

Als ik NL/Thales was zou ik hierin gaan pionieren, zoals de Amerikaanse marine nu met het LaWS doet (zie recente test). 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/12/2014 | 20:26 uur
Misschien tijd voor andere oplossingen en methodes...ik neem aan dat de ontwikkeling daarvan ook niet stil staat...buiten het gebruik van lasers.

Poleme heeft hier, dacht ik, over geschreven in het topic rondom het OPV, specifiek over mogelijkheden van de I-Mast.

Hoe dan ook, de ontwikkelingen gaan letterlijk en figuurlijk razend snel.

Elzenga

Misschien tijd voor andere oplossingen en methodes...ik neem aan dat de ontwikkeling daarvan ook niet stil staat...buiten het gebruik van lasers.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2014 | 16:49 uur
Het probleem met hypersoon zit 'm volgens mij in de reactietijd, met minimale hypersone snelheid (6.150 KM per uur) heb je net iets meer dan 2 minuten tijd om te reageren open een wapen wat vanaf 200 KM wordt afgevuurd op de eenheid (afvuur platform is dan buiten bereik van de NL SM-2)

Precies, als je SM-2 of ESSM dan de desbetreffende raket niet kunnen onderscheppen heb je een probleem. De GAU-8 heeft nou eenmaal een maximum effectief bereik. Stel dat je op 3km begint te vuren op een mach 5 doel, dan heb je nog geen 2 seconden, gelukkig manoeuvreren hypersone missiles wat minder, maar de kans op een warhead kill is dan erg klein. En ook al zou je die met een beetje geluk wel hebben krijg je als nog een lading schroot voor de kiezen.

Ik hoop dat met de huidige update de zoekradar in staat is deze missiles tijdig te zien aankomen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#12
Citaat van: Strata op 13/12/2014 | 16:11 uur
Probleem met 1 systeem is dat je geen 360 graden dekking hebt, als je 'm tijdig ziet aankomen kun je je schip nog bijsturen, maar als er geen tijd is zijn twee systemen toch wel handig.

Het probleem met hypersoon zit 'm volgens mij in de reactietijd, met minimale hypersone snelheid (6.150 KM per uur) heb je net iets meer dan 2 minuten tijd om te reageren op een wapen wat vanaf 200 KM wordt afgevuurd op de eenheid (afvuur platform is dan buiten bereik van de NL SM-2)

Hypersonic speed
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_speed

BrahMos-II (mach 7 = > 8.500 KM per uur)
http://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos-II

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2014 | 15:09 uur
Waarbij ik me oprecht afvraag of één CIWS systeem in de aanstaande wereld van hypersoon nog afdoende zal zijn, 1 of 2 raketten van dit kaliber onderscheppen is één, een salvo van 4 of meer is een heel ander verhaal.

Het is de bedoeling dat het gros van dat salvo voortijdig onderschept wordt door SM-2/ESSM (of natuurlijk het lancerende schip/vliegtuig uitschakelen), vervolgens jamming en decoys gebruiken. Als er ondanks deze middelen toch een missile doorheen komt ga je pas over tot CIWS, laatste redmiddel. Waarbij je al blij mag zijn als een hypersonische missile als schroot tegen je schip knalt ipv een impact.

Probleem met 1 systeem is dat je geen 360 graden dekking hebt, als je 'm tijdig ziet aankomen kun je je schip nog bijsturen, maar als er geen tijd is zijn twee systemen toch wel handig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 13/12/2014 | 14:17 uur
Het ziet er misschien stoer uit, maar ik kan niet anders bedenken dan dat ze in het geval een inkomende mach 4 missile voor "spray 'n pray" gaan. M.a.w. een zo hoog mogelijke rate of fire en zoveel mogelijk lood die kant op. Van de accuracy van zowel kanon als munitie (missile penetrators met hoge mondingssnelheid) en vuurleiding moeten ze het niet hebben, daar zijn GK en Phalanx superieur in.

Type 1130: 10.000 rounds per min | 167 per sec. magazijn van 1280 = 7.7 seconden vuren
Goalkeeper: 4.200 rounds per min | 70 per sec. magazijn van 1190 = 17 seconden vuren


Waarbij ik me oprecht afvraag of één CIWS systeem in de aanstaande wereld van hypersoon nog afdoende zal zijn, 1 of 2 raketten van dit kaliber onderscheppen is één, een salvo van 4 of meer is een heel ander verhaal.

StrataNL

Het ziet er misschien stoer uit, maar ik kan niet anders bedenken dan dat ze in het geval een inkomende mach 4 missile voor "spray 'n pray" gaan. M.a.w. een zo hoog mogelijke rate of fire en zoveel mogelijk lood die kant op. Van de accuracy van zowel kanon als munitie (missile penetrators met hoge mondingssnelheid) en vuurleiding moeten ze het niet hebben, daar zijn GK en Phalanx superieur in.

Type 1130: 10.000 rounds per min | 167 per sec. magazijn van 1280 = 7.7 seconden vuren
Goalkeeper: 4.200 rounds per min | 70 per sec. magazijn van 1190 = 17 seconden vuren



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Russia Warns China Has New Type 1130 CIWS, Can Destroy 90% Mach 4 Hypersonic Missiles

By Esther Tanquintic-Misa  | December 13, 2014

http://au.ibtimes.com/articles/575830/20141213/russia-china-type-1130-ciws-mach-4.htm#.VIwQS2duhjo

StrataNL

Best grappig, hoe mensen van uiterlijk uitgaan  ;D  Rara hoe kan dat nou? Dat mensen het altijd de "Chinese Goalkeeper" noemen?

Dan moeten we even terug naar de geboorte van Europese CIWS.

1970: Signaal gaat met Mauser en Emerson Electric om de tafel voor de ontwikkeling van de SEM-30 CIWS, deze bestond uit 4x Mauser 30 mm kanon met een Signaal Flycatcher radar op een Emerson mount. Echter het systeem voldeed niet aan de eisen en werd geschrapt. Dit systeem zou vervolgens verder aangepast en ontwikkeld worden onder de naam AMS-4-27, MIDAS en Drakon (4x 27mm Mauser met Signaal Lirod radar)



1972: De firma Hollandse Signaalapparaten B.V. informeert de KM over Last Ditch Systems.

1974: Project Ajax, selectie "short range systems Phalanx en Flycatcher" Waarbij de laatste wordt voortgezet.

1976: General Dynamics komt met de EX-83 mount met General Electric "Sea Vulcan" aka GAU-8/A voor CIWS toepassingen.

Deze combinatie EX-83 en GAU-8 vormde de basis voor de "GAU-EX83". Dit was feitelijk gezien de voorloper van de SGE-30, waarbij men de "GAU-EX83" en de Signaal "Flycatcher" radar bijeen heeft gebracht tot een autonoom systeem.

November 1979: Trials van de GAU-EX83 en Flycatcher op Fort Erfprins in Den helder:



De trials zijn een groot succes, de Flycatcher wordt geïntegreerd in de EX-83. De Goalkeeper was geboren!

1984: Goalkeeper operationeel bij de KM


1987: De Fransen krijgen/lenen/kopen een (of meerdere) EX-83+GAU-8 mounts om twee configuraties CIWS te testen, merk op dat dit niet het originele mount is, maar de vernieuwde "productie-goalkeeper" versie, weliswaar zonder Signaal apparatuur:

De Thomson-CSF (nu ook onderdeel Thales) SATAN (Systeme Autonome Tout temps d'Auto-defense Naval), aangestuurd door een Castor IIJ K-band radar.


En de Sagem SAMOS (SAGEM Anti Missile Optronic Systems) met SAGEM Volcan E.O. director.


Echter, het feestje gaat niet door, want niet Frans, en waarschijnlijk ook vanwege de kosten.

Type 730 CIWS trials China: Wat zien we? Iets wat verdacht veel lijkt op een EX-83 met Vulcan e/o director met een Chinese tracking radar, waarschijnlijk een gekopieerd exemplaar met Italiaanse oorsprong....


De productieversie is aanzienlijk verschillend, maar er zijn gelijkenissen:
7-barreled gatling met +/- 4200 schoten per minuut, hé, komt bekend voor. Ofwel, gekopieerde GAU-8A...
Het vuurleidingsprincipe van de SAMOS is overgenomen, dan wel met Chinese apparatuur ipv Franse en Italiaanse.

Wat kunnen we hieruit concluderen? Waarschijnlijk is één van de SAMOS prototypes die kant op gegaan. China heeft deze verbeterd en voorzien van eigen apparatuur. De hersens van het type 730 heeft zijn roots dus in Frankrijk, en het kanon in de VS.

Met de 1130 hebben ze hier op voort geborduurd. En verklaart dus de gelijkenissen met Goalkeeper  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ros

Citaat van: slaydo op 11/12/2014 | 10:43 uur
Echt he.. Lang leve de Chinese Copycat Brigade.

Hoe dan....Goalkeeper en de Chinese versie zijn beide geschoeid op de Gatling gun anno 1860  :cute-smile:

Mourning

Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 12:09 uur
Tsja, je kan niet zeggen dat ze hun 200 miljard niet efficient inzetten.

Ja, als je overal schijt aan hebt wat internationale regelgeving betreft...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Mourning op 11/12/2014 | 11:09 uur
Ja, om te kotsen. Is gewoon een Goalkeeper (om te zien).

Tsja, je kan niet zeggen dat ze hun 200 miljard niet efficient inzetten.

Mourning

Ja, om te kotsen. Is gewoon een Goalkeeper (om te zien).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

slaydo

Echt he.. Lang leve de Chinese Copycat Brigade.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

PLA's new Type 1130 CIWS can intercept Mach 4 missiles

2014-12-11

Russian media has reported that China's latest indigenous Type 1130 close-in weapon system can fire 10,000 rounds per minute and destroy 90% of hypersonic missiles traveling at a speed four times the speed of sound, reports our Chinese-language sister paper Want Daily.

The system, which is the third-generation of the close-in weapon system developed by China, was recently spotted being installed on a PLA Type 054A frigate.

Compared to its seven-barreled Type 730 predecessor, the Type 1130's Gatling-type gun has the same 30 mm caliber but the number of barrels increased to 11. While the Type 730 has only one magazine which contains 250 rounds, the latest gun carries two magazines each containing 640 rounds. The design allows the gun to fire over 10,000 rounds per minute and raise its hit rate against missiles traveling at Mach 4 to 90%, according to the Russian media outlet cited.

Though the mammoth rotary cannon has been placed on a Type 054A frigate that only has around a 4,000-ton displacement, the Russian media claimed the system should be deployed on ships with a displacement over 12,000 tons due to its size and weight as well as the amount of electricity it consumes.

The system has been installed on both sides of China's first aircraft carrier, the Liaoning. The Russian media predicted that the system will be deployed on the country's latest guided missile destroyer, the Type 055, in the future.

The Type 1103 will not completely replace the Type 730. Destroyers such as the Types 052, 052B, 052C, 052D and 051C will continue using the latter.

Zie link voor de foto (het lijkt verdacht veel op een Nederlands product)

http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?cid=1101&MainCatID=11&id=20141211000100