ASW 2800

Gestart door Ace1, 04/04/2019 | 21:45 uur

Parera

Citaat van: Mourning op 18/03/2022 | 18:45 uur
1.000 nautische mijlen lijkt mij een redelijk beperkt bereik... maar dit zal pas het begin zijn van deze ontwikkeling.

Beperkt maar ruim voldoende voor wateren zoals het Kanaal, de Baltic & kustwateren.

Mourning

1.000 nautische mijlen lijkt mij een redelijk beperkt bereik... maar dit zal pas het begin zijn van deze ontwikkeling.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2022 | 16:42 uur
Mss iets voor Britse/Franse marines maar ergens anders zie ik dit niet echt afname vinden.
Voor de Approaches naar Ile Longue bij Brest (FR) en de Schotse Lochs...

Misschien ook ideaal om vaarwateren zoals de Straat van Dover te patrouilleren.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2022 | 16:42 uur
Mss iets voor Britse/Franse marines maar ergens anders zie ik dit niet echt afname vinden.
Voor de Approaches naar Ile Longue bij Brest (FR) en de Schotse Lochs...

Ik zie dit juist iets voor landen in Afrika, Azie en Midden en Zuid-Amerika.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 18/03/2022 | 14:22 uur
Couach's New Concept Of ASW Patrol Boat
Mss iets voor Britse/Franse marines maar ergens anders zie ik dit niet echt afname vinden.
Voor de Approaches naar Ile Longue bij Brest (FR) en de Schotse Lochs...

Ace1

Couach's New Concept Of ASW Patrol Boat

French shipbuilder Couach has unveiled a new anti-submarine warfare patrol boat called the "2800 ASW" at the 2022 World Defense Show, which was held between March 6-9 in Riyadh, Saudi Arabia.

With its fast speed, long-endurance at sea, and use of a dipping sonar as the primary sensor against undersea threats, the 2800 ASW by Couach represents a new and affordable way to support navies in their ASW missions.

In an interview with Naval News, Alexis Philandrianos, Director of Defense Strategy and Business Development at Couach, said the company developed this concept following discussions with customers. He explained that the ASW Patrol Boat was designed to carry out ASW missions without the need for large units such as frigates.

"We decided to make this 28-meter patrol boat very easy to handle, not requiring many people to operate, and much cheaper compared to the large assets".


Alexis Philandrianos, Director of Defense Strategy and Business Development at Couach
Mr. Philandrianos also stated that they have installed the FLASH dipping sonar manufactured by Thales, which is already a reference sensor fitted aboard ASW helicopters of many navies. He claimed that by using this low frequency sonar, the 2800 ASW will be able to detect submarines from great range. Besides, thanks to the high speed of 40 knots, the patrol boat is able to run to the next dipping location to ping and trap the submarine, Mr. Philandrianos added.

The boat is also armed with a dual tube torpedo launcher, for lightweight torpedoes.

"This is an additional asset for the ASW efforts. Compared to a helicopter which can stay on mission 3-5 hours, the 2800 ASW patrol boat can stay at sea for up to seven days. This provides deterrence, as well as provides a solid assistance to the hunting efforts".

Couach define their new vessel as an out-of-the-box solution and claim that the 2800 ASW will be an efficient asset for not only Gulf countries, but also other regions.

About 2800 ASW



2800 ASW is designed to support ASW efforts, particularly in shallow waters. The boat is 27.8 meters long and 6.75 meters wide, and it has a draught of around 1.1 meters. The tonnage of the boat is around 59 tons and has a top speed of 40 knots.

2800 ASW has an operational range of 1000 nautical miles, the boat has 10 tonnes of fuel and 2 tons of freshwater capacity.

The boat is armed with two lightweight torpedo launchers, and a Flash-type dipping sonar manufactured by Thales.

https://www.navalnews.com/event-news/wds-2022/2022/03/video-couachs-new-concept-of-asw-patrol-boat/


StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2021 | 13:28 uur
Mee eens. Het wachten is op het definitieve ontwerp (geen idee hoe lang dat nog gaat duren, maar lang zal het vermoedelijk niet meer zijn).
Ik laat me graag positief verrassen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 10/05/2021 | 13:18 uur
Beter staat dat niet vast... zou de hele meerwaarde van die mission bay om zeep helpen.

Mee eens. Het wachten is op het definitieve ontwerp (geen idee hoe lang dat nog gaat duren, maar lang zal het vermoedelijk niet meer zijn).

StrataNL

Citaat van: Poleme op 10/05/2021 | 09:57 uur
Dat het A-fregat / ASWF een Flexibel Mission Bay slechts voor 7 meter lange USV's krijgt, staat nog niet vast.  ;)
Beter staat dat niet vast... zou de hele meerwaarde van die mission bay om zeep helpen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#20
Citaat van: Ace1 op 09/05/2021 | 20:53 uur
Ik twijfel tussen een Stan Patrol 4207 en een Stan Patrol 5009.
Kerel, een Stan Patrol 4100 heeft een vaarbereik van maximaal 2.000 zeemijlen.  Moet je dan regelmatig de de gashendel heen en weer bewegen, dan loopt dat terug naar 600 zeemijlen.  De Stan Patrol 4207 zal qua bereik daar niet veel van afwijken.  Je zult toch binnen de luchtverdediging (AAW) en ASuW bubbel van je fregat moeten blijven.  Bijtanken en bevoorrading op zee wordt ook een uitdaging.  En kom op zeg, Stan Patrol's zijn er om te patrouilleren, ze ontberen bijvoorbeeld de schokbestendigheid en allerlei redundancy om te overleven als mini-korvet.

Begin jaren 90 heeft de US Navy al eens een concept met een moederschip fregat / destroyer en 'vestzak' fregatten onderzocht.  Bleek niet te werken.

Dat het A-fregat / ASWF een Flexibel Mission Bay slechts voor 7 meter lange USV's krijgt, staat nog niet vast.  ;)

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Poleme op 09/05/2021 | 20:29 uur
Errr ... 12 meter lange USV's zijn inzetbaar tot en met seastate 5 en zelfs daarboven.  Deze seastate 4/5 beperking slaat dan voornamelijk op het ontscheep en/of inscheep moment.

Nu wordt de Mission Bay van de vervanger van het M Fregat kleiner en daar gaat hooguit 7 meter lange USV's inpassen dus de seastate gaat dan ook kleiner worden.

Ace1

Citaat van: Poleme op 09/05/2021 | 20:29 uur
Over welke StanPatrol's heb je het ?  Want de Stan Patrol's met een bijlboeg hebben inderdaad een betere zeegang dan schepen met conventionele boeg.
MAAR, die bijlboeg is pas effectief bij snelheden op en boven 23 knopen / 42,6 km/uur.   Beneden deze snelheden heeft de bijlboeg juist een negatieve invloed op de stabiliteit.

Ik twijfel tussen een Stan Patrol 4207 en een Stan Patrol 5009.

Stan Patrol 4207

https://products.damen.com/en/ranges/stan-patrol/stan-patrol-4207

https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/high-speed-crafts/stan-patrol-vessel/stan-patrol-4207/documents/product_sheet_damen_stan_patrol_4207_standard.pdf?rev=280c52ff760c43b1a42c62b61216b421


Stan Patrol 5009

https://products.damen.com/en/ranges/stan-patrol/stan-patrol-5009

https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/high-speed-crafts/stan-patrol-vessel/stan-patrol-5009/documents/product_sheet_damen_stan_patrol_5009_st.pdf?rev=5da83326d888454994a382b901c6d943

Poleme

Citaat van: Ace1 op 09/05/2021 | 19:32 uur
Een USV (Unmanned Surface Vessel)  heeft beperking deze is maar tot seastate 4 of 5 inzetbaar inzetbaar zijn dan kun je beter met Damen om tafel gaan zitten of ze een geen Stan Patrol kunnen aanpassen, daar heb je dan meer aan dan een USV die maar beperkt inzetbaar is.
Errr ... 12 meter lange USV's zijn inzetbaar tot en met seastate 5 en zelfs daarboven.  Deze seastate 4/5 beperking slaat dan voornamelijk op het ontscheep en/of inscheep moment.

Over welke StanPatrol's heb je het ?  Want de Stan Patrol's met een bijlboeg hebben inderdaad een betere zeegang dan schepen met conventionele boeg.
MAAR, die bijlboeg is pas effectief bij snelheden op en boven 23 knopen / 42,6 km/uur.   Beneden deze snelheden heeft de bijlboeg juist een negatieve invloed op de stabiliteit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Poleme op 09/05/2021 | 14:57 uur
Dan heb ik nog een vraag voor jou.  We zien nu een trend ontstaan, waarbij USV's (Unmanned Surface Vessels) worden uitgerust met dipping sonar EN 2 torpedo lanceerbuizen.
Het hoofd-wapensysteem van een ASW fregat is ... de boordheli.   ASW fregatten zoals het Standaard-, en F123 Brandenburg klasse konden en kunnen 2x Lynxen meevoeren.  Nou is het NFH-90 heel duur in exploitatie en kost per vlieg-uur maar liefst 30 man-uren onderhoud.   De AH-64D (delta) Apache wordt met zijn ca. 20 onderhoud man-uren al als onderhoudszwaar geclassificeerd.  Maar die 30 NFH90 onderhoud man-uren zijn gelijk aan de 30 onderhoud man-uren per AH-64A (alfa).

Een USV (Unmanned Surface Vessel)  heeft beperking deze is maar tot seastate 4 of 5 inzetbaar inzetbaar zijn dan kun je beter met Damen om tafel gaan zitten of ze een geen Stan Patrol kunnen aanpassen, daar heb je dan meer aan dan een USV die maar beperkt inzetbaar is.

Ace1

#15
Citaat van: Lex op 24/12/2020 | 22:16 uur
En daarom gooi ik er een slot op, vanaf morgen.
Het geeft U de mogelijkheid een reactie te geven waarom niet, of zo.

Lex
Algeheel beheerder


In Posting #3 heb ik over een moderne versie van een MBT (Motor Torpedo Boat).
Door er een JAGM Quad Launcher (JQL) aan toevoegen wil ik er een soort van FAC (Fast Attack Craft) van maken, dat is alles. En waarom er zo nodig een slot op moet begrijp ik niet, ik geef in diverse postings de mogelijkheden aan van nieuwe ontwikkelingen op defensiegebied en dit is er een van.

https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_torpedo_boat

https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_attack_craft