Defensieforum.nl

Overigen => Defensie Nieuws & Media (Internationaal) => Topic gestart door: hdevreij op 10/09/2009 | 16:19 uur

Titel: Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: hdevreij op 10/09/2009 | 16:19 uur
Hr.Ms. Johan de Witt vertrekt maandag 14 september naar zee voor deelname aan het 'Africa Partnership Station'. Voor dit Amerikaanse initiatief vaart het Landing Platform Dock gedurende twee maanden voor de kust van West- en Centraal Afrika, om een bijdrage te leveren aan een stabiele Afrikaanse kustregio. 'Africa Partnership Station' (APS) is een concept dat deel uitmaakt van de Amerikaanse wereldwijde strategie voor het maritieme domein in de 21ste eeuw. Een onderdeel van die strategie is streven naar een veilig, stabiel en welvarend West- en Centraal Afrika. APS gaat uit van het achterliggende idee, dat een goed beheer van het maritieme domein een bijdrage levert aan veiligheid en stabiliteit. Dus door het opzetten van visserij-inspecties, de bestrijding van illegale handel in grondstoffen en mensenhandel. Maar ook het opzetten van een goede 'Search and Rescue'-organisatie, de bescherming van boorplatformen en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. APS stimuleert hierbij de samenwerking tussen de landen onderling en tussen diverse maritieme autoriteiten en organisaties.

Gedurende de reis opereert Hr.Ms. Johan de Witt in de wateren van Sierra Leone, Liberia, Ghana en rond de Kaap Verdische eilanden. Met deze landen worden activiteiten ontplooid, waaronder hydrografische opnames van havens en gezamenlijke oefeningen. Ook vervoert het schip, op verzoek van diverse non-governmental organizations (NGO), een grote hoeveelheid hulpgoederen naar de Afrikaanse kustlanden. Gedurende de reis krijgen een groot aantal Afrikaanse marinemensen aan boord les van Amerikaanse en Nederlandse collega's.

Voorafgaand aan de operatie in West-Afrika doorloopt Hr.Ms. Johan de Witt in Cassablanca nog een intensief oefenprogramma met de Marokkaanse marine. In Lissabon wordt het schip getest op haar rol als snel oproepbaar varend NAVO-hoofdkwartier.

(MINDEF, 10 september 2009)
Titel: Re: Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 10/09/2009 | 18:58 uur
Waarom vind ik nou toch dat de JWIT en de EVTN beiden een taak (gaan) uitvoeren die de ander beter ligt?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 12/09/2009 | 02:10 uur
" 'Africa Partnership Station' (APS) is een concept dat deel uitmaakt van de Amerikaanse wereldwijde strategie voor maritieme dominantie in de 21ste eeuw."  :angel: ;D
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: IPA NG op 12/09/2009 | 15:26 uur
Amerikaans, Europees wat maakt het uit maar ik vind het onverantwoordelijk om dit te gaan doen waneer je al genoeg problemen hebt.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: hdevreij op 17/09/2009 | 07:20 uur
For Better or Worse, Dutch Copy U.S. Soft-Power Cruise

by DAVID AXE

Two years after Secretary of Defense Robert Gates called on the U.S. military to better use humanitarian aid, foreign training and diplomacy to advance U.S. interests, these so-called "soft-power" instruments are really catching on. U.S. Southern Command rotates hospital ships and assault ships on medical missions, while other vessels ply West Africa and the Pacific, winning new friends through good deeds.

The Navy has taken to soft power, but not without learning some hard lessons. Most ships assigned to soft missions are too big. The logistics have been dicey. And paranoid regional leaders have labeled humanitarian cruises as harbingers of renewed imperialism.

At the moment, nobody's sure how to measure whether soft power makes the world safer. "The indicators will be long-term, not near-term," said Captain Cindy Thebaud, the top officer on USS Nashville during that ship's West African soft-power cruise this spring. But there are hints that can reveal whether soft power is working, she added. "Part of is receptivity of partner nations' involvement in a program like this. If people say, 'Thanks, not interested. Thanks for stopping by. Appreciate your interest, but we don't want to see you again,' clearly, we're not succeeding."

By that (admittedly non-scientific) measure, soft power is a big success. So much so that other world navies are copying the model. The Chinese asked to consult with the crew of the hospital ship Comfort in Colombia this year, and now the Dutch have launched their own soft-power mission, anchored on the amphibious ship Johan de Witt, pictured. Just as Dutch officers helped crew U.S. Navy soft missions, Americans have helped crew the Dutch mission.

The Dutch navy's press release is, of course, in Dutch, but a helpful reader has sent along a translation:

The amphibious transport ship HNLMS Johan de Witt will be leaving today from Den Helder to participate in "Africa Partnership Station" for two months. With this operation the naval vessel will offer a contribution towards the realization of a stable coastal region in West and Central Africa.

During the tour HNLMS Johan de Witt will operate in the waters of Sierra Leone, Liberia, Ghana and around the Cape Verde islands. Together with these countries they will, amongst others, do hydrographic recordings of ports and do exercises. The vessel also carries, at the request of several non-governmental organizations (NGO), a large quantity of relief goods for the African coastal countries. Furthermore, Americans and Dutch on board will give training to many African sailors.

It will be interesting to see how the Dutch vessel handles in West Africa's small, shallow ports; how the Dutch overcome the language barriers; and what metrics they come up with to measure soft power's efficacy. For now, soft power — rich with potential, rife with pitfalls — is no longer just America's problem.

(Bron: weblog 'War is Boring', 14 september 2009, http://warisboring.com/?p=2599 (http://warisboring.com/?p=2599))
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 17/09/2009 | 11:50 uur
De Rotterdam is toch een paar jaar geleden, ook naar West Afrika geweest, voor een periode van 4 maanden om als Hospitaal Schip dienst te doen en om troepen van de Afrikaanse Unie die een vredesmacht vormden te ondersteunen?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 17/09/2009 | 12:14 uur
Citaat van: Ace1 op 17/09/2009 | 11:50 uur
De Rotterdam is toch een paar jaar geleden, ook naar West Afrika geweest, voor een periode van 4 maanden om als Hospitaal Schip dienst te doen en om troepen van de Afrikaanse Unie die een vredesmacht vormden te ondersteunen?

Dat was de lacher onder de missies; 4 maanden doelloos rondgedobberd.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 18/09/2009 | 13:15 uur
Marinemissie wekt verbazing

De kustoperatie van het marineschip Hr. Ms. Johan de Witt bij West-Afrika heeft de verbazing van het CDA gewekt. ,,Deze missie heeft het karakter van een militaire operatie. De Kamer zou hierover geïnformeerd moeten worden, maar dat is niet gebeurd", zegt CDA-Kamerlid Knops.
       
Het schip levert als deelname aan de operatie 'Africa Partnership Station' een bijdrage aan de stabiliteit in de wateren van Sierra Leone, Liberia, Ghana en rond de Kaapverdische eilanden. Knops vermoedt dat het marineschip zal worden ingezet bij bestrijding van piraterij in de regio.

Bron: Telegraaf dd. 180909
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 18/09/2009 | 13:17 uur
Citaat van: CDA-kamerlid Knops in De Telegraaf op 18/09/2009 | 13:15 uur
,,Deze missie heeft het karakter van een militaire operatie"

Goh, dat krijg je ervan als je defensie te vaak koppelt aan wederopbouw en humanitair. Dan vergeet je dat het eigelijk een militair bedrijf is.....  :P
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: boekje_pienter op 18/09/2009 | 20:02 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2009 | 13:17 uur
Citaat van: CDA-kamerlid Knops in De Telegraaf op 18/09/2009 | 13:15 uur
,,Deze missie heeft het karakter van een militaire operatie"

Goh, dat krijg je ervan als je defensie te vaak koppelt aan wederopbouw en humanitair. Dan vergeet je dat het eigelijk een militair bedrijf is.....  :P

Super  ;)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 19/09/2009 | 15:50 uur
Citaat van: Telegraaf op 18/09/2009 | 13:15 uur
Knops vermoedt dat het marineschip zal worden ingezet bij bestrijding van piraterij in de regio.
Dat zou nog best eens kunnen...Er is alle reden toe te verwachten dat piraterij zal toenemen en ook in andere regio's zal opkomen. Gezien de lucratieve kant ervan. De genoemde landen liggen ook bij zo'n drukke scheepvaartroute... Mogelijk wil men dit op deze wijze dus al tegen gaan...
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.sciencemag.org%2Fcontent%2Fvol316%2Fissue5833%2Fimages%2Flarge%2F316_1866_F2.jpeg&hash=33dc0e64bea8ecc4a97103088a9a78166347bd1b)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 19/09/2009 | 18:00 uur
Gaan er heli´s mee?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 19/09/2009 | 18:07 uur
Citaat van: Ace1 op 19/09/2009 | 18:00 uur
Gaan er heli´s mee?

:hrmph:
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 20/09/2009 | 22:30 uur
Zag vandaag een foto in de Telegraaf van zaterdag staan, waarop men liet zien dat er een speedbootje op het helidek van Johan de Witt werd geladen,
het leek wel op een speedbootje wat vroeger op de Tydeman werd gebruikt, wie weet daar meer over?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 20/09/2009 | 22:57 uur
Citaat van: Ace1 op 20/09/2009 | 22:30 uur
Zag vandaag een foto in de Telegraaf van zaterdag staan, waarop men liet zien dat er een speedbootje op het helidek van Johan de Witt werd geladen,
het leek wel op een speedbootje wat vroeger op de Tydeman werd gebruikt, wie weet daar meer over?
Zou je die kunnen scannen en posten?
Wat wel bekend is , is dat er veel vracht a/b gebracht is. Van brandweerwagen tot vaartuigen, maar de exacte gegevens ontbreken.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 20/09/2009 | 23:07 uur
moet ik morgen de krant even bij mijn ouders ophalen, hoop dat ze hem dan nog hebben.
Het stond bij het commentaar wat andere ervan denken.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 21/09/2009 | 00:42 uur
Citaat van: Ace1 op 20/09/2009 | 23:07 uur
moet ik morgen de krant even bij mijn ouders ophalen, hoop dat ze hem dan nog hebben.
Het stond bij het commentaar wat andere ervan denken.
Op http://www.telegraaf.nl/telegraafi/ kun je de krant beperkt "doorbladeren"...zag een klein plaatje op pagina 2...dat inderdaad wat weg heeft van het bijvaartuig van de Hr.Ms. Tydeman...Als dat tenminste is wat Ace1 bedoelt..
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-OOMFRVVE-D.jpg&hash=39c3e4a6788da42703c1f2321b70ea74c8c97b01)

Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 21/09/2009 | 09:17 uur
Citaat van: Elzenga op 21/09/2009 | 00:42 uur
Citaat van: Ace1 op 20/09/2009 | 23:07 uur
moet ik morgen de krant even bij mijn ouders ophalen, hoop dat ze hem dan nog hebben.
Het stond bij het commentaar wat andere ervan denken.
Op http://www.telegraaf.nl/telegraafi/ kun je de krant beperkt "doorbladeren"...zag een klein plaatje op pagina 2...dat inderdaad wat weg heeft van het bijvaartuig van de Hr.Ms. Tydeman...Als dat tenminste is wat Ace1 bedoelt..
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-OOMFRVVE-D.jpg&hash=39c3e4a6788da42703c1f2321b70ea74c8c97b01)

Dit plaatje bedoel ik.

http://www.navyinside.nl/oceanograaf.html

Op bovenstaande link zie je een duidelijkere foto.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 21/09/2009 | 09:20 uur
Citaat van: Lex op 20/09/2009 | 22:57 uur
Citaat van: Ace1 op 20/09/2009 | 22:30 uur
Zag vandaag een foto in de Telegraaf van zaterdag staan, waarop men liet zien dat er een speedbootje op het helidek van Johan de Witt werd geladen,
het leek wel op een speedbootje wat vroeger op de Tydeman werd gebruikt, wie weet daar meer over?
Zou je die kunnen scannen en posten?
Wat wel bekend is , is dat er veel vracht a/b gebracht is. Van brandweerwagen tot vaartuigen, maar de exacte gegevens ontbreken.

Lex, die brandweerwagen, zal wel een afgedankte brandweerwagen zijn, het komt regelmatig voor dat gemeentes oudere brandweerwagens van 20 jaar oud schenken aan landen in Oost-Europa of Afrika.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 21/09/2009 | 19:28 uur
Lex, weet jij of er een Lynx aan boord is van de Johann de Witt?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 21/09/2009 | 19:39 uur
Volgens mij niet.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 21/09/2009 | 19:43 uur
en die speedboot moet die Rhib's vervangen dan of is die voor een land in afrika bestemd?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: mikemans op 21/09/2009 | 19:46 uur
Nee, het lijkt niet alleen op het scheepje van de tydeman, het is het. Men gaat als onderdeel van de missie samen met de african peaceparners naar de bodem turen.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 26/09/2009 | 13:54 uur
Een korte video vanuit Rota (Spanje): http://www.navy.mil/swf/mmu/mmplyr.asp?id=13196
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/09/2009 | 01:38 uur
Citaat van: MINDEF op 10/09/2009 | 16:19 uur
......de bescherming van boorplatformen....
Iik had er helemaal overheen gelezen...Maar toen ik het bericht net nog een keer las bij het bekijken van een mogelijk nieuwe inzet van Nederland in de Hoorn van Afrika viel het me opeens op....ik dacht al...kon me al niet voorstellen dat de missie helemaal humanitair en onbaatzuchtig was...maar toen zag ik de woorden opeens wel staan....verdekt tussen de vele andere...En snap nu opeens waarom we daar zo actief meedoen...Shell...veel olie voor de kust...duidelijk...theorie weer bevestigd :(

http://blogs.ft.com/energy-source/2009/09/16/a-numbers-game-the-west-african-oil-frontier/
http://www.1stliberia.com/oil-gas.htm 
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Gozo op 28/09/2009 | 10:48 uur
Citaat van: Elzenga op 28/09/2009 | 01:38 uur
Citaat van: MINDEF op 10/09/2009 | 16:19 uur
......de bescherming van boorplatformen....
Iik had er helemaal overheen gelezen...Maar toen ik het bericht net nog een keer las bij het bekijken van een mogelijk nieuwe inzet van Nederland in de Hoorn van Afrika viel het me opeens op....ik dacht al...kon me al niet voorstellen dat de missie helemaal humanitair en onbaatzuchtig was...maar toen zag ik de woorden opeens wel staan....verdekt tussen de vele andere...En snap nu opeens waarom we daar zo actief meedoen...Shell...veel olie voor de kust...duidelijk...theorie weer bevestigd :(

http://blogs.ft.com/energy-source/2009/09/16/a-numbers-game-the-west-african-oil-frontier/
http://www.1stliberia.com/oil-gas.htm 

En meteen daarachter kwam dit: "en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. ". Daar zou je dan ook op moeten aanslaan. Los van het feit dat het verdedigen van belangen mede omvat je economische belangen en waar m.i. dus niets mis mee is, sterker nog; het is geïndiceerd, is het nogal suggestief om dan weer een stukje tekst eruit te lichten om de"dubbele bodem" ermee aan te tonen. Op deze manier bedrijf je zelf ook, de zo vermaledijde, politiek  :P
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/09/2009 | 20:31 uur
Citaat van: Gozo op 28/09/2009 | 10:48 uur
En meteen daarachter kwam dit: "en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. ". Daar zou je dan ook op moeten aanslaan. Los van het feit dat het verdedigen van belangen mede omvat je economische belangen en waar m.i. dus niets mis mee is, sterker nog; het is geïndiceerd, is het nogal suggestief om dan weer een stukje tekst eruit te lichten om de"dubbele bodem" ermee aan te tonen. Op deze manier bedrijf je zelf ook, de zo vermaledijde, politiek  :P
Dat van die vervuiling was om de zaak mooi in te pakken...maar ik denk dat je mijn motivatie hierachter verkeerd ziet. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat het om belangen en het eigenbelang gaat meestal. Daar draait het leven volgens mij om, dus ook de politiek van een land. Waar ik bezwaar tegen heb is dat men dit probeert te verbergen achter nobele termen als democratie en vrijheid of doelen als het milieu en ontwikkeling. En zo die termen uitholt en ongeloofwaardig maakt (onder andere voor jonge moslims die dat ook door krijgen en dan uit boosheid zich aansluiten bij Al Qaeda).

Wat mij betreft zegt men dus gewoon dat het primair om de bescherming van de oliebelangen gaat hier. Iedereen nu eenmaal auto wil blijven rijden hier in het Westen. Hoezeer ik die focus op olie ook conservatief en schadelijk vindt (ook voor ons strategisch belang, maar dat is een ander verhaal). En als men bij de behartiging van die primaire belangen ook nog wat kan betekenen voor de mensen daar en het milieu dan is dat mooi meegenomen en zal men dat niet laten. Als vaak ook een secundair belang zijnde.

Zo bedrijf je eerlijke politiek..en verklein je de kloof tussen politiek en burger. Die nu juist vol wantrouwen is over motivatie en doel.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 28/09/2009 | 20:49 uur
Hoe aktief zijn die piraten die aktief zijn in de wateren van Nigeria?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 28/09/2009 | 20:54 uur
Onregelmatig, maar actief. In de media komt er weinig over, omdat alle aandacht gericht is op de HOA.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/09/2009 | 20:56 uur
En mogelijk een groeiend probleem...piraterij loont immers ziet men ook daar. En met wapens kan men omgaan en die verkrijgen zal in die regio nog niet zo moeilijk zijn.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Gozo op 29/09/2009 | 10:41 uur
Citaat van: Elzenga op 28/09/2009 | 20:31 uur
Citaat van: Gozo op 28/09/2009 | 10:48 uur
En meteen daarachter kwam dit: "en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. ". Daar zou je dan ook op moeten aanslaan. Los van het feit dat het verdedigen van belangen mede omvat je economische belangen en waar m.i. dus niets mis mee is, sterker nog; het is geïndiceerd, is het nogal suggestief om dan weer een stukje tekst eruit te lichten om de"dubbele bodem" ermee aan te tonen. Op deze manier bedrijf je zelf ook, de zo vermaledijde, politiek  :P
Dat van die vervuiling was om de zaak mooi in te pakken...maar ik denk dat je mijn motivatie hierachter verkeerd ziet. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat het om belangen en het eigenbelang gaat meestal. Daar draait het leven volgens mij om, dus ook de politiek van een land. Waar ik bezwaar tegen heb is dat men dit probeert te verbergen achter nobele termen als democratie en vrijheid of doelen als het milieu en ontwikkeling. En zo die termen uitholt en ongeloofwaardig maakt (onder andere voor jonge moslims die dat ook door krijgen en dan uit boosheid zich aansluiten bij Al Qaeda).

Wat mij betreft zegt men dus gewoon dat het primair om de bescherming van de oliebelangen gaat hier. Iedereen nu eenmaal auto wil blijven rijden hier in het Westen. Hoezeer ik die focus op olie ook conservatief en schadelijk vindt (ook voor ons strategisch belang, maar dat is een ander verhaal). En als men bij de behartiging van die primaire belangen ook nog wat kan betekenen voor de mensen daar en het milieu dan is dat mooi meegenomen en zal men dat niet laten. Als vaak ook een secundair belang zijnde.

Zo bedrijf je eerlijke politiek..en verklein je de kloof tussen politiek en burger. Die nu juist vol wantrouwen is over motivatie en doel.

Ik stel vast dat het jouw conclusie is dat het verborgen, tussen de regels door wordt gemeld, terwijl het een hoofddoel is.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 29/09/2009 | 20:52 uur
Citaat van: Gozo op 29/09/2009 | 10:41 uur
Ik stel vast dat het jouw conclusie is dat het verborgen, tussen de regels door wordt gemeld, terwijl het een hoofddoel is.
terwijl het inderdaad een heel belangrijk element is waarom men deze missie uitvoert. Maar men er blijkbaar bang voor is dat de eigen bevolking of internationale gemeenschap of mogelijk internationale organisaties daar afwijzend op reageren. Dus wordt het "ingepakt". Dat zien we immers vaker.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Gozo op 30/09/2009 | 08:43 uur
Citaat van: Elzenga op 29/09/2009 | 20:52 uur
Citaat van: Gozo op 29/09/2009 | 10:41 uur
Ik stel vast dat het jouw conclusie is dat het verborgen, tussen de regels door wordt gemeld, terwijl het een hoofddoel is.
terwijl het inderdaad een heel belangrijk element is waarom men deze missie uitvoert. Maar men er blijkbaar bang voor is dat de eigen bevolking of internationale gemeenschap of mogelijk internationale organisaties daar afwijzend op reageren. Dus wordt het "ingepakt". Dat zien we immers vaker.

Waar lees je dat dan allemaal of heb je soms een glazen bol naast je pc staan?  :big-smile:
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 01/10/2009 | 02:08 uur
Citaat van: Gozo op 30/09/2009 | 08:43 uur
Waar lees je dat dan allemaal of heb je soms een glazen bol naast je pc staan?  :big-smile:
nee, geen glazen bol...daarvoor heb ik het immers ook te vaak mis ;)...maar meer op basis van jarenlange ervaring in deze politieke materie...hoe vaak blijkt de (hoofd)reden voor iets niet een heel andere te zijn dan die welke worden gepresenteerd?! Gelukkig lekt er nog wel eens iemand...zodat we daar dan later alsnog achter komen. Een gezonde dosis wantrouwen is inmiddels dus wel op zijn plaats hierbij. Zeker als je weet hoe belangrijk het vinden en vooral beheersen van oliebronnen tegenwoordig is en wordt (met een snel groeiende vraag en - op termijn - afnemend aanbod). Zeker voor landen die er relatief erg afhankelijk van zijn (nog). Amerika is daar 1 van en zet dus zijn machtige wapen, zijn krijgsmacht, in om bronnen te controleren. En gek genoeg Nederland ook. Want we investeren in vergelijking met onze buurlanden weinig in alternatieve energiebronnen. Shell is daar zelfs deels mee gestopt begreep ik. En jij weet ook hoe nauw Shell verbonden is met onze politieke top cq Regering. Dus of de Johan de Witt daar primair uit humanitair oogpunt rondvaart durf ik zo te betwijfelen ;) 
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 20/10/2009 | 23:07 uur
Kamervragen over de deelname van Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika
Vraagstellers: leden Haverkamp en Knops (CDA)
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de  antwoorden  (http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/20091014_deelname_HrMs_JohandeWitt_operatie_Afrika_tcm46-137128.pdf) aan op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika (ingezonden 21 september 2009 met kenmerk 2009Z16859).

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

E. van Middelkoop
14 oktober 2009
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 21/10/2009 | 20:57 uur
Dutch Donate Two River Boats to Senegal During APS Deployment

By Chief Petty Officer Jason Morris
Africa Partnership Station Johan De Witt Public Affairs

ST. LOUIS, Senegal, Oct 8, 2009 — As part of the first European-led Africa Partnership Station (APS) deployment, the Dutch government donated two river inspection boats to the Organization de la Mise en Valeur du Fleuve Senegal (OMVS) in St. Louis, Senegal, October 7, 2009.

The boats were transferred from the Netherlands to Senegal aboard the APS amphibious transport ship HNLMS Johan De Witt (L 801) and will be utilized by OMVS to rehabilitate the Senegal River.

"The boats will be used to survey the length of the Senegal river in order to ascertain if the waters are navigable for vessel traffic from the ocean inwards to Mali," said Dutch Lieutenant Commander Raymund Tromp, civil military coordination officer aboard Johan De Witt. "The greater access to the waterway will benefit the regional economic development."

The boats where presented to OMVS at a ceremony, attended by the Netherlands Ambassador to Senegal Gerben de Jong, the governor of St. Louis, and the president of OMVS, Mohamed Salem Ould Merzoug.

"OMVS is a very important organization for Senegal, not only for economic development, but also as a political forum," said de Jong. "The Netherlands is renowned for the expertise in water management and therefore is a natural partner of the OMVS and the four countries."

In addition to the river inspection boats, two pallets of books were also donated by the late Gerti Hesseling, a college professor from Leiden, Netherlands who conducted extensive research on Senegal.

"For me, these three donations underline the value of APS and the international commitment to ensure proper use of the sea," said Dutch Captain Ben Bekkering, commanding officer Johan De Witt. "The survey boats will make the Senegalese river a stronger lifeline and the books will allow students to gain knowledge."

After leaving the waters of St. Louis, Johan De Witt will head for Dakar where the crew will provide training to 15 Senegalese Sailors on boat operations, maintenance and maritime law enforcement.

During this deployment, Johan De Witt will visit Senegal, Sierra Leone, Liberia Ghana, and Cape Verde.

Johan De Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute APS mission. APS, a U.S. Navy original initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Source: Africa Partnership Station
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 21/10/2009 | 20:58 uur
APS Arrives in Sierra Leone

FREEETOWN, Sierra Leone, Oct 15, 2009 — The Dutch amphibious ship HNLMS Johan De Witt (L 801) arrived in Freetown, Sierra Leone, October 14, 2009, for a two-day port visit as part of the ongoing Africa Partnership Station (APS) initiative. Johan De Witt is in Sierra Leone in support of the first European-led APS deployment.

During the visit, the APS team will conduct engagements both afloat and ashore and embark Sierra Leone students for a four-week, at-sea training program.

"For many reasons, this is a special visit," said Royal Dutch Navy Captain Ben Bekkering, commanding officer of Johan De Witt. "As far as I can recall, it has been a very long time since the Dutch have visited here, and I am very glad for the Dutch Navy to return. Also, I am glad to see that Sierra Leone is doing so well in rebuilding the structures needed to ensure maritime safety and security. To play a part in that rebuilding, both to learn and to teach, is at the heart of APS."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

Planned maritime safety and security training will consist of classroom interaction and hands-on skill-building. Topics to be covered include small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, computer software lessons and advanced first aid training.

In addition to maritime safety and security engagements, the APS Johan De Witt crew will conduct community outreach projects on both days. The projects include the donation of medical and relief supplies to the Tunguma and Lungi hospitals as well as helping these hospitals fix and maintain generators, electrical systems and other equipment.

The APS Johan DeWitt deployment began in September and will run through November. Port visits include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone.

Johan De Witt, a Royal Dutch Naval vessel, is the first European-led APS platform and is augmented by staff from Belgium, Portugal and the United States. APS, originally a U.S. Navy initiative, is now an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Source: Africa Partnership Station
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 21/10/2009 | 20:59 uur
Africa Partnership Station Helps Local Sierra Leone Hospitals

By Chief Petty Officer Jason Morris
Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs

LUNGI, Sierra Leone, Oct 16, 2009 — Africa Partnership Station (APS) construction personnel made repairs at the Bai Bureh Memorial Community Hospital in Lungi, Sierra Leone, October 15, 2009.

This event is just one in a series of ongoing humanitarian efforts by the APS platform HNLMS Johan de Witt (L 801) during the first European-led APS deployment.

Five Seabees and more than 30 Royal Dutch Navy Sailors and Marines went to work in Lungi to fix the hospital's roof, generator and electrical systems and install plumbing. The team also trained the hospital staff on proper maintenance and emergency repair procedures to deal with similar problems in the future. Additionally, the ship's crew presented more than 100 boxes full of school supplies and toys that were donated by Dutch school children to students at the Eslembe Mayal elementary school.

"We were invited here today by the hospital's doctor in order to make as many repairs to the facility as possible in the short time we have in Sierra Leone," said Chief Builder (SCW) Dirk Wehking. "The ship volunteers really put forth a great effort and we were able to accomplish quite a bit."

APS Johan de Witt is also delivering medical equipment, furniture, vehicles and relief supplies; including medical beds, toys, plumbing, construction equipment and vehicles.

The donations will be divided between three hospitals in Sierra Leone; Bai Burch Hospital in Lungi, Tunguma Hospital, and the government hospital in Port Loko.

"The donations today will make a huge impact for the hospitals in Sierra Leone," said Ruurd Van Rooijen, a retired Dutch Navy captain and general manager of the Magbenteh Community Hospital. "We are very grateful for the donations as they will directly benefit the people of Sierra Leone."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, Portugal, the Netherlands and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone. Nearly 50 African naval personnel onboard are receiving training in maritime law enforcement.

Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment. APS, originally a U.S. Navy-led initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Source: Africa Partnership Station
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 21/10/2009 | 21:01 uur
APS, Seabees Bolster Liberia's Coast Guard

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan De Witt Public Affairs

MONROVIA, Liberia -- U.S. Navy Seabee equipment came ashore, here, Oct. 17 from amphibious landing craft attached to the Dutch Africa Partnership Station (APS) platform HNLMS Johan de Witt (L 801).

A team of 20 Seabees from Naval Mobile Construction Battalion Three, stationed in Rota, Spain, will utilize the newly arrived equipment to rebuild portions of a Liberian Coast Guard base that were destroyed by factional groups in the country's civil war, which ended in 2003.

"At the request of the U.S. Ambassador to Liberia, the Seabees were brought in to do several construction projects, to include the reconstruction of the children's hospital wing at Redemption Clinic and the rebuilding of the Liberian Coast Guard base, which will include the construction of a pier and boat ramp," said U.S. Coast Guard Cmdr. Jennifer Ketchum, maritime advisor in the Office of Security Cooperation within the U.S. Embassy in Liberia. "The overall goal is for Liberia to rebuild its maritime interdiction capability in order for the country to know what is going on in its territorial waters and enforce their laws."

"Maritime domain awareness is currently non-existent in my country," said Chea K. Klogba, Liberia's Coast Guard planning officer. "Illegal fishing and drug and human trafficking is occurring in our waters, and we can do nothing about it. With the Coast Guard being reestablished, now we can fight these illegal activities. This will provide a source of revenue for my country and offer protection of our territorial waters."

Increasing maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries are the main purpose of APS.

While in Monrovia, Johan de Witt will also continue in the training of 46 African maritime professionals from Ghana, Senegal and Sierra Leone who are currently deployed on board the Dutch ship receiving instruction in courses such as maritime law enforcement, small boat operations, boat maintenance and repair, medical procedures, damage control, and computer operations.

Also, a combined team of U.S. and Dutch hydrographers will survey the harbors of and approaches to Monrovia to allow for safer navigation and better access to port facilities.

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common, international goals such as stability and security.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits encompass stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone.

Johan De Witt, a Royal Dutch Naval vessel, is the first European-led APS platform and is augmented by staff from Belgium, Portugal and the United States. APS, originally a U.S. Navy initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Release Date: 10/19/2009
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 23/10/2009 | 19:50 uur
APS Returns to Ghana Under Dutch Flag

SEKONDI, Ghana, Oct 23, 2009 — The Dutch amphibious ship HNLMS Johan de Witt (L 801) arrived in Sekondi, Ghana, October 22, 2009 for a five-day port visit as part of the ongoing U.S. Africa Command Africa Partnership Station (APS) initiative.

During this visit, the APS team will conduct engagements both afloat and ashore and continue at-sea training with maritime professionals from Ghana, Senegal and Sierra Leone.

"Ghana is a key player in the APS program and it is therefore only logical that we spend ample time in her coastal waters," said Royal Dutch Navy Captain Ben Bekkering, commanding officer of Johan de Witt. "After training maritime professionals from Ghana onboard for the last three weeks, I now look forward to expanding that interaction. We intend to operate with the Ghanaian Navy, provide hydrographic support, and in addition will disembark donations from the Netherlands for various organizations in Ghana."

APS, originally a U.S. Navy initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries. It focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common, international stability and security goals.

At the conclusion of the visit, APS will graduate its first set of maritime professionals this deployment with Ghana. Fifteen Ghanaian sailors embarked Johan de Witt October 9 in Dakar, Senegal, and received maritime safety and security training consisting of classroom interaction and hands-on, skill-building exercises. Topics covered included small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, computer software lessons, and advanced first aid training.

"I have enjoyed being onboard Johan de Witt. The crew was very helpful and my fellow sailors and I have learned a lot," said Ghana Navy Lieutenant Joseph Bazinyin Tenzii. "In Ghana, we have small boats that are used for patrolling our waters. We need experienced sailors operating these boats. With the skills I have learned during this APS deployment, I can now pass these valuable skills on to my sailors to make us a better team."

In addition to maritime safety and security training engagements, the crew of Johan de Witt will participate in a sporting event with the Ghana Navy soccer team and the Feyenoord Soccer Academy at the Tema stadium and donate several items to the people of Ghana. The donated items will include a fire truck, an ambulance, wheel chairs, computers and clothing provided by various organizations and groups in the Netherlands.

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common, international goals such as stability and security.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal, Sierra Leone.

Johan De Witt, a Royal Dutch Naval vessel, is the first European-led APS platform and is augmented by staff from Belgium, Portugal and the United States.

Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs   
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: boekje_pienter op 23/10/2009 | 20:01 uur
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.isleofwightuk.co.uk%2FJAlbum%2FAIS%2520Ships%25202009%2FJ%2Fslides%2FJohan%2520De%2520Witt%2520HNLMS.jpg&hash=c5149aa8631caed3563dd2f3b4597f0203da1386)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: hudinie op 23/10/2009 | 22:46 uur
Het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van dit bericht ?? die lui uit Ghana hebben toch helemaal geen
marine ? dit is echt zo'n geld en tijdverspilling...typisch paars idee...zo gaat ook de landmacht nog met een Tankbat
naar Bukina Faso, of onze luchtmacht met de Surinaamse oefenen.........................????????????????????
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 23/10/2009 | 23:07 uur
Citaat van: hudinie op 23/10/2009 | 22:46 uur
Het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van dit bericht ?? die lui uit Ghana hebben toch helemaal geen marine ?
Even Google raadplegen, en .... : http://www.gaf.mil.gh/index.php?CatId=80
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 23/10/2009 | 23:56 uur
Er wordt van de zijde van MINDEF geen aandacht besteedt aan de verrichtingen van JWIT tijdens dit deployment, anders dan de Kamerbrief (antwoord #34).
De publicaties gepost in het DF komen van de ingescheepte US media "correspondent" en via "US berichtgeving".
Men zou kunnen verwachten dat MINDEF groots aandacht zou besteden aan de verrichtingen van JWIT, maar het tegengestelde is het geval.
Zelfs het "Weekoverzicht Defensie-operaties" maakt geen gewag van JWIT.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 24/10/2009 | 01:12 uur
Een verslag van een soortgelijk gebeuren eerder...met foto van de drie belangrijkste schepen van de Ghanese marine.

http://www.navy.mil.za/archive/0709/070912_SAS_Mendi/071001_Mendi_sitrep_14/article.htm

In deze berichtgeving wordt het olie/booreilanden-aspect niet genoemd.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: hdevreij op 24/10/2009 | 03:10 uur
Citaat van: Lex op 23/10/2009 | 23:56 uur
Er wordt van de zijde van MINDEF geen aandacht besteedt aan de verrichtingen van JWIT tijdens dit deployment, anders dan de Kamerbrief (antwoord #34).
De publicaties gepost in het DF komen van de ingescheepte US media "correspondent" en via "US berichtgeving".
Men zou kunnen verwachten dat MINDEF groots aandacht zou besteden aan de verrichtingen van JWIT, maar het tegengestelde is het geval.
Zelfs het "Weekoverzicht Defensie-operaties" maakt geen gewag van JWIT.

Het is een oefening, geen operatie. Vandaar ook geen vermelding in het Weekoverzicht Defensie-operaties.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: hdevreij op 24/10/2009 | 03:12 uur
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum 14 oktober 2009
Ons kenmerk HDAB2009015938

Onderwerp Antwoorden op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika.

Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de antwoorden aan op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika. (Ingezonden 21 september 2009 met kenmerk 2009Z16859)
DE MINISTER VAN DEFENSIE
E. Van Middelkoop

Antwoorden op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) aan de ministers van Buitenlandse Zaken en van Defensie over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika. (Ingezonden 21 september 2009 met kenmerk 2009Z16859)
1
Is het waar dat de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika deelneemt in het kader van het "Africa Partnership Station"? 1)
Hr.Ms. Johan de Witt is de tweede helft van 2009 ingedeeld in de NATO Response Force (NRF) 13 en voert in dat kader van 14 september tot en met 28 november 2009 een oefenreis uit. De voornaamste doelstelling is het vergroten van de gereedheid van het schip en de geëmbarkeerde bootcompagnie. Deze reis staat in het teken van het behalen van de Navo-kwalificatie Amphibious Command Platform en het uitvoeren van binationale trainingen met de Marokkaanse en de Portugese marine. Daarnaast neemt het schip in de periode van 2 oktober tot en met 13 november 2009 deel aan trainingsactiviteiten in Westelijk Afrika in het kader van het Africa Partnership Station. Het betreft derhalve geen operatie, zoals abusievelijk op de website van Defensie stond vermeld, maar een oefen- en trainingsprogramma.

2
Kunt u aangeven wat deze kustoperatie in het kader van het "Africa Partnership Station" inhoudt en waaruit de specifieke bijdrage van Nederland bestaat? Nemen ook andere landen deel aan dit programma?
Het Africa Partnership Station is een Amerikaans initiatief in het kader van de Global Strategy on Maritime Safety and Security. Door samenwerking met lokale partners beoogt dit initiatief de maritieme veiligheid en stabiliteit in de regio verder te versterken. Dat gebeurt door zogenoemde 'train the trainer' programma's, gezamenlijke oefeningen en de uitvoering van projecten in het kader van 'hearts & minds'-initiatieven. Gedurende (delen van) de reis zijn Amerikanen, Belgen en Portugezen aan boord van Hr.Ms. Johan de Witt geëmbarkeerd.
Voorts wordt samengewerkt met de permanent in de regio aanwezige Franse en Britse eenheden. Nederland neemt aan dit programma deel met Hr. Ms. Johan de Witt, haar geëmbarkeerde bootcompagnie en aanvullende capaciteit onder andere voor het uitvoeren van hydrografische werkzaamheden.

3
Op basis van welke overwegingen neemt Nederland juist deel aan deze specifieke operatie? Hoe verhoudt deze deelname zich tot de Nederlandse bijdrage aan missies ter bestrijding van piraterij in de Golf van Aden? Zal de Hr. Ms. Johan de Witt worden betrokken bij bestrijding van piraterij in de Niger delta?
De deelneming aan deze trainingsreis dient verschillende doelen:
1. Het vergroten van de gereedheid van het schip en de geëmbarkeerde bootcompagnie, mede in het kader van de indeling in de tweede helft van 2009 in de NRF 13;
2. Het verkrijgen van de Navo-kwalificatie Amphibious Command Platform;
3. Het uitvoeren van binationale trainingsprogramma's met de Marokkaanse en de Portugese marine;
4. Het deelnemen aan het Africa Partnership Station-programma.
Deze oefenreis heeft geen relatie met de lopende antipiraterijoperaties in de Golf van Aden. Hr. Ms. Johan de Witt zal niet worden ingezet voor de bestrijding van piraterij in de Niger-delta.

4
Deelt u de mening dat, gezien het doel om een bijdrage te leveren aan een stabiele kustregio in West- en Centraal-Afrika, deze missie het karakter heeft van een militaire operatie? Zo ja, kunt u ingaan op de militaire aspecten die bij deze operatie horen? Beschikt de bemanning van de Hr. Ms. Johan de Witt over mogelijkheden om overtredingen van het internationale recht op zee, zoals piraterij, te bestrijden?
Nee. Het betreft een oefenreis, waarbij door gezamenlijke oefeningen tevens versterking van de capaciteiten op het gebied van maritieme veiligheid en stabiliteit in de regio wordt nage-streefd. Het schip beschikt evenals andere marineschepen over capaciteiten om piraterij tegen te gaan. Hr. Ms. Johan de Witt vaart echter vooral binnen de territoriale wateren van de partnerlanden en het ingrijpen bij misstanden is daar voorbehouden aan de autoriteiten van de desbetreffende kuststaat.

5
Welke (extra) kosten brengt deze missie met zich mee en op welke manier worden deze gedekt?
De kosten van deze oefenreis zijn begroot binnen het exploitatiebudget van het Commando Zeestrijdkrachten.

6
Welke overwegingen liggen ten grondslag aan uw besluit de Kamer niet over deze operatie te informeren? Hoe verhoudt deze beslissing zich tot de toezegging van de regering dat zij de Kamer in dit soort gevallen, zoals bij de NTM-I trainingsmissie in Irak, "zo volledig mogelijk wil informeren langs de lijnen van het Toetsingskader"? 2)
De Kamer wordt conform de artikel 100 procedure en het Toetsingskader geïnformeerd over de uitzending van militaire eenheden voor crisisbeheersingsoperaties. De deelname van Hr.Ms. Johan de Witt aan het Africa Partnership Station valt hier niet onder aangezien het, zoals gezegd, een oefening betreft. De toezegging uit de Kamerbrief van 6 augustus 2009 waarop u doelt is evenmin van toepassing op oefeningen. Het is gebruikelijk dat bij trainingen en oefeningen waar mogelijk wordt samengewerkt met eenheden van andere landen, teneinde het maximale rendement uit trainingen en oefeningen te kunnen halen.

1) Website ministerie van Defensie, 14 september 2009: "Hr. Ms. Johan de Witt vaart af naar West-Afrika"
2) Kamerstuk 29 521, nr. 111
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Piranha op 24/10/2009 | 13:17 uur
Hm. Bedankt Hans, dat 'weten' we nu tenminste.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 27/10/2009 | 16:31 uur
Ghana Navy Recognized during Dutch APS Deployment

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan De Witt Public Affairs


SEKONDI, Ghana — Fifteen maritime professionals from Ghana concluded three weeks of at-sea training with a graduation ceremony held on the flight deck of the Dutch Africa Partnership Station (APS) platform HNLMS Johan de Witt (L 801) here, Oct. 26.

The Ghanaian class is the first of three to graduate on this APS platform since the training commenced in Dakar, Senegal on Oct. 9. Additional maritime professionals from Senegal and Sierra Leone will remain aboard Johan de Witt to receive additional training and are scheduled to graduate in early November.

"The training onboard has been very successful. The instructors were very helpful and my Sailors and I have learned much," said Ghana Navy Chief Petty Officer 2nd Class Augustine Nathaniel Nai, a small boat engine repair graduate. "I will use what I have learned over the past three weeks to form classes in Ghana in order to teach my Sailors and better our skills as a team."

Classroom interaction and hands-on skill building exercises made up the agenda for these maritime professionals. Topics covered included small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, computer software lessons, and advanced first aid training.

"The exceptional performance of the Ghanaian naval students and their maritime partners from Senegal and Sierra Leone, in both classroom instruction and practical application, reflects greatly upon the students and the nations they represent. We are very proud of their accomplishments," said Capt. Richard Wheatley, APS training officer. "It is another great stride for these individual countries in their overall objective for the region in improving maritime safety and security."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, the Netherlands, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

In addition to maritime safety and security engagements, the crew of Johan de Witt participated in a sporting event with the Ghana Navy soccer team and the Feyenoord Soccer Academy at the Tema stadium and donated several items to the people of Ghana. The donated items included a fire truck, ambulance, wheel chairs, computers and clothing from various organizations and groups within the Netherlands.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone.

Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment. APS, a U.S. Navy original initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

APS, oct 26, 2009
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 27/10/2009 | 16:58 uur
Hydrografen zetten Liberia op de kaart

In een strak schema vaart de hydrografische sloep parallelle, rechte lijnen met een vaste onderlinge afstand, zogenaamde lodingslagen door de havenkom van Monrovia. Het hydrografische REA-team (Rapid Environmental Assessment) heeft samen met hun Amerikaanse collega's van de Naval Oceanographic Office van de US-NAVY in 4 dagen tijd de hele haven van Monrovia in kaart gebracht.

Elke zandbank, ondiepte en wrak werd nauwkeurig in kaart gebracht. Essentiële informatie voor de scheepvaart in de Liberiaanse wateren en daarmee voor maritieme veiligheid. De wrakken werden geïdentificeerd en de dieptes in de haven geregistreerd.

United Nations Mission in Liberia
De komende dagen brengen de hydrografen ook de haven van Buchanan, Liberia in kaart. De United Nations Mission in Liberia heeft een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.

Officiële zeekaarten
Alle verzamelde informatie wordt voor verwerking doorgestuurd naar de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine in Den Haag. Uiteindelijk publiceert het United Kingdom Hydrographic Office in Taunton deze informatie in officiële zeekaarten. Hiermee levert de Dienst der Hydrografie een essentiële bijdrage aan de veilige navigatie en maritieme veiligheid.

Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt, waar het REA-team aan boord zit, neemt momenteel deel aan het Africa Partnership Station. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio. Ook het in kaart brengen van havenmondingen draagt hieraan bij. Zeker daar veel havens bezaaid liggen met scheepswrakken en verzandingen die een gevaar vormen voor de zeevaart.

MINDEF, 27 oktober 2009, 16.17 uur
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 27/10/2009 | 18:59 uur
Citaat van: Lex op 27/10/2009 | 16:58 uur
Hydrografen zetten Liberia op de kaart

In een strak schema vaart de hydrografische sloep parallelle, rechte lijnen met een vaste onderlinge afstand, zogenaamde lodingslagen door de havenkom van Monrovia. Het hydrografische REA-team (Rapid Environmental Assessment) heeft samen met hun Amerikaanse collega's van de Naval Oceanographic Office van de US-NAVY in 4 dagen tijd de hele haven van Monrovia in kaart gebracht.

Elke zandbank, ondiepte en wrak werd nauwkeurig in kaart gebracht. Essentiële informatie voor de scheepvaart in de Liberiaanse wateren en daarmee voor maritieme veiligheid. De wrakken werden geïdentificeerd en de dieptes in de haven geregistreerd.

United Nations Mission in Liberia
De komende dagen brengen de hydrografen ook de haven van Buchanan, Liberia in kaart. De United Nations Mission in Liberia heeft een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.

Officiële zeekaarten
Alle verzamelde informatie wordt voor verwerking doorgestuurd naar de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine in Den Haag. Uiteindelijk publiceert het United Kingdom Hydrographic Office in Taunton deze informatie in officiële zeekaarten. Hiermee levert de Dienst der Hydrografie een essentiële bijdrage aan de veilige navigatie en maritieme veiligheid.

Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt, waar het REA-team aan boord zit, neemt momenteel deel aan het Africa Partnership Station. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio. Ook het in kaart brengen van havenmondingen draagt hieraan bij. Zeker daar veel havens bezaaid liggen met scheepswrakken en verzandingen die een gevaar vormen voor de zeevaart.

MINDEF, 27 oktober 2009, 16.17 uur

Een goede zaak dat men dit doet, hier heb je meer aan dan voedsel of medicijnen sturen, dat werkt toch alleen maar op korte termijn.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: jellevannetten op 27/10/2009 | 20:12 uur
 Wat is er zo onverantwoordelijk aan dat de Johan voor zo'n missie wordt ingezet ?

Citaat van: IPA op 12/09/2009 | 15:26 uur
Amerikaans, Europees wat maakt het uit maar ik vind het onverantwoordelijk om dit te gaan doen waneer je al genoeg problemen hebt.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 27/10/2009 | 21:44 uur
Citaat van: jellevannetten op 27/10/2009 | 20:12 uur
Wat is er zo onverantwoordelijk aan dat de Johan voor zo'n missie wordt ingezet ?

Waarom moet ik nou aan de Tydeman denken? Of desnoods aan de Luymes en de Snellius?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 27/10/2009 | 22:00 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2009 | 21:44 uur
Waarom moet ik nou aan de Tydeman denken? Of desnoods aan de Luymes en de Snellius?
dan had er een apart vrachtschip mee gemoeten om alle voer- en vaartuigen mee te nemen die daar werden afgeleverd....Al was dat relatief mogelijk wel een stukje goedkoper geweest en had de Johan de Witt kunnen rondvaren waar wij hem beide het liefst zien..voor de kust van Somalië. 
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 27/10/2009 | 22:03 uur
Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 22:00 uur
...voor de lust van Somalië. 
lust??  :mad:
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 27/10/2009 | 22:06 uur
Citaat van: Lex op 27/10/2009 | 22:03 uur
Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 22:00 uur
...voor de lust van Somalië. 
lust??  :mad:
;D tja...als je al lang single bent wil je wel eens dingen door elkaar halen ;)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 27/10/2009 | 22:19 uur
Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 22:00 uur
dan had er een apart vrachtschip mee gemoeten om alle voer- en vaartuigen mee te nemen die daar werden afgeleverd....

En? Dat betrof toch niet-defensiespullen en had dus niet op het defensiebudget hoeven drukken.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 27/10/2009 | 23:39 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2009 | 22:19 uur
En? Dat betrof toch niet-defensiespullen en had dus niet op het defensiebudget hoeven drukken.
Met je eens...al doet een doos kralen en wat spiegeltjes het dezer dagen niet meer zo in die contreien ;) om lucratieve handel veilig te stellen...

Best verhelderend om je eens te verdiepen in de olieprojecten daar..krijg je toch een heel ander beeld van dit soort zogenaamde "oefeningen" daar...
o.a.
http://article.wn.com/view/2009/10/13/Ghana_favours_China_bid_on_Jubilee_oil_field/
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601072&sid=aPDJFzHpEJ84

Uit die laatste..
"Royal Dutch Shell Plc is looking at opportunities in Ghana, Regional Vice President for Exploration and Production in Africa, Babs Omotowa, said in an interview in Cape Town today. He declined to be more specific. Dow Jones reported on June 18 that Shell may buy Kosmos' stake in Jubilee."

Welke nationaliteit hadden die trainees ook al weer aan boord van de Johan de Witt?....Tja..
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 27/10/2009 | 23:58 uur
Citaat van: Elzenga op 27/10/2009 | 23:39 uur
Welke nationaliteit hadden die trainees ook al weer aan boord van de Johan de Witt?....Tja..
Sorry, maar deze opmerking riekt naar stemmingmakerij. Als je het topic er op naleest, dan zijn ook andere landen trainees geweest a/b JWIT.
Zie o.a. :
Citaat van: Lex op 21/10/2009 | 20:58 uur

During the visit, the APS team will conduct engagements both afloat and ashore and embark Sierra Leone students for a four-week, at-sea training program.

Citaat van: Lex op 21/10/2009 | 21:01 uur

While in Monrovia, Johan de Witt will also continue in the training of 46 African maritime professionals from Ghana, Senegal and Sierra Leone who are currently deployed on board the Dutch ship receiving instruction in courses such as maritime law enforcement, small boat operations, boat maintenance and repair, medical procedures, damage control, and computer operations.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 00:27 uur
Citaat van: Lex op 27/10/2009 | 23:58 uur
Sorry, maar deze opmerking riekt naar stemmingmakerij. Als je het topic er op naleest, dan zijn ook andere landen trainees geweest a/b JWIT.
Ik maak denk ik met recht stemming hier ja...omdat ik zeer twijfel aan het "humanitaire" en wat onschuldig gepresenteerde "oefen" karakter van deze missie gezien de olievelden-ontwikkelingen in de regio en de bekende nauwe band tussen de Nederlandse Regering en Shell. Ook niet toevallig doet een Amerikaans olieconcern een bod op 1 van de grote te exploreren olievelden van Ghana daar. Waar de Chinezen met de buit leken/lijken weg te lopen omdat zij meer bieden voor ook de rest van Ghana... Heb ik er moeite mee dat deze oliebelangen zo worden behartigd? nee..zo werkt dat nu eenmaal in deze wereld..waar ik wel moeite mee heb is dat men dat wederom niet gewoon eerlijk zegt...en het verbloemt onder de mom van dit soort ondersteunende "oefeningen"... althans dat is mijn sterke vermoeden. Net zoals men het bij de invasie van Irak deed voorkomen dat het om democratie en mensenrechten ging...   

Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 28/10/2009 | 00:39 uur
Ik vind het wat ver gezocht. Nog even en vanuit de dock van de JWIT worden er proefboringen gedaan..... (https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fyoursmiles.org%2Fpsmile%2Fprofession%2Fp0133.gif&hash=19905dcc1c27b4d156ad90a2b5576b8ecbc0c15b)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 28/10/2009 | 00:43 uur
Citaat van: Elzenga op 28/10/2009 | 00:27 uur
Ik maak denk ik met recht stemming hier ja...omdat ik zeer twijfel aan het "humanitaire" en wat onschuldig gepresenteerde "oefen" karakter van deze missie gezien de olievelden-ontwikkelingen in de regio en de bekende nauwe band tussen de Nederlandse Regering en Shell.
Het is je goed recht. Maar ... heb jij niet in een zeer ver verleden ooit geschreven dat je je moet focussen op macro .... instede van micro?  :angel:
Het gaat hier om het feit dat landen aan de West kust van Afrika de gelegenheid wordt aangeboden om Maritieme lessen te volgen, opdat het nivo daar op een hoger peil gebracht wordt.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 00:43 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 00:39 uur
Ik vind het wat ver gezocht. Nog even en vanuit de dock van de JWIT worden er proefboringen gedaan..... (https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fyoursmiles.org%2Fpsmile%2Fprofession%2Fp0133.gif&hash=19905dcc1c27b4d156ad90a2b5576b8ecbc0c15b)
ver gezocht? wat doen dan al onze marine-schepen in landen over de hele wereld, waar dan vervolgens een economische missie of andere delegatie aan Ministers, staatssecretarissen, ambtenaren en afvaardiging van het Nederlandse bedrijfsleven aan boord komen dineren, lunchen of borrelen met hun collega's uit het gastland?. Wat zijn dan al die contracten waar bijv. de Amerikanen voor een lucratief olie-contract de lokale krijgsmacht een jarenlang trainingsprogramma aanbiedt of een aardige partij hardware met leuke korting? En Nederland precies hetzelfde doet (gezien onze lucratieve wapenhandel)...treedt binnen in de wereld die Ma...handelspolitiek heet...
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 28/10/2009 | 00:50 uur
Dat fungeren als handel- en industriepromotieplatform in buitenlandse havens is helaas helemaal waar, maar gebeurt verder openlijk en al decennia. Ik vind het zeker geen KM-taak om op die wijze voor de Nederlandse economische belangen bezig te zijn. Maar om nu te insinueren dat de JWIT (indirect) wellicht "wat belangen van oliemaatschappij aan het behartigen is" terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is......
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 00:51 uur
Citaat van: Lex op 28/10/2009 | 00:43 uur
Het is je goed recht. Maar ... heb jij niet in een zeer ver verleden ooit geschreven dat je je moet focussen op macro .... instede van micro?  :angel:
Het gaat hier om het feit dat landen aan de West kust van Afrika de gelegenheid wordt aangeboden om Maritieme lessen te volgen, opdat het nivo daar op een hoger peil gebracht wordt.
Laat dit nu juist om de macro-politiek gaan ;)... namelijk het veilig stellen van oliebronnen nu die de komende decennia steeds schaarser worden en steeds meer landen, met name die in Azië, daar steeds meer en dringende behoefte aan krijgen en meer hun best doen die te verkrijgen...en daarvoor heel wat harde valuta kunnen neerleggen (verdient met onze staatsobligaties en consumentenuitgaven)...en ook steeds meer militaire middelen opbouwen om die desnoods te beveiligen...dan kan het geen kwaad als je als land alvast wat vriendschappelijke contacten opbouwt met lokale marines en hun middelen en niveau wat helpt verhogen...ook meteen handig om zo de lokale middelen te versterken als lokale protestgroepen (in Nigeria inmiddels strijdgroepen..die vooral Shell nogal dwars zitten) niet zo happy zijn dat al die oliedollars vooral de lokale elite en het regime plus hun vrienden verder verrijkt/corrumpeert en de rest van de bevolking niet bereikt en die in armoede achter laat....waar dan onze "hulp-industrie" zich weer over kan ontfermen...

Ik geloof gerust dat de gemiddelde marineman aan boord met goede intenties zijn kennis overdraagt...maar de politieke beslissers in Den Haag zijn met meer bezig dan dat...en dat is meer dan een vermoeden..;)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 00:55 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 00:50 uur
Dat fungeren als handel- en industriepromotieplatform in buitenlandse havens is helaas helemaal waar, maar gebeurt verder openlijk en al decennia. Ik vind het zeker geen KM-taak om op die wijze voor de Nederlandse economische belangen bezig te zijn. Maar om nu te insinueren dat de JWIT (indirect) wellicht "wat belangen van oliemaatschappij aan het behartigen is" terwijl daar geen enkele aanwijzing voor is......
terwijl jij daar geen enkele aanwijzing voor ziet!!..ik dus wel...misschien nog eens bij pagina 1 beginnen hier..wat werd er toen ook genoemd in het artikel van MINDEF?...ik heb het direct benoemd daarna..precies...en laat ik daar in de verdere berichtgeving nou helemaal niks meer over lezen... je zou bijna denken dat ze bij MINDEF ook het Defensieforum lezen ;)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 28/10/2009 | 00:58 uur
Maw, de doelstelling om de betrokken West-Afrikaanse landen op maritiem gebied "hoger" op te leiden, is verkeerd omdat het oliemaatschappijen ten goede komt? Dat is mijn interpretatie van jouw reactie.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 28/10/2009 | 01:00 uur
Hoewel min of meer erkend kritisch volger van MINDEF, deel ik Elzenga z'n mening niet. Het kan best zijn dat er op wat hoofkwartieren en vooral -kantoren enkele heren en een verdwaalde dame e.e.a. handenwrijvend zitten te volgen, maar ik vind het nu eenmaal wat te ver gezocht. De tijd zal het leren......
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 01:09 uur
Citaat van: Lex op 28/10/2009 | 00:58 uur
Maw, de doelstelling om de betrokken West-Afrikaanse landen op maritiem gebied "hoger" op te leiden, is verkeerd omdat het oliemaatschappijen ten goede komt? Dat is mijn interpretatie van jouw reactie.
Nog een keer mijn reactie 59 lezen dan Lex ;)...ik ben een realist Lex...weet dat (eigen)belang de politiek en zeker de internationale domineert...en weet inmiddels dat dit soort zaken spelen...vaak spelen...welhaast altijd spelen...maar veel politici/ Regeringen daarover niet eerlijk zijn...willen zijn...want het staat blijkbaar zo egoïstisch en weinig humaan...en dus verbloemt men het...dekt het af...verbergt het achter...

Veel werk voor de PR-specialisten...en daar heb ik dus een hekel aan. Dat verbloemen...verbergen..liegen ergens. Zeg gewoon wat en waarom je dit soort dingen doet als land en regering. Dat de burger hier nu eenmaal wil blijven autorijden en zich wil wentelen in de huidige welvaart en sociale voorzieningen...en dat zal toch ergens vandaan moeten komen en ergens van moeten worden betaald. Dat je dan vervolgens probeert de lokale bevolking ook nog een graantje te laten meepikken en dat zo eerlijk mogelijk probeert te regelen lijkt me dan een mooi doel om dit harde eigenbelang nog enige humaniteit te geven...al is dat, blijkt uit de praktijk, vaak moeilijk te realiseren en meestal een illusie..want andere landen zijn vaak lang altijd niet zo principieel en humaan...zeker de Chinezen niet blijkt...die willen gewoon hebben wat ze nodig hebben. En ook de Amerikanen moeten wel, gezien de slechte staat van hun economie...en dan wordt het hard gespeeld..en draaien de PR-specialisten dus ook overuren..   
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 01:13 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 01:00 uur
Hoewel min of meer erkend kritisch volger van MINDEF, deel ik Elzenga z'n mening niet. Het kan best zijn dat er op wat hoofkwartieren en vooral -kantoren enkele heren en een verdwaalde dame e.e.a. handenwrijvend zitten te volgen, maar ik vind het nu eenmaal wat te ver gezocht. De tijd zal het leren......
Die "hoofdkwartieren" hebben een veel betere en nauwere relatie met politiek Den Haag en de Ministeries en Regering dan jij hier nu doet voorkomen....En zoals je weet is ook de Marine een instrument van die Regering...ook voor dit soort strategisch beleid.   
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: hudinie op 28/10/2009 | 10:42 uur
Moet ook wel zoiets zijn anders ga je toch geen marinie oefening houden in een land dat alleen maar roeiboten heeft ?
Ja ik geloof dat wel..ROYAL DUTCH SHELL...OLIEBELANGEN....kan nooit kwaad dan vast de Marine daar een beetje te laten
rondvaren.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 28/10/2009 | 12:06 uur
Citaat van: hudinie op 28/10/2009 | 10:42 uur
Moet ook wel zoiets zijn anders ga je toch geen marinie oefening houden in een land dat alleen maar roeiboten heeft ?

Dus Albanië heeft ook olie?  :P
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Sandgroper op 28/10/2009 | 16:25 uur
Citaat van: Elzenga op 28/10/2009 | 01:13 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 01:00 uur
Hoewel min of meer erkend kritisch volger van MINDEF, deel ik Elzenga z'n mening niet. Het kan best zijn dat er op wat hoofkwartieren en vooral -kantoren enkele heren en een verdwaalde dame e.e.a. handenwrijvend zitten te volgen, maar ik vind het nu eenmaal wat te ver gezocht. De tijd zal het leren......
Die "hoofdkwartieren" hebben een veel betere en nauwere relatie met politiek Den Haag en de Ministeries en Regering dan jij hier nu doet voorkomen....En zoals je weet is ook de Marine een instrument van die Regering...ook voor dit soort strategisch beleid.   
Waar vind je de hoofdkantoren van bijvoorbeeld ABN-AMRO, ING, Philips, Nationale Nederlanden in Nederland?
Langs de 'As van het Poen' in A'dam Zuid of in Rotterdam-Centrum.
Waar vind je alle hoofdkantoren van de grote oliemaatschappijen in Nederland?
Niet in de bovengenoemde zakencentra, maar dichtbij de bestuurlijke 'Apenrotsen' in 's-Gravenhage.
Olie is in de eerste plaats Handel, maar vergis je niet, het is ook Politiek.
We hebben dan wel een professor als premier en een stel doctorandussen als ministers, maar in de politiek draait het niet op het vinden van de beste rationele / wetenschappelijke oplossing.  Politiek is Handel in belangen.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: jellevannetten op 28/10/2009 | 17:13 uur
"Hr.Ms. Johan de Witt is de tweede helft van 2009 ingedeeld in de NATO Response Force (NRF) 13 en voert in dat kader van 14 september tot en met 28 november 2009 een oefenreis uit. De voornaamste doelstelling is het vergroten van de gereedheid van het schip en de geëmbarkeerde bootcompagnie. Deze reis staat in het teken van het behalen van de Navo-kwalificatie Amphibious Command Platform en het uitvoeren van binationale trainingen met de Marokkaanse en de Portugese marine. Daarnaast neemt het schip in de periode van 2 oktober tot en met 13 november 2009 deel aan trainingsactiviteiten in Westelijk Afrika in het kader van het Africa Partnership Station"

Antwoorden op vragen van de leden Haverkamp en Knops
(beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt
aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika.
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 28/10/2009 | 21:28 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 12:06 uur
Dus Albanië heeft ook olie?  :P
Inderdaad ;)...en gas...Shell heeft er al eens onderzoek gedaan tot het te onrustig werd...daarbij ligt Albanie in een tot voor kort nogal onrustig gebied. Dus er is ook een veiligheidsbelang om wat bezig te zijn met dit land...
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 03/11/2009 | 10:52 uur
Marineschip als "drijvende universiteit"

Aan boord van Hr. Ms. Johan de Witt, varend voor de westkust van Afrika, gonst het van de bedrijvigheid. Op het helidek valt een groep Senegalese studenten een fictieve brand aan, terwijl een groep Ghanezen zich met RHIB's bekwamen in bootoperaties. Elke les maakt onderdeel uit van een intensief trainingsprogramma voor 46 marinemensen uit Senegal, Sierra Leone en Ghana in het kader van 'Africa Partnership Station'.

Veiligheid en stabiliteit op en vanuit zee. Deze begrippen vormen de belangrijkste drijfveer achter het Africa Partnership Station (APS). Dit wordt onder meer bereikt door lokaal marinepersoneel op te leiden in maritieme wetshandhaving, bootoperaties, scheepsonderhoud en medische trainingen. Daarom stapten de afgelopen maand 46 Afrikaanse collega's aan boord van het Nederlandse amfibisch transportschip.

Vooruitgang
In enkele jaren is het trainingsprogramma uitgegroeid tot een intensief lespakket, met veel aandacht voor praktijkoefeningen", vertelt de Amerikaanse marineman Byron Smith. Als hoofd trainingsprogramma is hij sinds 2007 nauw betrokken bij de training van ruim 4.000 militairen en getuige van de geboekte vooruitgang. "We leveren een zichtbare bijdrage aan veiligheid op zee en dat stemt me hoopvol".

Op alle gebieden doen de studenten praktijkervaring op. Zo sleutelen de techneuten aan motoren, leren de nauten zelfstandig de Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB) te besturen en leren cursisten hoe ze een gewapende tegenstander kunnen uitschakelen.

Levensreddend
De Ghanese sergeant Nicolas Damptsie onderschrijft het belang van de praktijktrainingen. Als verpleegkundige beperkte zijn werkzaamheden zich tot het afvoeren van patiënten. Onder aansturing van marinearts Jantijn Fockens leert hij nu levens- en ledenmaatreddende handelingen. Van het vrijmaken van luchtwegen tot het aanleggen van een tourniquet. Ook preventieve geneeskunde, zoals het belang van hygiëne en steriel werken krijgen veel aandacht.

"De verpleegkundigen hebben veel theoretische kennis, maar het ontbreekt aan praktijkervaring", legt de marinearts uit. "Zo kunnen ze stap voor stap vertellen hoe ze iemand moeten reanimeren, maar hebben ze het nog nooit beoefend." Juist daarom besteedt hij veel aandacht aan het bedrijven van deze kennis in de praktijk. Met resultaat: "Ik zie ze elke dag verbeteren".

Universiteit
De commandant van Hr. Ms. Johan de Witt, kapitein-ter-zee Ben Bekkering, ziet tevreden toe hoe zijn schip bijdraagt aan het maritiem kennisdomein. "Naast een drijvend vliegveld, dok, parkeergarage, opslagruimte, hospitaal, commandopost én hotel, fungeren we nu ook als drijvende universiteit."

MINDEF, 3 november 2009, 10.03 uur
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 03/11/2009 | 12:18 uur
Citaat van: dudge op 03/11/2009 | 11:53 uur
Ik dacht dat Bekkering een Kolonel was, issie teruggezet ihkv bezuinigingen.
Een KTZ is een kolonel.  8)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 05/11/2009 | 11:17 uur
Marineschip vervoert VN voertuigen

Op verzoek van de Verenigde Naties vervoerd Hr. Ms. Johan de Witt 10 Pakistaanse pantservoertuigen van Greenville naar Monrovia, beide havensteden in Liberia.

Door zware regenval, onverharde wegen en wegverschuivingen zag de United Nations Mission in Liberia (UNMIL) zich geconfronteerd met een logistiek probleem. De Pakistaanse pantservoertuigen, zogenoemde armoured personnel carriers (APC) konden hierdoor niet de 250 kilometer lange route van Greenville naar Monrovia afleggen.

Met landingsvaartuigen werden gisteren de 10 voertuigen in Greenville aan boord gebracht van het amfibisch transportschip om ze vandaag in Monrovia af te leveren.

Oost Vlieland
Ook het hydrografisch REA-team, Rapid Environmental Assessment, van de marine ondersteunde deze week de Verenigde Naties. In de haven van Greenville blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Hierdoor konden transportschepen niet afmeren, wat de bevoorrading van de VN troepen in het oosten van het land onder druk zette. Het hydrografisch team bracht de steiger in kaart en markeerde de veilige gedeeltes voor schepen om af te meren.

MINDEF, 5 november 2009, 10.26 uur
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 05/11/2009 | 13:26 uur
Citaat van: MINDEF op 05/11/2009 | 11:17 uur
In de haven van Greenville blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Hierdoor konden transportschepen niet afmeren, wat de bevoorrading van de VN troepen in het oosten van het land onder druk zette. Het hydrografisch team bracht de steiger in kaart en markeerde de veilige gedeeltes voor schepen om af te meren.

Knap hoor, een steiger in kaart brengen....... Is er nu echt niets beters te doen dan iets in kaart te brengen wat al bekend is?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 05/11/2009 | 15:01 uur
Dutch, US naval hydrographic survey paves way for Liberian port reopening


MONROVIA, Liberia – The Liberian harbor of Greenville recently reopened for use after Dutch and US naval survey teams completed joint hydrographic surveys of its waterways, clearing the way for future commercial traffic to begin using the harbor again.
With a recent ship capsizing in the harbor, along with outdated hydrographic surveys and poor road conditions, the port of Greenville had been closed to all maritime traffic, leaving resupply missions solely in the hands of helicopters. Now, with the recent survey and findings given to the United Nations contingent in that area, the local populace and United Nations military detachment there are again able to be resupplied by sea.
"Working together with the fleet survey team from the United States has been very rewarding," said Royal Netherlands Navy Lt. Peter Van Poppel, hydrographic survey officer. "We have shared our knowledge, our equipment and our experiences. These surveys will ensure that Liberian nautical charts are up to date and will show the commercial shipping industry when and where it is safe to navigate in these waters. This will directly impact commerce within the country."
Both the Dutch and US survey teams are currently embarked aboard the Royal Netherlands Navy amphibious ship HNLMS Johan de Witt (L 801) for Africa Partnership Station (APS). APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security.
"Some of the Liberian nautical charts date back to 1900 and are no longer relevant," said Lt. Steve McIntyre, U.S. Navy hydrographic officer attached to APS. "Normally, our team is shore-based, and having the opportunity to be based from Johan de Witt has allowed us to survey new ports that were not previously available to us."
The week-long, joint surveys in Liberia focused on the harbors of Buchanan, Greenville and Monrovia. Technologies, such as motion reference, multi-beam echo sounding and precise GPS positioning were used to paint a complete picture of each harbor's sea floor. The teams also installed tide gauges to document the ever-changing levels of tides in each harbor. The surveys generated data necessary to produce up-to-date navigational charts, making each harbor more accessible to commercial maritime traffic, in turn contributing to each harbor's economic development and maritime safety. Although the Greenville harbor is reopened for use, the port must await commercial industry verification prior to allowing commercial traffic in.
APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, the Netherlands, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.
While in the Liberian coastal waters, APS instructors aboard Johan de Witt continued training 31 African maritime professionals from Senegal and Sierra Leone. Classroom interaction and hands-on, skill building exercises make up the main agenda for these maritime professionals. Topics covered include small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, damage control, computer software applications and advanced first aid training.
The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November and encompass stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone. Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment.

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs

Release Date: 11/04/2009
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 10/11/2009 | 20:51 uur
Sierra Leone APS Maritime Professionals Graduate on Royal Netherlands Ship

HNLMS JOHAN DE WITT, At Sea — Sixteen maritime professionals from Sierra Leone concluded three weeks of at-sea training with a graduation ceremony held on the flight deck of the Royal Netherlands Navy Africa Partnership Station (APS) platform HNLMS Johan de Witt (L 801) here, Nov. 6.

This is the second of three scheduled graduation ceremonies on this APS platform since the training commenced in Dakar, Senegal on Oct. 9. APS Johan de Witt previously graduated 15 maritime professionals from Ghana and will graduate another 15 maritime professionals from Senegal early next week.

"The time onboard was well spent. We have learned new things during our time onboard and have improved our knowledge of the material covered," said Sierra Leone Sub Lt. Adonis Koroma. "In addition to training, my team and I have received instructional techniques so we can train our fellow Sailors back in Sierra Leone."

Classroom interaction and hands-on, skill-building exercises made up the agenda for these maritime professionals. Topics covered included small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, damage control, emergency medical training and computer software applications.

"We are very proud of the Sierra Leone maritime wing students' accomplishments. They have displayed excellence in both classroom and practical application engagements," said Capt. Richard Wheatley, APS training officer. "The collaborative effort between the Netherlands, United States and our African partners is a new and dynamic phase for Africa Partnership Station. It is another step forward in the desire to strengthen maritime safety and security through education and practice to secure peace, stability and economic opportunity in this maritime domain."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, the Netherlands, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Senegal, Sierra Leone, Liberia, Ghana and Cape Verde.

Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment.

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs

Release Date: 11/09/2009
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 11/11/2009 | 16:18 uur
Marine bindt strijd aan met tijgermug‏

Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt heeft gisteravond in de Kaapverdische havenstad Cidade de Praia een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen, sproeiapparatuur en beschermende kleding afgeleverd, om de strijd aan te binden met de tijgermug. In de voormalige Portugese kolonie heerst namelijk sinds augustus dengue epidemie, oftewel knokkelkoorts.

Op het programma van deze week stond een vierdaagse oefening met de marine en kustwacht van de Kaapverdische eilanden. Door de knokkelkoorts epidemie werd, in overleg met de Nederlandse en Kaapverdische autoriteiten, besloten om de Johan de Witt in te zetten voor het leveren van assistentie.

Een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen, sproeiapparatuur en beschermende kleding werd in Dakar (Senegal) ingeslagen en in de broeihaard van de epidemie afgeleverd. Ook vervoerde het schip een eenheid van 150 Kaapverdische militairen naar het eiland Maio, om daar een structurele campagne tegen de ziekte op te zetten.

Dengue
Dengue ontstaat door de beet van de tijgermug, de Aedes Aegypti. Sinds 1 oktober zijn in Kaapverdië meer dan 12.000 gevallen van de ziekte geconstateerd en 6 mensen zijn eraan overleden. De meeste besmettingen komen voor in de stad Cidade de Praia.

Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt neemt momenteel deel aan 'Africa Partnership Station'. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio.

MINDEF, 11 november 2009, 11.39 uur
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Lex op 23/11/2009 | 16:22 uur
Marineschip Johan de Witt terug uit Afrika

DEN HAAG - Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt keert donderdag vanuit Afrika terug in de thuishaven Den Helder. Dat heeft Defensie maandag bekendgemaakt. De bemanning heeft twee maanden meegeholpen met de maritieme veiligheid en stabiliteit in West- en Centraal Afrika.

Dat gebeurde in het kader van het Afrika Partnership Station, een Amerikaans initiatief. De Nederlanders gaven aan boord opleidingen aan tientallen Afrikaanse marinemensen.

Naast maritieme oefeningen bracht de bemanning ook havenmondingen in kaart. Verder vervoerde het schip in de regio op verzoek van hulporganisaties bestrijdingsmiddelen tegen de tijgermug. Ook werden op verzoek van de Verenigde Naties pantservoertuigen op de plaats van bestemming gebracht.

De Johan de Witt vaart volgend voorjaar opnieuw naar Afrika, waar het schip zal meedoen aan de EU-missie Atalanta bij Somalië.

Telegraaf, ma 23 nov 2009, 16:15
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 23/11/2009 | 20:51 uur
Citaat van: Telegraaf op 23/11/2009 | 16:22 uur
De Johan de Witt vaart volgend voorjaar opnieuw naar Afrika, waar het schip zal meedoen aan de EU-missie Atalanta bij Somalië.
Yes!!
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 23/11/2009 | 21:10 uur
Citaat van: Elzenga op 23/11/2009 | 20:51 uur
Citaat van: Telegraaf op 23/11/2009 | 16:22 uur
De Johan de Witt vaart volgend voorjaar opnieuw naar Afrika, waar het schip zal meedoen aan de EU-missie Atalanta bij Somalië.
Yes!!

Niet te enthousiast Elzenga, want ze wordt door Nederland niet ingezet zoals wij dat graag zouden willen zien.  ;)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 23/11/2009 | 21:14 uur
Citaat van: Telegraaf op 23/11/2009 | 16:22 uur
De bemanning heeft twee maanden meegeholpen met de maritieme veiligheid en stabiliteit in West- en Centraal Afrika.

Overdrijven is ook een vak......
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 23/11/2009 | 21:18 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/11/2009 | 21:10 uur
Niet te enthousiast Elzenga, want ze wordt door Nederland niet ingezet zoals wij dat graag zouden willen zien.  ;)
;D...maar het is een begin... 8)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 24/11/2009 | 21:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/11/2009 | 21:10 uur
Niet te enthousiast Elzenga, want ze wordt door Nederland niet ingezet zoals wij dat graag zouden willen zien.  ;)

Rob, Ken jij de Zweedse strijdkrachten dan, het klopt dat de Zweden alleen Korvetten hebben, maar misschien zetten zij wel heli's in of snelle bootjes?

Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Elzenga op 24/11/2009 | 23:47 uur
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IUW8JEN6-D.jpg&hash=951d04928c94df949ea5c9711d6785d6dc2e2cfa)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Poleme op 25/11/2009 | 08:44 uur
'Marine bindt strijd aan met tigermug' ;D ;D of beter  :( :(
De Sri Lankaanse strijdkrachten hebben de Tamil Tijgers verslagen met behulp van het Chinese leger.  Geen hypermoderne laser-, en GPS geleide wapens, allerlei onbemande luchtvaartuigen, maar puur met een numeriek groot maar lowtech leger.  Daarnaast investeerd de Japanse regering miljarden US dollars in het eiland.
De Chinezen en de Jappen spelen uiteraard niet voor Goed heiligman, er staat iets tegenover.
Nou heeft Sri Lanka een heel strategische ligging in de Indische Oceaan, vlak bij de scheepsroutes tussen Rode Zee + Perzische Golf en de Straat van Malakka en die tussen de Kaap Goede Hoop & Straat van Malakka.  Plus aspirant grootmacht India ligt voor de deur.
In Noord Oost Sri Lanka ligt Trincomalee, een van de grootste natuurlijke havens ter wereld, in WO 2 verstopte men er zelfs komplete schepen!!  (En Trincomalee ligt in Tamilgebied ;))
Sommige mensen noemen die Chinese strategie van mondiaal verspreidde marine-bases de parel-ketting strategie.

Leuk zo'n Soft Cruise naar West Africa,  maar voor hydrografisch onderzoek heb je toch geen LPD nodig, komop.
Vervoer van insecticiden en pantservoertuigen kan goedkoper worden uitgevoerd door civiele bedrijven.
Stop dat Soft Cruising door de Noord-westelijke Indische Oceaan,  laat geweergroepen Marns maar op koopvaardij shepen mee 'passagieren',
is veel goedkoper en effektiever.

Het is tijd dat de NAVO haar ogen opend voor de veranderende geo-politieke verhoudingen op deze planeet en zich gaat toeleggen op toekomstige 'Hardship Cruises' ;)
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: KapiteinRob op 25/11/2009 | 13:02 uur
Citaat van: Poleme op 25/11/2009 | 08:44 uur
Leuk zo'n Soft Cruise naar West Africa,  maar voor hydrografisch onderzoek heb je toch geen LPD nodig, komop.
Vervoer van insecticiden en pantservoertuigen kan goedkoper worden uitgevoerd door civiele bedrijven.

Correct; het is daarbij van de zotte dat (ik heb het al eerder aangehaald) de "missie" ook nog verkocht wordt als zijnde bijgedragen hebbend aan "de maritieme veiligheid en stabiliteit in West- en Centraal Afrika". Mag ik een teiltje?

Citaat van: Poleme op 25/11/2009 | 08:44 uur
Stop dat Soft Cruising door de Noord-westelijke Indische Oceaan,  laat geweergroepen Marns maar op koopvaardij shepen mee 'passagieren',
is veel goedkoper en effektiever.

Een optie die o.m. door mijn persoontje al vaker in het piratentopic naar voren is gebracht en bepleit als zijnde effectiever en goedkoper. Maar het is voor onze helden in Den Haag makkelijker om een schip te sturen dat je dan als een van de taken de zo lekker in het gehoor liggende WFP-bescherming kan meegeven. Want stel je eens voor dat je echt gaat jagen en piraten oppakt die je dan weer los moet laten nadat je hun laddertje geconfisceerd hebt. En met een schip kun je nog eens, als je echt ergens jezelf meer dan nuttig kan maken, plotsklaps pech krijgen met je schroefas en heb je voorzieningen alsmede personeel bij je om goede sier te maken door doktertje/sleutelaar/leger des heils te spelen. Want wat moet de boze buitenwereld wel niet denken als je zoiets aggresiefs doet als een geweergroep mariniers op een burgerschip te zetten?
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 25/11/2009 | 15:47 uur
Citaat van: dudge op 24/11/2009 | 23:21 uur
Citaat van: Ace1 op 24/11/2009 | 21:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/11/2009 | 21:10 uur



Die bootjes zijn op het forum al 1000 keer naar voren gekomen, mooie dingen, erg jammer dat NL daar niet een paar van heeft.

Ik ga ervan uit dat deze bootje in de davits van Johan de Witt kunnen?

Over de Zweedse NH90 en Zweedse CH-46 Sea Knight hoor ik niemand.

De CH-46 Sea Knight is het broertje of zusje van  de CH-47 Chinook maar is dan de maritieme versie daarvan
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 04/02/2010 | 23:43 uur
A960 Godetia naar Afrika

Op 8 februari vertrekt het commando en logistieke steunschip Godetia voor een opdracht van twee maanden richting Afrikaanse westkust. Het doel van de opdracht is vierledig. Onze mensen zullen Afrikaanse instructeurs opleiden, humanitaire hulpgoederen leveren in verschillende Afrikaanse landen en een intensief trainingsprogramma afwerken. Tijdens de havenbezoeken zullen pr-activiteiten leiden tot behoud en bevordering van onze contacten in de Afrikaanse regio.

Tijdens deze campagne zal de Godetia volgende havens aanlopen: Casablanca (Marokko), Banjul (Gambia), Douala (Kameroen), Pointe Noire (Congo-Brazzaville), Matadi (Democratische Republiek Congo), Cotonou (Benin), Dakar (Senegal) en ten slotte Lissabon (Portugal).

Een belangrijk deel van de missie gaat naar deelname aan het Amerikaanse APS-programma (African Partnerschip Station). De bedoeling hiervan is om instructeurs uit Kameroen, Congo Brazzaville, Benin en Togo op te leiden, zodat zij op hun beurt de opgedane kennis kunnen overbrengen. Het uiteindelijke objectief is dat die landen in de toekomst zelf actief illegale visserij, mensensmokkel en piraterij kunnen bestrijden. Belgische en Amerikaanse lesgevers zullen in totaal twintig instructeurs opleiden. Het APS-gedeelte van deze zending loopt van 1 tot 23 maart.

Een tweede opdracht is het leveren van humanitaire hulpgoederen in verschillende Afrikaanse landen. Bij vertrek uit Zeebrugge zullen zich aan boord ongeveer 200 kubieke meter hulpgoederen bevinden, geschonken door verschillende ngo's. De transit richting Afrikaanse wateren is een prima gelegenheid voor individuele training van de bemanning. Dit is noodzakelijk om de operationele status van de Godetia te behouden.


Bron mil.be
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 28/03/2010 | 15:52 uur
BNS Godetia kicks off its APS West mission in Douala, Cameroon

By MC1(SW) Gary Keen, Africa Partnership Station Godetia Public Affairs

DOUALA, Cameroon -- The European-led portion of Africa Partnership Station (APS) West engagement began here, Mar. 1, with the Belgian Navy command and logistical support ship BNS Godetia (A 960) pulled into the Djeujo commercial port.

This deployment is led by the Belgium Navy with the support of the Netherlands and the United States and marks the second time that APS has been executed from a non-U.S. ship.

"By training the African partners in domains such as safety and security, we will strengthen their own capabilities to protect their coastal waters against illegal activities," said Belgium Navy Cmdr. Marino De Meester, APS lead planner and training officer for Godetia.

Godetia brings with her a team of maritime experts who are ready to provide African partners training in small boat operations, maritime interdiction, boarding, and medical treatment. Training will be conducted by Godetia sailors and embarked U.S. Coast Guardsmen.

"I think it is a very big privilege for me to be counted amongst these Congolese officers who have been selected to take part in this APS program," said Congo Navy Lt. j.g. Joel Gackosso, one of ten Congolese Sailors that have embarked aboard Godetia in Douala. "Congo is on track to take charge of many sub-regional agreements and that means we need the assets like patrol boats and marine craft. But we cannot manage these assets without training and instruction. That is why APS provides a very good opportunity for us to train our sailors."

During this deployment, Godetia will visit Benin, Cameroon, Congo, Democratic Republic of Congo and Senegal. During these visits, the ship will embark African students in order to conduct professional exchanges in many areas including seamanship, damage control, maritime law enforcement, medical readiness and navigation. The vessel also carries, at the request of several non-governmental organizations, a large quantity of relief goods for the African coastal countries to include clothing, computers, textbooks, school materials, sun boilers and solar panels.

APS is a multinational initiative developed by Commander, U.S. Naval Forces Africa which aims to work cooperatively with international partners to enhance maritime safety and security on the African continent.

Godetia is homeported in Zeebrugge, Belgium and is on a scheduled deployment.

http://www.c6f.navy.mil/artical_21.html
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 25/03/2014 | 20:26 uur
DE GODETIA LEIDT AFRIKAANSE MARINES OP

De A960 Godetia vaart vanaf eind maart weer naar West-Afrika om er marinepersoneel op te leiden. De ministerraad keurde op vrijdag 14 februari 2014 het voorstel goed van vicepremier en minister van Defensie Pieter De Crem.

Ongeveer negentig Belgische militairen, aangevuld met een vijftiental onderrichters, zullen gedurende zo'n drie maanden Afrikaanse militairen trainen voor de West-Afrikaanse kust en in de Golf van Guinee. Het gaat om militairen uit Benin, de Republiek Congo (Brazzaville), Marokko, Gabon en Togo.

De opleidingscampagne kreeg de naam Maritime Capacity Building 2014 en kadert binnen Africa Partnership Station, een initiatief waarmee de Verenigde Staten de maritieme veiligheid rond Afrika willen verhogen. De Godetia leidt tegelijk ook de Afrikaanse bemanningen op in de strijd tegen piraterij, drugssmokkel en illegale visserij.

http://www.mil.be/nl/artikel/de-godetia-leidt-afrikaanse-marines-op
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 25/03/2014 | 20:27 uur
GODETIA ZAL ANTI-PIRATERIJOPDRACHT STEUNEN IN GOLF VAN GUINEA

Tijdens haar deelname aan de campagne Maritime Capability Building voor de West-Afrikaanse kust zal de BNS Godetia steun geven aan het Belgian Maritime Threat Awareness & Reporting (BEMTAR). De Golf van Guinea is wegens de groeiende piraterij een belangrijk aandachtsgebied voor BEMTAR.

BEMTAR is een initiatief van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit, in samenwerking met de Marine, de Belgische Redersvereniging (KBRV), het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD) en verschillende andere overheidsdiensten. Het doel van BEMTAR is het gratis bijstaan van alle schepen onder Belgische vlag om hun veiligheid op zee te verhogen.

BEMTAR werkt door middel van het verzamelen van relevante informatie komende van zowel open source-bronnen als van overheidsdiensten, deze te bundelen en een relevante samenvatting ervan door te sturen naar de deelnemende rederijen. Anderzijds is BEMTAR ook het aanspreekpunt voor de reders voor al hun vragen over de veiligheidssituatie op zee. BEMTAR is nu een klein jaar operationeel en kent een zeer groot succes.

http://www.mil.be/nl/artikel/godetia-zal-anti-piraterijopdracht-steunen-golf-van-guinea
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 25/03/2014 | 20:29 uur
BELGISCHE MARINE IN DE BRES VOOR WEESKINDEREN IN BOMA, CONGO.

Dankzij de goedkeuring van de Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging Pieter De Crem, kreeg de VZW Zaba Kina de steun van de Marine om 3 ton hulpmiddelen te vervoeren naar Boma met de BNS Godetia op 23 maart.

De Hulpgoederen zoals  schoolgerief, computers, huisraad, kleding, medisch materiaal en speelgoed zullen afgeven worden aan het weeshuis van pastor Antoine Pambu Lutete en zijn vrouw Hannie. Onder hun leiding krijgen meer dan 120 kinderen een liefdevolle tehuis in Boma (Democratische Republiek van Congo). Dankzij de inzet van de VZW Zaba Kina en Defensie een niet te onderschatten bijdrage aan een wereld van meer rechtvaardigheid, democratie, vrijheid en vrede.

Defensie en ontwikkelingssamenwerking gaan goed samen!

http://www.mil.be/nl/artikel/belgische-marine-de-bres-voor-weeskinderen-boma-congo
Titel: Re:Marine naar ‘Africa Partnership Station’
Bericht door: Ace1 op 25/03/2014 | 20:30 uur
GODETIA VERTROKKEN NAAR WEST-AFRIKA

Het commando- en logistieke steunschip Godetia heeft zondag 23 maart rond 15.30 uur Zeebrugge verlaten, richting Golf van Guinee. Daar zal de bemanning opleiding geven aan marines en kustwachten van zes West-Afrikaanse landen, in het kader van de opdracht 'Africa Partnership Station'.

"Ons hoofddoel is opleiding te geven aan bemanningen uit Marokko, Gabon, Benin, Togo, de Democratische Republiek Congo en de Republiek Congo-Brazzaville", duidt korvetkapitein Luc Desanghere. "We geven theorieles maar werken ook praktijkgericht."

"De missie is nu al begonnen, want we hebben al twee Marokkanen mee aan boord", vertelt de kapitein. "Zij varen mee tot in Casablanca."

Onder de 250 kubieke meter hulpgoederen aan boord van de Godetia is heel wat medisch materieel voor ziekenhuizen. Dat is bestemd voor Gambia, Benin en beide Congo's.

De Godetia is niet aan zijn proefstuk toe. Ook vorig jaar trok het schip richting West-Afrika om daar zeelui en kustwachten op te leiden. Op 20 juni wordt het schip terug verwacht in Zeebrugge.

http://www.mil.be/nl/artikel/godetia-vertrokken-naar-west-afrika