Buitenlandse soldaten in het Nederlandse leger: een goed idee?

Gestart door Lex, 21/07/2018 | 14:46 uur

Ros

Citaat van: Lex op 27/09/2019 | 20:53 uur
  Dit is een forum waarbij het mogelijk is om van gedachten te wisselen over de onderwerpen.  😊

+1  :cute-smile:

Lex

Citaat van: A.J. op 27/09/2019 | 19:52 uur
Sommigen wagen dat te betwijfelen dus ik verwacht nog wel een reactie van een bepaald persoon.  :angel:
Dit is een forum waarbij het mogelijk is om van gedachten te wisselen over de onderwerpen.  😊

A.J.

Citaat van: Lex op 27/09/2019 | 19:03 uur
Laat het wel duidelijk zijn dat er een giga verschil is tussen werknemers in de publieke sector en de sector overheid.

Sommigen wagen dat te betwijfelen dus ik verwacht nog wel een reactie van een bepaald persoon.  :angel:

Ace1

Citaat van: Lex op 27/09/2019 | 19:03 uur
Laat het wel duidelijk zijn dat er een giga verschil is tussen werknemers in de publieke sector en de sector overheid.

Don't shot the messenger, ik geef alleen antwoord op een vraag.

Lex

Citaat van: Ace1 op 27/09/2019 | 18:56 uur
Die  Portugezen bij Damen Schelde Naval Shipbuilding werken er hooguit 8 of 9 jaar. Ook werken er Belgen bij Damen Schelde Naval Shipbuilding, technisch personeel is schaars in Nederland geldt ook voor medisch personeel.  Damen Schelde Naval Shipbuilding is na 2011 personeel gaan werven in Portugal en door de crisis was dat makkelijk te doen, de opleidingen schijnen daar goed te zijn heb ik vernomen uit betrouwbare bron. Men spreek goed Engels en heel wat Portugezen die bij Damen Schelde Naval Shipbuilding werken spreken al Nederlands.
Laat het wel duidelijk zijn dat er een giga verschil is tussen werknemers in de publieke sector en de sector overheid.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 27/09/2019 | 17:33 uur
Dat zijn dan wel Portugezen en Grieken die dermate lang in Nederland wonen dat zij de taal voldoende machtig zijn.
Daarnaast zullen we mogelijk wat Belgen kunnen werven, maar echt storm lopen zal het niet. Tenzij je inderdaad hele niet-nederlandstalige eenheden gaat oprichten.

Die  Portugezen bij Damen Schelde Naval Shipbuilding werken er hooguit 8 of 9 jaar. Ook werken er Belgen bij Damen Schelde Naval Shipbuilding, technisch personeel is schaars in Nederland geldt ook voor medisch personeel.  Damen Schelde Naval Shipbuilding is na 2011 personeel gaan werven in Portugal en door de crisis was dat makkelijk te doen, de opleidingen schijnen daar goed te zijn heb ik vernomen uit betrouwbare bron. Men spreek goed Engels en heel wat Portugezen die bij Damen Schelde Naval Shipbuilding werken spreken al Nederlands.

Zander

Ik denk dat dit voorlopig onhaalbare kaart is. Een niet Nederlander in Nederlandse dienst = confliterende belangen.
People are sheep

Ros

Citaat van: Lex op 23/09/2019 | 23:19 uur
Maar het ontbeert nog aan antwoorden op mijn vraagstelling.

Dacht dat ik de vragen wel had beantwoord.

1) EU militair: werkzaam bij het EU leger onder EU commando. Voor nu nog even de EU burger die bij een ander EU land in dienst gaat.
2) Als je in Duitsland gaat dienen als militair krijg je, logisch, betaald door Duitsland. Met mogelijk een toelage vanuit de EU, uit de grote pot, om deze constructie te promoten. Zie het als EU subsidie.
3) Wat D66 wil is samenwerking stimuleren en uiteindelijk (?) een EU leger zoals in 1) aangegeven. Met de opmerking dat meerdere partijen dit wel zien zitten.

Flyguy

Mijn glazen bol ziet een juridische epic en bijzonder weinig animo.

Mourning

Citaat van: Jooop op 23/09/2019 | 23:22 uur
Als ik luid op mag denken: goed idee
Ik zou zelfs een stapje verder zetten en net als de Fransen aan een vreemdelingen legioen kunnen denken.

Eerlijk gezegd  heeft het volgens mij wel voordelen, vreemdelingen die aan de uitkering zitten mogen van mijn best wel in het leger. En stiekem zou ik het ook niet heel erg vinden als er bij inzet wat meer risico's worden genomen.

Ja, zoals Koerden en Armenen in het Turkse leger... moeten ze ook hun eigen taal kunnen spreken, nietwaar?

Echt, totaal kansloos prut idee van een politica die haar ideologie wil verbreiden en waarbij de belangen van Defensie en evt. loyaliteitsvraagstukken e.d. totaal geen of volledig onderschikte rollen spelen...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Jooop op 23/09/2019 | 23:22 uur
Als ik luid op mag denken: goed idee
Ik zou zelfs een stapje verder zetten en net als de Fransen aan een vreemdelingen legioen kunnen denken.

Eerlijk gezegd  heeft het volgens mij wel voordelen, vreemdelingen die aan de uitkering zitten mogen van mijn best wel in het leger. En stiekem zou ik het ook niet heel erg vinden als er bij inzet wat meer risico's worden genomen.
?
Meer risico's?
Wat bedoel je daarmee?
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt doe je veel, heel veel veteranen te kort vrind.
People are sheep

Jooop

Als ik luid op mag denken: goed idee
Ik zou zelfs een stapje verder zetten en net als de Fransen aan een vreemdelingen legioen kunnen denken.

Eerlijk gezegd  heeft het volgens mij wel voordelen, vreemdelingen die aan de uitkering zitten mogen van mijn best wel in het leger. En stiekem zou ik het ook niet heel erg vinden als er bij inzet wat meer risico's worden genomen.

Lex

Citaat van: Ros op 23/09/2019 | 23:04 uur
De EU militair is misschien het uiteindelijke doel maar is nog ver weg of helemaal niet haalbaar. Alle EU landen, neuzen dezelfde kant op is m.i. onhaalbaar. Voor nu de EU burger die in dienst gaat in een ander EU land dan waar hij/zij burger van is. Ter stimulatie zou Brussel een toelage/premie kunnen betalen.
Maar het ontbeert nog aan antwoorden op mijn vraagstelling.

Ros

Citaat van: Lex op 23/09/2019 | 22:04 uur
Naast het feit dat mijns inziens er meerdere factoren spelen, die wellicht van groter belang zijn, dan toch de volgende vragen:
1. EU militair: wat moet ik daar onder verstaan?
2. De tegemoetkoming in inkomsten en arbeidsvoorwaarden komen voor rekening van de EU: dan gaan de lidstaten dit uiteindelijk betalen;
3. Is er dan niet reeds sprake van het door D66 zo gewilde EU leger?De kans is idd aanwezig om dit te doen. Maar dat is op dit moment koffiedik kijken.

De EU militair is misschien het uiteindelijke doel maar is nog ver weg of helemaal niet haalbaar. Alle EU landen, neuzen dezelfde kant op is m.i. onhaalbaar. Voor nu de EU burger die in dienst gaat in een ander EU land dan waar hij/zij burger van is. Ter stimulatie zou Brussel een toelage/premie kunnen betalen.

Lex

Citaat van: Ros op 23/09/2019 | 21:33 uur
Personeelstekorten is schijnbaar dan een probleem waar meerdere EU landen mee te maken hebben. Zou de EU dit voorstel oppikken en bijvoorbeeld de EU militair een tegemoetkoming in inkomsten en arbeidsvoorwaarden verlenen betaald door de EU.......kans is dan wel dat het wat kan worden.
Naast het feit dat mijns inziens er meerdere factoren spelen, die wellicht van groter belang zijn, dan toch de volgende vragen:
1. EU militair: wat moet ik daar onder verstaan?
2. De tegemoetkoming in inkomsten en arbeidsvoorwaarden komen voor rekening van de EU: dan gaan de lidstaten dit uiteindelijk betalen;
3. Is er dan niet reeds sprake van het door D66 zo gewilde EU leger?
Citaat van: Ros op 23/09/2019 | 21:33 uur
Gelijk heb  je, maar het probleem ligt er nu eenmaal en Den Haag gaat het niet oplossen zoals het hoort. Als dit zo door blijft gaan heeft investering in beter en nieuw materiaal natuurlijk geen zin.
Mooi smoesje om straks mee te gaan "herijken". "Door het voortdurende personeelstekort zijn wij genoodzaakt om......."
De kans is idd aanwezig om dit te doen. Maar dat is op dit moment koffiedik kijken.